تفاوت سین نامبر با شماره شناسنامه و پاسپورت

سین نامبر کانادا

اگر قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در کانادا را دارید، یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید طی کنید، دریافت سین نامبر یا شماره بیمه اجتماعی کانادا است. این شماره یک کد ۹ رقمی است که برای شناسایی شما در سیستم‌های مالیاتی، بیمه‌ای و خدمات دولتی کانادا استفاده می‌شود. 

بدون داشتن این شماره، شما نمی‌توانید در کانادا کار کنید، حساب بانکی باز نمایید، وام دانشجویی بگیرید یا از مزایای دولتی بهره‌مند شوید. در ادامه، به این موضوع که سین نامبر چیست خواهیم پرداخت.

منظور از سین نامبر SIN Number کانادا چیست؟

SIN number مخفف Social insurance number و به معنای شماره بیمه اجتماعی 9 رقمی است که هر فرد در کانادا باید برای داشتن اجازه کار یا امکان استفاده از خدمات دولتی از آن بهره‌مند باشد. این شماره برای هر شخص منحصر‌به‌فرد بوده و استفاده از آن برای دیگران غیر‌قانونی است. لازم به ذکر است که همه افراد بالای ۱۲ سال که در کانادا اقامت دارند باید یک سین نامبر داشته باشند.

کاربردهای سین نامبر

سین نامبر در موارد زیر برای شما لازم و مفید است:

  • استخدام و کار دانشجویی در کانادا
  • پر کردن فرم مالیاتی
  • دریافت وام و مزایای دولتی
  • دریافت وام دانشجویی
  • افتتاح حساب بانکی

ویدئوی نحوه گرفتن سین نامبر کانادا (Youtube)

YouTube ویدیو

تفاوت سین نامبر با شماره شناسنامه و پاسپورت

سین نامبر یک شماره شناسایی است که برای مقاصد مالیاتی و بیمه‌ای در کانادا استفاده می‌شود. این شماره را نمی‌توان به عنوان مدرک هویتی معتبر در‌نظر گرفت. از سوی دیگر شماره شناسنامه و پاسپورت، مدارک هویتی هستند که برای اثبات هویت، تابعیت، تاریخ تولد و محل تولد شما استفاده می‌شوند. 

شماره شناسنامه و پاسپورت را می‌توانید در مواردی هم‌چون سفر، انتخابات، ثبت‌نام در دانشگاه و… به کار ببرید. سین نامبر برای ارائه به هر جایی نیست و فقط باید آن را به بانک‌ها، کارفرمای خود و جهت کارهای مالیاتی مورد‌استفاده قرار دهید.

سین نامبر کانادا

مراحل دریافت سین نامبر کانادا

برای دریافت سین نامبر کانادا، 3 روش وجود دارد:

  1. مراجعه حضوری به مراکز خدمات کانادا،
  2. روش آنلاین
  3. روش پستی

1. مراجعه حضوری به مراکز خدمات کانادا

برای گرفتن سین نامبر می‌توانید به‌صورت حضوری به مراکز خدمات کانادا (Service Canada Office) بروید. SIN Number در همان روزی که درخواست خود را ثبت کنید صادر می‌شود. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

  • انتخاب یکی از مراکز  Service Canada
  • آماده‌سازی مدارک مورد‌نیاز
  • تکمیل فرم‌ها و ارائه مدارک به متصدی دفتر
  • دریافت سین نامبر

2. روش آنلاین

برای اقدام جهت دریافت سین نامبر کانادا باید بالای ۱۲ سال باشید. در ادامه مراحل ثبت درخواست دریافت سین نامبر به‌صورت آنلاین را شرح داده‌ایم که دریافت آن نیز حدود 10 روز طول می‌کشد.

  • ورود به سایت  Service Canada
  • انتخاب گزینه  Apply for a SIN
  • تکمیل فرم‌ها و بارگذاری مدارک مورد‌نیاز
  • ارسال درخواست و دریافت شماره پیگیری
  • انتظار برای دریافت سین نامبر از طریق پست الکترونیک

3. روش پستی

در‌صورتی که نتوانید به‌صورت آنلاین یا حضوری برای دریافت سین نامبر اقدام کنید، باید از روش پستی استفاده نمایید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • فرم درخواست شماره بیمه اجتماعی را از وب‌سایت دولت کانادا دانلود و پر کنید.
  • مدارک مورد‌نیاز را اسکن و به فرم پیوست کنید. (مدارک با توجه به نوع اقامت شما در کانادا متفاوت هستند)
  • فرم و مدارک را به آدرس پستی مشخص شده ارسال کنید.
  • در‌نهایت سین نامبر به آدرس پستی شما ارسال خواهد شد.

این روش دریافت سین نامبر، ۲۰ روز کاری طول می‌کشد. اگر بعد از ۲۰ روز کاری سین نامبر خود را دریافت نکردید، با مرکز خدمات کانادا تماس بگیرید و از وضعیت درخواست خود مطلع شوید.

مدارک مورد‌ نیاز برای دریافت سین نامبر

برای دریافت سین نامبر کانادا، باید مدارک شناسایی معتبری را به مرکز خدمات کانادا ارائه دهید. این مدارک با توجه به نوع اقامت شما در کانادا متفاوت هستند.

مدرک برای شهروندان کانادا

اگر شهروند کانادا هستید، باید یکی از مدارک زیر را به عنوان مدرک شناسایی اصلی خود ارائه کنید:

  • شناسنامه کانادایی
  • گواهی تولد از یکی از استان های کانادا
  • گواهی شهروندی کانادا صادره از  IRCC
  • گواهی تولد خارج از کشور که پیش از ۱۹۷۷ توسط IRCC صادر شده باشد.

مدرک مورد‌ نیاز برای سین نامبر کانادا با اقامت دائم در کانادا

اگر اقامت دائم کانادا دارید، باید دو مدرک شناسایی را ارائه کنید:

  • کارت اقامت دائم یا گواهی تاییدیه اقامت دائم (COPR)
  • یک مدرک ثانویه هم‌چون پاسپورت یا گواهینامه رانندگی که هویت شما را تایید کند. 

مدرک مورد‌ نیاز سین نامبر کانادا برای افراد با اقامت موقت

اگر اقامت موقت کانادا دارید، باید مدارک شناسایی زیر را ارائه کنید:

  • گواهی اجازه تحصیل یا اجازه کار صادر شده توسط  IRCC
  • پاسپورت
  • مدرک اثبات محل سکونت در کانادا

چه کسانی می‌توانند سین نامبر بگیرند؟

برای دریافت سین نامبر کانادا، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • شهروند کانادا باشید.
  • اقامت دائم کانادا داشته باشید.
  • اقامت موقت کانادا داشته باشید.
  • دارنده پناهندگی در کانادا باشید.

در‌‌صورتی که یک فرزند تازه متولد شده دارید، این امکان را خواهید داشت که با مراجعه به مرکز خدمات ثبت‌نام نوزادان، برای سین نامبر فرزندتان اقدامات لازم را انجام دهید. لازم به ذکر است که برای فرزند زیر دوازده سال هم درخواست باید از طرف والدین انجام شود.

گم شدن کارت سین نامبر کانادا

اگر کارت سین نامبر خود را گم کرده‌اید یا فکر می‌کنید که از آن سوء استفاده شده است، باید سریعاً اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با مرکز خدمات کانادا تماس بگیرید و گم شدن کارت خود را اطلاع دهید.
  • با اداره مالیات کانادا تماس بگیرید و از وضعیت مالیاتی خود اطمینان حاصل کنید.
  • با بانک‌ها، کارفرما و سایر موسساتی که از سین نامبر شما استفاده می‌کنند تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که حساب‌ها و فعالیت‌های شما را بررسی کنند.
  • با اداره تجارت مصرف‌کننده و امور شهروندی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که گزارش اعتباری شما را برای‌تان ارسال کنند.
  • اگر فکر می‌کنید که هویت شما دزدیده شده است، با پلیس تماس بگیرید و یک گزارش رسمی ثبت کنید.

درخواست آنلاین سین نامبر کانادا

برای درخواست آنلاین سین نامبر کانادا، شما باید به سایت Service Canada مراجعه و فرم‌ها را تکمیل کنید. همچنین شما باید مدارک خود را به‌صورت الکترونیکی بارگذاری کنید. 

برای این‌کار باید دارای یک اسکنر یا دوربین با کیفیت خوب باشید. مدارک باید به‌صورت PDF، JPG، TIFF یا PNG باشند و حجم آن‌ها نباید بیش از ۱۰ مگابایت باشد. در‌عین‌حال باید مطمئن شوید که مدارک شما خوانا، کامل و بدون سایه باشند. لازم به ذکر است که باید مدارک خود را از هر دو طرف بارگذاری کنید.

برای مثال، اگر شما یک دانشجوی خارجی هستید، باید کپی از پاسپورت، ویزای دانشجویی و گواهی پذیرش دانشگاه خود را داشته باشید و آن را برای درخواست آنلاین سین نامبر کانادا ارائه کنید.

درخواست سین نامبر کانادا به‌ صورت حضوری

درخواست سین نامبر کانادا به‌ صورت حضوری

سین نامبر کانادا یا شماره بیمه اجتماعی، یک شماره ۹ رقمی است که برای کار و استفاده از خدمات دولتی در کانادا به آن نیاز دارید. برای درخواست سین نامبر به‌صورت حضوری، باید فرم درخواست را تکمیل و به همراه مدرک شناسایی معتبر به نزدیک‌ترین مرکز خدمات کانادا مراجعه کنید.

مدرک شناسایی با توجه به نوع اقامت شما متفاوت است و اگر شرایط شما تکمیل باشد، همان روز سین نامبر خود را دریافت خواهید کرد.

نحوه تمدید سین نامبر

اگر سین نامبر شما منقضی شده و یا در حال انقضا است، باید برای تمدید آن اقدام کنید. برای انجام این‌کار، باید مدارک زیر را به مرکز خدمات کانادا ارائه دهید:

  • سین نامبر قبلی خود
  • گواهی اجازه تحصیل یا اجازه کار صادر شده توسط  IRCC
  • پاسپورت

بعد از ارائه مدارک، سین نامبر جدیدی به شما داده خواهد شد. البته توجه داشته باشید که سین نامبر جدید شما همان سین نامبر قبلی‌تان خواهد بود و فقط تاریخ انقضای آن تغییر می‌کند.

سین نامبر کانادا مخصوص هر استان

سین نامبر کانادا یک شماره ملی محسوب می‌شود و برای همه استان های کانادا یکسان است. این شماره برای شناسایی در سیستم‌های مالیاتی، بیمه‌ای و خدمات دولتی کانادا استفاده می‌شود. اگر از یک استان به استان دیگری نقل مکان کنید، نیازی نیست که سین نامبر خود را تغییر دهید یا مدارک جدیدی ارائه کنید.

کلام آخر 

سین نامبر کانادا یک شماره بیمه اجتماعی به شمار می‌آید که برای کار و استفاده از خدمات دولتی در کانادا لازم است. شما می‌توانید از سه روش حضوری، آنلاین یا پستی سین نامبر خود را دریافت کنید. همچنین باید یک مدرک اصلی که نشان‌دهنده هویت و وضعیت اقامت شما در کانادا باشد را ارائه نمایید.

سین نامبر خود را در امان نگه دارید و از گم شدن یا سرقت آن جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با یک سین نامبر در هر جایی از کانادا کار کنید یا از خدمات دولتی این کشور بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در آتلانتیک 724 در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا امکان دارد که سین نامبر منقضی شود؟

بله، اگر اقامت موقت کانادا را دارید، این امکان وجود خواهد داشت که سین نامبر شما همزمان با انقضای اجازه تحصیل یا کار شما در این کشور منقضی شود. اما در‌صورتی که اقامت دائم کانادا را داشته باشید، سین نامبر شما هرگز منقضی نخواهد شد.

آیا می‌توانم سین نامبر خود را تغییر دهم؟

خیر، سین نامبری که دریافت می‌کنید برای همیشه به شما اختصاص داده شده است و امکان تغییر ندارد. فقط در‌صورتی که فکر می‌کنید از سین نامبر شما سوء استفاده شده است یا دچار سرقت هویت شده‌اید، باید به Service Canada  یا پلیس اطلاع دهید تا برای دریافت مجدد آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

آیا می‌توانم سین نامبر خود را در ایران دریافت کنم؟

خیر، شما باید به کانادا سفر کرده و از یکی از روش‌های دریافت سین نامبر استفاده کنید. در‌عین‌حال اگر شما دارنده ویزای کار یا دانشجویی هستید، می‌توانید قبل از رفتن به کانادا، از طریق سفارت یا کنسولگری کانادا در ایران، سین نامبر خود را دریافت کنید.

در صورت کار کردن بدون داشتن سین نامبر چه عواقبی در انتظارم خواهد بود؟

اگر شما بدون سین نامبر کار کنید، ممکن است با جریمه روبه‌رو شوید یا حقوق شما را قطع کنند.

آیا می‌توانم سین نامبر خود را برای کار در کشورهای دیگر استفاده کنم؟

خیر، سین نامبر شما فقط برای کار و استفاده از خدمات دولتی در کانادا معتبر است. اگر شما قصد کار در کشور دیگری را دارید، باید یک شماره امنیت اجتماعی دریافت کنید تا اجازه کار را داشته باشید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. با سلام.
    در مقاله شما اشاره شده است که سین نامبر برای کار در کانادا ضروری است. آیا برای کارآموزی هم به سین نامبر نیاز است؟

    1. سلام. برای کارآموزی در کانادا، به طور کلی به سین نامبر نیاز نیست. اما اگر کارآموزی شما به عنوان بخشی از یک برنامه تحصیلی باشد، ممکن است دانشگاه یا کالج شما از شما بخواهد که برای دریافت سین نامبر اقدام کنید.

    1. سلام. اگر سین نامبر خود را گم کرده‌اید، باید با مرکز خدمات کانادا تماس بگیرید و گم شدن کارت خود را اطلاع دهید. همچنین باید با اداره مالیات کانادا تماس بگیرید و از وضعیت مالیاتی خود اطمینان حاصل کنید.

  2. من قصد دارم از کانادا به استان دیگری نقل مکان کنم. آیا باید سین نامبر خود را تغییر دهم؟

    1. سلام. خیر، نیازی به تغییر سین نامبر خود نیست. سین نامبر شما برای کل کانادا معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی