آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT چیست؟

آزمون mcat یک آزمون بین‌المللی برای سنجش مهارت و دانش دانشجویان علاقه‌مند به پزشکی طراحی شده است. بسته به رتبه‌ای که در این آزمون کسب می‌کنید؛ در یکی از دسته‌های امتیاز بالا، امتیاز رقابتی و امتیاز پایین قرار می‌گیرید. افرادی که امتیاز آن‌ها در بازه 500 تا 528 قرار دارد؛ جز قبول شدگان در این آزمون هستند و می‌توانند به اپلای در دانشگاه مورد‌نظرشان امیدوار باشند. 

گرفتن نمره قبولی در این آزمون همچنین مسیر را برای دریافت ویزا، مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت موقعیت شغلی در موسسات معتبر را برای شما همواره می‌کند. 

آزمون MCAT چیست؟

آزمون mcat یک آزمون انگلیسی زبان است که هر ساله با هدف جذب دانشجویان علاقه‌مند به پزشکی برگزار می‌شود. MCAT مخفف عبارت Medical College Admission Test به معنی آزمون پذیرش دانشکده پزشکی است. این آزمون قدمت ۹۰ساله دارد و دانشجویان بر‌اساس نمرات کسب شده در آزمون و کیفیت رزومه تحصیلی که دارند؛ در‌نهایت می‌توانند در آمریکا یا کانادا وارد کالج پزشکی شوند. 

دولت کانادا آزمون MCAT را به عنوان یک آزمون بین‌المللی معتبر می‌شناسد که به کمک آن بهترین دانشجویان علاقه‌مند به پزشکی را در سراسر دنیا انتخاب می‌کند. تقریبا تمام دانشکده‌های علوم‌پزشکی ایالات متحده آمریکا و اکثر دانشکده‌های علوم پزشکی کانادا، دانشجویان پزشکی خود را از میان پذیرفته‌‌شدگان آزمون بین‌المللی MCAT انتخاب می‌کنند.

معرفی آزمون mcat برای مهاجرت پزشکان به کانادا

به جز این، تعداد زیادی از مدارس آموزش رشته‌های بهداشتی و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هم‌اکنون نمرات قبولی MCAT را به عنوان یک معیار معتبر برای پذیرش دانشجو می‌شناسند. تمرکز اصلی آزمون MCAT ارزیابی دانش و مهارتی است که متقاضیان رشته‌های پزشکی و دستیاران پزشکی به آن نیاز دارند.

سرفصل‌های آزمون MCAT عبارتند از:

  • مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده
  • مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی
  • مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار
  • آنالیز انتقادی و مهارت‌های استدلالی

مسئولیت برگزاری و اطمینان از کیفیت این آزمون هر ساله با AAMC است. آزمون MCAT در یک بازه زمانی از اواخر ژانویه تا سپتامبر در چند دوره در برخی از مراکز شناخته شده در جای‌جای جهان برگزار می‌شود. شرکت در این آزمون برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور در آمریکا یا کانادا هم در بیشتر موارد لازم است.

اهمیت و کاربرد آزمون MCAT

آزمون MCAT یکی از چندین مواردی است که در پروسه اپلای برای رشته پزشکی به آن نیاز دارید. اگر شانس قبولی در آزمون mcat را دارید یا اگر نمره بالایی در این آزمون به دست بیاورد؛ رزومه قوی‌تری برای مهاجرت و کار در آمریکا و کانادا دارید. برای مثال یک مهاجر با رزومه تحصیلی و حرفه‌ای و تنها با داشتن مدرک MCAT شانس بیشتری برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی در حوزه بهداشت و درمان دارد.

اهمیت و کاربرد آزمون MCAT

همچنین با داشتن این مدرک، می‌توانید سریع‌تر ویزای خود را دریافت کنید. برای تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا هم لازم است که حتما مدرک MCAT را ارائه بدهید. 

اصولا تنها دانشجویان پزشکی در آزمون MCAT شرکت می‌کنند و برای آن ثبت‌نام می‌کنند. اگر برای موردی به جز تحصیل در رشته پزشکی، قصد شرکت در آزمون MCAT را دارید؛ پیش از ثبت‌نام لازم است که با AAMC مکاتبه کرده و مجوزهای لازم را کسب کنید.

به طور کلی مزایا و کاربردهای آزمون mcat عبارت‌اند از:

  • با داشتن نمره بالا در آزمون mcat این شانس را دارید که در دانشگاه‌های تراز اول تحصیل کنید. تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها مسیر را برای کار در موسسات معتبر آمریکا و کانادا هموار می‌کند.
  • کسب نمره قبولی در آزمون mcat باعث بالا رفتن اعتبار شما می‌شود و شما را به عنوان یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد می‌شناسند.
  • بیشتر کسانی که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند، در کنار تحصیل مشغول به کار می‌شوند. با قبولی در آزمون  mcat ‌شما فرصت‌های شغلی بهتری پیدا می‌کنید.
  • شرکت‌های برتر در آمریکا و کانادا متقاضیان پذیرفته شده در آزمون mcat را به عنوان افراد حرفه‌ای می‌شناسند که در حوزه کاری خود توانایی بالایی دارند.
  • مدرک mcat مسیر دریافت ویزا را برای شما هموار می‌کند.
  • اگر هدف شما برای آینده این است که یک کسب‌وکار خصوصی راه‌اندازی کنید یا مدیریت سازمانی کسب کنید؛ این آزمون برگ برنده‌ شما خواهد بود.

شرایط و قوانین آزمون MCAT

همانطور که گفتیم آزمون mcat یک سنجش جهانی است که در آن دانشجویان علاقه‌مند به پزشکی در سراسر جهان، شانس شرکت در دانشگاه‌های پزشکی برتر در کانادا و آمریکا را پیدا می‌کنند. برای آمادگی آزمون mcat باید شامل این ویژگی‌ها باشید:

  • شرکت در آزمون mcat محدوده سنی ندارد. اما باید به سنی رسیده باشید که مدارک و شرایط مورد‌نیاز را کسب کرده‌باشید.
  • متقاضیان باید شامل کسانی باشند که در یک برنامه آموزشی در رشته‌های مرتبط با MMBC شرکت‌ کرده‌باشند یا مدرک آن را کسب کرده‌باشند.
  • متقاضیان باید شامل کسانی باشند که می‌خواهند در‌نهایت برای کار یا زندگی در رشته‌های زیرگروه پزشکی در آمریکا یا کانادا اقدام کنند.
  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر، مدارک هویتی و اصل پاسپورت ضروری است.
  • متقاضی باید حداقل 2 سال سابقه‌کار در زمینه نظارت یا سوپروایزری داشته‌باشد.

چه کشورهایی نمرات آزمون MCAT را می‌پذیرند؟

همانطور که گفتیم همه دانشگاه‌های پزشکی آمریکا و بیشتر دانشگاه‌های پزشکی کانادا پذیرش دانشجو را بر‌اساس نمره قبولی آزمون mcat انجام می‌دهند. دقت کنید که هر کشور در دنیا، آزمون مخصوص به خود را برای پذیرش دانشجویان پزشکی دارد. از طرفی آزمون mcat در برخی کشورها تنها یکی از موارد قابل اعتنا است.

همچنین بیشتر کشورها برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، شرط داشتن پیشینه تحصیلی را بیان می‌کنند. نمرات آزمون mcat برای کشورهای مختلف برای پذیرش در دوره‌های مدارک پزشکی، قابل‌قبول است. برخی از کشورهایی که نمرات این آزمون را می‌پذیرند؛ عبارت‌‌اند از:

  • ایالات متحده
  • کانادا
  • استرالیا
  • جزایر کارائیب

چه کسانی واجد شرایط آزمون MCAT هستند؟

برای آمادگی آزمون mcat لازم نیست که شرایط خاص و پیچیده‌ای داشته‌باشید. تنها همین‌ که مدرک لیسانس خود را به پایان رسانده باشید، کافی است.

با توجه به اینکه AAMC ترجیح می‌دهد به تمام دانشجویان فارغ‌التحصیل، فرصت تحصیل در رشته پزشکی را بدهد؛ حتی لازم نیست که لیسانس شما در رشته پزشکی باشد. در‌واقع سوابق تحصیلی شما هیچ تاثیری در واجد شرایط بودن برای شرکت در آزمون mcat ندارد.

ثبت نام در آزمون MCAT

برای ثبت نام در آزمون لازم است به سایت AAMC مراجعه کنید. در زمان ثبت نام هزینه را پرداخت کرده و سپس هویت شما تایید می‌شود.

ثبت نام در آزمون MCAT

برای تایید هویت، کارت شناسایی عکس‌دار از شما درخواست شده و انگشت‌نگاری می‌شوید. برای ثبت‌نام در آزمون  باید فرایند زیر را دنبال کنید:

  • از منوی سایت AAMC به بخش Resources & Services رفته و از بخش For Premeds, Students, & Applicants گزینه Medical College Admission Test (MCAT) را انتخاب کنید.
  • در این صفحه گزینه Register را انتخاب کنید و فرایند ثبت‌نام را پیش‌ببرید.
  • در این مرحله تاریخ برگزاری آزمون را تایید می‌کنید.
  • سپس هزینه آزمون را پرداخت می‌کنید و منتظر می‌مانید تا ایمیل تایید برای شما ارسال شود.

دقت کنید که هر چه زودتر برای ثبت‌نام اقدام کنید بهتر است. فرصت ثبت‌نام در آزمون برای مناطق برنزی، نقره‌ای و طلایی متفاوت است. بسته به اینکه شما در کدام یک از این مناطق باشید؛ مهلت ثبت نامتان متفاوت است. در صورتی که در مناطق طلایی باشید تا 29 روز پیش از برگزاری آزمون برای شرکت در این آزمون فرصت دارید. اگر در مناطق نقره‌ای باشید تا 15 روز پیش از برگزاری آزمون فرصت دارید. متقاضیان مناطق برنزی نیز تا 8 روز پیش از برگزاری آزمون فرصت دارند تا ثبت‌نام را انجام دهند.  

زمان برگزاری آزمون

آزمون MCAT بارها در طول یک سال برگزار می‌شود. به این صورت که اگر در مرتبه اول موفق نشدید؛ می‌توانید در همان سال برای مرتبه دوم هم شانستان را امتحان کنید. البته یک محدودیت مشخص شده است. اینکه شما تنها 3 بار در طول یک سال، 4 بار در طول دو سال و نهایت 7 بار در طول عمر تحصیلی خود می‌توانید در آزمون بین‌المللی MCAT شرکت کنید.

مدت اعتبار آزمون MCAT چقدر است؟

نتایج آزمون MCAT تا سه سال اعتبار دارند. بعد از آن اگر باز هم به نتیجه این آزمون نیاز داشتید؛ باید دوباره در آزمون شرکت کنید. همچنین اگر از نتیجه آزمون ناراضی بودید؛ می‌توانید تا 3 بار در طول سال و 7 بار در طول عمر خود دوباره در آزمون شرکت کنید. دقت کنید که برای شرکت مجدد لازم نیست صبر کنید تا انقضای نمرات دوره قبل سربرسد.

هزینه شرکت در آزمون MCAT

هزینه شرکت در آزمون MCAT

هزینه شرکت در آزمون MCAT بسته به نحوه برگزاری آزمون و مکانی که در آن آزمون برگزار می‌شود؛ متفاوت است. سه منطقه زمانی شامل منطقه طلایی، نقره‌ای و برنزی برای شرکت در آزمون تعریف شده است. 

کسانی که در منطقه طلایی هستند، با هزینه کمتر می‌توانند در آزمون شرکت کنند. این افراد برای ثبت‌نام 315 دلار پرداخت می‌کنند. برای تغییر مجدد تاریخ امتحان تنها 90 دلار می‌پردازند و در صورت کنسل کردن امتحان تنها 160 دلار از کل مبلغ کسر می‌شود. هزینه پذیرش برنامه‌های کمکی، تغییر زمان برنامه و کنسل شدن هم 105 دلار است.

کسانی که در منطقه نقره‌ای هستند، تنها 320 دلار برای ثبت‌نام پرداخت می‌کنند. برای تغییر تاریخ و محل آزمون باید 150 دلار بپردازند و در صورتی که آزمون را کنسل کنند؛ هیچ هزینه‌ای به آن‌ها عودت نمی‌شود. هزینه پذیرش برنامه‌های کمکی و تغییر زمان برنامه و کنسل شدن هم تنها 105 دلار است.

در‌نهایت افرادی که در منطقه برنزی هستند، برای ثبت‌نام در آزمون 375 دلار می‌پردازند. این افراد امکان تغییر زمان و مکان آزمون را ندارند. در صورت کنسل کردن آزمون هیچ هزینه‌‌ای به آن‌ها عودت نمی‌شود. هزینه پذیرش برنامه‌های کمکی، تغییر زمان برنامه و کنسل شدن هم 105 دلار است. 

محل برگزاری آزمون MCAT

آزمون MCAT یک آزمون بین‌المللی است که همه افراد در هر جای دنیا می‌توانند در آن شرکت کنند؛ اما نتایج آزمون تنها در کشور آمریکا و کانادا دارای اعتبار است. دانشجویان سایر کشورها برای مهاجرت به آمریکا و کانادا و تحصیل در رشته پزشکی در این کشورها اقدام به شرکت در آزمون می‌کنند.

متاسفانه آزمون mcat در ایران برگزار نمی‌شود. نزدیک‌ترین کشور برگزار‌کننده این آزمون به ایران، کشور قطر است. این آزمون تنها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و نوع کاغذی آن وجود ندارد. 

بخش‌های آزمون MCAT

همان‌طور که گفتیم این آزمون 4 مبانی اصلی دارد که در هر بخش تا سقف 132 امتیاز در نظر گرفته‌شده‌است. بنابراین با کسب حداکثر امتیاز در هر بخش نهایتا 528 امتیاز کسب می‌کنید. هر آزمون به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود و مهارت‌های مختلف را در فرد می‌سنجد. به جز بخش CARS هر بخش شامل سوالات مستقل است. 

1- مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی

این بخش شامل 59 سوال است که برای آن 95 دقیقه فرصت در نظر گرفته‌ شده‌است. برای پاسخ‌دهی به این سوالات لازم است که تمرین زیادی کرده‌باشید. شما در این بخش نمی‌توانید از ماشین‌حساب استفاده کنید و تنها به محاسبات خودتان متکی هستید. این بخش شامل 10 متن و 15 سوال مستقل است. منظور از متن، بخش‌هایی هستند که باید آن‌ها را مطالعه کرده و درک کنید و سپس سوالات چهارگزینه‌ای را براساس آن‌ها پاسخ دهید.

منابع آزمون mcat در این دوره عبارت‌اند از:

  • بیوشیمی
  • شیمی عمومی
  • شیمی ارگانیک
  • فیزیک

با توجه به اینکه در این بخش سوالات متنی و مستقل از شیمی و فیزیک مطرح می‌شود؛ باید در این دو حوزه تسلط خوبی داشته باشید. همچنین بهتر است که معادلات فیزیک مربوط به سینتیک، گازها و انرژی آزاد گیبس را به خاطر بسپارید.

منابع آزمون mcat ریاضی در این بخش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • محاسبه شیب‌ها
  • حل معادلات هم‌زمان
  • جمع و تفریق برداری
  • درک سطح دوم جبر از توان و لگاریتم
  • تفسیر مقیاس‌های خطی، نیمه لاگ و لاگ – لاگ
  • مهارت در تخمین برای محاسبات
  • مهارت در تبدیل واحد متریک و انگلیسی
  • تسلط بر مثلثات سینوس، کسینوس، مماس و معکوس آن‌ها

موضوعات فهرست شده توسط AAMC در این بخش شامل موارد زیر هستند:

  • حرکت انتقالی، نیرو، کار، انرژی، تعادل
  • مایعات متناسب با حرکت خون و گاز
  • تبادل گاز
  • الکتروشیمی و مدارها
  • برهم کنش نور و صدا با ماده
  • رفتار اتمی
  • فروپاشی هسته‌ای
  • اتم‌ها
  • ساختار الکترونیکی
  • طبیعت بی‌نظیر آب
  • جداسازی و تطهیر
  • واکنش‌پذیری مولکول‌ها
  • ترمودینامیک و سینتیک

2- مهارت‌های تحلیل انتقادی و استدلال (CARS)

این بخش شامل 53 سوال است و هیچ سوال مستقلی در این بخش وجود ندارد. این بخش شامل 9 متن است که 53 سوال از آن‌ها طرح شده‌است. همچنین برای پاسخ به تمام سوالات تنها 90 دقیقه زمان دارید.

منابع آزمون mcat به طور مشخص برای این بخش تعریف نشده است و متن‌ها ممکن است از موضوعات مختلف از حوزه‌های علوم‌انسانی و هنر گرفته تا علوم اجتماعی، طرح شوند. متن‌های به کار رفته در این بخش بین 500 تا 600 کلمه‌ای هستند. نحوه تحلیل و استنباط هر بخش متفاوت است و تنها راهی که می‌توانید به کسب امتیاز این بخش امیدوار باشید، این است که تمرین زیادی داشته باشید؛ چرا که CARS، سخت‌ترین بخش این آزمون است.

موضوعات فهرست شده توسط AAMC عبارت‌اند از:

  • علوم انسانی (شامل حوزه‌های متعدد مانند معماری، هنر، رقص، اخلاقیات، دین و…)
  • علوم اجتماعی (شامل حوزه‌های متنوع مانند باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، جغرافی و…)

مفاهیم درسی این بخش شامل موارد زیر هستند:

  • درک مطلب
  • استدلال در متن
  • استدلال فراتر از متن

3- مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده

برای اینکه امتیاز این بخش را کسب کنید، لازم است درک خوبی از مفاهیم بیوشیمیایی و بیولوژیکی داشته باشید. شما روی فرایند‌های مختلف موجودات زنده از جمله تولیدمثل، هموستاز و سازگاری آنالیز می‌کنید. در این بخش 15 سوال مستقل وجود دارد و 10 متن عنوان می‌شود که متقاضی باید 44 سوال از درک مطلب این متن‌ها را پاسخ بدهد. تعداد کل سوالات این بخش 59 عدد است و برای پاسخ تمام سوالات 95 دقیقه فرصت دارید.

منابع آزمون mcat این بخش شامل موارد زیر است:

  • شیمی ارگانیک
  • بیوشیمی
  • زیست‌شناسی
  • شیمی عمومی
  • آمار

از نظر بسیاری از دانشجویان این بخش ساده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت آزمون است؛ چرا که زیست‌شناسی که پایه اصلی این بخش است؛ درس مورد‌علاقه و نقطه پرش دانشجویان پزشکی است. برای درک مطلب در این بخش کمتر به محاسبه نیاز دارید و تنها با استدلال و توانایی برای درک اطلاعات و موارد ارائه شده در نمودارها می‌توانید به سوالات پاسخ دهید.

منابع آزمون mcat ریاضی در این بخش عبارت‌اند از:

تفسیر مقیاس‌های خطی، نیمه لاگ و لاگ – لاگ

  • محاسبه شیب‌ها
  • ارقام قابل توجه و توانایی برآورد برای محاسبات
  • تبدیل واحد متریک و انگلیسی
  • حل معادلات هم‌زمان
  • درک سطح دوم جبر از توان و لگاریتم
  • مفاهیم مثلثاتی سینوس، کسینوس، مماس و معکوس آن‌ها

موضوعات فهرست شده توسط AAMC شامل موارد زیر هستند:

  • ساختار پروتئین و آمینو اسید
  • رونویسی و ترجمه
  • وراثت
  • فرایندهای متابولیک
  • اصول پروکاریوت‌ها و ویروس‌ها
  • تقسیم سلولی، تمایز و تخصص
  • سیستم عصبی
  • سیستم غدد درون ریز
  • عملکرد و ساختار سیستم‌های اندام

4-مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار

در بخش روانی آزمون شما باید مهارت‌های تحقیق و استدلال علمی خود را برای حل مشکلات و نتیجه‌گیری بسنجید. برای این بخش نیز 95 دقیقه وقت دارید. در بخش مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار، 10 متن و 15 سوال مستقل وجود دارد و در کل 59 سال طرح شده‌است.

منابع آزمون mcat در این بخش عبارت‌اند از:

  • جامعه‌شناسی
  • زیست‌شناسی
  • روان‌شناسی

در این بخش مانند بخش مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی در خصوص سیستم‌های زنده سوال طرح می‌شود. برای پاسخ به سوالات این بخش بیشتر به دانش از حقایق و مفاهیم نیاز دارید و مهارت در محاسبات سرعتی کمتر به کارتان می‌آید. برای اینکه بتوانید امتیاز بیشتری در این بخش کسب کنید، باید در مفاهیم روانشناسی تسلط داشته‌باشید.

موضوعات فهرست شده توسط AAMC به شرح زیر هستند:

  • درک شرایط و همذات‌پنداری
  • واکنش دادن به موقع به محیط
  • تاثیر اتفاقات پیرامون روی رفتار
  • تاثیرات فردی روی رفتار
  • هویت شخصی
  • تفکرات اجتماعی
  • ساختار اجتماعی
  • مشخصه‌های جمعیتی
  • قشربندی اجتماعی

نحوه امتیازدهی آزمون MCAT

نمره آزمون در یک بازه 472 تا 528 امتیازی مشخص می‌شود. پاسخ‌های نادرست تاثیری روی امتیاز ندارند؛ حتی اگر مطمئن نیستید که جواب‌تان درست است، باز هم پاسخ احتمالی را بنویسید. 

نمره هر بخش به تفکیک مشخص می‌شود و امتیاز هر سوال با سوال دیگر متفاوت است. شرایط برگزاری آزمون طوری است که همه به‌صورت عادلانه در این آزمون شرکت می‌کنند و آزمون برای همه به یک اندازه سخت یا آسان است. نمره آزمون در یک بازه زمانی 30 تا 35 روزه مشخص می‌شود.

همانطور که قبلا عنوان کردیم بیشترین امتیاز آزمون 528 است. در صورتی که نمره شما بین 514 تا 528 باشد؛ شما جز 10 درصد شرکت‌کنندگان برتر قرار می‌گیرید. امتیاز 508 تا 513 شما را جز 25 درصد برتر قرار می‌دهد. کسب امتیاز 499 یا کمتر ممکن است برای ورود به بعضی از دانشکده‌های پزشکی کافی باشد؛ اما نسبت به سایر شرکت‌کننده‌ها رتبه پایین‌تر و شانس کمتری دارید.

برای اینکه با نمره مورد‌نیاز در آزمون MCAT آشنا شوید؛ امتیاز مورد‌قبول برای چند دانشگاه مطرح کانادا و استرالیا را بررسی می‌کنیم.

  • دانشگاه تورنتو: کمترین امتیاز آزمون MCAT برای اپلای در این دانشگاه 125 برای هر بخش است. تورنتو نمره کل آزمون را در‌نظر نمی‌گیرید.
  • دانشگاه ملبورن: برای ورود به این دانشگاه به حداقل امتیاز 429 نیاز دارید.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: این دانشگاه، مانند دانشگاه تورنتو کل نمره را در‌نظر نمی‌گیرد. حداقل نمره مورد‌قبول در این آزمون 124 برای هر بخش است.
  • دانشگاه ملی استرالیا: این دانشگاه هم نمره کامل را در‌نظر نمی‌گیرید. کمترین نمره قابل‌قبول برای ورود به این دانشگاه 125 برای هر بخش است.
  • دانشگاه مک گیل: نمره 508 برای ورود به دوره‌های پزشکی این دانشگاه کافی است.
  • دانشگاه سیدنی: برای ورود به دانشگاه سیدنی حداقل به امتیاز 505 نیاز دارید.

جدول امتیازهای آزمون MCAT

نمره آزمون به سه دسته امتیازهای بالا، امتیازهای رقابتی و امتیازهای پایین دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی ریز این امتیازها می‌پردازیم.

امتیازهای بالا

بخش آزمونامتیاز
مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده129 تا 132
مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی129 تا 132
تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلال129 تا 132
مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار129 تا 132
امتیاز کلی514 تا 528

امتیاز رقابتی

بخش آزمونامتیاز
مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده127 تا 128
مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی127 تا 128
تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلال127 تا 128
مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار127 تا 128
امتیاز کلی508 تا 513

امتیاز پایین

بخش آزمونامتیاز
مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده125 تا 126
مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی125 تا 126
تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلال125 تا 126
مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار125 تا 126
امتیاز کلی500 تا 507

سخن آخر

آزمون mcat یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای پذیرش دانشجویان پزشکی در آمریکا، استرالیا، کانادا و جزایر کارائیب است. با قبولی در این آزمون سطح مهارت و دانش خود در حوزه پزشکی را مشخص می‌کنید. در صورت کسب نمره قابل قبول، مسیر برای دریافت ویزا یا ورود به بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای ذکر شده برای شما هموار می‌شود.

از طرفی به کمک این نمره شما شانس بیشتری برای مشغول به کار شدن در مراکز معتبر دارید. برای شرکت در این آزمون تنها کافی است لیسانس داشته و از دانش و مهارت کافی برخوردار باشید. اگر از متقاضیان شرکت در آزمون mcat در ایران هستید؛ می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان ما در آتلانتیک 724 استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا نمره آزمون mcat در تمام کشورها اهمیت دارد؟

خیر؛ هر کشور برای پذیرش دانشجویان پزشکی، آزمون‌های مخصوص به خودش را دارد. آزمون mcat در تنها آمریکا، کانادا، استرالیا و جزایر کارائیب قابل اعتنا است. 

آزمون mcat در ایران برگزار می‌شود؟

متاسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. نزدیک‌ترین محل برگزاری آزمون mcat در ایران، کشور قطر است. 

در صورتی که از نمرات آزمون راضی نبودیم؛ می‌توان آزمون را تکرار کرد؟

بله؛ شما تا 3 بار در سال می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی