معرفی لیست بهترین دانشگاه های ترکیه در سال 2021 به همراه شرایط پذیرش و شهریه دانشگاه های ترکیه

لیست بهترین دانشگاه های ترکیه

در سال های اخیر مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه، توجه دانشجویان ایرانی را به خود جلب کرده است. با توجه به بالا بودن ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه این امکان برای ایرانیان وجود دارد که بتوانند به راحتی به تحصیل در این کشور بپردازند. اما معمولا یکی از دغدغه های مهم برای دانشجویان ایرانی، موضوع شهریه دانشگاه های ترکیه، هزینه زندگی دانشجویی در این کشور و انتخاب بهترین دانشگاه ها که مورد تایید وزارت علوم نیز باشند، است که در ادامه به بررسی بیشتر این موضوعات خواهیم پرداخت.

دانشگاه های دولتی ترکیه

پذیرش دانشگاه های ترکیه در بخش دولتی معمولا محدود تر از بخش خصوصی می باشد. دانشگاه های دولتی ترکیه با توجه به رتبه ی بالایی که در سطح بین المللی دارند توانسته اند دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب نمایند. به همین دلیل است که ظرفیت در این دانشگاه ها محدود می باشد. از طرف دیگر هزینه های پایین و حتی رایگان در این دانشگاه باعث شده است که دانشجویان بسیاری تمایل به ادامه ی تحصیل در این دانشگاه ها داشته باشند.

از جمله معروف ترین دانشگاه های دولتی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه بغازیچی
  • موسسه آموزش عالی استانبول
  • موسسه آموزشی آنکارا
  • دانشکده فنی استانبول
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشکده فنی اورتا دوغو تکنیک
  • موسسه آموزش عالی مرمره
  • دانشکده اژه
  • دانشگاه قاضی
  • دانشکده اکدنیز
  • موسسه آموزشی سلجوق
  • دانشگاه کجاعلی ترکیه

دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم

از بحث شهریه دانشگاه های ترکیه که بگذریم یکی دیگر از دغدغه های مهم برای دانشجویان ایرانی شناسایی دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم می باشد. معمولا دانشجویان ایرانی بعد از اتمام تحصیلات خود تمایل به بازگشت به ایران و شروع کار در ایران را دارند. به همین دلیل است که به دنبال تحصیل در دانشگاه هایی هستند که مدرک آن از طرف وزارت علوم مورد پذیرش باشد تا در صورت بازگشت به ایران بتوانند به راحتی در شغل مورد نظر خود مشغول به فعالیت شوند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته های مختلف بسیار گسترده است و دانشگاه های متعددی را در این کشور می توان یافت که به پذیرش دانشجو می پردازند. اما اگر بخواهیم به معرفی برخی از دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم بپردازیم لازم است به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه فنی استانبول

رنکینگ دانشگاه های ترکیه

یکی از عمده دلایل تمایل دانشجویان برای ادامه ی تحصیل در کشور ترکیه، رنکینگ بالای این دانشگاه ها در سطح بین المللی می باشد. از جمله شاخص های مهم که در رتبه بندی دانشگاه ها در سطح بین المللی تاثیرگذار می باشد، می توان به کیفیت اساتید، بورس های اعطایی از طرف دانشگاه، تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل، امکانات آزمایشگاهی، امکانات پژوهشی، تعداد مقالات چاپ شده، تعداد نشریات و … اشاره کرد.

با توجه به پذیرش دانشگاه های ترکیه از کشور های مختلف و بهره گیری از اساتید مجرب از سراسر دنیا این رنکینگ روز به روز در حال افزایش می باشد. برای مثال رنکینگ برخی از دانشگاه های ترکیه در سطح جهانی بر اساس رتبه بندی QS به شرح زیر می باشد:

۱. دانشگاه حاجت تپه: رتبه ۸۰۱

۲. دانشکده فنی استانبول: رتبه ۶۵۱

۳. دانشگاه بوغازایچی: رتبه ۵۷۱

۴. دانشگاه میدل ایست: رتبه ۵۵۱

۵. دانشگاه سابانجی: رتبه ۵۰۱

۶. دانشگاه کوچ: رتبه ۴۴۸

۷. دانشگاه بیلکنت: رتبه ۴۵۶

دانشگاه های خصوصی ترکیه

پذیرش دانشگاه های ترکیه در بخش خصوصی بسیار بیشتر از بخش دولتی می باشد. معمولا پذیرش در این دانشگاه ها بدون آزمون می باشد و به همین دلیل است که پذیرش در دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی مورد توجه است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که دانشگاه های خصوصی ترکیه هم از رنکینگ قابل توجهی در سطح بین المللی برخوردار می باشند. برای مثال می توان به دانشگاه کوچ به عنوان یک دانشگاه خصوصی اشاره کرد که یکی از دانشگاه های بسیار معتبر در جهان است که هر ساله با کسب بهترین رتبه در بین دانشگاه های معتبر جهان شناخته می شود.

شهریه دانشگاه های ترکیه  ۲۰۲۱

در کشور ترکیه هم مانند همه ی کشور های دیگر موسسات آموزش عالی به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. بودجه ی لازم برای دانشگاه های دولتی در این کشور از طرف دولت تامین شده و پذیرش دانشگاه های ترکیه در این بخش معمولا بدون پرداخت شهریه و به صورت رایگان می باشد. حتی در صورت دریافت شهریه هم باید گفت که شهریه دریافتی بسیار کم می باشد. اما در رابطه با دانشگاه های خصوصی به این شکل نیست و بودجه این دانشگاه ها از طریق شهریه ی دانشجویان تامین می شود.

شهریه دانشگاه های ترکیه در بخش دولتی معمولا به صورت رایگان یا با شهریه بسیار پایین می باشد.

شهریه دانشگاه های ترکیه در بخش خصوصی معمولا از طرف هیات امنای دانشگاه تعیین می شود و مقدار آن در هر سال تحصیلی دستخوش تغییراتی می شود. البته این شهریه در مقاطع مختلف متفاوت می باشد. برای مثال شهریه این دانشگاه ها در سال ۲۰۲۱ بر اساس مقطع تحصیلی به صورت زیر می باشد:

  • شهریه مقطع کارشناسی سالانه در حدود ۴۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار است.
  • شهریه مقطع کارشناسی ارشد سالانه در حدود ۲۸۵۰ تا ۱۰ هزار دلار است.
  • شهریه مقطع دکترا سالانه در حدود ۴۰۰۰ تا ۲۰ هزار دلار است.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

همان طور که گفته شد پذیرش دانشگاه های ترکیه به خصوص دانشگاه های خصوصی معمولا بدون کنکور سراسری و بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. اما این موضوع به این معنا نیست که هیچ گونه شرایطی برای پذیرش در این دانشگاه ها وجود ندارد. از جمله این شرایط می توان به قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه ها اشاره کرد. معمولا در هر یک از دانشگاه ها، آزمون هایی به عنوان آزمون ورودی برگزار می شود که قبولی در این آزمون ها شرط لازم برای ورود به دانشگاه ها می باشد.

علاوه بر این، با توجه به این که پذیرش دانشگاه های ترکیه به صورت گسترده می باشد و از همه ی کشور های جهان دانشجو می پذیرند، معمولا تدریس در آن ها به زبان انگلیسی می باشد. به همین دلیل یکی از شرایط لازم برای تحصیل در ترکیه تسلط به زبان انگلیسی است. به همین منظور آزمونی برای دانشجویان ورودی در نظر گرفته شده است تا از این طریق تسلط آن ها به زبان انگلیسی سنجیده شود.

پذیرش دانشگاه های ترکیه بدون کنکور

همان طور که گفته شد عمده پذیرش دانشگاه های ترکیه بر اساس سوابق تحصیلی می باشد و فقط برای قبولی در برخی از رشته های خاص در برخی از دانشگاه های خاص نیاز به قبولی در کنکور سراسری می باشد. معمولا این نوع پذیرش بر اساس معدل کل داوطلب در سه سال دبیرستان انجام می شود. البته پس از بررسی سوابق تحصیلی دانشجو باید در آزمون های ورودی دانشگاه مورد نظر شرکت و حد نصاب نمره را دریافت نماید.

شرایط و زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه

یکی از سوالات متداول در رابطه با پذیرش دانشگاه های ترکیه، در رابطه با زمان ثبت نام دانشگاه ها می باشد. در این رابطه باید بگوییم معمولا زمان ثبت نام در دانشگاه های ترکیه متفاوت می باشد و برای اطلاع دقیق از این زمان باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید. اما به طور کلی بیشتر دانشگاه های ترکیه دارای دو ترم بهار و پاییز هستند و بهتر است برای ثبت نام در این دانشگاه ها یک ماه زودتر از شروع فصل بهار و پاییز به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید.

کلام آخر

به طور کلی برای این که بتوانید اطلاعات دقیقی در رابطه با پذیرش دانشگاه های ترکیه، شهریه دانشگاه های ترکیه، زمان ثبت نام و شرایط ثبت نام به دست آورید، بهتر است به سایت خود دانشگاه مراجعه نمایید. به خصوص در رابطه با دانشگاه های خصوصی که معمولا قوانین آنها توسط هیات امنای خود دانشگاه تعیین می شوند، بهتر است اطلاعات دقیق تر را از سایت همان دانشگاه دریافت نمایید. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید، می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید یا با کارشناسان آتلانتیک ۷۲۴ تماس بگیرید و از مشاوره حرفه ای برای پیمودن این مسیر بهره ببرید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی