خرید رستوران در کانادا

خرید رستوران در کانادا

در آستانه مهاجرت به کانادا اولین مسئله‌ای که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید، مسئله شغل و کسب درآمد است؛ البته برای این کار حتماٌ باید اجازه کار قانونی را داشته باشید.

اگر سرمایه قابل‌قبولی دارید، و دارای سابقه کار مدیریتی به‌ خصوص اداره رستوران و کافه هستید؛ همچنین می‌خواهید درآمد بالاتری در مقایسه با مشاغل کارمندی داشته باشید، خرید رستوران در کانادا یکی از اولین پیشنهادهای تیم آتلانتیک 724 به متقاضیان مهاجرت به کانادا است، پس تا انتهای این راهنمای صفر تا صد خرید رستوران در کانادا با همراه باشید.

شرایط خرید رستوران در کانادا

به خاطر داشته باشید که با خرید و یا راه‌اندازی رستوران در کشور کانادا شما قادر به اخذ اقامت کانادا نیستید و صرفاً مجاز به درخواست ویزای کاری (Work Permit) هستید.

با خرید رستوران، شما صرفاً یک سرمایه‌گذار خارجی هستید، در نتیجه باید به دولت کانادا ثابت کنید که  سرمایه لازم و تجربه کافی برای راه‌اندازی، مدیریت و به سود رساندن رستوران را دارید. برای این اثبات باید مدارک زیر را  به دولت کانادا نشان داده و یک بیزینس پلن یا برنامه تجاری برای اثبات این موارد تهیه کنید.

  •  ارائه  تمکن مالی و دارایی کافی برای راه‌اندازی رستوران
  •  تجربه مدیریت در سطح ارشد برای راه‌اندازی و اداره رستوران
  •  تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی بر‌اساس استانی که انتخاب کردید

اگر شرایط و مدارک ذکر شده را دارید، باید سراغ آماده کردن مدارک اولیه بروید. یک طرح تجاری خوب بنویسید و از آن مهم‌تر مدل رستوران و مکان آن را انتخاب کنید. در ضمن مسیر شما با فرایند درخواست ویزای کار شروع خواهد شد تا به کمک آن بتوانید بعد از اخذ ویزا و ورود به کانادا با همراهی وکلای آتلانتیک 724 سراغ دریافت مجوزهای راه‌اندازی رستوران بروید.

برای اداره امور رستوران باید آشپز و گارسن استخدام کنید، لوازم و تجهیزات رستوران مانند میز و صندلی، فر، یخچال و دکور را سفارش داده و نهایت برای استراتژی بازاریابی و تبلیغات آن برنامه‌ریزی کنید.

به این ترتیب در اولین قدم اگر شرایط و سرمایه‌ راه‌اندازی رستوران را دارید، با ارائه مدارک لازم به دولت کانادا تاییدیه اولیه را دریافت کنید. سپس در کنار تهیه یک بیزینس پلن و انتخاب محل رستوران مار خود را شروع کنید. برای خرید رستوران چهار روش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۴ روش خرید رستوران در کانادا

۴ روش خرید رستوران در کانادا

متقاضیانی که سرمایه و تجربه کافی برای راه‌اندازی رستوران در کانادا را دارند، می‌توانند رستورانی از قبل تأسیس شده را بخرند یا سراغ راه‌اندازی یک مجموعه بروند. علاوه‌بر این دو مورد می‌توانید برای خرید فرانچایز و یا خرید سهام رستوران برنامه‌ریزی کنید.

خرید رستوران از قبل موجود در کانادا

سرمایه‌گذاری در رستورانی که از قبل تاسیس شده و تقریباً شناخته شده است، یکی از روش‌های کم‌ریسک برای متقاضیان ایرانی است. به این ترتیب می‌توانید هزینه کمتری برای خرید تجهیزات رستوران و حتی تبلیغات بپردازید و برای دیگر قسمت‌های رستوران هزینه کنید.

معمولا مدیرانی که قصد بازنشستگی دارند یا از درآمدشان راضی هستند، بعد از مدتی تصمیم به واگذاری رستوران می‌گیرند تا وقتشان را به استراحت و امور دیگر زندگی اختصاص دهند. به این ترتیب شما به‌ عنوان سرمایه‌گذار خارجی با خرید این نوع رستوران‌ها، یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری با ریسک پایین دارید و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به سود و درآمد بالا دست پیدا کنید.

خرید فرانچایز در کانادا

روش بعدی خرید فرانچایز است که در واقع خرید حق امتیاز یک رستوران را شامل می‌شود. این روش محدودیت بیشتری در مقایسه با خرید رستوران از قبل تأسیس شده دارد و نیازمند طرح تجاری یا همان بیزینس پلن است. البته در این روش هم سرمایه‌گذار ریسک کمی کرده و باید بر‌اساس طرح تجاری‌ خود پیش برود؛ اما باید هم هزینه بیشتری پرداخت کند و هم با محدودیت‌های خرید حق امتیاز کنار بیاید.

راه‌ اندازی از صفر تا صد رستوران در کانادا

روش سوم راه‌اندازی یک رستوران به سبک و علایق خودتان از همان ابتدا است. در این روش نه محدودیتی دارید و نه حق امتیاز کسی را قرار است بخرید. بلکه از ابتدا می‌خواهید یک کسب‌وکار تازه و مخصوص به خود را راه بیندازید. قاعدتاً این روش مانند هر بیزینس دیگری ریسک درآمد و سود‌رسانی پایینی دارد. البته کسب درآمد و حتی شناخت رستوران شما در کانادا کمی زمان‌بر است و نیاز به صبر دارد. پس آماده هر اتفاق ناگوار و ضرری از جانب اینو نوع روش باشید.

خرید سهام رستوران کانادایی

چهارمین روش، خرید سهام رستوران است. در این روش شما می‌توانید حداقل 51% از سهام یک رستوران کانادایی را خریده و به‌ عنوان شریک و سرمایه‌گذار اصلی آن رستوران از دولت کانادا درخواست ویزای کار کنید. البته در این روش که ریسک کمی دارد باید نسبتاً سرمایه زیادی داشته و بتوانید به شریکتان اعتماد کنید.

با توجه به شرایط خاصی که خرید سهام رستوران دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً پیش از شراکت برای بررسی همه ابعاد قرارداد با مشاوران آتلانتیک 724 مشورت کنید، تا دچار ضرر و زیان نشده یا در دام کلاهبرداران نیفتید.

مراحل خرید رستوران در کانادا

مراحل خرید رستوران در کانادا

اولین گام برای خرید رستوران در Canada، انتخاب وکیل و مشاور مناسبی است که برای صفر تا صد این مسیر، بر‌اساس قوانین روز مهاجرتی کانادا به شما مشاوره بدهد. بعد از آن باید سراغ انتخاب محل رستوران یعنی استان و شهر موردنظرتان بروید.

با مشورت وکیل و بر‌اساس بودجه و شرایطی که دارید، یکی از چهار روش بالا برای خرید رستوران را انتخاب کرده و سراغ مرحله بعدی یعنی تنظیم بیزینس پلن بروید تا بتوانید برای ویزا درخواست داده و سایر مراحل قانونی را طی کنید.

در بدو ورود به کانادا باید سراغ دریافت مجوز مربوطه برای راه‌اندازی و مدیریت رستوران رفته و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کنید. پیش‌نیاز شروع فعالیت تجاری هم دریافت مجوزی به نام LIMA است که هر متقاضی پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار خود در کانادا باید برای درخواست این مجوز از دولت اقدام کند. 

برای دریافت این مجوز LIMA باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  •  بیزینس پلن یا همان طرح تجاری
  •  قرارداد محل رستوران یا هر مدرک دیگری مشابه توافق‌نامه
  •  رزومه شخص متقاضی
  •   پاسپورت و اصل ویزای کار

نحوه پیدا کردن رستوران‌های قابل‌ خرید در کانادا

برای پیدا کردن رستوران مناسب بهترین راه، مشورت با وکیل و کارگزار است؛ تا آن‌ها لیست رستوران‌های در حال واگذاری را در اختیارتان قرار بدهند. علاوه‌بر این شخصی که قصد واگذاری رستورانش را داشته باشد، در روزنامه‌های تجاری، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های مرتبط با کسب‌وکار رستوران و… تبلیغ فروش رستوران خود را منتشر می‌کند.

به این ترتیب می‌توانید رستوران موردنظرتان از منابعی همچون موارد زیر تهیه کنید:

  • مجلات آنلاین تجاری کانادا در سایت Canadian Business Press 
  • روزنامه‌های تجاری که دارای بخش‌های طبقه‌بندی شده است
  • مجلات و خبرنامه‌های مرتبط با فرصت‌های سرمایه‌گذاری

سایت‌های مرتبط با فرصت‌های تجاری هم شامل موارد زیر هستند:

اما بهترین پیشنهاد همچنان کمک گرفتن از وکیل  و مشاور است تا علاوه‌بر همراهی در انتخاب رستوران مناسب در محلی خوب و مقرون‌به‌صرفه، در زمینه عقد قرارداد و حتی اخذ اقامت دائم نیز شما را همراهی کنند.

هزینه راه‌ اندازی یا خرید رستوران در کانادا چقدر است؟

حال برای راه‌اندازی یا خرید رستوران در کانادا (Canada) چقدر باید هزینه کنیم؟ هزینه راه‌اندازی رستوران در کانادا بنابر استان مورد‌نظر، محل قرارگیری رستوران، وسعت کسب‌وکار و تعداد کارمندان متغیر است. اما به طور متوسط با 1 میلیون دلار می‌توانید این بیزینس را شروع کنید. هر چقدر رستوران شما لوکس‌تر و در محله شیک‌تری باشد، قاعدتاً این هزینه هم بیشتر شده و حتی تا 3 میلیون دلار کانادا هم نیز می‌رسد.

بعد از انتخاب محل رستوران که بخش زیادی از بودجه شما به آن اختصاص دارد، باید سراغ هزینه ساخت‌وساز، بازسازی و نوسازی، تجهیزات و دکوراسیون بروید. این مبلغ هم می‌تواند بنا به دکور انتخابی یا محلی که انتخاب کردید، متغیر و نهایتاً بین 150 تا 200 هزار دلار باشد. خرید مبلمان و دیگر تجهیزات رستوران مانند وسایل آشپزخانه اعم از فر، گاز، یخچال‌ها، بشقاب و وسایل پذیرایی هم هزینه دارد که نهایتاً تا سقف 150 هزار دلار خواهد بود. برای دریافت مجوز هم تا 10 هزار دلار باید هزینه کنید.

بعد از راه‌اندازی رستوران نوبت استخدام آشپز، گارسن، مدیر سالن، صندوقدار، حسابدار و… می‌رسد؛ که هر کدام از این افراد بنا‌بر تخصصشان نیاز به حقوق متفاوتی دارند. با راه‌اندازی رستوران نوبت به مالیات هم می‌رسد که باید سر موعد مقرر پرداخت شود.

به این ترتیب هزینه‌های مرتبط با خرید رستوران در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  •   هزینه‌های مرتبط با اجاره یا خرید رستوران
  • هزینه‌های نوسازی، دکوراسیون و تجهیزات مجموعه
  • هزینه‌های مربوط به وسایل آشپزخانه و پذیرایی
  • حقوق کارکنان و مالیات رستوران

بهترین نوع رستوران در کانادا برای خرید یا راه‌ اندازی کدام است؟

در کانادا انتخاب‌های متنوعی برای خرید رستوران و نوع خدماتی که به افراد ارائه می‌دهید دارید. برخی از انواع رستوران‌ها عبارت‌اند از:

  • انواع فست‌فود
  •  رستوران معمولی
  • رستوران مدرن، لوکس و شیک
  • کافه
  • رستوران پاپ‌آپ (popup)

در رستوران‌هایی که فست‌فود ارائه می‌دهند، همان‌طور که می‌دانید غذا را سریع به دست مشتری رسانده و مشتری هم بعد از صرف غذا محل را ترک می‌کند. بر‌خلاف ایران که فست‌فود محلی برای دورهمی است، در کانادا افرادی که دنبال غذای فوری هستند و می‌خواهند بلافاصله به باقی کارهایشان برسند، فست‌فود را انتخاب می‌کنند.

رستوران‌های معمولی محلی هستند که مردم برای دورهمی انتخاب می‌کنند. دانشجویان و طبقه متوسط کارمند بیشتر از رستوران معمولی استقبال می‌کنند و رستوران‌های مدرن محل افرادی است که به فضاهای خاص، منوهایی با غذاهای متفاوت و… علاقه‌مند هستند.

علاوه‌بر رستوران، کافه هم محلی برای دورهمی، قرارهای دوستانه و کاری است و بیشتر پاتوق قشر جوان است. در آخر هم رستوران پاپ است که اجاره زیادی ندارد و تجهیزاتش تقریباً معمولی است.

با این دسته‌بندی تقریباً باید خیالتان بابت سود مجموعه راحت باشد، زیرا دقیقاً مانند ایران در کانادا هم رستوران‌داری شغلی سخت و البته پردرآمد است و می‌توانید تا سالی 50 هزار دلار درآمد داشته باشید.

مجوزهای قانونی برای خرید رستوران در کانادا کدام‌اند؟

برای راه‌اندازی رستوران در کانادا باید مجوزهای لازم را گرفته و کارهای ثبت رستوران را انجام دهید؛ تا مجاز به شروع کار باشید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که این مسیر را با همراهی وکیل و مشاور قانونی پیش ببرید.

مجوز LIMA و مجوز ACGO دو مجوز مهم برای راه‌اندازی رستوران هستند و علاوه‌بر آن‌ها باید حتماً طرح تجاری خود را برای درخواست ویزا به دولت کانادا ارائه دهید. در مرحله بعدی و با ورود به خاک کانادا باید سراغ خرید یا اجاره محل رستوران رفته و برای دریافت مجوز شروع کار، حتماً اجاره‌نامه یا سند محل رستوران را ضمیمه پرونده کنید.

مجوز نوشیدنی‌ها، مجوز سرو نوشیدنی الکلی، مجوز سرو غذای دریایی و موارد خاص منو از دیگر مواردی است که پیش از شروع کار باید اجازه قانونی آن‌ها را داشته باشید.

بهترین استان‌ها برای خرید یا راه‌ اندازی رستوران در کانادا

برای انتخاب بهترین استان کانادا برای راه‌اندازی و خرید رستوران باید از نمودارها و داده‌های سال‌های قبل استفاده کنید، پس اکیداً توصیه می‌کنیم بدون بررسی و تحقیق سراغ انتخاب محل رستوران نرفته و حتماً از یافته‌های آماری کمک بگیرید.

در سال‌های اخیر به ترتیب استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان، انتاریو، بریتیش کلمبیا و  کبک سود فوق‌العاده‌ای برای صاحبانشان داشته‌اند. البته پیش‌بینی می‎شود که تا سال 2025 بهترین استان‌ها برای راه‌اندازی رستوران نیز همین 5 منطقه باشند. انتخاب مرکز استان یا شهرهای اطراف آن هم به بودجه، تجربه کاری و میزان فعالیت خودتان بستگی دارد.

آیا می‌توان با خرید رستوران به کانادا مهاجرت کرد؟

حال این سوال مطرح است که آیا با ارائه طرح تجاری، اثبات تمکن مالی و تجربه کافی برای راه‌اندازی رستوران، می‌توانیم درخواست اقامت دائم کانادا را داشته باشیم یا خیر؟

در حال حاضر امکان درخواست اقامت دائم کانادا از طریق خرید و راه‌اندازی رستوران وجود ندارد، شما از این طریق صرفاً بعد از موافقت، آفیسر ویزای کانادا را دریافت کرده و در نهایت بعد از چند سال کار مداوم  و پرداخت مالیات امکان دریافت اقامت دائم کانادا را خواهید داشت. در این مسیر مشاوران ما در تیم آتلانتیک 724 به تمام سوالات شما پاسخ داده و بر‌اساس بودجه و شرایطی که دارید، بهترین مسیر مهاجرت به کانادا را به شما پیشنهاد خواهند داد.

سوالات متداول

  1.  آیا راه‌اندازی رستوران ایرانی هم سود دارد؟

اگر منطقه‌ای را انتخاب کنید که ایرانیان زیادی ساکن آنجا باشند و در آن منطقه رقبای کم یا نسبتاً ضعیفی داشته باشید؛ قطعاً فرصت شما برای درآمد بالا و برندسازی بسیار عالی است و می‌توانید به سود خوبی برسید.

  1. درآمد سالانه صاحبان رستوران در کانادا چقدر است؟

طبق آمار و اعلام سایت PAYSCALE درآمد صاحبان رستوران در کانادا از سالی 31 هزار دلار تا 155 هزار دلار کانادا متغیر است. به همین خاطر میانگین درآمد را از 50 تا 65 هزار دلار کانادا معرفی کردند.

  1. برای راه‌اندازی رستوران باید وارد برنامه کارآفرینی شویم؟

خیر برای خرید، راه‌اندازی و مدیریت رستوران باید درخواست ویزای کاری Work permit بدهید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی