مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

سرتیتر خبرها

تاثیرات انتخابات آمریکا بر روند مهاجرتی کانادا

تاثیرات انتخابات آمریکا بر روند مهاجرتی کانادا

اجرای قوانین جدید مهاجرتی، آمریکا را رقیب سرسخت کانادا می کند! با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا قطعا اتفاقات خوشایندی در انتظار این کشور خواهد بود. جو بایدن که عملا فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، از تاریخ ۲۰ ژانویه پس از برگزاری مراسم تحلیف، آغاز کرد در پی اجرای قوانین جدید مهاجرتی، در پذیرش مهاجران با کشور کانادا به رقابت می پردازد.

چرا که با برکناری دونالد ترامپ در کشور آمریکا انتظار می رود که جو بایدن با رونمایی از یک لایحه جدید مهاجرتی، پروسه ۸ ساله شهروندی را برای حدود ۸ میلیون مهاجر غیرقانونی ساکن ایالات متحده فراهم کند. بخصوص که پیش بینی هم شده است که این لایحه مهاجرتی بایدن، با لغو دستورالعمل صادر شده از سوی ترامپ جهت ممنوعیت مهاجرت مسلمانان از ۱۳ کشور جهان (کره شمالی، سوریه، ایران، لیبی، یمن، اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سومالی، سودان، تانزانیا و ونزوئلا) می‌تواند خود یک تغییر بزرگ و سازنده ای برای دولت آمریکا قلمداد شود.

این تغییر رویه مهاجرت به آمریکا با هدف گذاری جذب نیروی کار خارجی به قدری قابل توجه خواهد بود که دولت کانادا را نیز برای رقابت، مجبور به جذب کارگران ماهر بیشتری خواهد کرد.

تعهدات جو بایدن برای بهبود روند مهاجرت!

در این هیاهوی برگزاری مراسم تحلیف، جو بایدن متعهد شده است که با اعمال تغییرات شگرفی، روند مهاجرت به آمریکا را بهبود ببخشد.

گرچه برنامه ضد مهاجرتی ترامپ، طی دو سال اخیر در کشور آمریکا اثرات منفی را از خود بجای گذاشته؛ اما در یکسال گذشته نیز همه گیری ویروس کرونا، بعنوان عاملی موثر، مقدمات را برای عملی کردن برنامه های ضد مهاجرتی ترامپ و ممنوعیت پذیرش متقاضیان ویزای کار مهیا ساخته است. ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از زمان حضور در دفتر ریاستی خود در سال ۲۰۱۶، از هر راهی برای کاهش مهاجرت و محدود کردن ویزاهای کاری استفاده کرده. به حدی که افزایش زمان پردازش و عدم اطمینان برای نامزدهای مهاجرتی، کارفرمایان را برای استخدام نیروهای جدید بطور کل ناامید کرد.

ولی بایدن تصمیم دارد تا رویدادهای مثبتی را برای مهاجران آمریکایی رقم بزند. او در مراسم تحلیف خود اعلام کرده است که به قصد تغییرات اساسی در این رویکرد مهاجرتی وارد عمل خواهد شد.

لایحه مهاجرتی جو بایدن رویایی است که به حقیقت می پیوندد!

اگر تمامی قانون‌گذاری های جو بایدن در کنگره آمریکا که با هدف تجارت سنتی و حفظ امنیت مرزها می باشد به تصویب برسد، انتظار می رود که لایحه وی یکی از سریعترین مسیرهای شهروندی را برای متقاضیان مهاجرت ایجاد نماید. این دقیقا همان موضوعی است که به نظر می رسد از سوی جمهوری خواهان با استقبال بینظیری مواجه شود؛ زیرا که آنها با تعهدات رئیس جمهور جدید، دیگر به هیچ عنوان تمایلی به ساخت دیوار جدایی که ترامپ بین مرز ایالات متحده و مکزیک ایجاد کرد، ندارند.

همه این رویدادهای جدید گرچه برای دولت آمریکا و بطور کل اتباع خارجی که مهاجرت به ایالات متحده را در سر می پرورانند، رویکردی مثبت و سازنده می باشد، ولی قطعا اجرای سیاست دولت جو بایدن در جهت جذب نیروی کار ماهر، زمینه ساز رقابت های بیشتری با دولت کانادا می شود.

در زمان دولت ترامپ، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، با دعوت از سیاست های مهاجرتی بیشتر، مهاجران زیادی را به کانادا جذب کرد که این مسئله در ایالات متحده و با اجرای قوانین ضد مهاجرتی از سوی ترامپ، کمی ناراحت کننده به نظر می رسید.

اجرای برنامه مهاجرت استعداد جهانی کانادا (GTS) عامل موثر در جذب شرکت های فناوری!

دولت کانادا در راستای بهبود روند مهاجرتی خود، با اجرای برنامه مهاجرت استعدادهای درخشان، مشاغل خاص و شرکت های فناوری را مورد هدف گذاری قرار داده است. بعنوان مثال این برنامه در استان اتاوا کانادا، با سرعت بخشیدن به زمان بررسی متقاضیان، در بازه زمانی دو هفته ای، متقاضیان مشاغل خاص فناوری را مورد پذیرش قرار می دهد.

این برنامه مهاجرتی به کارفرمایان کانادایی این امکان را می دهد که با ارائه پیشنهاد شغلی خود در مدت ۱۰ روز کاری، متقاضیان مورد نظر خود را با سرعت بیشتری جذب نمایند. روندی که بدون وجود این برنامه GTS حداقل در بازه ای ۶ ماهه بطول می انجامد.

البته همه گیری ویروس کرونا هم بر کشور کانادا بی تاثیر نبوده، ولی این دولت با اعمال محدودیت های مسافرتی، همواره خواهان این بوده تا مجددا سیستم مهاجرت به کانادا را به محض اجازه امنیت عمومی راه اندازی و شروع به پذیرش مهاجران کند.

این موضوع برای شرکت ها و کارگران فناوری که بدنبال ثبات و اجرایی کردن برنامه های بلند مدت در کانادا و مراکز پیشرفته فناوری در تورنتو، ونکوور و منطقه واترلو هستند قطعا خبر خوشحال کننده ای بوده است.

اثرات سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ بر روی مراکز دانشگاهی کانادا!

اجرای سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ، قطعا اتفاق ناخوشایندی برای دولت آمریکا بوده است؛ اما تاثیرات مثبتی را برای دولت کانادا به همراه داشته است. طی این ۴ سال ریاست دولت ترامپ، دریافت کنندگان ویزای تحصیلی کانادا به بیش از ۵۶.۴ درصد افزایش یافتند و حتی تعداد آنها در پایان سال ۲۰۱۶ از ۴۱۱،۰۰۰ نفر به بیش از ۶۴۲،۰۰۰ متقاضی در پایان سال ۲۰۱۹ رسیده؛ فرآیندی که در ایالات متحده با سیاست های ضد مهاجرتی بصورت عکس نتیجه داده است.

در سه سال نخست ریاست جمهوری ترامپ، داده های دریافتی از موسسات آموزش بین المللی نشان می دهد که تعداد دانشجویان بین المللی جدید در ایالات متحده از اواخر دوران ریاست باراک اوباما، تقریبا ۷.۳۸ درصد کاهش یافته است. از تعداد بیشمار دانشجویان بین المللی جدیدی که برای سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ در کالج ها و دانشگاه های آمریکایی ثبت نام کرده اند، این تعداد در چهار سال منتهی به مه ۲۰۱۹ بیش از ۱۰.۴ درصد با کاهش مواجه بوده است.

موسسات آموزشی آمریکا این وضعیت ۴ سال اخیر را یکی از بدترین دوران برای دولت آمریکا تلقی کرده اند.

با همه این تفاسیر NAFSA، انجمن مربیان بین المللی، در اطلاعیه ای که در آخرین سال های ریاست جمهوری ترامپ منتشر کرده است، علت این وضعیت ناگوار در ایالات متحده را کاهش تعداد متقاضیان خارجی و دانشجویان بین المللی در این کشور می داند.

این انجمن در خلاصه مقاله خود بیان کرده: “ثبت نام تعداد دانشجویان بین المللی جدید قبل از همه گیری ویروس کرونا کاهش یافته و مطمئنا هم اکنون نیز با این بحران پیشرو، وضعیت پذیرش دانشجویان نیز تشدید خواهد شد.

کاهش ۲۵% ثبت نام دانشجویان بین المللی برای پاییز ۲۰۲۰ مسئله ای است که متاسفانه شاهد تبعات آن بر روی اقتصاد کشور آمریکا با از دست دادن بودجه مالی تقریبا ۱۰ میلیارد دلار و ۱۱۴۰۰۰ شغل بوده ایم و بدون شک اگر این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند، به صورتی که موسسات آموزش عالی ایالات متحده به دلیل کاهش ثبت نام مجبور به کوچک سازی یا تعطیلی شوند، این اثر چند برابر خواهد شد. چرا که بسیاری از این موسسات به عنوان بخش های اصلی و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور و ایجاد کننده شغل در دولت آمریکا عمل می کنند.”

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *