سرتیتر خبرها

مهاجران جذب شهرهای کوچکتر کانادا می‌شوند!

مهاجران جذب شهرهای کوچکتر در کانادا می شوند.

اخیرا دانشگاه رایرسون مقاله‌ای را با عنوان میزان علاقه‌مندی مهاجران به شهرهای کوچکتر کانادا مطرح کرده است. در زیر به شرح مختصری از این مقاله می‌پردازیم.

همیشه از میان شهرهای مختلف کانادا چهار شهر تورنتو، مونترال، کلگری و ونکوور محبوب‌ترین مقصد برای مهاجران بوده است. با این حال، امروزه این شهرهای کوچکتر ​​کانادا هستند که بیش از هر شهر دیگری مورد توجه مهاجران خارجی قرار گرفته‌اند.

طبق مقایسه‌ای که توسط دیوید کمپل، مقاله نویس دانشگاه رایرسون در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ انجام گرفته است، در بین این ۶ سال، تعداد مهاجران در شهرهای کوچک کانادا رشد ۴۵% داشته است. این در صورتی است که افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کانادا در این ۶ سال تنها به ۹ درصد منتهی می‌شود.

با همه این صحبت‌ها، همچنان میانگین تعداد مهاجران در شهرهای کوچک کانادا به پای شهرهای بزرگ نرسیده است. این کاملا طبیعی است و اصلا جای تعجبی ندارد. چرا که شهرهای کوچکتر به جهت وسعتی که دارند همیشه با تعداد جمعیت کمتری شروع به رشد می‌کنند.

تورنتو، شهری با بالاترین میزان مهاجرت

بالاترین میزان مهاجرت کانادا به شهر تورنتو با ۱۶۳ نفر از هر ۱۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد. پس از آن شهر ونکوور نیز با ۱۲۸ نفر از هر ۱۰ هزار نفر، توانسته جایگاه دوم را از آن خود کند. اما با این وضعیت، حال جای سوال پیش می‌آید که شهرهای کوچک کانادا در چه جایگاهی قرار میگیرند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ۱۴ مرکز از شهرهای کوچک کانادا، نرخ مهاجرت بیش از ۱۰۰ نفر از هر ۱۰ هزار نفر برآورد شده است. میزان مهاجرت متقاضیان خارجی در شهرهای رجینا و ساسکاتون در ساسکاچوان، به ترتیب چیزی در حدود ۱۹۳ و ۱۷۸ نفر از هر ۱۰ هزار نفر بوده که با توجه به سرشماری‌های شهر تورنتو، این دو شهر در رتبه بالاتری حتی نسبت به تورنتو قرار می‌گیرند.

بعد از این موارد، ۱۲ مرکز شهرهای کوچک کانادا که دارای بالاترین میزان جذب مهاجران و متقاضیان خارجی بوده‌اند به ترتیب شامل شهرهای هالیفاکس، شارلوت تاون، فردریکتون، مونکتون، سویفت جریان، وینکلر، اشتاینباخ، براندون، تامپسون، بروکس، هایور ریور و وف بوفالو می‌شود. بدون شک، هجوم بالای مهاجران به این شهرهای کوچک، راهکاری مناسب برای مواجهه با معضل افزایش جمعیت کهنسال و کمبود نیروی کار بوده است.

افزایش حضور مهاجران در شهرهای کوچک کانادا

ممکن است با نگاهی به بسیاری از شهرهای کوچک کانادا، جمعیت طبیعی آنها را در مسیری نزولی بیابید، ولی این موضوع به معنای این است میزان مرگ و میر بیشتر از میزان تولد است. این شهرها همه تلاش خود را می‌کنند تا برای رسیدن به اقتصادی ایده‌آل و رقابت با دیگر شهرهای کانادا، جذب مهاجران بیشتری را آغاز نمایند.

همه این تصمیمات به‌خوبی پیش میرفت تا اینکه بحرانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در سرتاسر جهان پدیدار شد. بیماری COVID-19 به تنهایی به‌دلیل محدودیت‌های مسافرتی که با خود به همراه داشته، مسبب اصلی کاهش تعداد مهاجران در شهرهای کوچک کانادا بوده است.

با همه اعمال این محدودیت‌های مسافرتی، همچنان برخی از دانشجویان بین المللی و کارگران موقتی که تأیید اقامت دائم کانادا (COPR) را پیش از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ دریافت کرده‌اند، به سبب داشتن معافیت، مجاز به سفر به کانادا هستند.

کانادا هم اینک تحت تاثیراتی که همه‌گیری کرونا بر روی اقتصاد کشوری داشته پیش از هر زمان دیگری به جذب و پذیرش مهاجران خارجی وابسته و نیازمند است. تقریبا از میزان افزایش جمعیتی ۱,۹۵ میلیون نفری که کشور کانادا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ داشته، همگی به جهت حضور مهاجران بوده‌است. جدول زیر این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد.

نرخ افزایش جمعیت در شهرهای کانادامهاجران خارجیافراد متولد شده
کانادا+۳۸%+۲%
نیوفاندلند و لابرادور+۱۴۴%-۲%
پرنس ادوارد+۱۳۲%+۳%
نوا اسکوشیا+۵۵%-۲%
نیوبرانزویک+۷۳%-۵%
کبک+۵۵%۰%
انتاریو+۲۸%+۳%
مانیتوبا+۶۸%-۴%
ساسکاچوان+۱۴۳%۰%
آلبرتا+۶۳%+۶%
بریتیش کلمبیا+۳۲%+۲%

رشد اقتصادی تنها شامل استان‌هایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند نمی‌شود. حتی برخی از استان‌هایی که با رشد جذب کارگران ماهر خارجی رو به رو بوده‌اند نیز همچنان نیاز به توسعه و پیشرفت اقتصادی دارند.

کانادا خواهان جذب مهاجران بیشتر است!

نبود نیروی کار کافی و وجود جمعیت سالخورده در کانادا تنها دلیل این کشور برای جذب مهاجران نمی‌باشد. تقاضای بالای خدمات بهداشتی و درمانی در کانادا نیز این کشور را به حضور مهاجران و متقاضیان بین المللی بسیار نیازمند کرده است.

رایج‌ترین روش‌های مهاجرتی برای متقاضیان خارجی

ارائه برنامه‌های مهاجرتی متعددی از سوی دولت کانادا، تاثیر شگرفی در افزایش و سوددهی اقتصاد محلی داشته است. با این حال، برخی از این برنامه‌ها در چند سال اخیر، با استقبال از سوی مهاجران، سبب رشد بی‌نظیری از جمعیت مهاجران در کانادا شده است.

  • برنامه نامزدهای استانی (PNP)

هر یک از استان‌های کانادا بر اساس برنامه‌های مهاجرتی که برای متقاضیان معرفی کرده‌اند، می‌توانند بازار کسب و کار خود را با جذب مهاجران رونق ببخشند. استان‌هایی که جمعیت کمتری دارند این برنامه عملکردی بسیار سودمندتر خواهد داشت؛ زیرا که این استان‌ها نیاز بیشتری به حضور مهاجران برای حمایت و پشتیبانی از اقتصادی دولتی دارند.

از میان همه استان‌های کانادا، این استان مانیتوبا بود که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶، برای اجرای برنامه PNP ثبت‌نام کرد و در سال ۱۹۹۹ به همراه نیوبرانزویک و نیوفاندلند و لابرادور پذیرش مهاجران را از طریق این برنامه آغاز نمود.

  • اکسپرس اینتری (Express Entry)

در سال ۲۰۱۵ بود که با راه اندازی برنامه تحت عنوان سیستم اکسپرس اینتری، متقاضیان خارجی ماهر و متخصصی که برای بازارهای کسب و کار کانادا سودمند هستند، مورد پذیرش قرار گرفتند. این برنامه با ارزیابی متقاضیان نسبت به معیارها و فاکتورهای تعیین شده، برحسب امتیازبندی، دعوتنامه ورود به کانادا را صادر می‌کند.

  • برنامه مهاجرتی Pilot Immigration Pilot (AIP)

در مارس ۲۰۱۷، برنامه مهاجرت پایلوت نیز راه اندازی شد. این برنامه از ۴ استان آتلانتیک کانادا، روند مهاجرت و پذیرش متقاضیان و نیروی کار خارجی را تسریع می‌بخشند.

بر این اساس، مهاجران به‌واسطه کار و دریافت یک پیشنهاد شغلی از کارفرمایان یکی از استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک قادرند تا به کانادا بیایند. با کمک این برنامه تا سال ۲۰۱۹، جمعیتی در حدود ۱،۱۴۱ مهاجر جدید به این نواحی افزوده شدند.

طی آخرین اطلاعات از میان این ۴ استان، بیشترین درخواست مهاجرت به استان نیوبرانزویک بوده و پس از آن نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و جزیره پرنس ادوارد مورد توجه قرار گرفته اند. حضور مهاجران بدون شک تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی این استان‌ها داشته است.

نتیجه گیری:

اگرچه همه‌گیری بیماری کرونا تا حدودی باعث کاهش قابل توجهی از مهاجران جدید در کانادا در سال ۲۰۲۰ شده است، ولی این کشور همچنان متعهد به این موضوع است که طی سه سال اخیر، از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر استقبال نماید.

پیش بینی می‌شود از این تعداد مهاجران، سالانه حدود ۸۰،۰۰۰ نفر از طریق برنامه نامزد های استانی (PNP) و حدود ۶،۰۰۰ نفر به‌واسطه برنامه مهاجرتی (AIP) به کانادا مهاجرت نمایند.

همچنان کانادا هنوز به راه اندازی برنامه نامزدهای شهرداری (MPN) اقدام نکرده است. با این حال انتظار می‌رود که پس از راه اندازی این برنامه نیز سالانه ۵۰۰۰ تازه وارد به کشور کانادا مهاجرت نمایند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *