جمعیت کانادا

جمعیت کانادا: نگاهی به روند رشد

جمعیت کانادا در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و نبود نیروی انسانی و پیر شدن جمعیت همواره آینده این کشور را تهدید کرده است. دولت کانادا برای مقابله با این چالش، از مقوله مهاجرت استفاده می‌کند. دولت کانادا با طراحی سیستم‌هایی برای جذب مهاجر متناسب با نیازهای کشور، سعی دارد با چالش‌های پیش‌رو مقابله کند.

 با رشد میلیونی جمعیت در سال گذشته، این کشور می‌تواند ظرف 26 سال آینده به جمعیت دوبرابری برسد. در این مقاله از آتلانتیک 724 به روند رشد جمعیت در کانادا خواهیم پرداخت. 

جمعیت کانادا: اعداد و ارقام کلیدی

کانادا از ده استان و 3 قلمرو مختلف تشکیل شده است. در بررسی تراکم جمعیت کانادا انتاریو با «14,549,487» جمعیت به عنوان پرجمعیت‌ترین استان کانادا شناخته می‌شود. جمعیت کلی این کشور در ماه جولای سال 2023 برابر «۴۰,۰۹۷,۷۶۱» نفر برآورد شده است. 

جمعیت هر کشور معمولا نمایانگر وضعیت معیشت و امکانات آن کشور است. از طرفی در بحث جمعیت‌شناسی کانادا باید به این نکته توجه داشت که تناسب جمعیت و سن جمعیت با امکانات و سرمایه، آن کشور باعث می‌شود که شهروندان رفاه بهتر و بیشتری داشته‌ باشند. میانگین سنی کانادا 40.8 است.

زیاد بودن یا کم بودن جمعیت یک کشور در مقایسه با امکاناتش همیشه درد‌سرساز خواهد بود. کانادا دومین کشور بزرگ دنیا است اما از نظر جمعیت در رتبه 38 قرار دارد. همین امر سبب شده‌ است که این کشور پتانسیل خالی زیادی داشته باشد. 

در همین راستا مهاجرت راهکاری است که می‌تواند این مشکل را حل کند. دولت کانادا برای تامین این خلا جمعیت، شرایط خوبی برای مهاجرپذیری فراهم کرده است و افراد هم می‌دانند که در صورت پذیرفته شدن در این کشور، شرایط خوبی خواهند داشت.

جمعیت فعلی کانادا: فراتر از مرز 40 میلیون نفر

جمعیت کانادا همان‌طور که گفتیم، بیش از 40 میلیون نفر است و با یک سرعت ثابت در حال رشد می‌باشد. کانادا برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر مانند چین یا هند، جز کشورهای کم جمعیت است.

درنتیجه فرصت‌های شغلی و تحصیلی خوبی در این کشور منتظر مهاجران است. جمعیت‌شناسی کانادا سبب شده است که مهاجرت در این کشور برابر با رشد اقتصادی و رفاه بیشتر مردم معنی شود.

تراکم جمعیت کانادا: پهناوری با کمترین تراکم جمعیت

هر کیلومتر مربع در این کشور تنها 4.1 نفر را در خود جای داده است. با توجه به این آمار، کانادا از کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان است. تراکم پایین جمعیت در کانادا چند دلیل اصلی دارد:

  • بخش‌های غیرقابل سکونت کانادا: جنگل‌های بزرگ و وسیعی در این کشور قرار دارند که هیچ‌کس نمی‌تواند در آن‌ها زندگی کند. زمین‌های جنگلی در این نواحی حتی قابل کشاورزی هم نیستند.
  • شرایط دشوار مهاجرت به کانادا: مهاجرت به کانادا بسیار گزینشی و سخت است. دریافت ویزای کانادا و ورود به این کشور سختی‌ها و مشقت‌های زیادی دارد و افراد گزینش شده کمی می‌توانند شانس مهاجرت به کانادا را دریافت کنند.
  • آب‌و‌هوا: شرایط آب‌و‌هوایی کانادا چندان ایده‌آل نیست. زمستان‌های سرد این کشور و هوای شرجی ونکوور برای خیلی از افراد خسته‌کننده است.
  • هزینه‌های بالای زندگی: کانادا جز کشورهای گران دنیا است. نیازهای اساسی مانند مسکن و سوخت در این کشور با صرف هزینه زیادی تامین می‌شود. 

نرخ رشد جمعیت کانادا: پیشتاز در مهاجرت‌پذیری

نرخ رشد جمعیت کانادا برابر با 1.1 درصد است. عوامل افزایشی جمعیت کانادا تعداد تولد و تعداد مهاجرین به این کشور است. نرخ باروری در کانادا 1.53 تولد به ازای هر زن است. این میزان نسبت به آمارهای جهانی بسیار پایین است؛ همین امر سبب می‌شود که مهاجرت برای کانادا نقش حیاتی داشته باشد. 

نرخ خالص مهاجرت کانادا ۶.۳۷۵ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است. این میزان نسبت به آمارهای جهانی در رده هشتم قرار می‌گیرد. در نتیجه کانادا جز کشورهای مهاجرپذیر دنیا است. با اینکه شرایط پذیرش مهاجر در این کشور سخت است، اما امکانات خوب کانادا، آن را برای مهاجران به یک جای رویایی تبدیل کرده است.

عوامل موثر بر رشد جمعیت کانادا

عوامل موثر بر رشد جمعیت کانادا

طبق سرشماری آژانس Statista در سال 2021 نرخ رشد جمعیت کانادا در سال های 2016 تا 2023 برابر 1.8 میلیون نفر بوده است. نکته جالب این است که نزدیک 80 درصد از این آمار ناشی از مهاجرت است. Statista معتقد است که نود درصد از مهاجرین در مراکز شهرها مستقر می‌شوند.

مهاجرت: نیروی محرکه رشد جمعیت کانادا

همانطور که گفتیم، کانادا جز کشورهای مهاجرپذیر دنیا است و افراد زیادی هم تمایل به دارند به این کشور مهاجرت کنند. هرچند مناطق جنگلی کانادا شرایط زندگی را ندارند و سرزمین‌های سرد هم چندان جذاب نیستند؛ اما بخش‌های جنوبی‌تر این کشور و نقاطی که با ایالات متحده هم مرز هستند؛ شرایط و امکانات خوبی برای مهاجران فراهم شده است.

آخرین آمارگیری‌هایی که در ماه اکتبر 2022 انجام شد؛ نشان داد که 23 درصد از جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند. همانطور که گفتیم، تا 80 درصد از نرخ رشد جمعیت فعلی کانادا هم به‌واسطه همین جمعیت مهاجر است. جالب است بدانید که بیش از نیمی از مهاجرین یعنی 60 درصد از آن‌ها شامل آسیایی‌ها، به خصوص چینی‌ها و هندی‌ها هستند. جمعیت ایرانیان مهاجر در کانادا نیز در رتبه هشتم قرار دارد.  

زاد و ولد: روندی کاهشی اما همچنان موثر

نرخ زاد و ولد در جمعیت فعلی کانادا 1.5 است. هر جمعیت برای بقا نیاز به نرخ زاد و ولد معادل 2.1 برای هر زن دارد. در نتیجه آمار 1.5 بسیار پایین است. به‌ عبارت دیگر تعداد افرادی که متولد می‌شوند؛ برای جایگزین شدن با کسانی که فوت می‌کنند، کافی نیستند. به این ترتیب جمعیت همواره به سمت پیری و کاهش بیشتر، پیش می‌رود. 

دولت کانادا همواره برای حفظ این آمار و همچنین افزایش آن تلاش می‌کند. اما مسئله‌ای بدیهی این است که مهاجرت نقش حیاتی در رشد جمعیت کانادا دارد.

توزیع جمعیت کانادا

توزیع جمعیت در کانادا روند متعادلی ندارد. تقریبا از هر سه کانادایی، دو نفر آن‌ها در صد کیلومتری مرزهای جنوبی کانادا با ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند. به همین میزان یعنی حدود 47 درصد از جمعیت کانادا هم در شش منطقه شهری آن پراکنده شده‌اند. هرچند عده‌ای از کانادایی‌ها ترجیح می‌دهند؛ درمناطق روستایی این کشور زندگی کنند.

درصد جمعیت فعلی کانادا شهرنشین هستند:

توزیع جمعیت کانادا بسیار نامتعادل و بی‌نظم است. اما بسیاری از شهرهای جنوبی این کشور مانند کبک و ویندزور تراکم جمعیتی بیش از کشورهای اروپایی دارند. همچنین شهرهای تورنتو، مونترال، ونکوور، کلگری، ادمونتون و اتاوا بیشترین تراکم جمعیت کانادا را در خود جای داده‌اند. بیش از یک میلیون نفر در این شهرها ساکن هستند.

تراکم جمعیت در استان‌های کانادا به شرح زیر است:

  • پرجمعیت‌ترین استان‌های کانادا: انتاریو با 14,549,487 نفر جمعیت و کبک با 9,532,186 نفر جمعیت
  • کم‌جمعیت‌ترین استان‌های کانادا: جزیره پرنس ادوارد با 163,390 نفر جمعیت و نیوفاندلند و لابرادور با 523,388 نفر جمعیت

تراکم جمعیت در سه قلمروی کانادا به شرح زیر است: 

  • یوکان با 42,838 نفر جمعیت 
  • نورث‌وست‌ترتیز با 115,274 نفر جمعیت
  • نوناووت با 38,392 نفر جمعیت

تمرکز جمعیت در مناطق جنوبی: زندگی در امتداد مرز آمریکا

به جز مراکز شهرها، تراکم جمعیت کانادا به سکونت در امتداد مرز مشترک کانادا و ایالات متحده آمریکا هم علاقه‌مند هستند.

تفاوت‌های منطقه‌ای در تراکم جمعیت: از شهرهای پرجمعیت تا مناطق کم‌جمعیت

تراکم پایین جمعیت در کانادا به معنی حضور کم افراد در این کشور نیست. بلکه وجود مناطق غیرقابل سکونت باعث افت این آمار شده است. بیشتر مساحت کانادا غیر‌مسکونی و خالی از سکنه است. در مقابل تنها چند شهر محدود، تراکم جمعیت بالایی دارند. 

بیشتر تراکم جمعیت کانادا در امتداد مرز مشترک کانادا با ایالات متحده آمریکا و شش شهر کانادا متمرکز شده‌اند. جالب است بدانید که پر‌جمعیت‌ترین شهر کانادا تورنتو است که پایتخت این کشور بوده و بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. درحالی کم جمعیت‌ترین شهر کانادا به نام Tilt Cove در نیوفاندلند و لابرادور، تنها 4 نفر جمعیت دارد.

پیامدهای رشد جمعیت کانادا

کمبود جمعیت در کانادا همواره چالش‌هایی مانند نبود نیروی انسانی، پیری جمعیت، پایین آمدن نرخ زاد و ولد و… را به همراه داشته‌ است. در مقابل رشد جمعیت فعلی کانادا پیامدهای مفیدی دارد که شامل موارد زیر است:

بازار کار پررونق: فرصت‌های شغلی فراوان

مهاجرپذیری و نیاز به جمعیت جوان در این کشور، همواره دولت کانادا را ملزم به ارائه فرصت‌های شغلی و ایجاد بستری برای جذب نیروی متخصص کرده‌‌ است. افراد با کسب امتیاز در زمینه‌های مورد‌نیاز مانند سابقه شغلی، مهارت زبانی، رده سنی و تحصیلات می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند و از فرصت‌های شغلی فراوان کانادا بهره‌مند شوند.

نیازهای زیرساختی رو به افزایش: چالش‌های پیش رو

کانادا با کمبود تراکم جمعیت و کمبود فرزندآوری، همواره با چالش پیری جمعیت و نبود نیروی کار مواجه است. همین امر دولت کانادا را برای جذب مهاجر تحریک می‌کند.

جمعیت شهرهای بزرگ کانادا 2023

پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا به ترتیب تورنتو، مونترال و کلگری هستند که تورنتو، 2 میلیون و 700 هزار نفر و دو شهر دیگر هر کدام 1 میلیون و 700 هزار و 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارند.

آینده جمعیت کانادا

روند مهاجرت و تا حد بسیار جزئی روند فرزندآوری در این کشور سبب شده‌ است؛ نرخ رشد جمعیت در کانادا روند صعودی پیدا کند. آمارها نشان می‌دهند که جمعیت این کشور در سال گذشته، تنها به واسطه مقوله مهاجرت، 1 میلیون افزایش داشته‌ است.

این افزایش جمعیت نرخ رشد 2.7 درصدی را رقم می‌زند که سریع‌ترین نرخ رشد جمعیت است. در صورتی که آمارها به همین ترتیب رشد داشته باشند؛ این کشور تا 26 سال آینده به جمعیت 80 میلیون نفری دست پیدا می‌کند.

جمعیت ایرانیان کانادا

جمعیت ایرانیان کانادا

طبق آخرین آمارها تا سال 2021 بیش از 400 هزار نفر ایرانی ساکن آمریکا بودند. بیشتر مهاجران از جمله ایرانیان ترجیح می‌دهند در مراکز شهرها و به خصوص کلان‌شهرها ساکن شوند. آمارها نشان می‌دهد که بیشتر ایرانیان ساکن کانادا، در نهایت تورنتو را برای اقامت انتخاب کرده‌اند. بعد از تورنتو، ونکوور و مونترال هم بیشترین مهاجر ایرانی را در خود جای داده است. 

تورنتو محبو‌ترین شهر کانادا برای ایرانیان است. خیابان یانگ که طولانی‌ترین خیابان جهان است؛ پیش از این محل اقامت طبقه متوسط و رو به ضعیف جامعه کانادا بود؛ اما بعد از مدتی با حضور تعداد زیادی ایرانی در این خیابان، نام خود را به تهرانتو تغییر داده و به یکی از محله‌های پرجنب و جوش شهر تبدیل شده‌ است. این محله متراکم‌ترین منطقه از نظر حضور ایرانیان در آمریکای شمالی است.

همچنین بیش از 100 هزار ایرانی در مونترال زندگی می‌کنند. این شهر در مجاورت کوه و دریا بوده و برای ایرانیانی که دلشان برای خورشید ایران تنگ می‌شود، عالی است. 

ونکوور هم سومین شهر در کانادا است که بیشترین تراکم جمعیت ایرانی را در خود جای داده‌است. این جمعیت زیاد باعث شده است که در قلب کانادا در برخی از رستوران‌ها شاهد سرو فسنجان یا پخش نوای موسیقی سنتی ایرانی باشید.

چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با جمعیت کانادا

کمبود تراکم جمعیت در این کشور، دولت کانادا را بر آن داشت که با ایجاد سیستم اکسپرس اینتری افراد را بر‌اساس مهارت و حرفه خود به کانادا جذب کنند. این سیستم از سال 2015 راه‌اندازی شد و سن، سابقه کاری، مهارت زبانی و تحصیلات از عواملی هستند که متقاضیان بر‌اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند.

این سیستم فرصتی را فراهم کرد که متقاضیان بتوانند با دریافت امتیازات بالا، شرایط اقامت در کانادا را به دست بیاورند. از طرفی کانادا با وجود تراکم پایین جمعیت و سیستم گزینشی مهاجرپذیری که دارد؛ همواره افراد با سطح زندگی بالا را در خود می‌پذیرد و سبک زندگی گران و بالا بودن هزینه‌ها در این کشور امری طبیعی است. در حالی که این موضوع برای افراد مهاجر به خصوص در روزهای اول احتمالا کمی چالش‌برانگیز باشد.

همچنین چالش‌هایی مانند مسائل زیرساختی، مسکن، حمل‌و‌نقل و روند ارائه خدمات؛ از جمله چالش‌های موجود در کانادا است که بی‌ربط با کمبود جمعیت نیست.

سخن آخر

مهاجرت یکی از راهکارهایی است که دولت‌ها برای مقابله با پیری جمعیت و کمبود تراکم جمعیت از آن استفاده می‌کنند. دولت کانادا هم در سال‌های اخیر روی مقوله مهاجرت سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و همواره تلاش می‌کند تا با جذب نیروی ماهر، در راستای سازندگی کشور و مقابله با چالش‌ها گام بردارد. 

در واقع دولت کانادا با راه‌اندازی سیستم‌های جذب مهاجر، مانند سیستم مهاجرت استانی یا سیستم اکسپرس اینتری بهترین افراد از نظر دانش زبانی، تحصیلات، رده سنی و سابقه شغلی را جذب می‌کند. اگر شما هم تمایل دارید در خصوص پروسه مهاجرت به کانادا بیشتر بدانید؛ همواره می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در آتلانتیک 724 در ارتباط باشید.

سوالات متداول

کدام استان‌های کانادا بیشترین رشد جمعیت را خواهند داشت؟ 

رشد جمعیت کانادا در سال‌های اخیر همواره به پدیده مهاجرات وابسته بوده است. مهاجران نیز همواره ترجیح می‌دهد در استان‌های مرزی با ایالات متحده یا در شهرهای جنوبی سکونت کنند. به این ترتیب جمعیت استان‌های انتاریو، کبک، آلبرتا و مانیتوبا بیشترین رشد را داشته‌ است.

چگونه کانادا می‌تواند با چالش پیری جمعیت مقابله کند؟ 

همانطور که گفتیم آمار فرزندآوری در زنان کانادایی کمتر از 2 فرزند است. دولت کانادا با جذب مهاجر سعی در مقابله با این چالش دارد.

چگونه کانادا می‌تواند مهاجران را به خوبی جذب و ادغام کند؟

کانادا برای جذب مهاجران از سال 2015 یک سیستم به نام اکسپرس اینتری راه‌اندازی کرده‌ است تا بهترین افراد از نظر شغلی، مهارت زبانی، تحصیلات و سن را جذب می‌کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ادغام جمعیت، مهارت زبانی مهاجران است.
به همین دلیل کانادا اهمیت زیادی به دانش زبانی مهاجران می‌دهد. با توجه به اینکه کانادا یک کشور دو زبانه است و 70 درصد مردم به انگلیسی صحبت می‌کنند، داشتن مهارت در زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد.

تنوع فرهنگی کانادا چگونه می‌تواند به جامعه کمک کند؟

مهاجرین تاثیر زیادی در رشد و توسعه کانادا دارند. به جز تاثیرات بر رشد اقتصادی کانادا، مهاجران با حفظ هویت فرهنگی خودشان، به تنوع و غنای فرهنگی جامعه کانادا هم کمک می‌کنند. این تنوع فرهنگی در نهایت باعث افزایش خلاقیت، نوآوری، همکاری و تبادل دانش و تجربه می‌شود. پس مهاجرین به واسطه تنوع فرهنگی هم می‌توانند نقش مثبتی در کانادا داشته باشند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی