سرتیتر خبرها

کبک پرستاران خارجی را در شرایط کرونا می‌پذیرد!

پذیرش پرستار در کبک با شیوع کرونا افزایش خواهد یافت.

در این شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و نقش پررنگ کادر درمانی نظیر پرستاران و پزشکان، اکثر کشورهای جهان با کمبود نیروی کار بهداشت و درمان مواجه شده اند. به همین دلیل است که استان کبک کانادا برای پر کردن این کمبودها، به پذیرش پرستاران خارجی روی آورده است. پرستاران آموزش دیده خارجی، در مواجهه با کمتر شدن نیروی کار فعال در بخش مراقبت‌های بهداشتی کانادا، حضور و نقش مهم و حیاتی را ایفا خواهند کرد. در ادامه از شرایط و نحوه پذیرش این متقاضیان از سوی استان کبک می پردازیم.

شرایط مهاجرت پرستاران به استان کبک در دوران کرونا

شبکه بهداشت و درمان کبک اعلام کرده که در حال حاضر کمبود نیروی کار پرستاری تنها بواسطه جذب پرستاران خارجی برطرف می‌شود. این خبری است که طی چند روز اخیر توسط رسانه فرانسوی زبان رادیو کانادا، به اطلاع همگان رسیده است.

طبق اطلاعات تکمیلی که در این باره گزارش شده است، استان کبک قرار است تا در چند ماه آینده طی برگزاری یک‌سری جلسات استخدام در فرانسه و بلژیک، به جذب حداقل ۱۷۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰ نفر از دیگر اعضای کادر درمان اقدام نماید.

مواجهه با کمبود پرستار و کادر درمان در استان کبک، موضوع بحث برانگیز جدیدی نیست. چند سالی است که استان کبک همواره مشکل کمبود نیروی کار پرستار را داشته؛ ولی همه‌گیری شدن ویروس کرونا، به جهت ترک حرفه و یا بازنشستگی زود هنگام یکسری از افراد، بر این مسئله دامن زده است و موجب بدتر شدن این وضعیت شده است. مناسب‌ترین راه حل برای برطرف کردن این مشکل، افزایش تعداد پذیرش متقاضیان پرستار می‌باشد. تعداد پرستاران جذب شده از خارج از کشور نیاز است تا ۵ برابر بیشتر از تعداد پذیرفته‌شدگان دو سال اخیر باشد.

کمبود نیروی کار پرستاری در اکثر استان‌های کانادا به چشم می‌خورد!

کمبود پرستار، تنها مشکل استان کبک نیست. در بازه زمانی قبل‌تر از شیوع بیماری کرونا، اکثر استان‌های کانادا، نسبت به کمبود پرسنل پرستاری خبر داده‌ بودند، که با تشدید همه‌گیری ویروس کرونا، این شرایط نسبت به گذشته در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

طبق گزارش Globe and Mail، نبود پرسنل کافی برای شغل پرستاری و به‌ویژه کادر مراقبت ویژه و اورژانس، طی یکسال گذشته تقریبا به میزان ۵۰% با افزایش رو به‌رو بوده است. اما جای نگرانی نیست. اطلاعات آماری اخیر کشور کانادا، همگی حاکی از آن است که مشاغل مربوط به بخش‌های مراقبت بهداشتی با روندی صعودی رو به افزایش می‌باشد.

نحوه مهاجرت پرستاران خارجی به کانادا

برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان یک نیروی کار پرستاری، متقاضیان باید در ابتدا اثبات کنند که از صلاحیت کافی برای ورود به این گروه مشاغل برخوردارند. بنابراین، فرآیندی که لازم است در این زمینه سپری شود شامل ارزیابی مدارک، بررسی تجربه و سوابق شغلی و در نهایت اثبات برخورداری از تمامی شرایط اخذ ویزای کانادا می‌باشد. بعد از آن است که هر یک از پرستاران می‌توانند از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی فدرال و یا استانی کانادا به‌عنوان یک نیروی کار، به این کشور مهاجرت کنند.

برنامه مهاجرت فدرال

چنانچه متقاضی پرستار خارجی مشمول تمامی شرایط ذکر شده در برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) باشد، قادر خواهد بود که با اثبات واجد شرایط بودن، به روند مهاجرتی خود سرعت ببخشد. تنها لازمه این کار، ساخت یک نمایه و کسب امتیاز کافی در سیستم رتبه بندی اکسپرس اینتری می‌باشد؛ امتیازهایی که عموما بر حسب ارزیابی معیارهایی نظیر تحصیلات، سن، سابقه کار و مهارت‌های زبان به افراد تعلق میگیرد. پس از آن است که با قرعه کشی میان داوطلبانی با بالاترین امتیاز، برای افراد دعوتنامه درخواست اقامت دائم کانادا دریافت می‌شود.

به یاد داشته باشید که استفاده از برنامه اکسپرس اینتری Express Entry بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای به پیش برده می‌شود و پس از ارزیابی‌های لازم در مدت حداقل ۶ ماه دعوتنامه را برای افراد صادر می‌نماید.

برنامه مهاجرت استانی

از دیگر برنامه‌های مناسب برای مهاجرت پرستاران، برنامه نامزدهای استانی (PNP) می‌باشد. بطور معمول هر یک از استان‌های کانادا بسته به شرایط استانی، برای جذب نیروی کار ماهر از یک برنامه مهاجرت استانی مختص به خود استفاده می‌کنند. در راستای این نوع برنامه مهاجرتی، استان‌های کانادا همواره به طور منظم قرعه کشی‌های خود را انجام می‌دهند و همانطور که اخیرا در قرعه کشی مهاجرتی استان نوا اسکوشیا اتفاق افتاد، ممکن است مشاغل ضروری و حیاتی همانند پرستاری مورد هدف قرار بگیرند.

این برنامه نیز از طریق سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری با داشتن شرایط لازم به‌عنوان نامزد استانی و تشکیل یک نمایه، ۶۰۰ امتیاز اضافی را به هر متقاضی می‌دهد تا با پیشبرد مراحل دیگر، در نهایت موفق به دریافت دعوتنامه اقامت دائم این کشور شوند.

از این بین، پرستارانی که تمایل به اقامت در استان فرانسوی زبان کبک را دارند، لازم است تا در چارچوب برنامه کارگر ماهر کبک (QWP) برای مهاجرت اقدام کنند. لذا هر کدام از داوطلبانی که بتوانند تمامی پروسه مهاجرتی خود را در این برنامه با موفقیت پشت سر گذارند، اقامت دائم نیز دربافت می‌کنند. پس با داشتن دلیلی قانع کننده برای مهاجرت و سکونت در استان کبک، مقدمات مهاجرتی خود را به پیش ببرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *