مهاجرت راننده کامیون به کانادا

مهاجرت راننده کامیون به کانادا

کانادا یکی از کشورهایی به شمار می‌آید که در حال حاضر بسیار مهاجرپذیر است. بسیاری از رانندگان کامیون و دارای گواهینامه پایه ۱ به دنبال مهاجرت به کانادا هستند. از همین رو مهاجرت راننده کامیون به کانادا از جمله بهترین فرصت‌‌هایی است که رانندگان ماهر می‌توانند از آن استفاده کنند.

اگر خواستار شغل رانندگی در کانادا هستید با داشتن یکسری شرایط به‌راحتی می‌‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری یا سایر روش‌‌ها درخواست خود را ثبت کرده و پس از تکمیل مراحل لازم، به این کشور رفته و زندگی با کیفیتی را با دستمزد مطلوب تجربه کنید.

مهاجرت کردن از طریق شغل رانندگی به کانادا می‌تواند مزایای بسیاری را هم‌چون دسترسی به سیستم درمانی و مراقبت‌های بهداشتی رایگان جهانی و همچنین دستمزد مناسب برای فرد متقاضی به همراه داشته باشد.

پس در هر سنی که باشید، چنین شرایطی می‌تواند به شما فرصت شکوفایی را بدهد. در صورتی که قصد مهاجرت به این کشور را به‌ عنوان یک راننده کامیون دارید با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

شغل راننده کامیون در کانادا

بررسی شغل راننده کامیون در کانادا

شغل رانندگی کامیون در کانادا یکی از مشاغل پرهیجان و پردرآمد است که جایگاه‌های شغلی خالی زیادی برای آن وجود دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط Truck News، کانادا به تعداد زیادی راننده کامیون نیاز دارد که این کمبود باید از طریق مهاجرت رانندگان خارجی تامین شود. این شغل از جمله مشاغلی است که حقوقی بالا و وضعیت مساعدی نیز دارد.

همچنین این شغل از مزایایی هم‌چون بیمه، بازنشستگی، امتیازات مسافرتی و… برخوردار است. برای انجام این شغل نیز شما باید دارای گواهینامه رانندگی مناسب، تجربه کافی، مهارت‌های ارتباطی و تحمل فشار در شرایط سخت باشید.

نیازهای کاری و تخصصی مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، شما باید بتوانید اثبات کنید که دارای مهارت‌های لازم برای انجام این شغل هستید. برای این منظور، شما باید دارای مدارک زیر باشید:

  • گواهینامه رانندگی کامیون با کلاس مناسب (Class 1 یا AZ) که در کشور خودتان صادر شده باشد. این گواهینامه باید شامل مجوزهایی هم‌چون رانندگی با تریلر، رانندگی با مواد خطرناک و رانندگی با ترانزیت باشد. همچنین باید این گواهینامه را به گواهینامه کانادایی تبدیل کنید که برای این‌کار باید آزمون‌های نظری و عملی را بگذرانید.
  • تجربه کاری حداقل دو سال به عنوان راننده کامیون در کشور خودتان یا کشورهای دیگر که باید با استفاده از مدارک معتبر هم‌چون گواهی کار، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات اثبات شود.
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان یا معادل آن که باید توسط سازمان‌های معتبر هم‌چون [WES] یا [ICAS] ارزیابی و تایید شود.
  • مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی در سطح مورد نیاز برای انجام شغل رانندگی کامیون که باید با استفاده از آزمون‌های رسمی هم‌چون [IELTS]، [CELPIP]، [TEF] یا [TCF] اندازه‌گیری و نشان داده شود.
3 روش مهاجرت راننده کامیون به کانادا

3 روش مهاجرت راننده کامیون به کانادا

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، شما می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

1- سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry System)

سیستم اکسپرس اینتری یکی از محبوب‌ترین و سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود که برای کارگران متخصص و ماهر طراحی شده است.

شما باید در این سیستم ثبت‌نام کنید و امتیازات خود را بر اساس عواملی هم‌چون سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت زبان و سایر عوامل افزایش دهید. سپس شما باید منتظر دعوتنامه از طرف دولت کانادا برای ارسال درخواست مهاجرت باشید.

2- برنامه نامزدی استانی (Provincial Nomination Program = PNP)

برنامه نامزدی استانی یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا است که به شما امکان می‌دهد توسط یکی از استان‌ها یا قلمروهای این کشور نامزد شوید و امتیازات کافی را دریافت کنید.

هر استان یا قلمروی کانادا برنامه‌های مختلفی برای نامزد کردن کارگران متخصص و ماهر دارد که بر اساس نیازهای بازار کار آن استان یا قلمرو تعیین می‌شوند.

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا باید شرایط خاص هر استان یا قلمرو را برآورده کنید. برخی از استان‌ها یا قلمروهای کانادا که برنامه‌های مخصوص برای نامزد کردن رانندگان کامیون دارند عبارتند از: آلبرتا، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، مانیتوبا، نیوبرانزویک، نواسکوشیا، یوکان و نورث وست تریتوریز.

3- برنامه موقت نیروهای کار خارجی (Temporary Foreign Worker Program)

این برنامه یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا است که به شما امکان می‌دهد با دریافت یک پیشنهاد کار از یک کارفرمای کانادایی و یک مجوز کار موقت به کانادا بروید و در آنجا کار کنید.

این برنامه برای کارگرانی است که مهارت‌هایی دارند که در کانادا کمیاب هستند و کارفرمایان کانادایی نمی‌توانند آن‌ها را از داخل کانادا استخدام کنند.

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا باید یک پیشنهاد کار رسمی از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید. این پیشنهاد کار باید شامل اطلاعاتی هم‌چون نام و آدرس کارفرما، شرح واجبات شغلی، حقوق و مزایا، مدت زمان قرارداد و سایر شرایط کاری باشد. همچنین کارفرمای کانادایی باید از طریق سیستم ESDC/Service Canada یک مجوز اشتغال (LMIA) برای شما دریافت کند که نشان دهد استخدام شما تأثیر منفی بر بازار کار کانادا ندارد.

حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون

برای مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون، شما باید دارای امتیاز کافی در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) باشید. حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون بستگی به روش مهاجرتی که انتخاب می‌کنید، دارد. برای مثال، در سیستم اکسپرس انتری، شما باید دارای حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز باشید تا بتوانید در یکی از برنامه‌های مهارت‌های کاری فدرال ثبت‌نام کنید.

سپس شما باید در یک قرعه‌کشی شرکت کنید که در آن امتیاز شما با امتیاز سایر درخواست‌کنندگان مقایسه می‌شود و اگر بالاتر از حداقل امتیاز مورد نیاز برای دعوتنامه باشد، شما می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید. باید توجه داشته باشید که این حداقل امتیاز مورد نیاز، ممکن است در هر قرعه‌کشی تغییر کند و بر اساس تعداد درخواست‌کنندگان مشخص می‌شود.

برای مثال، در آخرین قرعه‌کشی اکسپرس انتری  که در تاریخ 20 ژانویه 2024 برگزار شد، حداقل امتیاز مورد نیاز برای دعوتنامه 461 بود. اگر شما دارای نامزدی استانی باشید، می‌توانید 600 امتیاز اضافی بگیرید که احتمال دریافت دعوتنامه را برای شما بسیار بالا می‌برد.

گواهینامه و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا

گواهینامه و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، شما باید دارای مدارک زیر باشید:

  • گواهینامه رانندگی مناسب برای نوع کامیونی که قصد رانندگی آن را دارید. ممکن است برای برخی از کامیون‌ها نیاز به گواهینامه‌های خاصی هم‌چون گواهینامه حمل مواد خطرناک و یا گواهینامه رانندگی بین‌المللی باشد.
  • گواهی تأیید شده از سوی دولت فدرال که نشان می‌دهد شما دارای مهارت‌های زبانی کافی در زبان انگلیسی یا فرانسوی هستید. معمولا شما باید حداقل نمره ۴ را در آزمون IELTS یا معادل آن کسب کرده باشید.
  • گواهی تحصیلی یا مدرک تأیید شده از سوی دولت فدرال که نشان می‌دهد شما دارای تحصیلات دبیرستانی یا معادل آن هستید.
  • رزومه کاری که نشان می‌دهد شما دارای سابقه کاری حداقل یک ساله به‌عنوان راننده کامیون هستید.
  • پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی که نشان می‌دهد شما برای شغل راننده کامیون در کانادا استخدام شده‌اید. این پیشنهاد شغلی باید همراه با یک مجوز بازار کار (LMIA) از سوی دولت فدرال باشد که نشان می‌دهد نیاز به استخدام شما وجود دارد.
  • مدارک شناسایی هم‌چون گذرنامه، کارت شناسایی، تصویر و اثر انگشت که نشان می‌دهد که شما دارای هویت قانونی هستید و هیچ سابقه جنایی یا مشکل امنیتی ندارید.
  • مدارک مالی که نشان می‌دهد شما دارای منابع مالی کافی برای پشتیبانی از خود و خانواده‌تان در کانادا هستید. این منابع مالی می‌تواند شامل حساب بانکی، گواهی سپرده، اوراق بهادار و یا سایر دارایی‌های قابل تبدیل باشد.

مقدار منابع مالی کافی بستگی به تعداد اعضای خانواده‌تان دارد و ممکن است هر سال تغییر کند. برای مثال، برای سال 2024، شما باید دارای حداقل 13000 دلار کانادا برای خودتان و 3600 دلار کانادا برای هر عضو خانواده‌تان باشید.

تعداد فرصت‌های شغلی موجود

مهاجرت راننده کامیون به کانادا یکی از بهترین فرصت‌‌هایی است که هر راننده ماهری می‌تواند از آن استفاده کند. بر اساس گزارش سایت jobbank.gc.ca، تعداد فرصت‌های شغلی برای راننده کامیون در کانادا در سال 2024 بین 56000 تا 59000 بوده و انتظار می‌رود تا سال 2028 به 61000 تا 64000 برسد.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که تقاضا برای این شغل در سراسر کانادا بالا بوده و بیشترین فرصت‌های شغلی در استان‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، انتاریو و کبک وجود دارد. برای مشاهده فرصت‌های شغلی موجود برای راننده کامیون در کانادا، شما می‌توانید از سایت‌های جستجوی شغل هم‌چون indeed.ca، monster.ca، workopolis.com و یا jobbank.gc.ca استفاده کنید.

مزایای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

اگر به عنوان راننده قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید می‌توانید از مزایای گوناگونی بهره‌مند شوید. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • دسترسی به سیستم درمانی و مراقبت‌های بهداشتی رایگان جهانی که توسط دولت کانادا ارائه می‌شود. شما و خانواده‌تان می‌توانید از خدمات پزشکی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، دارویی و سایر خدمات بهداشتی با کیفیت و بدون هزینه استفاده کنید.
  • امکان دریافت شهروندی کانادا پس از سه سال اقامت دائم در این کشور که به شما حقوق و مزایای بیشتری هم‌چون حق رأی، حق سفر بدون ویزا به بیش از ۱۸۰ کشور جهان و… نسبت به اقامت دائم می‌دهد.
  • شما و فرزندان‌تان می‌توانید از آموزش رایگان ابتدایی و متوسطه و همچنین آموزش دانشگاهی با شهریه پایین و کمک‌های مالی متنوع بهره‌مند شوید.
  • شما می‌توانید با استفاده از مهارت‌ها و تجربه‌تان در بازار کار کانادا موفق شوید و همچنین این امکان را خواهید داشت که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و از حمایت‌های دولتی و خصوصی برای کارآفرینان استفاده کنید.
  • شما می‌توانید در یک جامعه آزاد و دموکراتیک زندگی کرده و از حقوق و آزادی‌های اساسی خود دفاع کنید. همچنین می‌توانید فرهنگ و زبان خود را حفظ کنید و در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف شرکت نمایید.
  • یک راننده کامیون ماهر در کانادا می‌تواند درآمد خوبی کسب کند. بر اساس گزارش سایت payscale.com، میانگین حقوق سالانه راننده کامیون در کانادا در سال 2024 حدود 55000 دلار کانادا بوده و ممکن است بین 40000 تا 80000 دلار کانادا متغیر باشد. این درآمد بستگی به عواملی هم‌چون تجربه کاری، نوع کامیون، مسافت سفر، نوع کالای مورد جابجایی و استان محل کار دارد. همچنین راننده کامیون می‌تواند از مزایای دیگری هم‌چون بیمه، بازنشستگی، اضافه کاری و یا پاداش نیز بهره‌مند شود.

بهترین استان های کانادا برای مهاجرت راننده کامیون

برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، شما می‌توانید هر استانی را که مطابق با شرایط و علاقه‌تان باشد انتخاب کنید. اما برخی از استان‌ها ممکن است برای شما مزیت‌های بیشتری داشته باشند. بهترین استان های کانادا برای مهاجرت راننده کامیون در سال 2024 به شرح زیر بوده‌اند:

  • ساسکاچوان: در این استان، تقاضا برای راننده‌های کامیون که قصد کار بلند مدت داشته باشند، زیاد است. برای رانندگی کامیون در ساسکاچوان شما باید حداقل نه ماه برای یک کارفرما کار کنید و پس از می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.
  • بریتیش کلمبیا: در این استان، رانندگی کامیون جزو شغل‌های خاصی است که رانندگان می‌توانند از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی و با داشتن این مهارت به کانادا راه یابند. برای ورود به بریتیش کلمبیا نیز شما باید حداقل نه ماه برای یک کارفرما کار کرده و سپس می‌توانید برای اقامت دائم درخواست کنید.
  • کبک: در این استان، بیشترین فرصت‌های شغلی برای راننده‌های کامیون وجود دارد. همچنین، راننده‌های کامیون می‌توانند نمره بالایی در برنامه مهاجرت استانی کبک کسب کنند.
  • نواسکوشیا: در این استان، شما می‌توانید از طریق برنامه مهاجرتی اقیانوس اطلس (آتلانتیک) وارد کانادا شوید. همچنین باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما داشته باشید تا بتوانید برای اقامت دائم نیز درخواست کنید.

دستمزد کار رانندگی در کانادا

دستمزد و میانگین حقوق ساعتی راننده کامیون در کانادا بر اساس گزارش سایت payscale.com، در سال 2024 حدود 22 دلار کانادا بوده و ممکن است بین 16 تا 31 دلار کانادا متغیر باشد. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که برخی از استان‌ها هم‌چون آلبرتا، بریتیش کلمبیا و نوا اسکوشیا دارای حقوق بالاتری برای راننده کامیون هستند.

کلام آخر …

مهاجرت راننده کامیون به کانادا دارای تقاضای بالا و دستمزد مناسب در کانادا است و شما می‌توانید با انتخاب یکی از سه روش مهاجرت مهارتی هم‌چون اکسپرس انتری، برنامه نامزدی استانی یا برنامه موقت نیروهای کار خارجی، درخواست خود را ثبت کنید و پس از تکمیل مراحل به این کشور رفته و زندگی با کیفیتی را با دستمزد مطلوب تجربه نمایید.

سوالات متداول

آیا برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا نیاز به آزمون زبان است؟

بله، برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، باید دارای گواهی تأیید شده از سوی دولت فدرال که نشان می‌دهد که شما دارای مهارت‌های زبانی کافی در زبان انگلیسی یا فرانسوی هستید، باشید.

آیا برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا نیاز به تجربه کاری در کانادا است؟

خیر، برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا، تجربه کاری در این کشور الزامی نیست. اما اگر شما دارای تجربه کاری در کانادا باشید، این امر می‌تواند امتیاز شما را افزایش دهد و شانس‌تان را برای دریافت پیشنهاد شغلی و نامزدی استانی بالا ببرد.

آیا برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا نیاز به گواهینامه رانندگی کانادایی است؟

خیر، اما برای کار کردن به‌عنوان راننده کامیون در کانادا، شما باید گواهینامه رانندگی کشور خود را به گواهینامه رانندگی کانادا تبدیل کنید. برای این‌کار، شما باید با مرکز ارزیابی گواهینامه رانندگی (ICBC) در استانی که قصد کار در آن را دارید تماس بگیرید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. همچنین باید آزمون‌های نظری و عملی رانندگی را بگذرانید و هزینه‌ای را نیز برای آن‌ها پرداخت کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید.
    مقاله شما بسیار کامل و جامع بود و اطلاعات مفیدی در مورد مهاجرت راننده کامیونا به کانادا داشت. من به عنوان یه راننده کامیون با تجربه، قصد دارم برای مهاجرت به کانادا اقدام کنم و مقالتون بهم کمک کرد. فقط چطور میتونم در فرایند مهاجرت بیفتم؟

    1. با سلام و تشکر از لطف شما. خوشحالیم که این محتوا براتون مفید بوده است. برای این کار میتونید با همکاران ما در آتلانتیک ۷۲۴ تماس بگیرید.

  2. با سلام.
    اشاره کردید که رانندگی کامیون در کانادا جزو مشاغل پردرآمد است. میخواستم بدونم میانگین حقوق رانندگان کامیون در کانادا چقدر است؟ ممنون

    1. سلام. میانگین حقوق رانندگان کامیون در کانادا به عوامل مختلفی مانند سابقه کار، نوع کامیون، مسافت سفر و نوع کالای مورد جابجایی بستگی دارد. اما به طور کلی، رانندگان کامیون در کانادا در سال 2024 به طور متوسط ​​حدود 55000 دلار کانادا درآمد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی