شغل مدیریت در کانادا

شغل مدیریت در کانادا

کانادا یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت برای کسانی است که به دنبال یک زندگی و شغل بهتر هستند. این کشور با داشتن اقتصاد پویا و پایدار، جامعه چند‌فرهنگی و صلح‌‌ طلب، سیستم آموزشی و بهداشتی بر‌جسته و محیط طبیعی زیبا جذابیت خاصی برای مهاجران دارد.

بازار کار کانادا در حوزه‌های مختلفی از جمله پزشکی، مهندسی، فناوری اطلاعات، حسابداری، حقوق و مدیریت فعال است و نیازمند نیروهای ماهر و متخصص می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی شغل مدیریت در کانادا بپردازیم و بازار کار و روش‌های مهاجرت مدیران به این کشور را توضیح دهیم. 

قوانین بازار کار رشته مدیریت در کانادا

شغل مدیریت یکی از شغل‌های مهم و مورد‌نیاز در هر کشوری است. مدیران نقش کلیدی در برنامه‌ریزی، سازمان‌‌دهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های یک سازمان یا گروه دارند؛ و می‌توانند در حوزه‌های مختلفی همچون بازرگانی، صنعت، خدمات، آموزش و… فعالیت کنند. البته مدیران باید توانایی رهبری و حل مسئله، امکان برقراری ارتباط و تحلیل را در کنار خلاقیت داشته باشند.

بازار کار رشته مدیریت در کانادا یکی از پرتقاضا‌ترین و پردرآمد‌ترین بازارهای کار در این کشور است. بر‌اساس آمار منتشر شده توسط دولت کانادا، حقوق متوسط سالانه مدیران حدود ۶۴۴۰۲ دلار کانادا است که با توجه به تجربه شغلی و مدرک تحصیلی می‌تواند تا ۴۰۰۰۰۰ دلار کانادا نیز متغیر باشد.

برای کار در کانادا باید با قوانین بازار کار این کشور آشنا باشید. بر‌اساس قوانین کار در کانادا، کارفرمایان برای استخدام نیروهای خارجی باید قرارداد‌ کاری با آن‌ها منعقد کنند که در آن شرایط حقوق پرداختی، مدت زمان کار، نوع و محل کار و سایر جزئیات ذکر شده باشد.

حداقل دستمزد مدیران در کانادا بستگی به استان و شغل دارد و از 11 تا 14 دلار کانادا در ساعت متغیر است. حداکثر زمان کار در هفته نیز بین 40 تا 48 ساعت است و اگر بیشتر از این باشد، باید به عنوان ساعات اضافه ‌کاری، مبلغی به فرد پرداخت شود. برای شغل مدیریت در کانادا، علاوه‌بر دستمزدهای سالانه، ممکن است سود سهام، پاداش، حق بیمه، بازنشستگی و سایر منافع نیز پرداخت شود. البته این موارد به نوع شغل، سطح تجربه، حجم فعالیت و عملکرد فرد نیز بستگی دارد.

همچنین باید اشاره کنیم که برای کار در رشته مدیریت در کشور کانادا، لازم است که علاوه‌بر داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار معتبر، باید با توجه به استان انتخابی خود به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشید.

در عین حال، با توجه به نوع شغل و سطح مسئولیت، ممکن است نیاز به گواهینامه‌های حرفه‌ای و خاصی باشید. به طور مثال، برای شغل مدیر پروژه، لازم است که گواهینامه Project Management Professional یا همان PMP را داشته باشید. همچنین، باید از صلاحیت‌های لازم برای انجام وظایف مدیریتی برخوردار باشید. بعضی از این صلاحیت‌ها عبارت‌اند از:

  • توانایی رهبری، همکاری، ایجاد ارتباطات و حل مسئله
  • توانایی تحلیل، برنامه‌ریزی، سازمان‌‌دهی و اجرای پروژه‌ها
  • توانایی نظارت، هدایت، آموزش و ارزیابی کارکنان
  • توانایی استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز شغل خود 
  • توانایی تخصص در حوزه فعالیت خود و آگاهی از قوانین، استانداردها و روندهای بازار
شرایط مهاجرت مدیران به کانادا

شرایط مهاجرت مدیران به کانادا

برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مدیر، لازم است که شغل شما جزو لیست National Occupational Classification باشد. NOC یک سامانه است که تمام شغل‌های کانادایی را بر‌اساس وظایف، مسئولیت‌ها و سطح مهارت طبقه‌بندی می‌کند. شغل‌های NOC به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • گروه 0: شغل‌های مدیریت در تمام حوزه‌ها.
  • گروه A: شغل‌های حرفه‌ای که نیاز به دارا بودن مدرک دانشگاهی هستند.
  • گروه B: شغل‌های مهارتی که نیاز به دارا بودن مدرک دانشگاهی، دیپلم یا آموزش تخصصی هستند.
  • گروه C: شغل‌های متوسط که نیاز به دارا بودن مدرک دبیرستان یا آموزش تخصصی هستند.
  • گروه D: شغل‌های ساده که نیاز به دارا بودن مدرک یا آموزش خاصی ندارند.

برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مدیر، لازم است که شغل شما جزو گروه 0 باشد. هر شغل در این گروه یک کد چهار رقمی دارد که اولین رقم آن صفر است. برای مثال، کد شغل مدیر فروش در کانادا 0601 است. برای پیدا کردن کد شغل خود، می‌توانید از وب‌سایت رسمی NOC استفاده کنید.

البته باید خاطر نشان کرد که برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مدیر، لازم است که علاوه‌بر پذیرش شغل از یک کارفرمای کانادایی، باید شروط زیر را نیز برآورده کنید:

  • دارای گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار باشید.
  • دارای گواهینامه سلامت جسمانی و روحی باشید.
  • دارای گواهینامه عدم سوء‌پیشینه کیفری باشید.
  • دارای مدرک تحصیلی معادل با مدرک کانادایی باشید. در واقع باید مدارک خود را از طریق یک سازمان ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) مورد تایید دولت کانادا ارزیابی نمایید.
  • دارای مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی باشید. برای این منظور، باید نمره کافی در یک آزمون زبان رسمی همچون IELTS، CELPIP، TEF یا TCF را کسب نمایید.
  • دارای سابقه کار مرتبط با شغل خود به مدت حداقل 1 سال در 3 سال گذشته باشید. در واقع باید شغل خود را از لیست طبقه‌‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) پیدا کنید و نشان دهید که وظایف شغلی شما با وظایف شغلی NOC همخوانی دارد.

روش‌های مهاجرت مدیران به کانادا

برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مدیر، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام شرایط و الزامات خاص خود را دارند. در این بخش، به معرفی سه روش اصلی مهاجرت مدیران به کانادا که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، خواهیم پرداخت:

  • اکسپرس اینتری
  • برنامه‌های استانی
  • ویزای استارتاپ

مهاجرت مدیران به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

روش اکسپرس اینتری (Express Entry) یک سامانه الکترونیک است که دولت کانادا از آن برای جذب و انتخاب مهاجران ماهر و حرفه‌ای استفاده می‌کند. این روش شامل سه برنامه مهاجرتی است:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)
  • برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

برای درخواست مهاجرت از این طریق، باید شروط خاص هر برنامه را نیز برآورده نمایید. همچنین باید پروفایل خود را در سامانه اکسپرس اینتری ثبت نموده و منتظر دریافت دعوتنامه باشید. دعوتنامه‌ها هر دو هفته یک بار صادر می‌شوندو البته به نمرات شما در سامانه اکسپرس اینتری بستگی دارند. البته نمرات شما براساس عوامل مختلفی همچون سن، تحصیلات، تجربه کار، زبان، پیشنهاد شغل و… تعیین می‌شود. به عنوان مثال، برای برنامه کارگران ماهر فدرال، حداقل امتیاز لازم 67 است.

پس از ثبت پروفایل خود، شما وارد یک استخر (Pool) از درخواست‌کنندگان خواهید شد. در بازه‌های زمانی خاص، دولت کانادا یک دعوتنامه به برخی از درخواست‌کنندگان با بالاترین امتیاز ارسال می‌کند. اگر شما یک دعوتنامه دریافت کنید، 60 روز فرصت خواهید داشت که مدارک خود را تکمیل و ارسال کنید. پس از بررسی مدارک شما، اگر همه چیز مطابق با قوانین باشد، ویزای اقامت دائم (PR) خود را دریافت خواهید کرد.

برای درخواست ویزای اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری، شما باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • باید پیشنهاد کار رسمی از یک کارفرمای کانادایی یا در لیست مشاغل مورد‌نظر کانادا قرار داشته باشید.
  • دارای مدرک تحصیلی معادل با مدارک کانادایی باشید. پس قبل از ارسال، باید مدارک خود را توسط یک سازمان ارزیابی تحصیلات (ECA)  که مورد تایید دولت کانادا است ارزیابی کنید.
  • دارای تجربه کار حداقل یک سال در گروه 0، A یا B شغل‌های NOC در طول پنج سال گذشته باشید.
  • دارای نمره حداقل CLB 7 در آزمون زبان رسمی کانادا (IELTS یا TEF) باشید.
  • دارای سلامت جسمانی و روانی مناسب بوده و گواهینامه پزشکی معتبر داشته باشید.
  • ارائه مدرک معتبر برای اثبات عدم سابقه جنایی؛
  • دارای بودجه مالی مناسب برای زندگی و کار در کانادا و اثبات توانایی مالی خود؛

مهاجرت مدیران به کانادا از طریق برنامه‌های استانی

برنامه‌ استانی (Provincial Nominee Programs) روش‌‌های دیگری هستند که هر استان یا قلمرو کانادایی برای جذب و انتخاب مهاجران مورد‌نظر خود استفاده می‌کند. هر برنامه استانی شرایط و الزامات خود را داشته و به شغل‌های خاص نیاز دارد. بعضی از برنامه‌های استانی با سامانه اکسپرس اینتری همکاری کرده و بعضی به صورت جداگانه عمل می‌کنند.

برای درخواست ویزای اقامت دائم از طریق برنامه‌های‌ استانی کانادا، لازم است که شما ابتدا توسط یک استان یا قلمرو گزینش شده باشید. با توجه به نوع برنامه استانی، ممکن است بتوانید خودتان درخواست کنید؛ در غیر این صورت باید از طریق یک کارفرما، یک سازمان یا خانواده در کانادا دعوت شوید. پس از دریافت گزینش، شما می‌توانید برای ویزای اقامت دائم از طریق دولت فدرال کانادا درخواست کنید. 

برای پیدا کردن برنامه مناسب خود، لازم است که شغل، تحصیلات، تجربه کار و زبان خود را با شروط و الزامات هر برنامه مقایسه کنید و آن‌ را انتخاب نمایید. همچنین لازم است که با قوانین و فرصت‌های هر استان یا منطقه آشنا شده و تصمیم بگیرید که در کدام یک از آن‌ها قصد زندگی و کار را دارید. بعضی از برنامه‌های استانی کانادا که مخصوص مدیران هستند عبارت‌اند از:

  • برنامه نامزد استان آلبرتا (Alberta Immigrant Nominee Program)
  • برنامه نامزد استان بریتیش کلمبیا (British Columbia Provincial Nominee Program)
  • برنامه نامزد استان ساسکچوان (Saskatchewan Immigrant Nominee Program)
  • برنامه نامزد استان مانیتوبا (Manitoba Provincial Nominee Program)
  • برنامه نامزد استان نوااسکوشیا (Nova Scotia Nominee Program)

مهاجرت مدیران به کانادا از طریق ویزای استارتاپ

روش سومی که مدیران می‌توانند برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند، از طریق ویزای استارتاپ (Start-up Visa) است. ویزای استارتاپ کانادا برای کسانی است که قصد دارند یک کسب‌و‌کار نوآورانه و موفق را در کانادا راه‌اندازی کنند و از حمایت یک سازمان حمایت‌‌کننده برخوردار شوند. همچنین، این سازمان‌ها می‌توانند شامل سرمایه‌گذاران باشند. برای درخواست از طریق این روش، لازم است که شما علاوه‌بر شروط عمومی مذکور، شروط زیر را نیز برآورده نمایید:

  • دارای پذیرش شغل از یک سازمان حمایت‌کننده باشید. این پذیرش شغل نشانگر این است که سازمان حمایت‌‌کننده تایید می‌کند که شما دارای یک ایده کسب‌و‌کار قابل اجرا و نوآورانه هستید و آن‌ را در کانادا پیاده‌سازی خواهید کرد.
  • دارای حداقل 10 درصد سهام در کسب‌و‌کار خود باشید و هیچ فرد یا سازمان دیگری بیش از 50 درصد سهام را در اختیار نداشته باشد.
  • دارای حداقل مبلغ 13 هزار دلار کانادایی برای نشان دادن توان مالی خود باشید. این مبلغ بستگی به تعداد اعضای خانواده شما دارد و هر سال تغییر می‌کند.
  • دارای حداقل نمره CLB 5 در هر چهار مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی باشید. در واقع باید نمره مناسبی در آزمون IELTS، CELPIP، TEF یا TCF کسب نمایید.
بازار کار رشته MBA در کانادا

بازار کار رشته MBA در کانادا

MBA یک مدرک تحصیلی است که در آن دانشجویان مهارت‌های مدیریتی، تحلیلی، استراتژیک و رهبری را در حوزه‌های مختلف اقتصاد و کسب‌و‌کار فرا می‌گیرند. این مدرک به شما کمک می‌کند که بتوانید در سطوح بالای سازمان‌ها و شرکت‌ها مسئولیت بگیرید و تصمیمات موثر و خلاقانه‌ای برای رشد و پیشرفت آن‌ها اتخاذ کنید.

بازار کار رشته MBA در کانادا بسیار گسترده و پرطرفدار است. شما با داشتن این مدرک می‌توانید در بخش‌های مختلفی از جمله مالی، بازاریابی، منابع انسانی، حسابداری، مشاوره، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان، و… فعالیت کنید.

دلایل مختلفی برای محبوبیت MBA وجود دارد که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. MBA به شما توانایی‌های لازم برای رهبری، تصمیم‌گیری، استراتژی، بازاریابی، مالی، حسابداری، منابع انسانی و… را آموزش می‌دهد. این توانایی‌ها به شما کمک می‌کنند که در شغل خود بهتر عمل کنید و یا به شغل‌های بهتر و بالاتری دست پیدا کنید.
  2. MBA به شما امکان ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای و اجتماعی را می‌دهد. شما در حین تحصیل در MBA با اساتید، همکلاسی‌ها، فارغ‌التحصیلان، کارفرمایان و سازمان‌های مختلف در ارتباط خواهید بود و می‌توانید از این روابط برای پیشرفت کاری و شخصی خود استفاده کنید.
  3. MBA به شما فرصت تغییر مسیر حرفه‌ای را می‌دهد. اگر شما از شغل فعلی خود راضی نیستید یا قصد دارید در یک حوزه جدید فعالیت کنید، MBA می‌تواند به شما کمک کند که دانش و مهارت‌های لازم برای ورود به آن حوزه را کسب کنید و رقابت‌پذیر باشید.
  4. MBA به شما اعتبار بین‌المللی می‌دهد. زیرا MBA یک مدرک جهانی است و توسط بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی شناخته شده است. با داشتن این مدرک، شما می‌توانید در بازار کار جهانی رقابت کنید و از فرصت‌های شغلی بین‌المللی بهره ببرید.

با توجه به دلایل فوق، رشته MBA یک رشته جذاب با بازدهی بالا برای مدیران است. در عین حال بازار کار رشته MBA در کانادا نیز گسترده و پویا است. برای تحصیل در رشته MBA در کانادا، باید برای پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه کانادایی درخواست نموده و منتظر پاسخ آن باشید. پذیرش تحصیلی یک نوع تأیید رسمی است که نشان می‌دهد شما توسط یک دانشگاه کانادایی به عنوان یک دانشجو پذیرفته شده‌اید.

برای پیدا کردن دانشگاه مناسب، لازم است که رشته، هزینه، مدت زمان، شهرت و رتبه دانشگاه خود را با شروط و الزامات هر دانشگاه مقایسه کنید و یکی آن‌‌ها را انتخاب نمایید. بعضی از دانشگاه‌های کانادایی که برنامه MBA دارند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تورنتو  (University of Toronto)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا  (University of British Columbia)
  • دانشگاه مک‌گیل  (McGill University)
  • دانشگاه آلبرتا  (University of Alberta)
  • دانشگاه واترلو  (University of Waterloo)

سخن پایانی

برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل مدیریت روش‌‎‌ها و شرایط مختلفی وجود دارد. در حال حاضر با توجه به مهاجرت‌پذیری کانادا، شغل مدیریت برای اخذ اقامت دائم کانادا روشی موثر و آسان است. ما در این مطلب از آتلانتیک 724 سعی کردیم به طور کامل شغل مدیریت را به همراه قوانین بازار کار، روش‌های مهاجرت مدیران را به کانادا توضیح دهیم. 

سوالات متداول

  1. آیا برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مدیر، باید مدرک MBA داشته باشیم؟

خیر، شما می‌توانید با هر مدرک تحصیلی که مرتبط با شغل مدیریت باشد، مهاجرت کنید. البته داشتن مدرک MBA می‌تواند شانس شما را برای پذیرش و استخدام افزایش دهد و حقوق بالاتری را برای شما تضمین کند.

  1. آیا برای کار در رشته مدیریت در کانادا لازم است که دارای اقامت دائم باشیم؟

خیر، شما می‌توانید به عنوان یک کارگر موقت یا یک دانشجو در رشته مدیریت در کانادا کار کنید. اما باید دارای یک ویزای کار یا یک ویزای تحصیلی مناسب باشید. البته با توجه به نوع و مدت ویزای شما، ممکن است برخی محدودیت‌ها برای شغل و سطح درآمدتان وجود داشته باشد.

  1. آیا برای کار در رشته مدیریت لازم است که دارای سابقه کار در کشور کانادا باشیم؟

خیر، شما می‌توانید با داشتن سابقه کار در سایر کشورها نیز در رشته مدیریت در کانادا کار کنید. البته باید سابقه کار خود را به صورت رسمی و قابل تایید ارائه کنید. همچنین، با توجه به نوع شغل و سطح مسئولیت شما، ممکن است نیاز به داشتن گواهینامه‌های حرفه‌ای خاص باشد.

  1. آیا بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته MBA در کانادا، می‌توانم مجوز کار بگیریم؟

بله، اگر شما به صورت تمام وقت در یک دانشگاه کانادایی معتبر تحصیل کرده باشید، می‌توانید برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید. این مجوز به شما اجازه می‌دهد که برای مدتی برابر با مدت تحصیل خود (حداکثر 3 سال) در کانادا کار کنید. همچنین، به شما کمک می‌کند که تجربه کاری در کانادا کسب کنید و امتیازات خود را برای اخذ اقامت دائم بهبود بخشید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی