آزمون PTE برای کانادا

آزمون PTE برای کانادا: راهنمای جامع برای موفقیت در آزمون

یکی از آزمون‌های زبان قابل‌قبول برای دانشگاه های کانادا، آزمون PTE است که برای سنجش سطح دانش و تسلط متقاضی به 4 مهارت اصلی Speaking، Writing، Reading و Listening طراحی شده است. این آزمون برای کل دانشگاه‌های استرالیا و نیوزلند قابل‌قبول است.

 اما در مورد کانادا برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، آیلتس را ترجیح می‌دهند؛ به همین خاطر اگر قرار است در امتحان PTE شرکت کنید، اول باید شرایط و حداقل نمره قابل‌قبول دانشگاه موردنظرتان را جویا شده و بعد برای امتحان ثبت‌نام کنید؛ زیرا این آزمون متاسفانه در ایران برگزار نمی‌شود.

با این مقدمه در ادامه با راهنمای کامل آمادگی برای شرکت در PTE با ما همراه شوید تا نکات کلیدی و مهمی را برایتان توضیح دهیم.

معرفی آزمون PTE برای کانادا

گفتیم که آزمون PTE یکی از مهم‌ترین امتحان‌های سنجش سطح زبان انگلیسی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی‌زبان است. این آزمون در داخل ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن باید در کشورهای همسایه مثل ترکیه یا امارات ثبت‌نام کنید.

با داشتن مدرک آزمون PTE می‌توانید از تمامی دانشگاه‌های استرالیا، نیوزلند و تعداد زیادی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرید. خوشبختانه هزینه این آزمون از آیلتس ارزان‌تر است و حدود 180 دلار می‌شود، در ضمن نتایح هم خیلی زود به دستتان رسیده و می‌توانید مدرک رسمی و معتبر آزمون را به دانشگاه و استاد تحویل دهید. آزمون PTE مانند آیلتس دو سال اعتبار داشته و کاملاً کاپیوتری برگزار می‌شود. این امتحان 4 مدل زیر را دارد:

  • آزمون PTE آکادمیک برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور
  • آزمون PTE Core فقط برای کلاس اقتصادی اکسپرس انتری که از ابتدای 2024 شروع می‎شود
  • آزمون PTE جنرال برای ارزیابی سطح زبان
  •  آزمون PTE Young Learners برای سنجش سطح زبان کودکان ۷ تا ۱۲ سال
مزایا شرکت در آزمون PTE برای مهاجرت به کانادا

مزایا شرکت در آزمون PTE برای مهاجرت به کانادا

خب به نظر شما مزایای این آزمون در مقایسه با امتحان‌هایی مثل آیلتس و تافل چیست؟

اول که گفتیم PTE حدود 45 دلار ارزان‌تر است و هزینه ثبت‌نامش 180 دلار آمریکا می‌شود. از طرف دیگر بر خلاف آیلتس که نتیجه را ظرف دو هفته به زبان‌آموز اعلام می‌کند، نمره این آزمون بعد از دو الی سه روز اعلام شده تا با خیال راحت سراغ سایر مراحل مهاجرت تحصیلی یا ثبت‌نام اکسپرس انتری بروید. البته یک ایراد PTE از نظر برخی از متقاضیان برگزار نشدن آن در ایران است که در شرایط فعلی تفاوتی با آیلتس ندارد؛ زیرا این آزمون هم در حال حاضر برگزار نمی‎شود.

تمامی مراحل آزمون PTE با کامپیوتر است، مثلاً اگر در بخش Speaking از صحبت کردن با ممتحن و برخورد با او استرس می‌گیرید، می‌توانید با خیال راحت در PTE شرکت کنید؛ زیرا مقابلتان کامپیوتر است و هیچ احساسی را به شما منتقل نمی‌کند.

در ضمن فواصل بین آزمون هم زمان استراحت دارد و مانند آیلتس و تافل فشرده نیست. با این شرایط احتمالاً برخی از افراد که استرس حضور در محل یا برخورد با ممتحن را دارند یا نگران خستگی در زمان فشرده آزمون هستند، PTE را از آیلتس بیشتر دوست داشته باشند.

البته یک مزیت دیگر هم درباره این آزمون معرفی شده که برخی اساتید آن را قبول دارند و برخی رد می‌کنند. این مزیت مهم آسان بودن PTE در برابر آیلتس و تافل است، یعنی PTE سطح زبان واقعی شما را سنجیده و نیازی به تکنیک‌ها و تست ‌زدن‌های مشابه آیلتس که به شدت روی نمره تاثیر می‌گذارد را ندارد.

مدرک PTE برای شرکت در کدام برنامه‌های مهاجرتی کانادا مورد تأیید است؟

مدرک PTE را دانشجویان برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از برخی دانشگاه‌های کانادا نیاز دارند. علاوه بر این قرار است از پایان سال 2023 میلادی یعنی در برنامه‌های مهاجرتی سال 2024 کانادا این آزمون برای برخی از روش‎های مهاجرتی زیر نیز تائید و قبول شود:

  • روش مهاجرتی اکسپرس انتری با اقامت دائم کانادا
  • روش تجربه کانادایی موسوم به CEC
  •  برنامه کارگر ماهر فدرال FSWP
  • برنامه صنایع مهارتی فدرال FSTP

آزمون PTE آکادمیک چیست؟

دقیقاً مشابه با آزمون آیلتس که ورژن دانشگاهی یا آکادمیک دارد، PTE هم یک آزمون مجزای آکادمیک برای متقاضیانی دارد که می‌خواهند در دانشگاه‌های استرالیا، نیوزلند، کانادا و دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان ثبت‌نام کنند.

این آزمون آکادمیک دقیقاً مشابه دیگر آزمون‌های زبان شامل مجموعه سؤال‌هایی برای هر 4 مهارت اصلی می‌شود که در ادامه با جزئیات برایتان توضیح دادیم.

بخش اول Speaking

اولین بخش آزمون PTE مهارت صحبت کردن شما را می‌سنجد. در این بخش ابتدا یک سری سؤال‌ها در اختیارتان قرار گرفته و بعد فرصت دارید تا به آن‌ها پاسخ دهید. معمولاً در این قسمت لازم است که درباره موارد زیر صحبت کنید:

  • معرفی شخصی خودتان
  • خواندن متنی که روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شده (برای سنجش رعایت فرازوفرود جمله و تلفظ صحیح کلمات)
  • تکرار برخی از جملات که روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شده (برای سنجش سطح Listening  و تلفظ صحیح کلمات)
  • توصیف تصویری که روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شده
  • شنیدن یک متن و سپس ارائه نکات مهم آن متن البته با جمله‌بندی‌های اختصاصی خودتان
  • جواب به سؤالات کوتاه بعد از شنیدن یک متن

بخش دوم Writing

بخش بعدی شامل نوشتن دو متن شده و قرار است به مهارت شما در Writing نمره بدهد. این آزمون در بخش اول شامل خواندن یک متن و قدرت خلاصه کردن آن تا سقف 75 کلمه است که حدوداً 10 دقیقه هم زمان دارد. در بخش بعدی شما 20 دقیقه وقت دارید و باید یک مقاله ESSAY درباره موضوع مشخصی تا سقف 300 کلمه بنویسید.

بخش سوم Reading

در بخش خواندن یا همان READING باید چند متن مختلف را در 40 دقیقه به ترتیب بررسی کرده و به سوال‌هایش پاسخ دهید. ترتیب آزمون شما به شرح زیر است:

  • بعد از خواندن متن اول به سؤالات چهارگزینه‌ای یا تک جوابی پاسخ می‌دهید
  • متن دوم برای پاسخ به سؤالات چهارگزینه‌ای یا چند جوابی MULTIPLE ANSWER است
  • قسمت سوم نمایش باکس‌های نامرتب متنی در صفحه کامپیوتر است که باید آن‌ها را مرتب بچینید
  • قسمت چهارم پرکردن جای خالی FILL IN THE BLANKS بر اساس متن مشخص است
  • آخرین قسمت هم مشابه بخش چهارم یعنی پرکردن جای خالی بر اساس داده‌های متن است

بخش چهارم Listening

در آخرین قسمت آزمون قرار است مهارت شنیداری شما سنجیده شود که مشابهش را در آزمون SPEAKING هم در چند قسمت داشتید. در سنجش این مهارت ابتدا یک فایل صوتی را شنیده و باید خلاصه کنید، سپس به متن بعدی گوش کرده و به سؤالاتی جواب دهید که می‌توانید چندگزینه‌ای، پر کردن جای خالی و… باشد.

بخش سوم پر کردن جای خالی بر اساس یک وویس است تا اینکه در بخش چهارم بعد از شنیدن یک فایل آن را خلاصه کرده و نکات مهم یا های‌لایت‌هایش را بنویسید. در بخش پنجم دوباره باید یک وویس را شنیده و به سؤالاتش پاسخ دهید، در بخش ششم هم دوباره یک وویس دیگر را شنیده و باید کلمات جاافتاده را بنویسید.

قسمت بعدی آزمون گوش دادن به متن و پیداکردن کلمات اشتباه است که در وویس و متن تفاوت دارند. این آزمون با قسمت املا یعنی شنیدن یک متن و نوشتن تمام آن به پایان می‌رسد و از دیگر مهارت‌های چهارگانه آزمون نسبتاً  طولانی‌تر با چند فایل صوتی متفاوت و البته دشوارتر است.

نحوه برگزاری آزمون زبان PTE چگونه است؟

نحوه برگزاری آزمون زبان PTE چگونه است؟

تمامی مراحل آزمون PTE با کامپیوتر انجام شده و اصلاً زبان‌آموز با ممتحن حتی به‌صورت ویدئوی اینترنتی و مصاحبه هم برخورد ندارد. شما در بخش نوشتاری برای کامپیوتر نوشته و در بخش شنیداری همه فایل‌های صوتی را از کامپیوتر می‌شنوید؛ یعنی هیچ‌چیز روی کاغذ نیست.

در روز برگزاری آزمون با مراجعه به سنتر برگزاری امتحان شما به یک کامپیوتر و هندزفری دسترسی داشته و باید در زمان تعیین‌شده به تمامی سؤالات پاسخ دهید تا سطح زبان شما نمره بگیرد.

سیستم نمره‌دهی و اعلام نتایج آزمون PTE

با تمام شدن امتحان‌، تمامی پاسخ‌های شما توسط کامپیوتر بررسی شده و نمره می‌گیرد، به همین خاطر هم جواب این آزمون زودتر از دیگر امتحان‌های زبان به دستتان می‌رسد.

نمره آزمون PTE از سطح مبتدی تا پیشرفته از 10 کمترین نمره تا 90 داده می‌شود. در واقع شما در هر 4 مهارت اصلی یک نمره مشخص گرفته و سپس نمره کلی شما بر اساس میانگین 4 مهارت اصلی بین 10 تا 90 داده می‌شود که تعیین کننده سطح زبان مثلاً B2 یا C1 است. برای تبدیل این نمره به معادل CLB یا معادل آیلتس هم می‌توانید از گوگل استفاده کرده و با وارد کردن نمره‌تان معادلش را به دست بیاورید

ثبت‌نام در آزمون PTE برای کانادا

برای ثبت‌نام آزمون PTE برای کانادا باید یکی از شهرهای استانبول، آنکارا، دبی، تفلیس یا… برای محل آزمون یا همان سنتر انتخاب کنید؛ زیرا این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود.

برای ثبت‌نام در سایت https://www.pearsonpte.com/booknowoverlay یک حساب کاربری ساخته و از این طریق درخواست شرکت در آزمون بدهید.

مراحل ثبت‌نام در آزمون PTE

یادتان باشد که تمامی مراحل ثبت‌نام را باید با اکانت شخصی انجام دهید، در ابتدا گزینه ثبت‌نام در آزمون PTE را انتخاب کرده و سپس  فرم مربوطه را پرکنید. تاریخ و شهر موردنظر برای آزمون را انتخاب کرده و هزینه آزمون را بپردازید. تمامی مراحل به زبان انگلیسی است و اطلاعات هویتی مثل نام  و نام خانوادگی باید کاملاً مطابق پاسپورت باشد.

هزینه آزمون PTE چقدر است؟

هزینه آزمون PTE 180 دلار آمریکا است که برای متقاضیان ایرانی هزینه‌های زیر هم اضافه می‌شود:

  • هزینه بلیت رفت‌وبرگشت به کشور همسایه
  • هزینه رزرو هتل
  • هزینه رفت‌وآمد محل آزمون
  • هزینه عوارض خروج از کشور

مراکز برگزاری آزمون PTE در کانادا

برای انتخاب مراکز برگزاری آزمون PTE در کانادا باید همان موقع پرکردن فرم، برای محل آزمون کانادا را انتخاب کنید تا لیست سنترهای معتبر به شما نمایش داده شود؛ زیرا امکان تغییر وجود دارد. در حال حاضر یعنی نوامبر 2023 برخی از سنترهای معتبر PTE در کانادا به شرح زیر است:

·       Pearson Professional Centres-Saskatoon SK, Saskatoon

·       Pearson Professional Centres-Edmonton AB, Edmonton

·       Pearson Professional Centres-Edmonton (South) AB, Edmonton

·       Pearson Professional Centres-Regina SK, Regina

·       Pearson Professional Centres-Winnipeg (South) MB, Winnipeg

·       Pearson Professional Centres-Winnipeg MB, Winnipeg

منبع سایت: https://englishtestportal.com/pte/canada

کدام دانشگاه‌های کانادا مدرک PTE را قبول دارند؟

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم که PTE را تمام دانشگاه های کانادا قبول ندارد و پیش از درخواست پذیرش و شروع فرایند اپلای باید حتماً شرایط ثبت‌نام و نمره زبان قابل‌قبول مرکز آموزشی موردنظرتان را جویا شوید. در حال حاضر یعنی سال 2023 فقط 15 دانشگاه کانادا مدرک PTE را قبول دارند و به احتمال زیاد در سال 2024 لیست زیر بیشتر هم خواهد شد.

  • دانشگاه آلبرتا (The University of Alberta)
  • دانشگاه مک گیل (McGill)
  • دانشگاه مموریال (Memorial University of Newfoundland)
  • کالج هامبر تورنتو (Humber College)
  • دانشگاه ویندزور (The University of Windsor)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia)  
  • دانشگاه کلگری (The University of Calgary)
  • کالج الکساندر (ALEXANDER COLLEGE)
  • دانشگاه مک مستر (McMaster)
  • دانشگاه کنکوردیا (CONCORDIA)
  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  • دانشگاه وسترن انتاریو (Western)
  • دانشگاه کویینز (Queen’s University)
  • دانشگاه اوتاوا (University of Ottawa)
  • دانشگاه یورک (York)

نمرات موردنیاز آزمون PTE برای کانادا

نمره موردنیاز شما در آزمون PTE  برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، مهاجرت به این کشور و حتی یافتن کار همگی بستگی به برنامه موردنظرتان برای آینده دارد.

به همین خاطر ما به تفکیک نمرات موردنیاز را برایتان آوردیم و برای اینکه بهتر متوجه شوید، این نمرات را با نمره آیلتس معادل‌سازی کردیم؛ زیرا سیستم نمره‌بندی آیلتس برای متقاضیان ایرانی از PTE آشناتر است.

نمرات موردنیاز برای مهاجرت به کانادا

حداقل نمره موردنیاز در آزمون PTE  برای انواع روش ‎های مهاجرتی به کانادا به برنامه‌ای که انتخاب کردید، بستگی دارد. معمولاً در روش‌های مهاجرتی مختلف نمره 5 به بالا مورد قبول است. بر اساس معادل‌سازی نمره آیلتس با PTE می‌توانید از جدول زیر برای تطبیق نمره فعلی‌تان استفاده کنید:

نمره آیلتسمعادل PTE
5/4 30
5/5- 542- 36
5/6 – 658 – 50
5/7 – 773 – 65

نمرات موردنیاز برای تحصیل در کانادا

نمره موردنیاز شما در آزمون PTE  برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا بستگی به دانشگاه موردنظر و رشته تحصیلی‌تان دارد. با توجه به اینکه معمولاً هیچ دانشگاهی از نمره زیر 6 آیلتس آکادمیک پذیرش ندارد، بر اساس معادل‌سازی نمره آیلتس با PTE می‌توانید از جدول زیر برای پیداکردن نمره موردنیازتان کمک بگیرید

نمره آیلتسمعادل PTE
5/6 – 658 – 50
5/7 – 773 – 65
5/8 – 883-79
986
1090

نمرات موردنیاز برای کار در کانادا

برای کار در کانادا از نمره 5 تا 5/6 آیلتس برای کارفرمایان مختلف قابل‌قبول است، البته هرچقدر کار تخصصی‌تر باشد قاعدتاً این نمره هم بیشتر می‌شود، پس برای درخواست ویزای کاری و ارائه مدرک PTE بهتر است که نمره‌ای بالای 36 از 90 داشته باشید.

البته این را هم فراموش نکنید که کارفرمای کانادایی قبل از ارسال دعوتنامه کاری یا همان جاب آفر برای شما ممکن است به دلیل پیچیدگی کار نمره بالا و تسلط قابل‌قبولی از شما بخواهد، به همین خاطر دقیقاً مانند حقوق و شرایط قرارداد درباره نمره زبان هم با کارفرما صحبت کرده و بعد برای آزمون آماده شوید.

نکات آمادگی برای آزمون PTE برای کانادا

برای شرکت در آزمون PTE دقیقاً مانند هر امتحان زبان دیگری شما باید حداقل تسلط را به زبان داشته و بعد برای شرکت در آزمون هزینه کنید. مثلاً اگر از دوران دبیرستان در فکر اخذ پذیرش تحصیلی هستید، از همان سال‌ها زبان بخوانید و بعد از چند سال آماده آزمون شوید به این ترتیب هم فشرده برای امتحان آماده نشدید و هم تسلط واقعاً قابل‌قبولی به زبان انگلیسی دارید.

اگر در فکر اکسپرس انتری و مهاجرت هستید، فرزندانتان را از همان پایین کلاس زبان بفرستید و خودتان هم معلم خصوصی بگیرید، البته برای آشنایی کلی با PTE هم در ادامه برخی نکات مهم را برایتان آوردیم.

منابع آمادگی برای آزمون PTE

اگر زبان بلد هستید و فقط می‌خواهید در آزمون شرکت کنید، بهتر است که حتماً با معلم خصوصی و منتور کلاس بردارید تا از بین انبوه منابع مختلف فقط منابع کاربردی و مهم را در اختیارتان قرار دهد، بر اساس پیشنهاد بسیاری از معلمان زبان منابع زیر برای شرکت در آزمون PTE توصیه می‌شوند:

  • Practice Tests Plus with key PTE Academic
  • The Official Guide to the PTE Academic
  • Expert PTE Academic Coursebook
  • PTE Academic Testbuilder
  • PTE Academic Practice Test Plus
  • Wiley’s PTE Advantage for The Academic Module (WIND)
  • PTE Academic Vocabulary

استراتژی‌های آمادگی برای آزمون PTE

پیش از شرکت در آزمون و برای تقویت هر چهار مهارت اصلی یعنی گرفتن نمره قابل‌قبول بهتر است که روزانه و مداوم درس بخوانید. برای کسی که می‌خواهد مهاجرت کند یا از دانشگاه‌های معتبر دنیا پذیرش بگیرد، هیچ‌چیزی از نمره بالا ضروری‌تر نیست، پس برای زبان خواندن برنامه‌ریزی کرده و از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • یادگیری کلمات جدید و استفاده از این کلمات تازه با جمله‌سازی
  • تماشای سریال‌های ساده یا ویدئوهای آموزشی با زیرنویس انگلیسی
  • تکرار واژه‌های جدید با کمک دیکشنری برای یادگیری تلفظ درست کلمات
  • صحبت با آینه و ضبط کردن صدا برای پیدا کردن اشکالات شخصی و بالابردن اعتمادبه‌نفس
  • رفع اشکال بعد از انجام هر تست برای پی بردن به اشکالاتی که نمره را پایین آورده
  • خواندن مقالات کوتاه در حد 500 کلمه برای تقویت مهارت تندخوانی
  • گوش دادن به رادیو انگلیسی، پادکست یا تدتاک همراه با زیرنویس انگلیسی

نکات افزایش نمره در آزمون PTE

برای افزایش نمره زبانتان در آزمون PTE اول باید مسیر مهاجرتی‌تان را مشخص کنید، یعنی بدانید از کدام دانشگاه می‌خواهید پذیرش بگیرید یا برنامه مهاجرتی‌تان بین فدرال و استانی کدام است. به این ترتیب از قبل برایتان مشخص شده که دقیقاً چه نمره‌ای نیاز دارید و برای همان نمره درس می‌خوانید.

در این مورد مشاوره گرفتن از وکلای تیم آتلانتیک 724 را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا این تیم مجرب بهترین روش مهاجرتی را بر اساس شرایطتان به شما معرفی می‌کند و حالا می‌دانید که باید برای چه نمره‌ای درس بخوانید.

حتماً منتور داشته باشید تا هم در رفع اشکال به شما کمک کند و هم نقاط ضعفتان را بگوید، برای شرکت در آزمون هم بدون استرس جلو بروید و اضطراب نداشته باشید، PTE کنکور نیست و شما فقط با خودتان در رقابت هستید.

علاوه بر منابع اصلی، از آزمون‌های قبلی هم استفاده کرده و مدام تست بزنید. بعد از تست زدن همراه با منتور یا به تنهایی رفع اشکال کرده و ببینید که از کجا نمره کم آوردید، مثلاً در لیسنینگ چه نوع سؤالاتی را غلط جواب می‌دهید یا در اسپیکینگ از چه چیزی نمره نیاوردید، سپس روی همان نقاط ضعف وقت گذشته و خودتان را از قبل بهتر کنید.

سؤالات متداول

آیا آزمون PTE برای کانادا مورد قبول است؟

بله برخی از دانشگاه‌های کانادا این آزمون را قبول داشته و بر اساس آن به دانشجو پذیرش می‌دهند؛ اما هنوز همه مراکز آموزشی روی نمره PTE مهر تأیید نزدند. در مورد روش‌های مهاجرتی هم فقط برخی از برنامه‌های اکسپرس انتری که در مقاله آوردیم، PTE را قبول دارند.

آیا آزمون PTE برای مهاجرت به کانادا آسان‌تر از آیلتس است؟

این مسئله واقعاً به سطح زبان خودتان بستگی دارد؛ اما به طور کلی آیلتس نیاز به تکنیک تست‌زنی دارد اما PTE این‌گونه نیست به همین خاطر برخی می‌گویند آزمون ساده‌تری است.

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج آزمون PTE اعلام شود؟

نتایج آزمون PTE ظرف سه روز کاری اعلام می‌شود.

اعتبار مدرک PTE چقدر است؟

اعتبار تمامی آزمون‌های زبان چه آیلتس و تافل و چه PTE دو سال است.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی