مهاجرت برنامه‌‌نویس به کانادا

مهاجرت برنامه‌ نویس به کانادا

یکی از مشاغل محبوب در میان متقاضیان مهاجرت، برنامه نویسی در کانادا است. کشور کانادا از جمله کشور‌های توسعه‌یافته‌ای است که همزمان با پیشرفت تکنولوژی، از ارتقای زیرساخت‌های خود غافل نمی‌شود. با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی، نیاز به تخصص برنامه نویسی بیشتر شده‌است؛ از طرفی کشور کانادا با کمبود نیروی ماهر در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر مواجه است‌.

حوزه برنامه نویسی در کانادا با استقبال زیادی روبه‌رو است و از جمله مشاغلی است که درآمد بسیار خوبی در کانادا دارد‌. برای شروع فعالیت برنامه نویسی در کانادا مانند دیگر راه‌های مهاجرت به این کشور، داشتن مدرک زبان الزامی است. همچنین باید سابقه کاری در حوزه مورد‌نظر داشته ‌باشید تا بتوانید اقامت کاری کشور کانادا را راحت‌تر دریافت کنید. در این مطلب از آتلانیک 724، شرایط مهاجرت برنامه نویس به کانادا، در کنار بازار کار و عنوان‌های شغلی آن را به طور کامل برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

بازار کار برنامه نویسی در کانادا

برنامه نویسی در کانادا در چند سال اخیر از بازار کار خوبی برخوردار بوده‌ است. با شیوع ویروس کرونا و افزایش کسب‌و‌‌کارهای آنلاین، استقبال از این حوزه از قبل نیز بیشتر شد. از آن‌جایی که کشور کانادا با کمبود نیروی متخصص برنامه‌نویس مواجه است، تصمیم دارد این کمبود نیرو را از طریق جذب مهاجر از کشور‌های دیگر جبران کند. طبق پیش‌بینی‌های اتاوا، تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۵ هزار شغل جدید برای برنامه نویسان ایجاد خواهد شد.

 براساس آمار، نرخ رشد اشتغال در حوزه برنامه نویسی بیشتر از میانگین ملی است. با توجه به موارد ذکر شده برنامه نویسان می‌توانند با خیالی آسوده، کانادا را به‌ عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنند. یکی از پردرآمدترین مشاغل کانادا، برنامه نویسی است که در رده بندی مشاغل (NOC) با کد ۲۱۷۴ معرفی می‌شود. حقوق دریافتی این افراد بین ۲۱ تا ۵۷ دلار کانادا در ساعت است.

وظایف شغلی برنامه نویس ها در کشور کانادا

برنامه نویسان وظایف شغلی متنوع و متعددی دارند. اما مهم‌ترین وظایف‌ آن‌ها عبارت است از:

  • حفظ نرم‌افزارهای کامپیوتری موجود، با انجام تغییرات
  • نوشتن و تست کدهای مختلف برنامه‌نویسی
  • شناسایی مشکلات و حل آن‌ها
  • تهیه گزارش و انجام اقدامات جهت نگهداری نرم‌افزار
  • شناسایی نیازهای کاربران
  • رهبری تیم‌های مختلف مرتبط با برنامه‌نویسی
  • تحقیق و ارزیابی نرم‌افزارهای مختلف
  • برنامه‌نویسی ‌موبایل، دسکتاپ، کامپیوتر و…
  • آنالیزگر گرافیکی و توسعه وب
  • و…

درآمد برنامه نویسی‌ در‌ کانادا

یکی از مشاغل پر‌درآمد در کشور کانادا، برنامه نویسی است. برنامه نویسان در کانادا به‌طور میانگین در هر ساعت ۳۰ دلار کانادا حقوق دریافت می‌کنند. البته میزان حقوق دریافتی برنامه نویسان در مناطق مختلف کانادا متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید درآمد برنامه نویسان در کانادا را در یک نگاه کلی بررسی کنید:

تخصصمیزان درآمد سالانه به دلار کانادا
مهندس نرم‌افزار150,300
توسعه‌دهنده جاوا123,491
توسعه‌دهنده نرم‌افزار102,463
تحلیلگر سیستم84,086
توسعه‌دهنده وب70,000

شرایط‌ مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نویسی

برنامه نویسان برای مهاجرت به کانادا باید از یک‌سری قوانین عمومی و خاص پیروی کنند. قوانین عمومی، قوانینی هستند که دولت کانادا برای تمام مهاجرین وضع کرده ‌است و برای تمام مشاغل یکسان است. قوانین خاص نیز، قوانینی هستند که صرفا مربوط به حوزه برنامه نویسی است.

  • مدرک زبان: از آن‌جایی که در کانادا باید به زبان انگلیسی صحبت کنید، تسلط بر زبان انگلیسی و ارائه مدرک معتبر زبان برای مهاجرت به کانادا الزامی است.
  • شرایط سنی: سن شروع کار در کانادا ۱۸ سالگی است، اما در صورت نیاز کارفرما می‌تواند افراد زیر ۱۸ سال را نیز استخدام کند.
  • تحصیلات مور‌د‌نیاز: متقاضیان کار در کانادا باید حداقل مدرک دوره متوسطه یا دیپلم را داشته ‌باشند؛ اما برخی رشته‌ها مانند برنامه نویسی به مدرک دانشگاهی نیز احتیاج دارد‌.
  • استخدام از سمت کارفرما در کانادا: برای مهاجرت کاری به کانادا باید از سمت یک کارفرمای کانادایی استخدام شوید.
  • تجربه کاری: ارائه سوابق کاری مرتبط هنگام مهاجرت به کانادا اجباری نیست، اما می‌تواند با بالا بردن امتیاز شما در سیستم رتبه‌بندی، شانس شما را در مهاجرت و اخذ اقامت کاری از طریق برنامه نویسی افزایش دهد.
  • تطبیق پذیری: کانادا کشوری است که در هشت ماه سال آب‌و‌هوای سردی دارد و متقاضیان باید توانایی سازگاری با این شرایط هوایی را داشته ‌باشند. به همین دلیل آزمایشاتی جهت بررسی وضعیت سلامت فرد انجام می‌شود.
  • تواناییهای شریک زندگی: اگر می‌خواهید با همسر خود مهاجرت کنید، شرایط سنی، مدرک زبان و تحصیلات وی نیز بررسی می‌شود.

فرصت‌های‌ شغلی برای مهاجرت برنامه نویس به کانادا در‌ مناطق مختلف چگونه است؟

برنامه نویسی از‌ جمله مشاغلی است که در کشور کانادا از آینده و چشم‌انداز خوبی برخوردار است. با این حال؛ ما فرصت‌های‌ شغلی برنامه‌نویسی در مناطق مختلف‌ کانادا را در جدول زیر بررسی کرده‌ایم:

منطقهآینده شغلی برنامه نویسان  
آلبرتامناسب  
بریتیش کلمبیا  خوب  
مانیتوبا  مناسب  
نیوبرانزویک  خوب  
نیوفاندلند و لابرادور  خوب  
نوا اسکوشیا  خوب  
انتاریو  خوب  
جزیره پرنس ادوارد  خوب  
کبک  خوب  
ساسکاچوان  مناسب  

بهترین زبان برنامه نویسی‌ برای‌ مهاجرت به کانادا

از جمله بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت به کشور کانادا و اخذ اقامت کاری شامل موارد زیر هستند:

جاوا اسکریپت

بر اساس Github و Stack Overflow حقوق افراد متخصص در جاوا اسکریپت در حال افزایش است. محبوبیت این زبان در پنج سال گذشته به دلیل امکان توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنتی بیشتر از زبان‌های دیگر بوده‌ است و روز به روز هم به محبوبیت و طرفداران این زبان برنامه‌نویسی اضافه می‌شود.

سوئیفت

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ توسط اپل معرفی شد؛ که برای توسعه سیستم عامل‌های اصلی  IOS  و macOS از این زبان استفاده می‌شود.

پایتون

توسعه وب، سرورهای شبکه، یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه‌های دسکتاپ و… به زبان پایتون نیاز دارند. زبان برنامه‌نویسی پایتون در قالب توسعه وب Django و Flask استفاده می‌شود و برای توسعه و ماشین هم کاربرد دارد.

جاوا

اغلب‌ شرکت‌ها از زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌کنند. جاوا انتخابی مطمئن برای آینده است و توسعه‌دهندگان پشتیبان، توسعه‌دهندگان داده‌های‌ بزرگ، مهندسان سیستم و توسعه‌دهندگان اندروید از این زبان استفاده می‌کنند.

Php

تقریبا ۸۰ درصد وب‌سایت‌ها از Php استفاده می‌کنند. این زبان سرور محور است و برای توسعه وب‌ کاربرد بی‌نظیری دارد.

در مجموع، کارفرمایان به‌دنبال نیروهای‌ تلاشگری هستند که آمادگی و سرعت یادگیری بالایی داشته ‌باشند و علم خود را آپدیت کنند. همچنین زمانی که یک زبان برنامه‌نویسی اصلی‌ مانند پایتون و جاوا را یاد بگیرید، یادگیری‌ دیگر زبان‌ها برای شما آسان‌تر می‌شود.

مهارت و دانش مورد نیاز برنامه‌ نویسان در کانادا

مهارت و دانش مورد نیاز برنامه نویسان در کانادا

مهارت‌‌های مناسب و هوشمندانه در کنار دانش برنامه‌نویسی، روشی موثر برای تقویت رزومه و مهاجرتی آسان‌تر است. پس برای این که در کشور کانادا به یک برنامه نویس موفق تبدیل شوید و فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را برای خود ایجاد کنید، بهتر است به مهارت‌های زیر مسلط باشید:

  • مهارت در‌ کار با تجهیزات جدید و ماشین‌ها برای عیب‌یابی و برنامه‌‌ریزی
  • توانایی رهبری تیم از جمله نظارت، سامان‌دهی و هماهنگی
  • تحلیل‌ و بررسی اطلاعات در راستای توسعه برنامه
  • خلاقیت در طراحی و نوشتن
  • برخورداری از دانش کامپیوتری لازم و ‌بروز

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت برنامه نویس به کانادا

یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد‌نیاز جهت مهاجرت برنامه نویس به کانادا، مدرک تحصیلی است. برنامه نویسان تنها با داشتن مدرک کارشناسی کامپیوتر و یا حوزه‌های‌ مربوط به برنامه نویسی می‌توانند برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند. برنامه‌نویسانی که مدرک دانشگاهی ندارند به آسانی نمی‌توانند برای اخذ ویزای کانادا درخواست بدهند، البته در این مواقع رزومه و سابقه کار نیز بسیار موثر است.

رشته برنامه نویسی در اکسپرس اینتری کانادا

به مشاغلی که در فهرست NOC کانادا قرار دارد، کدهای اختصاصی تعلق می‌گیرد. کد شغل برنامه‌نویسی ۲۱۷۴ است و این کد در رسانه‌های تعاملی نیز استفاده می‌شود.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا جزو گروه ویزا نیست و یکی از روش‌های دولت‌ کانادا برای اهدای اقامت دائم این کشور به متقاضیان است‌. به دلیل تقاضای بیش از حد برنامه نویسان برای مهاجرت به کانادا، این شغل نیز در گروه هدف برنامه اکسپرس اینتری قرار گرفته ‌است و متقاضیان واجد شرایط‌ می‌توانند ویزای نیروی ماهر فدرال و برنامه نامزد استانی را نیز بررسی نمایند.

عناوین شغلی برنامه‌ نویسی در اکسپرس اینتری کانادا

متقاضیان برنامه نویسی در کانادا که می‌خواهند در رده NOC 2174 مشغول شوند، می‌توانند در عناوین شغلی زیر فعالیت کنند:

  • برنامه‌نویس اپلیکیشن
  • برنامه‌نویس انیمیشن
  • توسعه‌دهنده ابری
  • برنامه‌نویس برنامه‌های تجاری
  • سازنده بازی‌های کامپیوتری
  • برنامه‌نویس کامپیوتر
  • توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار اینترنتی
  • طراح رابط کاربری‌ گرافیکی
  • توسعه‌دهنده رسانه‌های تعاملی
  • برنامه‌نویس سیستم‌های‌ مرکزی
  • برنامه‌نویس چند رسانه‌ای
  • برنامه‌نویس سیستم عامل
  • تحلیل‌گر برنامه‌نویس
  • برنامه‌نویس وب

شرایط ارائه درخواست برای مهاجرت کاری برنامه نویسان: از کجا شروع کنید؟

در ابتدا متقاضیان باید مسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی باشند. همچنین افراد باید مدرک تحصیلی‌ خود را با کشور کانادا معادل‌سازی کنند. البته داوطلبانی که تجربه کاری مرتبط و سابقه کاری بیشتری دارند، امتیاز بیشتری‌ نیز‌ برای اخذ اقامت کسب خواهند کرد.

لازم به ذکر است داوطلبانی که مدرک فنی و حرفه‌ای کامپیوتر و برنامه نویسی دارند هم می‌توانند برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان برنامه نویس اقدام کنند، اما باید سابقه کاری کافی نیز داشته‌ باشند.

مراحل مهاجرت به کانادا به‌عنوان برنامه نویس

اولین مرحله برای اپلای شغل در‌ کانادا کسب امتیازات لازم است؛ که این محاسبه امتیازات در سیستم جامع رتبه‌بندی ‌کانادا انجام می‌شود. در این سیستم عواملی مانند سن، مهارت‌های علمی، مهارت زبان، تحصیلات دانشگاهی و سابقه کاری متقاضی بررسی می‌شود و در‌نهایت امتیازها جمع‌آوری‌ می‌شوند. متقاضیان برای اشتغال در کد ۲۱۷۴ باید حداقل ۶۷ امتیاز کسب کنند.

در صورت کسب‌ امتیاز مورد‌نیاز، یک دعوت‌نامه از اداره مهاجرت کانادا به ‌عنوان نتیجه درخواست داوطلب برای وی ارسال می‌شود. متقاضی پس از دریافت این نامه به‌مدت ۹۰ روز فرصت دارد تا درخواست رسمی خود را ارائه دهد. لازم به ذکر است کسانی که درخواست جاب آفری ‌رسمی ندارند، در صورتی ‌که امتیاز بالایی کسب‌کرده ‌باشند می‌توانند برای‌ شرکت در‌ برنامه اکسپرس اینتری داوطلب شوند.

سخن پایانی

برنامه نویسی از مشاغلی است که با گذر زمان و حرکت به‌سوی آینده، نیاز به استفاده از آن بیشتر‌ می‌شود. محیط کار‌ برنامه‌نویسان اغلب در‌ شرکت‌ها و ادارات است و نصب، نگهداری و عیب‌یابی سیستم‌های هوشمند را بر عهده دارند. دامنه شغلی برنامه‌نویسی بسیار گسترده ‌است و متقاضیان مهاجرت به کانادا، می‌توانند در حوزه تخصصی خود، با حقوق‌ و مزایای عالی مشغول به‌ کار شوند.

سوالات متداول

درآمد برنامه‌نویسی در‌ کانادا چقدر است؟

حقوق برنامه‌نویسان در‌کشور کانادا به‌طور‌ متوسط 30 دلار کانادا در ساعت است.

آیا برای اشتغال به‌ عنوان برنامه‌نویس در‌ کانادا تسلط بر زبان انگلیسی‌ کافی است؟

بله زبان انگلیسی اولین زبان رسمی کشور کانادا است.

برای استخدام به‌ عنوان برنامه‌نویس در کانادا از چه طریقی ‌اقدام کنیم؟

برای کسب موقعیت‌های شغلی، می‌توانید از‌ طریق‌ برنامه اکسپرس اینتری، جاب آفر، برنامه تجربه کار کبکی و برنامه‌های ‌نامزد استانی اقدام نمایید‌.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی