آزمون GPA چیست؟

آزمون GPA چیست؟

اگر قصد دریافت پذیرش از یک مؤسسه تحصیلی موجود در خارج از کشور را دارید، احتمالاً بارها با نام آزمون GPA روبه‌رو شده‌اید. بسیاری از کاربران با این آزمون آشنایی ندارند و حتی نمی‌دانند که کاربرد اصلی چنین موضوعی مهمی چیست؟ به طور کلی می‌توان بیان کرد که آزمون مذکور یک روش معادل‌سازی جهت تعیین سطح آموزشی شما محسوب می‌شود.

با مشخص کردن جی پی ای سابقه تحصیلی شما برای مؤسسه آموزشی خاصی که قصد دارید در آن اپلای کنید تعیین می‌گردد. بدون انجام روند معادل‌سازی بدین روش، در همان مراحل اولیه کیس شما احتمالاً لغو خواهد شد. به همین دلیل ضرورت دارد که به طور کامل با این آزمون و تمام زیر و بم آن آشنایی کاملی به دست بیاورید.

شناخت ماهیت کلی این آزمون

آزمون GPA یک آزمون ویژه به منظور تعیین معدل اشخاص مختلف است. خود کلمه GPA یک عبارت کوتاه شده از GRADE POINT AVERAGE به شمار می‌آید که خود نشان‌دهنده ماهیت کلی این آزمون خواهد بود. با بهره‌گیری از این آزمون می‌توانید به موسسه‌ای که قصد پذیرش در آن را دارید سطح تحصیلی خود را اعلام کنید و روند اپلای کردن را بدون مشکل خاصی به پیش ببرید. نکته جالب در مورد GPA آن است که این روش یک تکنیک بین‌المللی محسوب می‌گردد و به همین دلیل اکثر مؤسسات آموزشی در جهان برای آن اعتبار قائل هستند.

نمره این آزمون برخلاف بسیاری از آزمون‌هایی که ما با آن‌ها آشنایی داریم با استفاده از ارقام صفر الی تعیین خواهد شد. این مورد خود یکی از تمایزات اصلی آزمون GPA با سایر آزمون‌های موجود در این حوزه است که باید بدان توجه شود. امروزه آزمون جی پی ای به یکی از مهم‌ترین آزمون‌های موجود جهت ادامه تحصیل در سراسر جهان تبدیل شده است و بدون شناخت آن امکان فعالیت در مؤسسات آموزشی مختلف وجود ندارد.

اگرچه از این مورد به عنوان یک آزمون یاد می‌شود، اما باید به یاد داشته باشید که ماهیت کلی آن به شکل امتحان نیست. شما از این روش به منظور تبدیل معدل خود بهره می‌برید. اصطلاح آزمون یک اصطلاح نامناسب است که به این مورد الصاق شده و هنوز هم در شرایط مختلف به کار می‌رود. به هر روی نمره GPA شما با توجه به میانگین کلی نمره‌تان در آزمون‌های سال آخر سال تحصیلی مشخص می‌گردد.

چرا این سیستم دارای اهمیت است؟

همه کشورهای جهان دارای یک روند خاص جهت ارائه نمره نیستند و به همین دلیل مؤسسات آموزشی در کشورهای گوناگون نمی‌‌توانند به بررسی همه سیستم‌های کسب معدل در همه دنیا بپردازند. آزمون GPA به منظور حل این مشکل خاص به وجود آمده است و از آن به عنوان یک راهکار اساسی جهت از بین بردن اختلافات موجود بین سیستم‌های نمره‌دهی کشورهای گوناگون استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در برخی از کشورها نمره‌ها با کمک حروف الفبای لاتین در اختیار محصلان قرار می‌‌‌گیرند، اما در یک سری کشورهای دیگر، به جای استفاده از این سیستم نمره‌دهی از اعداد استفاده می‌شود. طبیعتاً جهت حل اختلافات موجود بین این دو مورد نیاز به یک سیستم اساسی وجود دارد و آن سیستم، GPA محسوب می‌گردد.

هنگامی که معدل شما به معدل GPA تبدیل شد،‌ همه مؤسسات آموزشی در سراسر جهان به راحتی می‌توانند بدون نیاز به بررسی کلی سیستم نمره‌دهی در کشورتان، آن را در نظر بگیرند. این مهم‌ترین مزیت GPA به شمار می‌آید که باعث شده است تا امروزه از آن به عنوان مهم‌ترین سیستم موجود در زمینه ارائه نمرات واحد در حوزه آموزش یاد کنند.

وزن دار یا بی وزن؟

آزمون GPA دارای دو حالت کلی است. این دو حالت عبارت‌اند از حالت وزن دار و حالت بی وزن. اکنون احتمالاً این پرسش برایتان به وجود می‌آید که اصلی‌ترین تفاوت موجود در این موارد چیست؟ در پاسخ باید گفت که وزن دار یا بی وزن بودن نمره GPA رابطه مستقیمی با شدت سختی دروس گوناگون دارد.

اگر در زمان تعیین GPA میزان سختی دروس گوناگون یک پارامتر اساسی باشد، به نمره مدنظر نمره وزن دار گفته خواهد شد. در حالت عکس، یعنی اگر میزان سختی دروس گوناگون در زمان تعیین نمره GPA جدی گرفته نشود، به آن نمره GPA، نمره بدون وزن می‌گویند. به طور کلی می‌توان بیان کرد که نوع GPA وزن دار گزینه مناسب‌تر و البته بسیار دقیق‌تری به شمار می‌آید، زیرا در آن سختی دروسی که فرد پشت سر گذاشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمره آزمون GPA باید چقدر باشد؟

نمره آزمون GPA باید چقدر باشد؟

پاسخ به این پرسش یکسان نیست. حداقل نمره موردنیاز در آزمون GPA بستگی به مؤسسه خاصی دارد که قصد دارید برای تحصیل در آن اپلای کنید. به عنوان مثال ممکن است یک مؤسسه خاص تنها نمره GPA چهار را قبول داشته باشد، حال آنکه مؤسسه دیگری حتی نمره دو را نیز نمره مناسبی بداند.

به طور معمول با تماس با بخش اپلای دانشگاه مربوطه و یا مراجعه به وب‌سایت همان دانشگاه می‌توان حداقل نیازهای تحصیلی را مشاهده کرد. این اطلاعات به سادگی در صفحات مربوط به اپلای نیز ذکر می‌شوند تا دانشجویان مختلف از سراسر جهان بتوانند با حداقل نمره GPA موردنیاز جهت تحصیل در دانشگاه مدنظر خود آشنایی کاملی پیدا کنند.

بنابراین، می‌توان بیان کرد که مهم‌ترین مرجع تعیین‌کننده حداقل نمره آزمون GPA جهت اپلای برای دانشگاه‌‌های مختلف، همان مؤسسه آموزشی خاصی است که قصد دارید در آن به تحصیل خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که GPA باید به شکل کاملاً رسمی در اختیار چنین مؤسساتی قرار بگیرد.

سایر موارد کاربردی در این زمینه

برخلاف تصور بسیاری از افراد، آزمون GPA تنها راهکار موجود جهت تعیین یک معدل تحصیلی کلی نیست. در واقع از روش‌ها و آزمون‌های دیگری نیز در این زمینه بهره گرفته می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای ساختار خود هستند. به عنوان مثال OGPA و CGPA نیز دو مورد دیگر از سیستم‌هایی به شمار می‌‌آیند که می‌توان از آن‌ها به جای GPA بهره برد.

مهم‌ترین چیزی که موجب شده است تا GPA بیش از سایرین مورد توجه قرار بگیرد، پذیرش آن به شکل گسترده است. در واقع اگرچه مواردی همچون OGPA و CGPA نیز دارای اهمیت بالایی هستند، اما اکثر مؤسسات آموزشی در سراسر جهان به منظور ساده‌سازی فعالیت خود تنها از GPA بهره می‌برند.

به همین دلیل است که کلیه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، باید پیش از هر چیز به دنبال تعیین کردن GPA خود باشند. خبر خوب آن است که اگر در آخرین سال تحصیلی خود نمرات مناسبی را کسب کرده باشید، شانس شما جهت کسب GPA با نمره بالا بسیار افزایش می‌یابد و لازم نیست که در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید.

سخن پایانی

به منظور کسب پذیرش از مؤسسات آموزشی خارجی نیازمند نمره مربوط به آزمون GPA هستید. اگرچه این موضوع کلمه آزمون را نیز با خود یدک می‌کشد، اما در واقع باید بیان کرد که GPA یک روش خاص به منظور تبدیل کردن معدل محصلان در کشور‌های مختلف به یک معدل یکسان است. بدون وجود GPA نمی‌توان انتظار داشت که مؤسسات آموزشی گوناگون سطح تحصیلی شما را به شکل مناسبی تشخیص دهند. دلیل اصلی این امر نیز به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف نمره‌دهی دی کشورهای مختلف جهان است.

همان‌طور که در طول متن بیان شد، GPA به طور کلی در دو حالت وزن دار و بدون وزن تعیین می‌شود. انتخاب هر یک از موارد به مؤسسه آموزشی خاصی ارتباط دارد که سعی دارید با آن تماس داشته باشید. شایان ذکر است که علاوه بر GPA روش‌های دیگری جهت تعیین معدل نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون OGPA و CGPA نیز یاد کنیم.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی