جوشکاری در کانادا

جوشکاری در کانادا

کانادا کشوری وسیع و پهناور با موقعیت‌های شغلی متفاوت و در واقع بهتر بگوییم بازار کار پویا و متنوع است. پرستاران، حسابداران، مهندسان، رانندگان کامیون ترانزیت، رستوران و کافه‌دار و حتی افرادی که کارهای فنی مانند جوشکاری و… انجام می‌دهند، همگی از نیروهای کار ماهری هستند که کانادا در استان‌های مختلفش به آن‌ها نیاز دارد. به همین خاطر اگر در شغل خودتان مهارت، سابقه کار و تجربه بالایی دارید و مهارت شما از جمله مشاغل مورد‌نیاز کانادا است، می‌توانید از این طریق درخواست ویزای کاری کانادا داده یا در برنامه‌های متنوع مهاجرتی این کشور شرکت کرده و شانس خود را برای زندگی در کانادا امتحان کنید. 

ما هم در این مقاله قرار است مهارت شغلی جوشکاری و شانس پیداکردن کار در کانادا برای جوشکاران را معرفی کنیم؛ پس اگر در این حوزه شغلی مهارت و سابقه کار داشته و سرمایه یا شرایط مهاجرت را دارید، برای آشنایی با شرایط شغل جوشکاری در کانادا و امکان مهاجرت از این طریق، با آتلانتیک 724 همراه باشید. 

آشنایی با شغل جوشکار در کانادا

جوشکاری از جمله کارهای فنی و مهارتی است که در دسته کارهای یدی قرار می‌گیرد و شامل هرگونه جوشکاری و لحیم‌کاری فلزات آهنی می‌شود. حوزه فعالیت جوشکارها شامل کار کردن و یا اصطلاحاً اپراتوری انواع تجهیزات و ماشین‌آلات جوشکاری، حضور در کارگاه‌های ساختمانی برای کف‌سازی و کارکردن با ماشین‌آلات سنگین، حضور در کارگاه‌های تولید هواپیما و کشتی‌سازی و هر حوزه شغلی دیگری می‌شود که نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات برای اتصال و جوش‌دادن صفحات فلزی به یکدیگر است.

وظایف شغلی جوشکاران در کانادا

وظایف شغلی جوشکاران در کانادا

بر‌اساس تعریفی که از شغل جوشکاری ارائه دادیم، وظایف این شغل را می‌توانیم در لیست زیر خلاصه کنیم:

  • امکان برنامه‌ریزی برای فرآیند جوش صفحات فلزی مختلف و انتخاب نوع وسیله مورد‌نیاز برای هر مدل فلز
  • آشنایی با انواع وسایل و تجهیزات برش دستی و نیمه اتوماتیک
  • آشنایی با انواع لحیم‌کاری و تجهیزات شکل‌دهی فلزها مانند قیچی یا ترمز
  • امکان کار با دستگاه‌های صاف کردن یا خمیده کردن فلز
  • ترمیم قطعات فرسوده محصولات فلزی با تجهیزات مختلف
  • لحیم‌کاری برای تعمیر صفحات فلزی، اتصال صفحات فلزی یا پرکردن فرورفتگی و سوراخ‌ها
  • تنظیم انواع ماشین‌ها و تجهیزات مورد‌نیاز در فرآیند جوشکاری
  • تعمیر دستگاه‌های جوشکاری و تنظیم دستگاه بر‌اساس فرآیند کاری
  • آشنایی با انواع جوشکاری‌های سفارشی مانند جوشکاری تجهیزات تخصصی، کشتی، هواپیما، مخازن تحت‌ فشار و دیگر موارد خاص
  • امکان کار با انواع تجهیزات و ماشین‌آلات جوشکاری مانند جوشکاری قوس تنگستن (GTAW)، جوش قوس فلزی گاز (GMAW)، جوشکاری قوس با شار (FCAW)، جوشکاری قوس پلاسما (PAW)، فلز محافظ جوش قوس الکتریکی (SMAW)، جوش اکسی استیلن (OAW)، جوش مقاومت و جوش قوس غوطه‌ور (SAW)؛

بازار کار شغل جوشکاری در کانادا

بازار کار جوشکاری در کانادا بیشتر از مهاجران تشکیل شده و فرصت پیدا کردن کار برایشان بسیار آسان است. البته پیدا کردن چنین موقعیت‌های شغلی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بیشتر و راحت‌تر از نواحی کم‌جمعیت است و با توجه به وضعیت خوب صنایع و البته ساخت‌وساز در شهرهای مختلف می‌توانید با خیال راحت برای کسب درآمد روی مهارتی که دارید، حساب کنید. 

درآمد شغل جوشکار در کانادا

درآمد جوشکاران در کانادا بر‌اساس معیارهایی از جمله استان و شهر محل فعالیت، سابقه کار شخص جوشکار، مهارت او در بازاریابی، کار به‌صورت انفرادی یا استخدام در شرکت، مدرک تحصیلی و… متفاوت است. با این حال در سال 2022 جوشکارانی با کمتر از 2 سال تجربه کاری توانستند حدود 15500 دلار کانادا در سال درآمد داشته باشند. این درآمد سالانه به ترتیب مهارت افراد به شرح زیر گزارش شده و قاعدتاً در پایان سال 2023 با افزایش هم مواجه خواهد شد:

  • 22 هزار دلار برای جوشکارانی تا سقف 5 سال تجربه
  • 32500 دلار برای جوشکارانی تا حداکثر 10 سال تجربه
  • 39700 دلار کانادا برای نیروی کار ماهر با بیشتر از ده سال تجربه

علاوه‌بر این سقف درآمدی، دستمزد جوشکاری در حوزه‌های مختلف باهم متفاوت است. مثلاً در حالی که جوشکارهای لوله‌کشی صنعتی تا سقف 36 هزار دلار کانادا درآمد سالانه دارند، جوشکارهای صنعتی ویژه برای کار زیر آب به دلیل سختی شرایط و تخصصی که دارند؛ تا سقف 54750 دلار کانادا هم در سال دستمزد می‌گیرند.

به همین ترتیب جوشکارهای تجهیزات نظامی با شرایط کاری خاص تا 169 هزار دلار کانادا، جوشکارهای تجهیزات ویژه هوا و فضا تا سقف 60 هزار دلار کانادا و بازرس‌ها تا سقف 70 هزار دلار کانادا و بیشتر دستمزد می‌گیرند.

مهارت‌های مورد‌نیاز جوشکاران در کانادا

با توجه به شرح وظایف شغلی که از مهارت جوشکاری ارائه دادیم، این گروه شغلی باید کار با دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف را بلد باشند و در عین حال بتوانند این دستگاه‌ها را تنظیم کرده و تا حدی با تعمیرشان هم آشنا باشند. 

در واقع استفاده از دستگاه‌های مختلف برای صفحات فلزی متفاوت و نحوه کار با آن‌ها نیاز به مهارت‌های خاصی دارد که در یک دسته‌بندی کلی شامل مهارت محاسبات و ریاضی، جزئی‌نگری، قدرت نسبتاً بالای بدنی و استقامت کار در شرایط سخت به‌خصوص برای جوشکاری زیر آب، توانایی کار تیمی و گروهی، دانش کافی برای کار با دستگاه و تحلیل استفاده از تجهیزات مختلف در شرایط کارگاهی متفاوت می‌شود.

علاوه‌بر این موارد یک جوشکار موفق دائماً نیاز به بروزرسانی مهارت و دانش هم دارد تا بتواند دستگاه‌های جدیدی که در بازار رونمایی می‌شود را استفاده کرده و حتی درباره استفاده از آن یا فایده‌ای که دارد، نقد داشته باشد.

شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا به ‌عنوان جوشکار

شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا به ‌عنوان جوشکار

با این معرفی از درآمد و مهارت‌هایی که یک جوشکار برای شرایط کاری موفق به آن نیاز دارد، بیایید با شرایط لازم برای مهاجرت جوشکاران بیشتر آشنا شویم.

گفتیم که جوشکارها هم می‌توانند از طریق درخواست ویزای کار و هم از طریق برنامه‌های استانی به‌ عنوان نیروی کار ماهر درخواست مهاجرت به کانادا را داشته باشند. به این تربیت اگر می‌خواهید با مهارت جوشکاری شانس خود را برای مهاجرت به کانادا امتحان کنید باید حتماً تحصیلات دبیرستان را تمام کرده و حداقل دیپلم داشته باشید، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی (برای کبک و دیگر استان‌های فرانسوی نشین) هم از ضروریات کار است. 

بعد از آن باید مدرکی مانند فنی و حرفه‌ای یا مدارک مشابه آن را داشته باشید که نشان‌دهنده مهارت کاری شما به‌ عنوان جوشکار باشد. گواهی تجارت برای کار در استان آلبرتا و شرکت در آزمون استانی جهت دریافت تاییدیه مهر قرمز هم از دیگر مدارک مورد‌نیاز برای مهاجرت جوشکاران است که در جلسه مشاوره با تیم آتلانتیک 724 همراه با جزئیات کامل و نحوه دریافت آن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مدارک و مجوزهای لازم برای کار به‌ عنوان جوشکار در کانادا

اگر از همین حالا استان مورد‌نظرتان را انتخاب کردید یا توانستید جاب آفر بگیرید، احتمالاً با مدارک و مجوزهای لازم هم آشنا هستید؛ ولی اگر هنوز نمی‌دانید مهارت شغلی شما نیازمند چه مجوزهایی است، حتماً جدول زیر را در جایی ثبت کرده تا بعد از انتخاب استان مورد‌نظر برای کار یا مهاجرت، بر‌اساس آن مدارک را آماده کرده و برای اخذ مجوز آماده شوید.

در ضمن مشاوران آتلانتیک 724 در مسیر مهاجرتی شما، برای اخذ تمام مجوزهای لازم و نحوه تکمیل مدارک و فرم‌ها راهنمایی‌تان خواهند کرد.

استان مورد‌نظرمجوزهای لازم
    آلبرتا برای جوشکاری با فشار اخذ مجوز از  Alberta Boilers Safety Associationبرای جوشکاری اخذ مجوز از Apprenticeship and Industry Training Office, Government of Albertaبرای اپراتور جوشکاری سنگین اخذ مجوز از Apprenticeship and Industry Training Office, Government of Alberta 
  بریتیش کلمبیا برای جوشکاری اخذ مجوز از Industry Training Authority British Columbia  
  منیتوبا برای جوشکاری اخذ مجوز از Apprenticeship Manitobaبرای جوشکاری با فشار اخذ مجوز از Manitoba Office of the Fire Commissioner 
 نیوبرانزویک برای جوشکاری اخذ مجوز از Apprenticeship and Occupational Certification, Government of New Brunswick 
  نیوفاندلند و لابرادور برای جوشکاری اخذ مجوز از Apprenticeship and Trades Certification Division, Department of Advanced Education and Skills of Newfoundland and Labrador 
  نواسکوشیا برای جوشکاری با فشار بالا اخذ مجوز از Technical Safety Division, Labour and Advanced Educationبرای جوشکاری اخذ مجوز از Technical Safety Division, Labour and Advanced Education 
 انتاریو برای جوشکاری سیستم های فشاری اخذ مجوز از Ontario College of Tradesبرای جوشکاری اخذ مجوز از Ontario College of Trades 
 جزیره پرنس ادوارد برای جوشکاری اخذ مجوز از Apprenticeship Training and Skilled Trade Certification, Government of Prince Edward Island
  کبک برای جوشکاری مونتاژ اخذ مجوز از Emploi Québecبرای جوشکاری ساختمان اخذ مجوز از Commission de la Construction du Québecبرای جوشکاری اخذ مجوز از Emploi Québec 
  ساسکاچوان برای جوشکاری با فشار اخذ مجوز از Technical Safety Authority of Saskatchewanبرای جوشکاری اخذ مجوز از Saskatchewan Apprenticeship and Trade Certification Commission 

معرفی روش‌های مهاجرت جوشکاران به کانادا

اولین و البته پرریسک‌ترین روش مهاجرت به کانادا، از طریق درخواست ویزای کار است که قبل آن باید بتوانید کارفرمای ساکن در کانادا را پیدا کنید که حاضر به ارائه دعوت‌نامه کاری به شما باشد. در این دعوت‌نامه هم علاوه‌بر شرایط کار تمام‌وقت و ذکر دستمزد پرداختی باید دلایل استخدام نیروی کار ماهر خارج از کانادا را ذکر کند. 

به همین خاطر کمتر کارفرمایی حاضر به ارسال چنین دعوت‌نامه‌ای است و در شرایط فعلی کانادا که می‌توان از طریق نیروی ماهر اسکیل ورکر مهاجرت کرد، درخواست ویزای کاری ریسک بالایی دارد؛ پس بهتر است سراغ برنامه استانی و نیروی کار ماهر بروید که ریسک کمتری دارد.

برنامه‌های استانی

بهترین پیشنهاد برای مهاجرت جوشکاران به کانادا، برنامه استانی و یا اقدام از طریق نیروی کار ماهر است که در هر دو روش به ارائه مدارک اثبات سابقه کار و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیاز دارید.

برای برنامه استانی (Provincial Nominee)، باید حداقل امتیازهای ورود به استخر یا پول امتیازبندی را داشته باشید. این حداقل امتیاز شامل نمره زبان، سابقه شغلی، مدرک دانشگاهی، تحصیل کانادایی و… می‌شود. 

در صورتی که حداقل امتیازها را دارید باید در سایت مربوطه پروفایل ساخته و نسبت به زندگی در یک استان خاص مثلاً آلبرتا یا ساسکاچوان یا هر استان دیگری اظهار علاقه‌مندی کنید تا بر‌اساس شرایط و مدارک کاری و تحصیلی بتوانید دعوت‌نامه استانی بگیرید. در صورتی که از طریق برنامه استانی به‌ عنوان جوشکار وارد کانادا شوید، اجازه کار و زندگی در منطقه دیگری را نداشته و باید حتماً ساکن همان استانی شوید که به شما دعوت‌نامه داده است.

امتیازهای شما در استخر برنامه استانی بر‌اساس معیارهای زیر محاسبه می‎شود:

  • حداقل دو سال سابقه کاری مداوم در 5 سال گذشته
  • شرکت در آزمون استانی برای اثبات مهارت شغلی
  • امکان ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی بر‌اساس استان انتخابی
  • قرار گرفتن در یکی از ناک‌های شغلی مورد‌نظر و مورد‌نیاز استان
  • امکان دریافت دعوت‌نامه شغلی یک‌ ساله همراه با دعوت‌نامه استانی
  • عدم سوء‌پیشینه همراه با تاییدیه وزارت امور خارجه و دادگستری
  • سابقه کار کانادایی و سابقه تحصیل در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌ها (باعث افزایش امتیاز می‌شود)

نیروی کار ماهر

روش بعدی برای مهاجرت جوشکاران به کانادا از طریق برنامه  نیروی کار ماهر (Federal Skilled Worker) است. این برنامه همان‌طوری که از نامش پیدا است، مختص نیروی کار ماهری است که در حال حاضر بازار کانادا به آن نیاز دارد و شامل یک استان و منطقه خاص نمی‌شود. در روش قبلی شما صرفاً استانی را انتخاب می‌کردید که به مهارت شما نیاز داشته باشد، ولی نیروی کار ماهر شامل کل بازار کانادا شده و می‌توانید در هر استانی که مدنظرتان است، ساکن شوید.

در این روش هم شما بر‌اساس معیارهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کاری، نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌توانید امتیازاتی را کسب کرده و در صورت داشتن دعوت‌نامه کاری وارد استخر امتیازبندی شوید. البته که سن شما هم معیار است و بعد از 40 سالگی امتیازی که می‌توانید از سنتان بگیرید، کم می‌شود.

در ضمن اگر هم نیاز به بروزرسانی دانش و مهارتتان داشتید، می‌توانید در دوره‌های تکنسین شرکت کرده و با دریافت مدرک کانادایی شانس بیشتری برای پیداکردن کار با درآمد بالاتر و یا کار کردن برای خودتان بدون نیاز به کارفرمای کانادایی داشته باشید.

تحصیل در رشته جوشکاری در کانادا

حالا که صحبت از امکان دریافت مدارک کانادایی برای جوشکاران شد، شاید بخواهید بعد از ورود به کانادا مشغول تحصیل شده و دوره کوتاهی را بگذرانید تا با سیستم کاری جوشکاران در کانادا آشنا شوید. برای این آموزش تکمیلی می‌توانید در دوره کارآموزی استانی به مدت 34 هفته شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره بگیرید که به‌صورت استانی صادر شده و توسط دولت هم تایید می‌شود.

در سال 2022 هزینه دریافت این مدرک و شرکت در دوره 843 دلار آمریکا بوده و احتمالاً در سال جدید میلادی افزایش کمی داشته باشد. علاوه‌بر این اگر علاقه‌ای به شرکت در این دوره نداشتید، می‌توانید به‌ عنوان شخصی که ویزای قانونی کانادا دارد، در یک کالج‌ برای دوره دیپلما یا تکنسین شرکت کرده و مدرک معتبر دانشگاهی داشته باشید تا از طریق آن بدون نیاز به کارفرمای کانادایی بتوانید پروژه گرفته و مشغول کار شوید.

 تیم مشاوران آتلانتیک 724 با ارائه راهنمایی‌های لازم در رابطه با مدارک و شرایط مهاجرت شغل جوشکاری در کانادا شما را در تمامی مراحل اخذ اقامت دائم کانادا همراهی خواهند کرد. برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما از طریق تماس ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

  1. آیا از طریق ثبت‌نام در کالج و تحصیل جوشکاری در کانادا هم می‌توان درخواست ویزا داد؟

بله شما از طریق دریافت پذیرش از کالج برای تحصیل در دوره جوشکاری می‌توانید درخواست ویزای تحصیلی کانادا study permit بدهید؛ ولی متاسفانه ریسک ویزای بالای ویزا و احتمال ریجکتی وجود دارد.

  1. بازار کار جوشکاری در کدام استان‌ها بیشتر است؟

بازار کار جوشکاری در حال حاضر در آلبرتا، نوااسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و ساسکاچوان 4 ستاره و عالی و در منیتوبا، انتاریو و کبک سه ستاره و قابل‌قبول است.

  1. ناک شغل جوشکار برای شرکت در برنامه اکسپرس انتری چند است؟

کد شغلی جوشکار در کانادا 702106 است.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی