اقدامات و کارهایی که بعد از ورود به کانادا باید انجام دهیم.

پس از ورود به کانادا چه کنیم؟

بعد از ورود به کانادا برای شروع زندگی باید مراحلی را پشت‌سر بگذارید. شما نیاز دارید که به عنوان یکی از شهروندهای کانادا شناخته شوید، پس به شمارۀ بیمه اجتماعی، حساب بانکی، خانه و کار احتیاج دارید. اگر همراه با خانواده هستید، باید اقدامات لازم برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس کانادا را انجام دهید. در این مقاله ما تمام مراحل لازم بعد از ورود به کانادا را توضیح می‌دهیم.

اولین قدم، کارهای فرودگاه

اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به کیوسک‌های بازرسی است. در هر فرودگاه یک کیوسک بازرسی وجود دارد. در این کیوسک‌، پاسپورتتان را اسکن کنید و پاسخ سوال‌های مامور بازرسی را بدهید. متقاضیان اقامت دائم باید اثر انگشتشان را هم ثبت کنند. افسر بازرسی راجع به پول، حیوان خانگی و محصولات غذایی همراه از شما سوال می‌کند. مرحلۀ بعد، مراجعه به افسر مرزی است. رسید پرینت‌شده از کیوسک‌ بازرسی را تحویل بگیرید و از افسر مرزی بخواهید که به شما ورک پرمیت یا استادی پرمیت بدهد.

فهرست کارهای ضروری بعد از ورود به کانادا

برای شروع زندگی در کانادا به مدارک هویتی، خانه و کار احتیاج دارید. در این بخش ما تمام کارهای لازم بعد از ورود به کانادا را توضیح می‌دهیم. قلم و کاغذ بردارید و یک فهرست از موارد زیر تهیه کنید.

دریافت شماره بیمه اجتماعی

اولین مرحله بعد از ورود به کانادا دریافت شماره بیمه اجتماعی است. اگر این شماره را نداشته باشید، نمی‌توانید درخواست کار کنید یا وام بگیرید. سین شماره ۹ رقمی است و آژانس‌های دولتی کانادا شما را به این شماره می‌شناسند. دریافت شماره بیمه اجتماعی یا سین نامبر کانادا به صورت آنلاین انجام می‌شود. برای درخواست آنلاین سین نامبر باید مدرک هویتی و مدرک‌های مربوط به آدرس را ارائه دهید. همچنین، وضعیت مهاجرتی و اقامتی خودتان را هم باید مشخص کنید.

دریافت کارت مراقبت‌های درمانی

برای اینکه از خدمات درمانی رایگان در کانادا استفاده کنید به بیمه درمانی احتیاج دارید. زمان انتظار برای بیمه درمانی در استان‌های مختلف متفاوت است. در بریتیش کلمبیا و اونتاریو باید سه ماه صبر کنید تا کارت مراقبت‌های درمانی را بگیرید. در بقیه استان‌ها به محض ورود به شما بیمه تعلق می‌گیرد.

دریافت سیم کارت

می‌توانید سیم کارت کانادایی را از شرکت‌های Bell, Rogers, Telus, Fido و Virgin بگیرید. گران‌ترین سیم‌کارت‌ها برای شرکت بل هستند و آنتن‌دهی خوبی دارند. شرکت راجرز اینترنت ۴ جی ارائه می‌دهد و از نظر قیمتی مقرون‌‌به‌صرفه است. سیم‌کارت‌های تلوس هم ۴ جی هستند؛ ولی آنتن‌دهی خوبی در استان‌های غیر از کبک ندارد. 

افتتاح حساب در کانادا

یکی از مهم‌ترین کارها بعد از ورود به کانادا، افتتاح حساب بانکی است. مهم نیست به چه روشی به این کشور مهاجرت کرده‌اید، شما برای دریافت پول و انجام کارهای مالی به حساب بانکی احتیاج دارید. بهتر است یکی از بانک‌های نزدیک محل سکونت یا کارتان را انتخاب کرده و حساب باز کنید.

قبل از مراجعه به بانک، مدرک‌های مهاجرت و مدارک هویتی را در یک پوشه بگذارید. می‌توانید دو نوع حساب در بانک‌های کانادا باز کنید: حساب پس‌انداز و حساب جاری ابتدایی. حساب جاری جزو ملزومات زندگی در کانادا است؛ چون کارفرماها حقوق شما را به حساب جاری واریز می‌کنند.

بعد از مدتی می‌توانید از بانک کارت اعتباری بگیرید. کارت اعتباری درصورت سابقه اعتباری خوب و پرداخت‌ به موقع وام‌ها صادر می‌شود. اگر سابقۀ اعتباری خوبی در بانک داشته باشید، بهتر می‌توانید برای خرید یا اجاره مسکن و راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام کنید.

برای اطلاعات بیشتر مطلب “شرایط افتتاح حساب بانکی در کانادا” را مطالعه کنید.

اجاره یا خرید ملک در کانادا

اگر از طریق خرید ملک به کانادا رفته باشید، خانۀ شما آماده است و دیگر نیازی نیست دنبال خانه بگردید. در غیر این صورت باید از طریق اینترنت و روزنامه‌‌ها خانه‌های اجاره‌ای پیدا کنید. سر زدن به محله‌های مختلف می‌تواند به شما در پیداکردن خانۀ مناسب کمک کند. هنگام اجارۀ خانه در کانادا امکانات آن، موقعیت مکانی، دردسترس‌بودن خانه و ایمنی را درنظر بگیرید. معمولا مدت‌زمان اجارۀ خانه در کانادا یک ساله است، اما امکان ثبت قرارداد برای زمان‌های کوتاه‌تر هم وجود دارد. قیمت اجاره‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است. بین استان‌های کانادا، همیلتون اجاره خانه‌های ارزان‌تری دارد و ونکوور از همه گران‌تر است.

پیدا کردن کار در کانادا

برای کار پیداکردن در کانادا می‌توانید از سایت‌ها و موسسه‌های کاریابی کانادایی (ca.indeed.com) استفاده کنید. نوشتن رزومه، کاورلتر و آماده‌شدن برای مصاحبه‌های شغلی مختلف از مراحل پیداکردن کار در کانادا است. سعی کنید از طریق لینکدین، با کارفرماهای کانادایی ارتباط برقرار کرده و منابع جست‌وجوی شغلی کانادایی را پیدا کنید. مسلط‌بودن به زبان انگلیسی و فرانسه شانس کاریابی شما را افزایش می‌دهد.

دریافت اقامت کانادا

روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت کانادا وجود دارد، اقامت تحصیلی، اقامت کاری، سرمایه‌گذاری، اقامت از طریق ازدواج و استارتاپ از جمله این روش‌ها هستند. برای گرفتن اقامت کانادا باید مدرک‌ تحصیلی، مدارک کاری، رزومه، مدارک هویتی، نامه تمکن مالی و مدرک اثبات عدم سوءسابقه کیفری را ارائه دهید. هر کدام از این روش‌ها مدت‌زمان انتظار متفاوتی دارند. معمولا کارت‌های اقامت دائم کانادا ۵ ساله هستند و بعد از آن باید تمدید کنید.

اگر از طریق اسکیل ورکر به کانادا رفته‌اید، به‌طور خودکار اقامت دائم را دریافت می‌کنید. تابعیت کانادا هم بعد از ۵ سال اقامت در کانادا و پرداخت بیمه و مالیات داده می‌شود. کارت اقامت دائم یا PR وضعیت اقامتی شما را نشان می‌دهد. بعد از ورود به کانادا، مامور مهاجرت زمان دریافت کارت را اعلام می‌کند.

ثبت‌نام فرزندان در در مدرسه‌ها و کالج

اگر همراه با خانواده به کانادا می‌روید، باید به فکر ثبت‌نام بچه‌ها در مدرسه هم باشید. بهتر است از قبل راجع به سیستم آموزشی کانادا و راهنمای تحصیل در کانادا مطالعه کنید. مهدکودک، ابتدایی، دبیرستان و کالج مقطع‌های مختلف تحصیلی در کانادا هستند. بچه‌های ۴ ساله و بزرگ‌تر وارد مهدکودک می‌شوند و بعد به مدرسه ابتدایی می‌روند. کلاس‌های هشتم تا دوازدهم برای دبیرستان است. دانش‌آموزها بعد از تمام‌کردن دبیرستان می‌توانند وارد کالج شوند.

در آخر اینکه

با برنامه‌ریزی و انجام کارهای ذکرشده در این مقاله زندگی جدیدتان را در کانادا شروع کنید. بهتر است چک لیستی از کارهای مربوطه تهیه کنید و مرحله‌ به مرحله پیش بروید. با این کار استرس کمتری را تجربه می‌کنید و با خیال راحت به کارهایتان می‌رسید. می‌توانید سوال‌های خودتان را در خصوص فعالیت‌های لازم بعد از ورود به کانادا در بخش نظرات بپرسید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی