بازار کار روانشناسی در کانادا

بازار کار روانشناسی در کانادا

یکی از موقعیت‌های جذاب شغلی در کانادا، مهاجرت روانشناس به کانادا است. متقاضیان به کمک ویزای اکسپرس اینتری و ویزای نامزدی استانی می‌توانند به راحتی به این کشور مهاجرت کنند.

بازار کار خوب این شغل، موقعیت‌های شغلی زیاد و درآمد بالای متخصصان روانشناسی در کانادا سبب شده است که سالانه افراد زیادی به عنوان روانشناس به این کشور مهاجرت کنند.

شغل روانشناسی در کانادا

شغل روانشناسی در کانادا از جمله حوزه‌های کاری است که استخدام و جذب مهاجر در آن بالا است. به همین خاطر است که فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی به اشتغال در این کشور علاقه نشان می‌دهند. مهاجرت روانشناس به کانادا از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

روانشناس وظیفه دارد اختلالات رفتاری و عاطفی افراد را تشخیص داده و یک روش درمانی بدون دارو برای آن تجویز کند. روانشناسان همچنین به صورت مداوم به ارائه نظریه‌ها و مطالعه در خصوص رفتارهای انسانی و فرایندهای ذهنی انسان مشغول هستند.

مراجعه به روانشناس، به افراد کمک می‌کند تا عملکرد روانی، فیزیکی، فکری، بین فرد، عاطفی و اجتماعی خود را بهبود ببخشند. این افراد معمولا در مطب‌های خصوصی خود، کلینیک‌های بیمارستان‌ها، مراکز سلامت روان، مراکز توان‌بخشی، سازمان‌های خدمات اجتماعی یا شغلی، مدارس و دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار می‌شوند.

درامد شغل روانشناسی در کانادا چقدر است؟

درامد شغل روانشناسی در کانادا چقدر است؟

درامد روانشناسان در کانادا مانند هر کشوری، به میزان تجربه و تسلط او بستگی دارد. البته محل دفتر روانشناس هم روی میزان دستمزد و حق ویزیت موثر است. متوسط درامد روانشناسی در کانادا حدود 4.29 دلار در ساعت است.

البته تخصص و حوزه گرایش روانشناس هم روی میزان دستمزد او موثر است. بیشترین دستمزد روانشناسان به روانشناسان بالینی، مشاوران روانشناسی، روانشناسان اعصاب و روان تعلق دارد. برای اینکه دیدگاه بهتری در خصوص درامد روانشناسی در کانادا داشته باشید؛ به جدول زیر توجه کنید:

منطقه / استانکمترین دستمزد ساعتیمتوسط دستمزد ساعتیبیشترین دستمزد ساعتی
کانادا26.0044.2958.89
آلبرتا32.0048.0866.00
بریتیش کلمبیا39.4950.0060.00
مانیتوبا30.1937.0252.88
نیوبرونزویک23.0042.5446.15
نیو فاند لند و لابرادور17.2045.0054.84
نوا اسکوشیا19.4543.8657.44
اونتاریو23.5738.4660.44
کبک30.0048.0050.00
ساسکاچوان29.0546.0758.78

عناوین شغلی روانشناسی در کانادا

روانشناسان در کانادا تحت عناوین زیر می‌توانند مشغول به کار شوند:

  • روانشناس
  • روانشناس تجربی
  • روانشناس بالینی
  • پژوهشگر روانشناسی
  • دستیار روانشناس

وظایف شغلی روانشناسی در کانادا

بعد از مهاجرت روانشناس به کانادا، این افراد برای اینکه بتوانند در سمت شغلی خود عملکرد خوبی داشته باشند؛ لازم است که این فعالیت‌های شغلی را مد نظر قرار دهند:

  • بررسی و آنالیز رفتار مراجع، تشخیص اختلالات رفتاری، شناختی، احساسی او و ارائه یک راه درمان عملی و موثر
  • کمک به بیماران برای مدیریت بیماری‌های جسمی و اختلالات
  • مشاوره به افراد و گرو‌هایی که برای توسعه و توازن شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای بهتر و کمک به حل اختلافات
  • به کار گیری آزمون‌های استاندارد روانشناسی برای ارزیابی و پیدا کردن اختلالات روانی
  • طراحی برنامه‌های مداخله‌ای و اجرای برنامه‌های ارزیابی
  • استفاده از نظریه‌های روانشناسی و اصول مرتبط با رفتار و فرایندهای ذهنی مانند یادگیری، توسعه زبان، حافظه و مشاهده با هدف طراحی پلن‌های درمانی
  • فرضیه‌پردازی و ارائه تجربیات، مطالعه و تحقیق و چاپ مقالات انحصاری و متون آموزشی
  • سخنرانی در کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها و سمپوزیوم‌ها
  • ارائه خدمات مشاوره به دولت و سازمان‌ها

روانشناسان احتمالا در بسیاری از پلن‌های روانشناسی کاربردی یا تحقیقات تجربی تخصص داشته باشند. زیرشاخه‌های رشته روانشناسی شامل روانشناسی رفتاری، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی آموزشی، روانشناسی ورزشی، روانشناسی کودک، روانشناسی شناختی و روانشناسی رشد است.

شرایط مهاجرت روانشناسان به کانادا

شرایط مهاجرت روانشناسان به کانادا

مهاجرت روانشناس به کانادا مطابق شرایط و جزئیات خاص خودش انجام می‌شود. برای این منظور متقاضی حداقل باید مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشد.

البته در بسیاری از موارد متقاضی به مدرک کارشناسی ارشد و دکتری نیاز دارد. گفته می‌شود که مهاجرت روانشناس به کانادا از بهترین راه‌های مهاجرت کاری به کانادا است.

برای شروع کار روانشناسی در کانادا متقاضی ملزم به شرکت در چند امتحان و گذراندن برخی از دوره‌های آموزشی و کارآموزی است.

2 روش مهاجرت روانشناسان به کانادا

راه‌های مختلفی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا وجود دارد که دو مورد از آن‌ها از بقیه مهم‌تر هستند:

1. اکسپرس اینتری کانادا، برنامه نیروهای ماهر فدرال

سیستم اکسپرس اینتری یک سیستم برای پیگیری هرچه سریع‌تر درخواست ویزا است. این سیستم شامل سه برنامه مختلف است:

کسانی که طبقه شغلی ملی (NOC) A یا B و سطح مهارت 0 دارند؛ می‌توانند برای مهاجرت به کانادا از سیستم اکسپرس اینتری استفاده کنند. این افراد معمولا در دسته مشاغل مدیریتی و فنی جای می‌گیرند.

مثلا یک روانشناس که دارای سطح مهارت A باشد؛ یعنی تقریبا شرایط بیشتر برنامه‌های مهاجرت به کانادا را دارد که سریع‌ترین و کارآمدترین آن‌ها سیستم اکسپرس اینتری کانادا است. در این روش بعد از اقدام برای مهاجرت روانشناس به کانادا، ظرف 6 ماه شرایط مهاجرت فراهم می‌شود.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) شامل 6 فاکتور اصلی است که به نسبت آن‌ها درخواست ویزا شما تایید یا رد می‌شود. شرط شرکت در این برنامه این است که امتیاز شما حداقل 67 از 100 باشد.

جدول تقسیم امتیاز FSWP برای شغل روانشناسی در کانادا

فاکتور انتخابحداقل الزاماتحداکثر امتیاز
سن18 تا 46 سال12
تحصیلاتمدرک دکترا (جزیره پرنس ادوارد، کبک، انتاریو، منیتوبا، بریتیش کلمبیا(   مدرک کارشناسی ارشد (نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، ساسکاچوان، آلبرتا، مناطق شمال غربی و نوناووت)25
تجربه کاری1 سال کار تمام وقت با حقوق در زمینه روانشناسی15
پیشنهاد کاری معتبرداشتن پیشنهاد شغلی تمام وقت از کانادا برای حداقل یک سال10
مهارت زبانیحداقل CLB 7 یا بیشتر (زبان اول)24
سازگاریامتیاز اضافی برای: سطح زبان همسر یا شریک زندگی شما CLB4 یا بالاتر باشد. تحصیلات گذشته شما یا همسرتان در کانادا (حداقل 2 سال تحصیلات آکادمیک تمام وقت( شغل قبلی شما یا همسرتان در کانادا (حداقل 1 سال سابقه کار تمام وقت) استخدام در کانادا داشتن اقوام در کانادا10

از محبوب‌ترین بخش‌های درخواست ویزا با سیستم اکسپرس اینتری این است که دیگر نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. به عنوان یک کاندید اکسپرس اینتری شما معمولا هر دو هفته یک بار در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده می‌شوید و به نسبت سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) در مقایسه با دیگر متقاضیان یک رتبه دریافت می‌کنید. در صورتی که امتیاز شما به بالاترین اندازه ممکن نسبت به دیگر متقاضیان برسد؛ می‌توانید دعوتنامه برای درخواست (ITA) جهت اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

برنامه نامزدی استانی

برای مهاجرت روانشناس به کانادا در صورتی که یک جاب آفر از کانادا دریافت کرده باشید؛ می‌توانید برای مهاجرت روانشناس به کانادا از برنامه نامزدی استانی (PNP) استفاده کنید. صرف نظر از نوع مهارتی که دارید؛ هرکس می‌تواند برای اقامت دائم از طریق این برنامه درخواست بدهد. برنامه نامزدی استانی یک شاخصه بزرگ دارد. در صورتی که با این برنامه برای مهاجرت به کانادا درخواست بدهید؛ ممکن است که برای دریافت نامزدی استانی (PNP) هم انتخاب شوید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که موقع ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری آنلاین، منطقه و استان درستی را انتخاب کنید تا به طور خودکار شانس شما برای مهاجرت به کانادا در شغل رواشناس بیشتر باشد. در این برنامه PNP  معادل 600 امتیاز CRS اضافی است که عملا تضمین کننده دریافت ITA  جهت اقامت دائم کانادا است.

در مدارک و مجوزهای لازم شغل روانشناسی در کانادا

برای مهاجرت روانشناس به کانادا و شروع شغل روانشناسی در این کشور به برخی از مدارک و اسناد نیاز دارید:

  • کسب مدرک دکتری روانشناسی برای کسب عنوان “روانشناس” در کبک، انتاریو، منیتوبا و بریتیش کلمبیا
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی برای شروع فعالیت به عنوان روانشناس در ساسکاچوان، آلبرتا، نیوفاندلند و  لابرادور، نوار اسکوشیا، مناطق شمال غربی، نیوبرانزویک
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی برای شروع کار به عنوان “همکار روانشناسی” در انتاریو و منیتوبا
  • مدرک دکتری برای شروع کار در بخش خصوصی یا مدرک کارشناسی ارشد برای آغاز فعالیت‌های محدود در موسسات و آژانس‌ها در جزیره پرنس ادوارد
  • طی کردن یک دوره عملی برای کار روانشناسی در بیشتر حوزه‌های قضایی در کانادا
  • شرکت در آزمون کتبی برای فعالیت در رشته روانشناسی (EPPP) در بیشتر استان‌ها
  • حضور در امتحانات شفاهی و مصاحبه با هیئت مدیره برای فعالیت روانشناسی در بعضی از استان‌های کانادا
  • ثبت نام در یک نهاد نظارتی برای فعالیت روانشناسی درهمه استان‌ها، مناطق شمالی و نوناووت
  • عضویت در انجمن حرفه‌ای استانی، برای روانشناسان در همه استان‌ها از جمله روانشناسی کانادا (CPA) ، نوناووت و مناطق شمال غربی

بازار کار رشته روانشناسی در کانادا

بازار کار برای رشته روانشناسی در کانادا بسیار عالی است. طبق آمارها 70 درصد از استان‌های کانادا رتبه خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای روانشناسان دارند.

حتی در 30 درصد بقیه استان‌ها هم شانس برای پیدا کردن شغل مرتبط با این رشته زیاد است؛ اما نه به اندازه سایر استان‌ها. متوسط درامد روانشناسان در تورنتو 70 دلار در ساعت است.

مهارت‌های مورد نیاز شغل روانشناسی در کانادا

یک روانشناس حاذق باید در زمینه‌های زیر مهارت کافی داشته باشد:

  • خدمات و مراقبت
  • آنالیز و ارزیابی
  • ارتباطات
  • توانایی استفاده از اطلاعات به دست آمده
  • فن بیان خوب

آینده شغلی روانشناسی در کانادا

 آینده شغلی روانشناسی در این کشور بسیار روشن است. به همین دلیل است که مهاجرت روانشناس به کانادا در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

البته به نسبت اینکه در کدام استان مشغول به کار شوید؛ پروسه پیشرفت شما متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیوبرونزویک، نووا اسکاشیا، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان وضعیت خوبی از نظر آینده شغلی روانشناسی دارند.

در استان‌های آلبرتا، نیوفاندلند و لابرادور و انتاریو آینده شغلی روانشناسی متوسط پیش‌بینی شده است. سایر استان‌های کانادا هم در 10 سال آینده وضعیت روشن و شفافی ندارند.

احتمال می‌رود که بازار کار این شغل تا ده سال آینده اشباع شده و متقاضیان با کمبود شغل مواجه شوند. در سال 2018 میزان اشتغال در حرفه روانشناسی در کانادا ۲۲،۶۰۰ نفر است. سن بازنشستگی در این حرفه 64 سال است و متوسط سن آن‌ها 48 سال است.

سخن آخر

روانشاسان در کانادا فرصت‌های شغلی خوبی دارند. از طرفی درامد این شغل نیز در کانادا بالا است. به همین خاطر است که مهاجرت روانشناس به کانادا زیاد است. شغل روانشناس در کانادا جز مشاغل مورد نیاز برای پذیرش مهاجر از تمام دنیا است.

با مهاجرت به عنوان روانشناس می‌توانید به حداقل درامد 44 دلار در ساعت دست پیدا کنید. داشتن سوابق تحصیلی قوی، رزومه کاری و تسلط بالا در زبان شانس شما برای مهاجرت به عنوان روانشناس به کانادا را افزایش می‌دهد.

همچنین می‌توانید برای راهنمایی بیشتر از مشاوره رایگان با کارشناسان ما در آتلانتیک 724 استفاده کنید. مشاوران ما در آتلانتیک 724 در تمام روز آماده پاسخگویی به سوالات شما در حوزه مهاجرت به کانادا هستند.

سوالات متداول

بهترین گزینه برای مهاجرت روانشناس به کانادا کدام است؟

برنامه اکسپرس اینتری و کاندیدای نیروی ماهر استانی، دو گزینه‌ای هستند که همواره شانس مهاجرت روانشناسان را بالا می‌برند.

مهارت زبان انگلیسی روانشناسان در کانادا در چه حد باید باشد؟

برای مهاجرت روانشناس به کانادا باید حداقل از دانش زبان انگلیسی در سطح سطح CLB 7  برخوردار باشید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی