گذرنامه یا پاسپورت بیومتریک

گذرنامه یا پاسپورت بیومتریک چیست؟

گذرنامه بیومتریک دقیقا مشابه گذرنامه سنتی است؛ با این تفاوت که یک تراشه کوچک به آن الصاق شده ‌است که حاوی اطلاعاتی مانند اثر انگشت، اسکن عنبیه چشم، عکس و اطلاعات شخصی مسافر است. گذرنامه الکترونیکی به بالا بردن امنیت پاسپورت‌ها و افزایش سرعت در گیت‌های مرزی کمک می‌کند.

تاکنون 150 کشور به استفاده از این پاسپورت روی آورده‌اند و پاسپورت‌های جدیدی که برای شهروندان خود صادر می‌کنند از این نوع است. حتی برخی از کشورها مانند آمریکا استفاده از این پاسپورت را ضروری می‌دانند. در این مطلب از آتلانتیک 724 به بررسی پاسپورت بیومتریک چیست و برای چه کشورهایی ضروری است می‌پردازیم.

گذرنامه بیومتریک چیست؟

پاسپورت بیومتریک نمونه پیشرفته از پاسپورت‌های سنتی است که در خود یک تراشه دارند که حاوی اطلاعات مهم مانند عکس، اثر انگشت، اثر عنبیه چشم فرد و… است. پاسپورت الکترونیکی ریسک سرقت اطلاعات فرد را کاهش می‌دهد. با وجود این ریزتراشه جعل اطلاعات بسیار سخت می‌شود.

تفاوتی که گذرنامه معمولی با گذرنامه بیومتریک دارد این است که سطح امنیت آن بالاتر است. این گذرنامه به جز اطلاعات چاپ شده، موارد دیگری مانند اثر انگشت، اثر عنبیه چشم و عکس فرد را در خود ذخیره کرده است و به وسیله دستگاه‌های مخصوص در کنترل‌های مرزی قابل خواندن است.

سطح بالاتر امنیت این گذرنامه‌ها باعث شده است که بیشتر کشورها در صدد جایگزین کردن پاسپورت‌های معمولی با گذرنامه الکترونیکی باشند. با وجود گذرنامه بیومتریک، دیگر امکان تقلب در بخش‌های کنترل مرزی وجود ندارد. همچنین خصوصیت دیگر این گذرنامه‌ها این است که افراد متفرقه نمی‌توانند اطلاعات ذخیره شده در ریزتراشه‌ها را بخوانند. به این ترتیب حریم شخصی فرد بهتر حفظ می‌شود.

مزایای گذرنامه بیومتریک

مزایای گذرنامه بیومتریک

پاسپورت بیومتریک، نوع بروزتر و جدیدتر پاسپورت است. مهم‌ترین مزایای گذرنامه بیومتریک عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن اطمینان در خصوص صحت هویت مسافر
  • احتمال پایین جعل گذرنامه بیومتریک
  • بالا رفت امنیت و پایین آمد احتمال سرقت هویت 
  • محافظت از حریم خصوصی مسافر
  • اطمینان از همکاری بین‌المللی با امنیت پاسپورت الکترونیکی
  • ورود سریع‌تر در کنترل مرزهای کشورهای مختلف

تشخیص گذرنامه بیومتریک

گذرنامه بیومتریک تفاوت زیادی با پاسپورت معمولی ندارد و کاملا شبیه به هم هستند. به همین خاطر تشخیص آن‌ها ساده نیست. 

تراشه موجود در پاسپورت بیومتریک به اندازه‌ای کوچک است که اصلا جلب توجه نمی‌کند و حتی به سختی قابل لمس می‌باشد. تنها تمایز پاسپورت بیومتریک با پاسپورت معمولی وجود یک لوگوی دوربین طلایی روی جلد پاسپورت بیومتریک است؛ که این لوگو گوشه پایین جلد پاسپورت قرار دارد. 

آیا باید برای پاسپورت بیومتریک اقدام کنیم؟

خیر؛ پروسه تبدیل پاسپورت‌های معمولی به پاسپورت بیومتریک ایران به‌صورت عادی در حال انجام است. اگر در 10 سال گذشته اقدام به دریافت یا تمدید پاسپورت کرده باشید؛ پاسپورت شما به احتمال زیاد یک پاسپورت بیومتریک است.

چه کشورهایی گذرنامه بیومتریک دارند؟

چه کشورهایی گذرنامه بیومتریک دارند؟

با اینکه پاسپورت بیومتریک یک فناوری جدید است اما خیلی زود مورد‌توجه قرار گرفت و امروزه بیش از 150 کشور از آن استفاده می‌کنند. همچنین بیش از 1 میلیارد نفر پاسپورت بیومتریک دارند. 

برخی از کشورها مانند آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به استثنای ایرلند و دانمارک استفاده از پاسپورت بیومتریک را ضروری می‌دانند. به این ترتیب هر کس قصد سفر به این کشور را داشته باشد و هنوز پاسپورتش قدیمی است؛ باید آن را به گذرنامه الکترونیکی تبدیل کند. 

همچنین تمام کشورهایی که کنترل مرزهای آن مجهز به گیت‌های کنترل گذرنامه الکترونیکی هستند، به این گذرنامه نیاز دارند. در این کشورها افراد بدون کنترل ماموران  تنها با اسکن گذرنامه، می‌توانند از دستگاه کنترل مرز عبور کنند. این گیت‌ها اطلاعات مسافر را چک کرده و تصویر و اثر انگشت مسافر را تطابق می‌دهند. در کشورهایی که گیت گذرنامه الکترونیکی ندارند نیز ماموران به‌صورت عادی اطلاعات پاسپورت را بررسی می‌کنند.

سخن آخر

پاسپورت بیومتریک یا الکترونیکی دقیقا شبیه به پاسپورت معمولی است؛ با این تفاوت که یک تراشه الکترونیکی بسیار کوچک به آن اضافه شده است. این تراشه حاوی اطلاعات مسافر شامل نام، عکس فرد، اثر انگشت و مواردی از این دست است.

وجود این تراشه امنیت سفر را بالا برده و سرعت کنترل‌های مرزی را افزایش می‌دهد. در صورتی که راهی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید و به پاسپورت بیومتریک نیاز دارید، می‌توانید با آتلانتیک 724 تماس گرفته و با جزئیات دریافت پاسپورت بیومتریک آشنا شوید. کارشناسان ما شما را در تمام مراحل دریافت یا تمدید گذرنامه الکترونیکی راهنمایی می‌کنند. 

سوالات متداول

آیا همه کشورها به گذرنامه بیومتریک نیاز دارند؟

خیر؛ تاکنون 150 کشور از پاسپورت بیومتریک استفاده می‌کنند و برخی از آن‌ها مانند آمریکا و تمام کشورهای اتحادیه اروپا به استثنای ایرلند و دانمارک، استفاده از این پاسپورت را برای مسافران خود ضروری می‌دانند.

تراشه پاسپورت بیومتریک حاوی چه اطلاعاتی است؟

این تراشه نام، تاریخ تولد، کشور مبدا، عکس، اثر انگشت و در برخی از موارد اسکن عنبیه چشم را در خود ثبت کرده است.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی