LMIA چیست؟

LMIA چیست؟

متقاضیانی که خواهان ویزای کاری کانادا از طریق جاب آفر یا همان نامه پیشنهاد شغلی هستند یا می‌خواهند کسب‌وکاری مشخص مانند رستوران و پمپ‌بنزین در کانادا را خریداری کرده و یا درخواست خرید فرانچایز بدهند، در این مسیر نیازمند جوازی به نام LIMA هستند؛ که توسط سازمان کار و توسعه اجتماعی کانادا برای جذب نیروی کار خارجی صادر می‌شود. 

شما به‌ عنوان متقاضی کار در کانادا باید در جریان کامل جزئیات روند اخذ LMIA و شرایط دریافتش باشید، پس در ادامه این مقاله با آتلانتیک 724 همراه باشید، تا به طور کامل با روند دریافت و شرایط  LMIA آشنا شوید.

LMIA کانادا چیست؟

اگر در پروسه اخذ ویزای کار کانادا (Work Permit) هستید، احتمالاً بارها درباره لزوم صدور مدرکی به نام LMIA شنیده باشید. LMIA مخفف عبارت Labour Market Impact Assessment و در معنای گواهی تاییدیه سازمان کار و توسعه کانادا است. 

هر کارفرمای کانادایی که بخواهد نیروی کار خارجی یعنی نیروی ساکن در خارج از مرزهای کانادا را استخدام کند و بتواند توجیه کند که چرا به جای نیروی کار ساکن در داخل کشور نیازمند نیروی خارجی است، برای استخدام آن نیرو باید این مجوز را درخواست کرده و ارائه دهد. در واقع LMIA صادر می‌شود تا به اداره کار اثبات کند جذب این نیروی کار خارجی تاثیر منفی در بازار کار کانادا نداشته و هیچ موقعیت شغلی مفیدی را از ساکنان فعلی نخواهد گرفت.

مجوز کار با LMIA در کانادا

مجوز کار با LMIA در کانادا

زمانی که می‌خواهید به‌ عنوان نیروی کار وارد کانادا شوید و به‌صورت قانونی در این کشور استخدام شده و حقوق بگیرید باید درخواست ویزای کار کنید. معمولاً در این روش متقاضیان یک نامه پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمای کانادایی دارند و آن را ضمیمه پرونده می‌کنند. 

حالا این کارفرما علاوه‌بر جاب آفر باید مجوز LMIA را هم داشته باشد و اثبات کند که در این موقعیت شغلی نتوانسته نیروی مناسب کانادایی پیدا کند و مجبور به استخدام نیروی خارجی شده است. همان‌طوری که گفتیم او باید بتواند نشان دهد که این جذب نیروی خارجی تاثیر منفی در روند بازار کار کانادا ندارد.

شرایط دریافت LMIA کانادا چیست؟

با توجه به اینکه هر کارفرمایی مجاز به ارائه مجوز LMIA نیست، ما پیشنهاد می‌کنیم اگر شرایط درخواست ویزای کاری را دارید، این پروسه را با مشاوره تیم آتلانتیک 724 شروع کرده و از کارفرمایان واجد شرایط جاب آفر درخواست کنید. 

در واقع تنها کارفرمایانی که کسب‌وکار کاملاً قانونی دارند و واجد شرایط زیر هستند، می‌توانند برای مجوز LMIA به اداره کار درخواست دهند:

  • کارفرمایی که کالا یا خدمتی مشخص را به شهروندان ارائه دهد، مثلاً رستوران یا پمپ‌بنزین داشته باشد.
  • کارفرمایی که در یک پوزیشن شغلی نیازمند نیروی کار خارجی است و بدون آن نیرو کارش پیش نمی‌رود.
  • کارفرمایی که در یک سال گذشته (12 ماه قبل از درخواست LMIA ) کارمندان و نیروهای خود را اخراج نکرده باشد.

مراحل دریافت LMIA

در فرایند دریافت مجوز LMIA همان‌طوری که گفتیم کارفرما باید بتواند ثابت کند که استخدام نیروی خارجی به‌خاطر استعداد خاص آن شخص است، در غیر این صورت مجوز صادر نخواهد شد. از طرف دیگر این کارفرما باید توانایی مالی پرداخت حقوق شما را داشته باشد. 

این کارفرما برای استخدام نیروی کار خارجی ابتدا باید پوزیشن شغلی مورد‌نظرش را آگهی کرده و بعد از 30 روز اگر شخصی برای این پوزیشن شغلی پیدا نشد، درخواست استخدام نیروی کار خارجی داشته و به دنبال مجوز LMIA باشد؛ در این بین هم باید جاب آفر با شرایط مشخص و مورد تایید اداره کار و سازمان مهاجرت کانادا را برای شما صادر کند.  

مجوز LMIA مثبت

زمانی که کارفرما جواب مثبت LMIA را دریافت کرده و آن را برایتان ارسال کند، شما با ضمیمه کردن این مجوز به جاب آفر می‌توانید همراه با سایر مدارک برای درخواست ویزای کار در سایت اداره مهاجرت پروفایل باز کرده و با تکمیل فرم‌ها فرایند بررسی پرونده را شروع کنید. 

در واقع این مجوز به آفیسر نشان می‌دهد که شما بر‌اساس استعداد خاصی که دارید، قرار است مدت معینی که در جاب آفر آمده در آن پوزیشن شغلی مشغول به کار شده و حقوق دریافت کنید. به همین خاطر هم ریسک ویزای پایینی دارید؛ ولی یادتان باشد که این مسیر را با مشاوران مجرب و قانونی مانند شرکت آتلانتیک 724 پیش ببرید تا کلاهبرداران از این موقعیت شما سوءاستفاده نکرده و مثل هزاران متقاضی دیگر با جاب آفر صوری درخواست ویزا ندهید.

چه افرادی به LMIA نیاز دارند؟

احتمالاً خودتان هم تا اینجا متوجه شده باشید، تمام نیروهای کار و متخصصان ساکن خارج از کانادا که جاب آفر دارند و می‌خواهند درخواست ویزای کار بدهند، نیازمند مجوز LMIA هستند. البته یک سری ناک‌های شغلی از دریافت این مجوز معاف هستند. این ناک‌های شغلی شامل افرادی است که در راستای اهداف و منافع اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی کانادا فعال هستند که به‌صورت خلاصه شامل لیست زیر می‌شود:

  • افراد کارآفرین و خود اشتغال self-employed
  • کارمندان خیریه و موسسات مذهبی
  • دانشجویان دکترا و افرادی که از موسسات آموزشی کانادا جایزه و فرصت تحصیلی گرفتند
  • تمامی ورزشکاران، مربیان و بدنسازانی که با تیم‌های کانادایی کار می‌کنند
  • هنرمندان نمایش، بازیگران و نوازندگان خلاق و بااستعداد
  • تمامی کارگران فنی و متخصصانی که مهارت و تخصصشان را در اختیار اقتصاد کانادا گذاشتند
  • اساتید مدعو و دانشجویان برنامه‌های Exchange Programs
  • مشاغلی که شخصاً توسط وزیر کار مشخص شده باشند
  • تجاری که هدفشان از سفر به کانادا، انعقاد قرارداد تجاری بین‌المللی است
  • تمامی افراد هیئت‌علمی، پژوهشگران، سخنرانان کنگره‌های علمی و پرفسورهایی که برنامه فدرال اسپانسرشان است
  • پزشکان و دانشجویان دوره رزیدنتی و تخصص
هزینه دریافت LMIA کانادا چقدر است؟

هزینه دریافت LMIA کانادا چقدر است؟

درخواست مجوز LMIA برای کارفرما رایگان نیست و برای هر پوزیشن شغلی شامل 1000 دلار کانادا می‌شود. این هزینه توسط کارفرما و به ازای هر نیروی کار خارجی پرداخت می‌شود، مثلاً اگر یک مهندس ایرانی صاحب شرکت ساختمان‌سازی در تورنتو بخواهد برای 3 هموطنش جاب آفر بفرستد باید برای سه مجوز LMIA جداگانه درخواست داده و 3000 دلار کانادا هم بپردازد.

مدت‌ زمان دریافت LMIA چقدر است؟

مدت‌ زمان دریافت مجوز LMIA به گروه شغلی بستگی دارد؛ ولی نهایتاً از 60 روز کاری بیشتر نخواهد شد. البته در پایان هر سال میلادی کل برنامه‌های مهاجرتی کانادا با آپدیت و بروزرسانی‌های جدیدش منتشر می‌شود و شما آخرین اخبار را می‌توانید از سایت اداره مهاجرت دنبال کنید.

در حال حاضر یعنی اکتبر سال 2023 مدت‌ زمان دریافت مجوز  LMIA برای گروه‌های شغلی مختلف به شرح زیر است:

  • 9 روز کاری برای مهاجرت گلوبال تلنت GTC
  • 11 روز کاری برای گروه کاری کشاورزان
  • 6 روز کاری برای کشاورزان فصلی
  • 58 روز کاری برای متقاضیان اقامت دائم PR
  • 25 روز کاری برای پرستاران Caregivers
  • 40 روز کاری برای متخصصانی با حقوق بسیار بالا
  • 45 روز کاری برای کارکنانی با حقوق متوسط و پایین

جاب آفرهای معاف از LMIA در سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق سابقه شغلی، سابقه تحصیلی و تسلط به زبان انگلیسی است. اگر شرایطش را دارید یا می‌خواهید درباره شرکت در این برنامه اطلاعات بیشتری داشته باشید، برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در تیم آتلانتیک 724 منتظر تماستان هستیم.

متقاضیانی که در برنامه اکسپرس انتری شرکت کنند و جاب آفر داشته باشند، اگر در دو برنامه C-11 Work Permit و انتقال درون شرکتی ICT) C-12) باشند، از ارائه مجوز LMIA معاف هستند. 

ارتباط LMIA با میزان حقوق دریافتی

گفتیم که بازه زمانی صدور مجوز LMIA بر‌اساس گروه شغلی تعیین می‌شود، پس قاعدتاً صدور این مجوز به حقوق دریافتی نیروی کار هم بستگی دارد؛ یعنی اگر یک کارفرما بخواهد به نیروی مورد‌نظرش حقوقی پایین‌تر از میانگین آن استان بدهد، رده شغلی نیرو کارمند با حقوق پایین می‌شود و به همین ترتیب برای حقوق بالاتر از میانگین استان، شخص در رده حقوق بالا قرار می‌گیرد که صدور مجوز برای دسته اول 45 روز و برای کارکنانی با حقوق بالا 40 روزه است. 

در ضمن به‌ عنوان کارفرما فراموش نکنید که برای پرداخت حقوق بالاتر از میانگین استان باید به وزارت کار کانادا نامه زده و در مورد این شرایط توضیح دهید؛ زیرا شما تعهد دارید که نیروی استخدامی‌تان ضرری به بازار کار کانادا وارد نمی‌کند. 

میانگین دستمزد ساعتی استان ها و مناطق کانادا

میانگین دستمزد ساعتی در استان‌های مختلف کانادا به شرح جدول زیر است و با پایان سال 2023 میلادی، کمی افزایش هم خواهد داشت.

استاندستمزد ساعتی (دلار کانادا)
آلبرتا85/28
انتاریو26/06
بریتیش کلمبیا44/26
منیتوبا23
نوااسکوشیا22
نیوبرانزویک79/21
نیوفاندلند و لابرادور29/24
جزیره پرنس ادوارد63/21
کبک25
یوکان32
ساسکاچوان96/25
مناطق شمال غربی30/37

محدودیت استخدام کارگران با دستمزد کم

در مورد استخدام کارگر با حقوق پایین‌تر از میانگین استان در کل کانادا محدودیت جدی وجود دارد؛ یعنی اگر یک کسب‌وکار با 20 کارمند که طبق میانگین حقوق در استان استخدام شدند، کارش را شروع کرده، فقط 20% شانس استخدام نیروی کار خارجی با حقوق پایین دارد.

علاوه‌بر این مورد، کارفرمایی که بخواهد نیروی کار با دستمزد پایین استخدام کند، ملزم به پرداخت یک سری از هزینه‌های معمول و جاری مانند هزینه رفت‌وآمد کارگر و هزینه بیمه درمانی خصوصی بر‌اساس پوشش بیمه استانی است. در ضمن کارفرما باید مطمئن شود که نیرویش در آپارتمان خوب و ارزان‌قیمتی ساکن شده و در شرایط انسانی زندگی می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله صفر تا صد دریافت مجوز LMIA را برای افرادی که خواهان ویزای کار کانادا هستند، توضیح دادیم. فراموش نکنید که این مدرک مهم در مسیر صدور ویزای شما تاثیر بسیار زیادی داشته و ریسک ویزا را کم می‌کند؛ پس اگر خواهان مهاجرت به کانادا هستید باید کارفرمای مطمئنی پیدا کنید؛ زیرا کلاهبرداران زیادی در این سال‌ها از متقاضیان ایرانی میلیون‌ها دلار پول گرفته و جاب آفر صوری صادر کردند.

برای اینکه خیالتان راحت شود و بتوانید بر‌اساس سابقه شغلی و شرایط فعلی زندگی‌تان وارد این مسیر شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران مجرب آتلانتیک 724 مشورت کرده و بر‌اساس قانون مسیر مهاجرتتان را پیش ببرید تا کمترین ریسک ویزا را داشته باشید.

 

سوالات متداول

جاب آفری که از سمت کارفرمای کانادایی استخدام شود برای درخواست ویزای کار کافی است؟

بله، ولی این جاب آفر باید حتماً برای شغلی تمام‌وقت و حداقل برای یک سال باشد، در ضمن لازم است که حقوق پرداختی از طرف کارفرما هم در آن درج شود.

مجوز LMIA چقدر اعتبار دارد؟

مدت‌زمان اعتبار این مجوز ۶ماهه (از زمان صدور) است.

از چه سازمانی باید برای مجوز LMIA درخواست داد؟

برای درخواست مجوز کار  LMIA، کارفرما باید از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا ESDC، به‌صورت آنلاین برای اخذ تاییدیه LMIA اقدام کند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی