اداره مهاجرت کانادا IRCC

معرفی اداره مهاجرت کانادا IRCC

اداره مهاجرت‌ کانادا وظیفه کنترل افراد و ورود و خروج متقاضیان مهاجرت به این کشور را برعهده دارد. اداره مهاجرت کانادا برای تسریع فرایند پاسخگویی به درخواست‌های مهاجران، از طریق سفارت‌خانه‌های خود، دفاتر ویزا و کنسولگری‌ها را راه‌اندازی می‌کند.

انجام فعالیت‌های مربوط به مهاجرت موقت و دائم متقاضیان، ارائه ویزای بازدیدکننده، ارائه مجوز کار کانادا و انجام‌ کارهای مربوط‌ به پناهندگان و اسکان آن‌ها، از جمله وظایف اداره مهاجرت کانادا است.  همچنین دفاتر مهاجرت کانادا که در خارج از این کشور قرار دارند، با ارائه الزامات به متقاضیان سفر و مهاجرت به کانادا و اخذ مدارک با مجوز اداره مهاجرت کانادا اقدام به صدور ویزای متقاضیان می‌کنند.

اجازه اقامت، کار و یا تحصیل متقاضیان از سوی کنسولگری‌ها نیز بر عهده اداره مهاجرت کانادا است.

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا که به اختصار IRCC شناخته می‌شود، عنوان سازمان مهاجرت کانادا است که سبب تسهیل ورود تازه‌کاران به کانادا می‌شود. همچنین این اداره وظیفه محافظت از پناهندگان و ارائه برنامه‌هایی برای کمک به مهاجران را برعهده دارد. اعطای شهروندی‌ کانادا و صدور پاسپورت سفری نیز توسط IRCC انجام می‌شود.

اگر متقاضی مهاجرت به کانادا هستید، هر آنچه لازم است درباره مفهوم IRCC بدانید، در این مقاله وجود دارد؛ پس تا انتهای‌ مطلب با ما همراه باشید‌.

دپارتمان مهاجرت  IRCC

ارائه برنامه‌های‌ مربوط‌ به مهاجرت بر عهده این سازمان است‌. دپارتمان مهاجرت IRCC برنامه‌هایی را برای ایجاد سیاست‌های استقبال و جذب تازه واردین به کانادا ارائه می‌کند. هدف اصلی این فعالیت‌ها جلب رضایت‌مندی شهروندان کانادایی و تازه‌واردان به این کشور است.

سیاست‌های مهاجرتی کانادا بسیار پیشرفته است‌ و مهاجرین نقش فعالی در کانادا ایفا می‌کنند؛ چرا که این کشور با بحران کمبود جمعیت مواجه است و حضور مهاجرین در حل چالش‌های جمعیتی کانادا موثر است.

دپارتمان پناهندگان  IRCC

دپارتمان پناهدگان IRCC به‌دلیل افزایش‌ تعداد پناهندگان در سطح جهان و به‌دنبال آن جذب آن‌ها به کانادا و استفاده از پناهندگان در بهبود رشد افتصادی کانادا، تشکیل شده‌است.

طبق آماری که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده‌است، حدود ۱۰۳ میلیون پناهنده در جهان وجود دارد و کشور کانادا قصد دارد پذیرای ۵۵ هزار تا ۸۰ هزار پناهنده در کشور خود باشد. دولت فعلی فدرال کانادا با نخست‌ وزیری جاستین ترودو، دلسوزی زیادی نسبت به پناهندگان دارد.

دپارتمان شهروندی  IRCC 

مشخص کردن مسیری برای شهروندی کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، از سیاست‌های مهاجرتی کانادا است. فراهم کردن شهروندی کانادا برای مهاجرین، تلاشی در جهت تحقق اهداف حفظ کانون خانواده و کنار هم بودن است. مهم‌ترین وظیفه این سازمان پرداختن به مسائل شهروندی است؛ به همین‌ دلیل دپارتمان شهروندی کانادا از ارکان مهم‌ سازمان IRCC است. لازم به ذکر است همان‌طور که تامین آرامش شهروندان دغدغه دولت است، شهروندان نیز ملزم به رعایت قوانین و مقررات شهروندی کانادا هستند.

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

دسته ‌بندی فعالیت ‌های IRCC برای مهاجران

فعالیت‌های سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا با همکاری سازمان‌های خدماتی مهاجرین است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آموزش‌ زبان برای مهاجرین جدید‌الورود
  2. برنامه‌های اسکان و انطباق مهاجران
  3. برنامه میزبان با هدف تطابق تازه‌واردان با شرایط و غلبه بر استرس مهاجرت
  4. برنامه کمک‌رسانی به اسکان مجدد ویژه پناهندگان

شرح فعالیت ‌های IRCC برای مهاجران

 سازمان IRCC فعالیت‌هایی را در راستای خدمت به مهاجران انجام می‌دهد که به شرح زیر است:

  1. ارائه اطلاعات درباره زندگی در کانادا
  2. برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی و فرانسوی برای بزرگسالان
  3. جستجوی شغل و کاریابی
  4. جذب تازه‌واردان در فعالیت‌های اجتماعی
  5. ارائه دسترسی به منابع اجتماعی برای مهاجرین

ملاک ‌های بررسی‌ مهاجرین توسط  IRCC

ملاک‌های بررسی مهاجرین توسط اداره مهاجرت کانادا شامل موارد زیر است:

  1. بررسی سوابق کیفری و گواهی‌ پلیس
  2. عکس‌ و اثر انگشت متقاضیان
  3. داشتن گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر
  4. گواهی انجام معاینات پزشکی

معرفی وب ‌سایت ‌های رسمی اداره مهاجرت کانادا

متقاضیان مهاجرت به کانادا باید اسناد و مدارک مربوطه را در سایت اداره مهاجرت کانادا بارگذاری نمایند‌. نشانی وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا canada.ca و cic.gc.ca است که در دسترس متقاضیان قرار دارد. افراد در این سایت می‌توانند پروفایل شخصی خود را داشته‌باشند و از این طریق‌ فرایند اخذ ویزای مهاجرتی خود را پیگیری نمایند.

آدرس دفاتر اداره مهاجرت کانادا

اداره مهاجرت کانادا برای راحتی‌ متقاضیان در هر کشوری دفاتری را ایجاد کرده‌است؛ اما در بعضی کشورها مانند ایران دفتر اداره مهاجرت کانادا وجود ندارد و متقاضیان ایرانی باید از طریق دفتر کنسول‌گری کانادا در کشور ترکیه، اقدام به انجام کارهای‌ مهاجرتی خود کنند.

اگر قصد برقراری ارتباط با دفتر کنسول‌گری کانادا در آنکارا را دارید، می‌توانید از تلفن و آدرس زیر استفاده کنید:

آدرس دفتر کنسولگری کانادا در آنکارا ترکیه:

Cinnah Caddesi No. 58 Çankaya 06690

تلفن: 90 (312) 409-2700

پست الکترونیک: ANKRA-Consular@international.gc.ca

آدرس سایت :  http://www.turkey.gc.ca

سخن پایانی

کانادا کشوری‌ مهاجرپذیر است، به‌همین دلیل دولت فدرال این کشور برنامه‌های متفاوتی برای اخذ شهروندی و جذب مهاجرین تدارک دیده‌است. ادارات، نهادها و سازمان‌های متنوعی در کشور کانادا در راستای خدمت به مهاجرین و پذیرش شهروندان فعالیت می‌کنند. دولت کانادا تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۴، بیش از ۴۵۱ هزار شهروند جدید پذیرش کند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره اداره مهاجرت کانادا ارائه کنیم تا از از سردرگمی متقاضیان مهاجرت به این کشور، جلوگیری کنیم. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

  1. بررسی ویزا توسط IRCC چقدر طول می‌کشد؟

حدود ۸ هفته پس از ارسال بیومتریک و درخواست ویزا

  • آدرس سفارت کانادا در ایران کجاست؟

در ایران خدمات کنسولی کانادا وجود ندارد و متقاضیان باید درخواست خود را از طریق نمایندگی کنسولگری کانادا در آنکارا پیگیری‌ نمایند.

  • برای ارتباط با اداره مهاجرت کانادا چه راهی وجود دارد؟

برای ارتباط با اداره مهاجرت کانادا می‌توانید به دو سایت canada.ca و cic.gc.ca مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی