نحوه نوشتن انگیزه نامه

انگیزه نامه یا SOP چیست؟ نحوه نوشتن انگیزه نامه

انگیزه نامه یک فایل رسمی کوتاه 1 تا 1.5 صفحه‌ای است که به معرفی شما و شرح علایق و دستاوردهای تحصیلی و علمی شما می‌پردازد و در نهایت مشخص می‌کند که شما چه آینده تحصیلی و شغلی برای خود در‌نظر دارید. انگیزه نامه با هدف مجاب کردن تیم پذیرش دانشگاه برای اپلای در یک رشته خاص یا گرفتن بورسیه یا فرصت شغلی نوشته می‌شود. این نامه باید رسمی، موثر و گیرا باشد و بتواند در هر جمله توجه خواننده را جلب کند.

در ادامه این مطلب از آتلانتیک 724 شما را با نحوه نوشتن انگیزه نامه حرفه‌ای آشنا می‌کنیم. 

انگیزه نامه یا SOP چیست؟

انگیزه نامه(State of Purpose)، نامه‌ای است که انگیزه و هدف شما را برای تحصیل در یک دانشگاه، دریافت بورسیه یا دریافت یک شغل داوطلبانه توضیح می‌دهد. در این نامه اطلاعات مهمی در خصوص شما، هویت‌تان، اهداف و انگیزه‌هایی که دارید، پیشینه شغلی یا تحصیلی‌تان و مسیری که در آینده در پیش دارید، بیان می‌شود.

در این نامه شما ریز نمرات، مدارک تحصیلی و مهارت‌های خود در زمینه تحصیل، زبان و… را توضیح می‌دهید. در کیس شما تمام مدارک اثبات این مهارت‌ها گنجانده می‌شوند و در نهایت انگیزه‌نامه یک توضیح جامع برای تمام مدارکی است که ارائه‌ داده‌اید. 

کمیته پذیرش دانشگاه مربوطه با بررسی انگیزه‌نامه، با کاراکتر شخصیتی شما و هدف‌‌هایتان از دریافت این مدرک تحصیلی آشنا می‌شوند. در انگیزه‌نامه تحصیلی همچنین باید توضیح دهید که چرا دانشگاه مربوطه را انتخاب کرده‌اید و تا چه اندازه برای حضور در این دانشگاه آماده هستید.

انگیزه نامه یا SOP چیست؟

اهمیت نوشتن انگیزه نامه

نگارش انگیزه نامه برای اپلای در دانشگاه مربوطه یا گرفتن بورسیه بسیار ضروری است. دانشگاه‌ها معمولا برای تصمیم‌گیری تمام سوابق دانشگاهی، ریز نمرات و رزومه شما را بررسی می‌کنند. اما در‌نهایت این انگیزه نامه است که بعد عاطفی و انسانی شما را به آن‌ها نشان می‌دهد.

انگیزه نامه مشخص می‌کند که شما دقیقا چه کسی هستید، اهداف و احساسات‌تان چگونه است و دوست دارید در آینده به کجا برسید. نگارش انگیزه‌نامه در‌نهایت می‌تواند تمایز شما با دیگران را مشخص کند و تعیین‌کننده سرنوشت شما باشد!

نحوه نگارش انگیزه نامه چگونه است؟

نگارش انگیزه نامه یک کار زمان‌بر و طولانی است. لازم است که برای این کار وقت و حوصله کافی صرف کنید. همچنین با نحوه نوشتن انگیزه نامه آشنا باشید. بهتر است برای نوشتن انگیزه نامه یک استراتژی داشته‌باشید و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله مهم‌ترین نکات را ذکر کنید. برای اینکه بتوانید انگیزه نامه برای مهاجرت را به بهترین شکل بنویسید؛ بهتر است 4 مرحله کلی را در نظر بگیرید.

۱- معرفی خود، زمینه تحصیلی و حرفه‌ای

در اولین بخش از نگارش انگیزه نامه باید به معرفی خودتان بپردازید. دقت کنید که منظور از معرفی، شرح‌حال خودتان نیست. بلکه خیلی کوتاه و در حد چند جمله اطلاعات مربوط به خودتان را عنوان کرده و بعد به شرح کاراکتر تحصیلی یا شغلی خود بپردازید. 

برای مثال دلیل انتخاب رشته مربوطه را عنوان کنید و علت علاقه‌تان به این رشته را شرح دهید. می‌توانید در این بخش از جملات قصار و سخن بزرگان استفاده کنید. اما به‌هیچ‌عنوان زیاده‌گویی نکنید. دقت کنید که پاراگراف اول انگیزه‌نامه تحصیلی، مهم‌ترین بخش آن است و بیشترین تاثیر را در ذهن خواننده می‌گذارد.

۲- بیان دلایل علاقه‌مندی به برنامه، دانشگاه، یا فرصت شغلی

در پاراگراف دوم، دلیل انتخاب رشته و ماهیت علاقه‌ای که به رشته یا دانشگاه یا شغل مربوطه دارید را شرح دهید. در این پاراگراف می‌توانید یک نمای مرتبط زندگی خود را به‌صورت داستانی و البته رسمی بیان کنید. می‌توانید بخشی از گذشته را که به این علاقه مرتبط است، عنوان کرده و چشم‌اندازتان از آینده را به نمایش بگذارید.

۳- شرح دستاوردها، مهارت‌ها، و تجربیات مرتبط

حالا که به خوبی خودتان و علاقه‌مندی‌هایتان را شرح دادید؛ بهتر است به بیان دستاوردهای خود بپردازید. توضیح دهید که تاکنون در این مسیر چه کرده‌اید و چه مدارک علمی یا مهارت‌هایی را کسب کرده‌اید. می‌توانید یک شرح مختصر از پروسه تحصیلی خود بیان کنید. همچنین اگر سابقه‌کار مرتبطی دارید، می‌توانید در این بخش عنوان کنید.

۴- بیان اهداف و چشم‌اندازهای آینده

در‌نهایت به شرح چشم‌اندازهای پیش‌رو بپردازید. اگر می‌خواهید بعد از اتمام تحصیلات خود به یک واحد تحقیقاتی یا شرکت خاص وارد شوید؛ حتما در انگیزه‌نامه برای اپلای به آن اشاره کنید. با این کار نشان می‌دهید که چقدر نقشه راه‌تان را مشخص کرده‌اید و برای این مسیر مصمم هستید. 

بهتر است برنامه‌ریزی زمانی خود را هم مشخص کنید. برای مثال بنویسید که می‌خواهید دو سال آینده در یک سمت شغلی مشخص در شرکت مشخص مشغول به کار شوید.

قالب انگیزه نامه (SOP)

قالب انگیزه نامه (SOP)

انگیزه‌نامه برای مهاجرت، یک نامه رسمی و اداری است. در نوشتن اینگونه نامه‌ها باید با فرمت مرسوم و رایج آن آشنا باشید.

  • انگیزه نامه نباید بیشتر از 1.5 صفحه باشد. صفحات بیشتر از این مقدار معمولا نادیده گرفته می‌شوند.
  • بهترین سایز و برای نوشتن انگیزه‌نامه 12pt است. بهتر است در هر طرف صفحه یک فاصله 2 تا 3 سانتی‌متری در نظر بگیرید تا انگیزه‌نامه، ظاهر بهتری داشته‌باشد.
  • بهتر است هر پاراگراف کوتاه باشد و بیشتر از 10 جمله را در بر‌نگیرد. جملات طولانی انگیزه‌نامه ممکن است خسته‌‌کننده و کسالت‌بار در‌نظر گرفته شود.
  • دقت کنید که انگیزه‌نامه باید با لحن رسمی نوشته شود.
  • نحوه نوشتن انگیزه‌نامه بر بیان نکات مهم و ضروری تاکید دارد؛ چرا که جا و وقت برای شرح همه چیز را ندارید.
  • دقت کنید که هدف از نوشتن انگیزه‌نامه جلب نظر فرد مقابل برای اپلای در دانشگاه یا گرفتن بورسیه یا شغل است. پس در نگارش هرکدام از جملات SOP این نکته را در نظر داشته‌باشید.
  • برای نوشتن SOP حتما از راهنمایی یک فرد باتجربه و خبره استفاده کنید. مشاوران ما در آتلانتیک 724 همواره می‌توانند مهارت و تجربه خود در این مسیر را در اختیار شما قرار بدهند.
  • بیان داستان‌های شخصی و ویژگی‌های متمایز فردی شما باعث می‌شود که انگیزه‌نامه شما از دیگران متفاوت باشد. حتما تلاش کنید که در انگیزه‌نامه خودتان را در مسیر دریافت پذیرش دانشگاه یا بورسیه به درستی معرفی کنید. برای مثال شرح دهید که به دلیل داشتن این خصوصیات در خود (بیان برخی از خصوصیات شخصیتی خودتان)، در صورت تحصیل در رشته مربوطه می‌توانید فرد مفیدی در شغل مورد‌نظرتان باشید.

سخن آخر

انگیزه‌نامه یک فایل راهنما است تا تیم پذیرش دانشگاه با شما، دستاوردها و آینده‌ای که برای خود مجسم کرده‌اید آشنا شوند. این فایل معمولا در 1 تا  1,5 صفحه به‌صورت خلاصه‌وار و البته تاثیرگذار و با هدف مجاب کردن کمیته پذیرش دانشگاه، نگارش می‌شود.

بهتر است برای نوشتن SOP چند انگیزه‌نامه موجود در اینترنت را مطالعه کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. همچنین از افراد خبره و باتجربه در این مسیر کمک بگیرید. کارشناسان ما در آتلانتیک 724 همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما و کمک به شما در مسیر نوشتن انگیزه‌نامه هستند. تجربه و تسلط ما در این مسیر و همچنین شناختی که ما از روحیه تیم پذیرش هر دانشگاه داریم، می‌تواند راهنمای خوبی برای نوشتن بهترین SOP شما باشد.

سوالات متداول

آیا می‌توانم یک انگیزه‌نامه را برای چند دانشگاه ارسال کنم؟

اگر برای یک رشته مشخص  و برای دانشگاه‌هایی با رنکینگ‌های مشابه اپلای می‌کنید؛ می‌توانید با کمی ویرایش انگیزه‌نامه را برای دانشگاه‌های مختلف ارسال کنید. کمیته پذیرش در هر دانشگاه متفاوت است و کسی متوجه ارسال انگیزه‌نامه مشابه نمی‌شود.

آیا می‌توانم از انگیزه‌نامه‌های آماده در اینترنت استفاده کنم؟

هرگز این کار را نکنید. بهتر است از این انگیزه‌نامه‌ها تنها برای ایده گرفتن استفاده کنید و انگیزه‌نامه خود را مطابق علاقه و اهدافی که دارید، به درستی بنویسید.

آیا برای نگارش انگیزه‌نامه محدودیتی هم وجود دارد؟

برخی از دانشگاه‌ها کاراکتر یا کلمات محدودی مشخص می‌کنند و شما باید در همان چارچوب اقدام به نگارش انگیزه‌نامه کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی