ویزای گاردین کاناداویزای گاردین کانادا

ویزای گاردین کانادا

تحصیل یک مرحله مهم و تعیین‌کننده آینده در زندگی افراد است. به‌ همین خاطر است که والدین هم اهمیت زیادی به آموزش و تحصیل فرزندانشان می‌دهند و تلاش می‌کنند بهترین شرایط را برای آن‌ها فراهم کنند. کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است و سومین سیستم آموزشی برتر دنیا را دارد. در صورتی که فرد مهاجر کمتر از 18 سال داشته‌ باشد؛ برای ادامه تحصیل در کانادا، به یک ویزا تحصیلی، زیر نظر سرپرست نیاز دارد. 

یکی از انواع ویزای تحصیلی در کانادا، ویزای گاردین است که بر‌اساس آن، فرزند شما تحت قیومت یک فرد بزرگسال، می‌تواند از امکان تحصیل در کانادا بهره‌مند شود. گاردین دانش‌آموز، می‌تواند یکی از والدین یا یک فرد غریبه، که دادگاه مشخص می‌کند باشد. در این مقاله با ویزای گاردین چیست، و مراحل اخذ ویزای گاردین کانادا آشنا خواهید شد؛ پس تا پایان این مطلب همراه آتلانتیک 724 باشید.

ویزای گاردین چیست؟

اگر یک دانش‌آموز زیر سن قانونی قصد تحصیل در کانادا را داشته‌ باشد، برای دریافت ویزای کانادا باید یک سرپرست قانونی داشته‌ باشد. والدین می‌توانند خودشان سرپرست قانونی فرزندتان باشند؛ یا حق سرپرستی را به نهاد مشاوران مهاجرت کانادا بدهند؛ تا یک قیم قانونی برای او تعیین کنند. 

به یاد داشته‌ باشید که سن قانونی در تمام کشور کانادا یکسان نیست. سن قانونی در نیوفاندلند، بریتیش کلمبیا و سرزمین‌های شمال غربی 19 سال است و در دیگر مناطق کانادا، سن قانونی از 18 سال شروع می‌شود. اگر فرزند شما کمتر از 17 سال دارد، برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا، به گاردین یا کاستودین نیاز دارید. اما درخصوص دانش‌آموزان 17 ساله یا بزرگ‌تر، دولت پافشاری کمتری روی این موضوع دارد.

مزایای دریافت ویزای گاردین کانادا

مزایای دریافت ویزای گاردین کانادا

ویزای گاردین شرایط خوبی برای تحصیل در کانادا فراهم می‌کند؛ به طوری که دانش‌‌آموز قادر است بدون حضور والدین به تحصیل بپردازد و به‌صورت غیر‌مستقیم از حقوق خود استفاده کند. مهم‌ترین مزایای دریافت ویزای گاردین عبارت‌اند از:

  • بهبود شرایط زندگی: یک قیم گاردین همواره در تمام مراحل تحصیل به دانش‌آموز کمک کرده؛ و از او حمایت می‌کند. با حضور قیم قانونی، پروسه تحصیل دانش‌آموز و تطبیق پیدا کردن او با کشور جدید، راحت‌تر اتفاق میفتد.
  • بهره‌مندی از حقوق قانونی: سرپرست قانونی در بیشتر مواقع، مسئولیت قانونی برای تصمیمات مالی، پزشکی، تحصیلی و … را بر‌عهده دارد و به نوعی مسئولیت و دغدغه این مسائل دیگر با دانش‌آموز نیست.
  • استفاده از منافع اجتماعی: افراد کمتر از 18 سال نمی‌توانند در بسیاری از ایونت‌های کانادا حضور داشته‌ باشند؛ که این منع با حضور قیم برداشته می‌شود.
  • تحصیل در کانادا، بدون نیاز به حضور والدین: در صورتی که والدین نتوانند اقامت کانادا را دریافت کنند؛ دانش‌آموز می‌تواند از خدمات ویزای گاردین استفاده کرده و بدون حضور والدین و به کمک یک قیم کانادایی، از امکان تحصیل در کانادا بهره‌مند شود.

شرایط قیم جهت دریافت ویزای گاردین کانادا چیست؟

شرایط قیم برای اخذ و دریافت ویزای گاردین کانادا شامل موارد زیر است:

  • سلامت عقلی
  • سن 18 سال یا بیشتر
  • ارائه گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری
  • دارای اقامت قانونی کانادا

مدارک لازم جهت دریافت ویزای گاردین در کانادا

مهم‌ترین مدارکی که برای اخذ ویزای گاردین نیاز است، عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل ‎شده گواهی پزشکی (Medical Opinion Form)
  • فرم Waiver Referral برای اثبات قیومیت فرزند 
  • نامه پذیرش دانش‌آموز در مدارس یا کالج‌های کانادا
  • فرم تقاضای ویزای گاردین برای سرپرست
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه گردش حساب
  • مشخصات متقاضی و دانش‌آموز
  • مجوز تحصیلی دانش‌آموز
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه
  • سوگندنامه (در صورت نیاز)
  • پاسپورت معتبر دانش‌آموز
مراحل دریافت ویزای گاردین چیست؟

مراحل دریافت ویزای گاردین چیست؟

برای دریافت ویزای گاردین، شما به فرم پذیرش دانش‌آموز در مدارس کانادا نیاز دارید؛ پس همزمان برای ثبت‌نام دانش‌آموز درخواست داده و برای دریافت ویزا اقدام کنید. در مرحله بعدی پرونده دانش‌آموز، بعلاوه مشخصات قیم، به افسر ارائه می‌شود.

افسر مربوطه صلاحیت قیم را از نظر دانش زبانی، سوگند‌نامه و وضعیت تحصیلی بررسی می‌کند. سپس فرم درخواست ویزای گاردین بعلاوه مدارک هویتی و مدارک دیگر به شعبه مدیریت پرونده Case Management Branch نیز ارجاع داده می‌شود.

در آخرین مرحله، در صورتی که درخواست قیم پذیرفته شود، شعبه CMB، پرونده را برای مراحل نهایی به افسر مربوطه ارائه می‌دهد.

مدت ‌زمان صدور ویزای گاردین چقدر است؟

معمولا 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا ویزای گاردین صادر شود. البته این در صورتی است که تمام مدارک کامل باشند؛ در غیر این صورت، پرونده ارجاع شده و پس از تکمیل مدارک، دوباره روند دریافت ویزا از سر گرفته می‌شود؛ که همین امر ممکن است در روند تحصیل دانش‌آموز وقفه ایجاد کند. 

آیا امکان کار کردن با ویزای گاردین کانادا وجود دارد؟

ویزای گاردین امکان کار کردن و داشتن شغل را به دانش‌آموز نمی‌دهد. تنها در صورتی که قیم دانش‌آموز، همسر یکی از دانشجویان بین‌المللی باشد؛ می‌توان با استفاده از ویزای او، در این کشور شغل پیدا کند. درشرایط دیگر، مجوز کار برای دانش‌آموز، صادر نمی‌شود. 

البته اگر دانش‌آموز بعد از ارسال درخواست شغل، بتواند شغل خوبی به دست بیاورد،؛ این امکان برای او مهیا می‌شود؛ که ویزای گاردین خود را به ویزای کاری تبدیل کند. همچنین با داشتن مدرک آیلتس، او می‌تواند از امتیاز دانشجو بودن استفاده کند و ویزای خود را به ویزای دانشجویی تغییر دهد. 

تفاوت ویزای گاردین کانادا و کاستودین چیست؟

ویزا تحصیلی گاردین و کاستودین، هردو مربوط به قیومت دانش‌آموز زیر 18 سال و همراهی او برای تحصیل هستند؛ اما تفاو‌ت‌های مهمی با هم دارند. عملا ویزا کاستودین در مواقعی صادر می‌شود که در خصوص محل زندگی دانش‌آموز شبهاتی وجود داشته‌ باشد. برای مثال در مواقعی که والدین کودک طلاق گرفته‌ باشند و محل زندگی کودک و اینکه کودک در هر خانه چقدر وقت بگذراند، مشخص نباشد؛ ویزا کاستودین با تعیین یک قیم، شبهات احتمالی را برطرف می‌کند. این ویزا جنبه‌های مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • تعیین جزئیات نحوه و شرایط زندگی با دانش‌آموز
  • مراقبت کردن از دانش‌آموز
  • کمک آموزشی
  • کمک مالی
  • تقبل هزینه‌های پزشکی

با ویزای گاردین، والدین هنوز سرپرستان اصلی هستد؛ اما اگر شرایط یا صلاحیت همراهی کودک را نداشته باشند. مثلا اگر ویزا کانادا را نداشته باشند؛ دادگاه وارد عمل شده و فرد دیگری را برای سرپرستی مشخص می‌کند. عملا ویزا گاردین در مواردی صادر می‌شود که والدین از هم جدا شده‌اند؛ اما توافقات مشخصی در خصوص حضانت کودک ندارند. همچنین وقتی که والدین کودک ویزای کانادا را نداشته باشند، دادگاه برای کودک یک قیم پیدا می‌کند؛ چرا که یکی از شرایط اعطا ویزا گاردین داشتن اقامت کانادا برای قیم است. 

سخن پایانی

به کمک ویزا گاردین، دانش‌آموزان می‌توانند از امکانات تحصیلی کانادا استفاده کنند. در مواردی که والدین امکان همراهی کودک را در کانادا نداشته‌ باشند؛ یا والدین از هم جدا شده و در خصوص حضانت کودک، جزئیات را مشخص نکرده باشند؛ ویزا گاردین صادر شده و به واسطه آن، فرد دیگری برای سرپرستی کودک انتخاب می‌شود تا در شرایط اورژانسی مانند مسائل پزشکی یا مراحل مختلف تحصیل، دانش‌آموز را همراهی کند. 

سوالات متداول

  1. آیا ویزای گاردین قابل تمدید است؟

بله؛ اگر نیاز بود که برای مدت بیشتری در کانادا بمانید، می‌توانید ویزای گاردین را تمدید کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که درخواست تمدید را قبل از انقضای مدت ویزا باید ارسال کنید.

  1. آیا ویزای گاردین، همان مجوز تحصیل است؟

خیر؛ این ویزا فقط امکاناتی برای انتخاب سرپرست برای دانش‌آموز ماینر ایجاد می‌کند؛ اما دریافت مجوز تحصیل پروسه جداگانه دارد.

  1. آیا با ویزای گاردین می‌توان به خارج از کانادا سفر کرد؟

بله؛ در قوانین کانادا، ممنوعیتی در این خصوص وجود ندارد؛ اما بهتر است قوانین کشور میزبان را برای ورود توریست بررسی کنید.

  1. امکان تبدیل ویزای گاردین به ویزای دیگر وجود دارد؟

بله؛ رایج‌ترین تبدیل، تبدیل این ویزا به ویزا کار است. به این صورت که سرپرست دانش‌آموز برای او به جستجو کار می‌پردازد و بعد از مدتی که از شاغل بودن دانش‌آموز گذشت؛ ویزای گاردین را به ویزای کار تبدیل می‌کنند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی