اقامت کانادا از طریق ازدواج

اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

اقامت کانادا از طریق ازدواج یکی از راه‌های اخذ اقامت دائم کشور کانادا می‌باشد. شرط ازدواج در این کشور، رسیدن افراد به سن خاصی می‌باشد. به همین دلیل، همه افراد صلاحیت ازدواج در کشور کانادا را ندارند. لازم به ذکر است ازدواج مجدد در صورت عدم جدایی از همسر، در کشور کانادا قانونی نمی‌باشد. کشور کانادا، به اتباع خارجی متقاضی دریافت اقامت کانادا، اجازه می‌دهد که از طریق ازدواج با شهروندان این کشور و در صورت داشتن شرایط دیگر و صلاحیت‌های قانونی، اقامت دائم دریافت کنند. برای بررسی بیشتر مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

قوانین ازدواج در کانادا

یکی از قوانین مهم مربوط به ازدواج در کشور کانادا، حداقل سن قانونی برای ازدواج ۱۸ سال می‌باشد. با این وجود افرادی که دارای ۱۶ تا ۱۷ سال هستند و نیز قصد ازدواج دارند، تنها در صورتی با ازدواج آن‌ها موافقت می‌شود که مجوز کتبی از طرف والدین خود به عاملین امر ارائه دهند. همچنین ازدواج مجدد در این کشور، در صورتی که فرد متأهل باشد، غیرقانونی می‌باشد. افرادی که از همسر خود طلاق گرفته‌اند و قصد ازدواج مجدد دارند، باید مدرک رسمی را به مراجع مربوطه ارائه دهند تا مجوز ازدواج آنان صادر شود. در صورتی که طلاق و جدایی از همسر در خارج از کانادا صورت گرفته باشد، باید قانونی بودن آن توسط کشور مورد نظر، تأیید شود. باید به این موضوع اشاره شود که در قوانین ازدواج کشور کانادا، عدم اجازه به افراد هم خون برای ازدواج با یکدیگر است. هم چنین در این قوانین عنوان شده است که در صورت عدم توانایی افراد در درک معنی ازدواج، ازدواج آنها از نظر قانونی قابل پذیرش نیست.

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

  • ازدواج با شخصی مقیم و دارای اقامت کانادا، از جمله روش‌هایی است که امکان دریافت اقامت دائم و تابعیت کانادا را برای فرد متقاضی فراهم می‌نماید.
  • دولت کانادا به دلیل توجه ویژه به کانون خانواده، همواره تعداد متقاضیان بسیاری را از طریق ازدواج مورد پذیرش قرار می‌دهد. مگر اینکه نسبت به ازدواج آنها دچار شک و تردید شود.
  • به طور کلی اگر متقاضی با یک فرد کانادایی و یا مقیم کانادا ازدواج قانونی داشته باشد، می‌تواند به راحتی ضمن مهاجرت به این کشور تابعیت آنجا را نیز کسب نماید.
اقامت کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

ایرانیانی که مقیم کانادا هستند و قصد ازدواج دارند، می‌توانند به مراکز کنسولی نمایندگی های ایران در کانادا مراجعه نمایند. در واقع این مراکز، به عنوان دفاتر رسمی ثبت ازدواج در داخل کشور است. به همین جهت لازم است که مدارک مورد نیاز نیز ارائه شود. این مدارک با توجه به این که زوجین، تبعه‌ی کدام کشور هستند، متفاوت است. در واقع، سه حالت رخ می‌دهد:

  • زن و مرد، هر دو ملیت ایرانی داشته باشند
  • یا اینکه مرد، ایرانی باشد و همسر وی تبعه‌ی کانادا باشد
  • زن، ایرانی و همسرش کانادایی باشد.

تقاضانامه کتبی دو طرف برای ازدواج به همراه ثبت آدرس و شماره تلفن، اصل شناسنامه زوجین گواهی ثبت ازدواج محلی، گواهی بهداشت زن و مرد که بعد از انجام آزمایشات مختلف، تأیید می‌شود، از جمله مدارک مشترکی است که در هر سه حالت برای ثبت ازدواج، مورد نیاز است. شخصی که از قصد مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج را دارد، باید به مدت دو سال با همسر خود زندگی مشترک داشته باشد تا بتواند اقامت دائم دریافت نماید. در صورتی که دو سال از ازدواج آنها سپری شود اما زندگی مشترک آنها، محرز نگردد، اقامت دائم به فرد داده نمی‌شود. برای مهاجرت به کانادا با همسر لازم به ذکر است شخصی که اسپانسر همسر خود برای دریافت اقامت کانادا از طریق ازدواج می‌شود، نباید در پنج سال گذشته اسپانسر شخص دیگری شده باشد. یکی از محدودیت‌هایی که در رابطه با اخذ اقامت از طریق ازدواج در کشور کانادا وجود دارد، همین امر می‌باشد.

ازدواج با تبعه کانادا

در صورتی که اتباع کانادایی قصد ازدواج با اتباع غیر کانادایی را داشته باشند لازم است دارای صلاحیت‌های خاصی باشند. از جمله اینکه در صورت عدم توانایی همسر در تأمین نیازهای خود اعم از مسکن، خوراک، پوشاک، نیازهای بهداشتی و پزشکی و … تبعه‌ی کانادایی باید توانایی تهیه و تأمین آن‌ها را داشته باشد و این امر را به صورت مکتوب، نشان دهد. هم چنین لازم است که تبعه کانادایی به عنوان اسپانسر همسر خود، به دولت کانادا تعهد دهد که در مدت زمان مشخصی، ملزومات همسر خود را تأمین می‌کند. با توجه به این موضوع باید مدارک ارسالی برای اثبات ازدواج اتباع کانادایی با غیر کانادایی، کامل قانع‌کننده باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

  • ارائه پاسپورت و شناسنامه معتبر زوجین
  • ارائه کارت شهروندی زوجین از کشورهای مبدا
  • ارائه مجوز و سند ازدواج با اعتبار ۹۰ روزه از زمان صدور
  • برخورداری فرد اسپانسرکننده از سابقه اقامتی کانادا
مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

سوالات متداول افراد درباره اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

۱. آیا کانادا ازدواج در سایر کشورها را به رسمیت می‌شناسد؟

با توجه به ورود اتباع متعدد از کشورهای مختلف، هر یک ممکن است، در کشور خود با تابعیت از قوانین خاص هر کشور، اقدام به ازدواج و ثبت آن نموده باشند. اغلب این ازدواج‌ها در کشور کانادا نیز به رسمیت شناخته می‌شوند. مواردی مانند چند همسری ممکن است در برخی کشورها، فاقد منع قانونی باشد در حالی که کانادا، آن را غیر قانونی به شمار می‌آورد و این مدل از ازدواج ها در کانادا، مورد قبول نمی‌باشد.

۲. اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج امکان‌پذیر است؟

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج یکی از راه‌های دریافت اقامت دائم محسوب می‌شود. البته این فرآیند نیز همانند دیگر روش‌های مهاجرتی نیازمند داشتن شرایط ویژه‌ای است که فرد متقاضی باید جهت ایجاد تابعیت کانادایی برای همسر خود آن را فراهم نماید.

  • داشتن سن حداقل ۱۸ سال
  • داشتن کارت شهروندی و یا تابعیت کانادا
  • برخورداری از تمکن مالی جهت تامین نیازهای همسر به مدت حداقل ۳ سال (لازم به توجه است که در صورت جدایی بین زوجین و عدم داشتن رابطه، فرد اسپانسر موظف به پرداخت هزینه‌های زندگی همسر تا پایان تاریخ مشخص شده می‌باشد.)

۳. موارد احتمالی جهت رد مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

  • وجود اختلاف سنی بسیار زیاد بین زوجین
  • ازدواج زوجین از فرهنگ، زبان و دین مختلف
  • عدم وجود ارتباط بین زوجین پس از ازدواج
  • عدم ارائه مدارک لازم جهت اثبات روابط بین زوجین
  • ازدواج غیرقانونی و یا ناگهانی
  • ازدواج بدون اجازه پدر

موارد ذکر شده در بالا در صورت ایجاد شک و تردید در بین ماموران سفارتی می‌تواند در خواست افراد جهت مهاجرت از طریق ازدواج را لغو کند.

۴. اخذ اقامت از طریق ازدواج صوری امکان‌پذیر است؟

از طریق ازدواج صوری نیز متقاضیان می‌توانند جهت دریافت اقامت کانادا استفاده نمایند اما به جهت داشتن ریسک بالا اصلا توصیه نمی‌شود. در این روش فرد متقاضی طبق قراری، با شخص مقیم در کانادا به صورت کاملا صوری و تنها برای ایجاد اقدامات مهاجرتی ازدواج می‌کند. البته به دلیل وجود سختگیری‌های ماموران اداره مهاجرت کانادا، استفاده از این روش پیشنهاد نمی‌شود چرا که، در صورت هرگونه تردید در این مسئله دولت فرد را علاوه بر جریمه، دیپورت می‌کند.

برای اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج، با مشاوران گروه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس برقرار نمایید. متخصصان ما همواره شما عزیزان را در تمامی مراحل مهاجرت و اخذ اقامت همراهی می‌نمایند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی