سیستم آموزشی کانادا

بررسی کامل سیستم آموزشی کانادا

سیستم اموزشی کانادا، طبق اطلاعاتی که وب‌سایت آموزش و پرورش کانادا ارائه کرده‌است، شامل انواع مدارس خصوصی و دولتی، کالج‌های فنی و حرفه‌ای، مدارس زبان، مدارس متوسطه، کمپ‌های تابستانی و کالج‌های دانشگاهی است. سیستم آموزشی کشور کانادا به‌صورت مسئوایت استانی و تحت نظر دولت فدرال این کشور است. به این‌ ترتیب قوانین آموزش و سیستم آموزشی در مناطق و استان‌های مختلف کانادا، متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی از سیستم آموزشی کانادا ارائه دهیم. اگر شما یا فرزندتان قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا را دارید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیستم آموزشی‌ کانادا در یک نگاه

استانداردهای اموزشی در کشور کانادا بسیار بالا و یکپارچه است. سیستم آموزشی کانادا، دو دسته خصوصی و دولتی، در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، کالج و دانشگاهی را شامل می‌شود‌. اهمیت آموزش در کشور کانادا آن‌قدر بالا است که دولت این کشور، سالانه مبلغ قابل توجهی از یارانه را به مقاطع ابتدایی تا دانشگاه اختصاص می‌دهد.

سیستم آموزشی کانادا یکی از بهترین سیستم‌های موجود آموزشی در جهان است. این برنامه با کسب مقام سوم در مهارت‌های ریاضیات، خواندن و علوم در میان بیش از ۶۵ کشور جهان، در کنار سیستم‌‌های آموزشی قدرتمندی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار دارد.

کودکان در سیستم آموزشی‌ کانادا می‌توانند از سن ۴ و ۵ سالگی به‌صورت داوطلبانه و به مدت یک الی دو سال در مهد کودک حضور داشته‌باشند. طبق قوانین آموزشی این کشور، سن شروع مقطع ابتدایی و ورود به کلاس اول دبستان برای تمام کودکان، شش سالگی است.

سیستم آموزشی مقاطع ابتدایی و راهنمایی

سیستم آموزشی مقاطع ابتدایی و راهنمایی

سیستم اموزشی مقطع ابتدایی یا دبستان در کانادا، از سطح یک تا هشت است که از سن ۶ سالگی شروع می‌شود و تا ۱۳ سالگی ادامه دارد.

دوره‌های پیش دبستانی نیز در کانادا اختیاری است اما در برخی استان‌ها مانند انتاریو، سطح پیش دبستانی شامل دوره‌های دو ساله است که شرکت در آن‌ها اجباری نیست. طبق سیستم آموزشی کانادا، دوره راهنمایی تحصیلی‌ از سطح ۶ تا ۹ ادامه دارد. لازم به‌ذکر است که در استان انتاریو، سطح ۷ و ۸ به‌عنوان سطح راهنمایی در نظر گرفته‌می‌شود.

مدارس دولتی کانادا در مقطع ابتدایی

مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی در کشور کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود. تا پیش از این، دانش‌آموزان بین‌المللی و مهاجرین فقط می‌توانستند در مدارس خصوصی، در ازای پرداخت شهریه‌ای بین ۴ الی ۲۶ هزار دلار به تحصیل بپردازند، اما امروزه مدارس دولتی نیز با دریافت مبلغی بین ۸ الی ۱۴ هزار دلار در سال، پذیرای دانش‌آموزان خارجی خواهند بود.

مدارس دولتی کانادا توسط هیئت مدیره منتخب و به‌صورت منطقه‌ای مدیریت می‌شوند. برنامه‌های تحصیلی این مدارس نیز به‌صورت روزانه ارائه می‌شود.

مدارس خصوصی کانادا در‌ مقطع ابتدایی

مدارس خصوصی کانادا مدارسی هستند که دانش‌آموزان برای تحصیل در آن باید شهریه بپردازند. میزان شهریه این مدارس به عواملی مثل شهرت مدرسه، محل استقرار، خدمات، نوع مدرسه و سطح دانش‌آموز بستگی دارد و از ۸ هزار دلار تا ۶۰ هزار دلار در سال متفاوت است. به‌دلیل هزینه بالای این مدارس، تنها ۵ درصد دانش‌آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل‌اند.

مدارس خصوصی شبانه‌روزی کانادا به‌دلیل داشتن پانسیون و خوابگاه دانش‌آموزی، گران‌ترین مدارس کانادا محسوب می‌شوند. همچنین مدارس خصوصی‌ای که در ونکوور و تورنتو قرار گرفته‌اند، هزینه بالاتری نسبت به دیگر مدارس خصوصی دارند.

هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی در کانادا

هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی کانادا به‌طور میانگین حدود ۱۰ هزار الی ۱۴ هزار دلار کانادا در سال است. لازم به‌ذکر است که این مبلغ در مدارس خصوصی به ۸ هزار الی ۶۰ هزار دلار کانادا در سال می‌‌رسد. همچنین شهریه مدارس شبانه‌روزی کانادا به دلیل ارائه پانسیون و دیگر خدمات رفاهی، از ۸۰ هزار دلار کانادا در سال شروع می‌شود.

نیازمندی ‌های تحصیلی در مقطع ابتدایی در کانادا

دانش‌آموزان برای شروع تحصیل در مقطع ابتدایی در کشور کانادا، باید نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی خود را انتخاب کنند. دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل در مدارس کانادا باید به زبان انگلیسی مسلط باشند؛ اما در صورتی‌ که آشنایی محدودی با زبان انگلیسی داشته‌باشند جای نگرانی نیست و دولت کانادا تسهیلاتی مانند کلاس‌های فوق‌العاده و جبرانی برای یادگیری زبان انگلیسی ارائه می‌کند.

کارت واکسیناسیون و گواهی سلامت بهداشت از دیگر نیازمندی‌های تحصیلی در کشور کانادا است که تمام دانش‌آموزان باید داشته‌باشند. همچنین اگر دانش‌آموزی در درسی ضعیف باشد، امکاناتی نظیر کلاس‌های تقویتی از سوی مدرسه ارائه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس موردنیاز شرکت کنند.

سیستم آموزشی‌ مقطع دبیرستان

سیستم آموزشی‌ مقطع دبیرستان

یکی از محبوب‌ترین مقاطع تحصیلی در کانادا، دبیرستان است. کشور کانادا ۳۴۵۰ دبیرستان دارد که در تمام استان‌های این کشور از تورنتو و ونکوور تا ساسکاتون یا هالیفاکس قرار گرفته‌اند. دانش‌آموزان مهاجر در‌ کانادا مختارند تا در هر دبیرستانی که می‌خواهند به ادامه تحصیل بپردازند.

همچنین متقاضیان ادامه تحصیل در‌ مدارس‌ کانادا، می‌توانند در مدارس شبانه‌روزی ثبت نام کنند و از امکانات اقامتی خوابگاه‌ها نیز استفاده کنند. لازم به‌ذکر است که برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان به‌طور متوسط بین ۸ الی ۱۶ هزار دلار در سال است.

مدارس دولتی‌ کانادا در مقطع دبیرستان

دبیرستان‌های دولتی کانادا به‌صورت روزانه برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهند. تمرکز این مدارس بر آماده‌سازی دانش‌آموزان برای‌ورود به دانشگاه است. مدارس دبیرستان در کانادا توسط مقامات محلی اداره می‌شود و در هر استان، مدارس به سطح منطقه‌ای تقسیم می‌شوند و استخدام معلمان، خرید تجهیزات و نظارت بر مدرسه بر عهده هیئت مدیره انتخابی است. لازم به‌ذکر است که اغلب دبیرستان‌های دولتی کانادا مذهبی نیستند.

مدارس خصوصی کانادا در مقطع دبیرستان

مدارس خصوصی‌ در تمام استان‌های کانادا وجود دارند و اولین انتخاب خانواده‌های‌ مهاجر و دانش‌آموزان بین‌المللی در کانادا هستند. مدارس خصوصی مقطع دبیرستان در کانادا، در وزارت کشور و منطقه خود به ثبت رسیده‌اند و برنامه‌های درسی آن‌ها توسط وزارت‌خانه مربوطه تایید می‌شود.

این دبیرستان‌ها می‌توانند به‌صورت مختلط یا جداگانه دانش‌آموزان را پذیرش کنند. برخی مدارس خصوصی در مقطع دبیرستان شبانه‌روزی هستند و برخی دیگر به صورت روزانه ارائه می‌شوند. مدارس خصوصی برخلاف مدارس دولتی، اغلب روی یک مذهب خاص تمرکز دارند و از آمیزه‌های مذهبی و دینی بهره‌ می‌برند‌.

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا به‌طور سالانه ۱۴ هزار دلار است. این مبلع در دبیرستان‌های خصوصی افزایش می‌یابد. همچنین دانش‌اموزان این مقطع باید سالیانه هزار دلار به‌عنوان هزینه بیمه درمانی بپردازند.

در صورتی که دانش‌اموزی قصد تحصیل در مدارس شبانه روزی را داشته‌باشد، باید سالانه بین ۳۵ الی ۸۰ هزار دلار کانادایی بپردازند.

نیازمندی ‌های تحصیلی در مقطع دبیرستان در کانادا

برای تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا، باید شرایط زیر را داشته‌باشید:

  • اخذ نمرات خوب در سه سال گذشته
  • توانایی پرداخت شهریه
  • قبولی در آزمون ورودی‌ دروس‌ زبان و ریاضی
  • برای تحصیل در این مدارس به مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل نیازی نیست.
کالج‌ها و موسسات آموزشی

کالج‌ها و موسسات آموزشی

کانادا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی، شبکه معتبر و وسیعی از کالج‌ها و موسسات آموزشی را ارائه می‌کند. دانشجویان می‌توانند با تحصیل در کالج‌ها و موسسات آموزشی در کانادا پس از اتمام دوره آموزشی، انواع مدارک نظیر دیپلم، درجه و گواهینامه را کسب کنند.

کالج‌ها و موسسات اموزشی‌کانادا اغلب در دو ترم ارائه می‌شوند. شروع سال تحصیلی‌کالج‌ها در ماه سپتامبر و پایان آن در ماه اپریل است.

برنامه‌ های کالج در کانادا

کالج‌ها و موسسات اموزشی کانادا در قالب برنامه‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • کالج‌های استانی کاردانی
  • کالج‌ها
  • کالج‌های‌ فنی حرفه‌ای، هنرهای زیبا و کاربردی
  • موسسات فناوری‌ و علوم
  • کالج‌های عمومی و فنی‌ حرفه‌ای کبک

تحقیقات کاربردی که از نوآوری حمایت می‌ کند

اگر ذهنیت کارآفرینی دارید، کانادا مکان مناسبی برای مهاجرت شما است. در صورتی که در‌کالج‌های‌ کانادا دانشجو شوید، به امکاناتی نظیر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، مراکز تجاری و شتاب‌دهنده‌های کارآفرینی برای رشد ایده‌های خود، دسترسی دارید. همچنین این کالج‌ها مربیان و مشاوران متخصص در این حوزه را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید منابع مالی و سرمایه‌گذارانی را پیدا کنید.

هزینه کالج در کانادا

همان‌طور که می‌دانید، هزینه‌ تحصیل در کالج‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی و مهاجر بیشتر از دانشجویان بومی است. هزینه تحصیل در کالج‌ها با توجه به خدمات آموزشی و نوع مدرکی که ارائه می‌دهند متفاوت است. بنابراین، کالج‌هایی که هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، مدرک معتبرتری نیز اهدا می‌کنند. برای اینکه از هزینه‌ کالج‌های کانادا مطلع شوید بهترین راه این است که به سایت کالج مدنظر خود مراجعه کنید.

شرایط پذیرش در کالج ‌های کانادا

متقاضیان برای اخذ پذیرش کالج‌های کانادا باید واحد شرایط زیر باشند:

  • شرط سنی‌ای برای ورود به کالج‌های‌ کانادا وجود ندارد اما متقاضیانی که بین ۱۸ تا ۲۳ سال دارند، شانس پذیرش بیشتری دارند.
  • متقاضیان باید به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته‌باشند و حداقل نمره ۶ را در آزمون آیلتس کسب کنند‌.
  • یکی دیگر از شروط لازم برای تحصیل در کالج‌های کانادا تمکن مالی است؛ به‌طوری که داوطلب بتواند هزینه کالج و زندگی خود را در کانادا بپردازد.
  • ریزنمرات از عوامل اثرگذار در اخذ پذیرش کالج‌های کانادا هستند، هرچه ریز نمرات داوطلب بهتر باشد، شانس پذیرش نیز افزایش می‌یابد.
دانشگاه‌ های کانادا

دانشگاه‌ های کانادا

دانشگاه‌های‌کانادا رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلفی را ارائه می‌کنند. در ادامه به معرفی هرکدام از مقاطع تحصیلی دانشگاهی کانادا می‌پردازیم:

  • مقطع کارشناسی بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین مقطع دانشگاهی در کانادا است و طول این دوره ۳ الی ۴ سال است.
  • مقطع کارشناسی ارشد در سطح تحصیلات تکمیلی است که حدود سه سال زمان می‌برد‌.
  • پیشرفته‌ترین سطح تحصیلی در کانادا دوره دکتری است که حدود سه الی چهار سال زمان نیاز دارد.

تحصیلات دانشگاهی در سطح جهانی

جای تعجب نیست که بسیاری از دانشجویان در سرتاسر جهان، کانادا ر به‌عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. نام ۱۰ دانشگاه کانادا در لیست ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. دانشگاه‌ها و موسسات بزرگ و کوچک در کانادا، با ارائه اطلاعات علمی جهانی و مدرک معتبر، فارغ‌التحصیلان را در کسب تفکر انتقادی، تحقیقات صحیح و مهارت‌های مختلف یاری می‌دهند.

برنامه ‌هایی با امکانات بی‌ پایان

بیش از صد دانشگاه دولتی و خصوصی در کانادا،  قریب به ۱۵ هزار برنامه تحصیلی در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. مدارک دانشگاهی که از سوی این دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند، در سطح دانشگاه‌های استرالیا و بریتانیا هستند. لازم به ذکر است که داوطلبین می‌توانند به دلخواه آموزش به زبان انگلیسی یا فرانسوی را انتخاب کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند به صورت آنلاین و بدون شرکت در کلاس‌های حضوری، در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند.

شهریه دانشگاه‌ های کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا با توجه به کیفیت دانشگاه متفاوت است. میزان شهریه برای دانشجویان مهاجر نیز بیشتر است. همچنین شهریه دانشگاه‌های کانادا به عواملی همچون شهر نیز مرتبط است؛ به‌این صورت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های واقع در شهرهای‌ کوچک، مقرون به‌صرفه‌تر از تحصیل در دانشگاه‌های واقع در شهرهای بزرگ‌ است. فراموش نکنید که قرار گرفتن دانشگاه در شهر کوچک، دلیلی بر بی‌کیفیت بودن آن نیست.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌ های کانادا

ممکن است داوطلبین واجد شرایط بورسیه تحصیلی کانادا باشند. دولت کانادا هرساله بودجه‌ای را برای بورسیه دانشجویان بین‌المللی به موسسات آموزشی استان‌ها و مناطق تخصیص می‌دهد.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌ های کانادا

هر دانشگاه‌ها در کانادا، شرایط پذیرش متفاوتی دارد. برای مطلع شدن از شرایط کامل پذیرش هر دانشگاه‌ بهتر است به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود سر بزنید یا مستقیما با دانشگاه تماس بگیرید.

اما شرط عمومی برای اخذ پذیرش در تمام دانشگاه‌های کانادا، داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی است. شرکت در آزمون آیلتس و اخذ نمره ۶ به بالا، برای شرکت در دانشگاه‌های کانادا ضروری است.

مدارس کانادایی به چه زبان‌ هایی است؟

کانادا کشوری دو زبانه است و در مدارس کانادا، دروس هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. در اغلب مدارس کانادا زبان رایج آموزشی انگلیسی است اما در مدارس استان کبک، زبان اصلی آموزش فرانسوی است.

وضعیت دانش ‌آموزان مهاجر در کانادا

دانش‌آموزان مهاجر پس از ورود به این کشور، ابتدا باید نزدیک‌ترین مدرسه به محل اقامت‌شان را انتخاب کنند. نزدیکی مدرسه به محل اقامت اولین شرط تحصیل در کانادا است. ممکن است دانش‌اموزان قصد حضور در مدارس شبانه‌روزی کانادا را داشته‌باشند و از امکانات خوابگاهی آن‌ها استفاده کنند.

دانش‌اموزان مهاجر در کانادا پس از اتمام تحصیل می‌توانند برای شرکت در کالج و دانشگاه موردنظر خود آزمون دهند و تحصیلات خود را در کشور کانادا ادامه‌ دهند‌.

آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

سیستم‌های آموزشی مختلفی در کانادا وجود دارد اما در تمام سیستم‌ها، تحصیل دانش‌آموزان مقیم تا کلاس ۱۱ یا ۱۲ رایگان است. اما دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل در هر مقطعی، باید شهریه بپردازند و از تحصیل رایگان برخوردار نیستند. البته مدارس و کالج‌ها در کانادا متناسب هر بودجه‌ای و با قیمت پایین نیز وجود دارد.

سخن پایانی

سیستم آموزشی کانادا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی موجود است که تمرکز اصلی آن روی ارائه خدمات و آموزش باکیفیت به دانش‌آموزان است. تحصیل در مدارش و دانشگاه‌های کانادا علاوه‌بر دریافت مدرک معتبر، می‌تواند شانس اخذ اقامت دائم کانادا را افزایش دهد.

در این مقاله سعی کردیم به تمام پرسش‌های شما درباره سیستم آموزشی کانادا پاسخ دهیم، امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع شوند.

سوالات متداول

  1. ساعت مدارس در کانادا چگونه است؟

ساعت حضور در مدارس ۵ الی ۶ ساعت است.

  1. هزینه تحصیل دانش‌آموزان مهاجر در مدارس دولتی کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل دانش‌آموزان مهاجر در مدارس دولتی کانادا حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار دلار در سال است.

  1. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کانادا چند ساله است؟

دوره کارشناسی ارشد در کشور کانادا سه ساله است.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی