ICCRC چیست؟

ICCRC چیست؟

کانادا یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان است. حتما می‌دانید که مهاجرت به کانادا اصلا مسیر آسانی ندارد و اکثر افرادی که با ویزای توریستی، تحصیلی و… به کانادا سفر می‌کنند به دنبال اخذ اقامت دائم کانادا هستند. برای این که درخواست مهاجرت یا اقامت شما با موفقیت همراه شود باید مراحل زیادی را طی کنید. فرآیند مهاجرت ممکن است چند ماه و در مواردی تا چند سال به طول انجامد. نهادها و سازمان‌هایی در کانادا وجود دارند که ارتباط با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی برای اخذ اقامت دائم، دریافت ویزای کاری کانادا، ویزای تحصیلی کانادا و… کسب کنید.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید احتمالا نام ICCRC را زیاد شنیده باشید. اطلاعات کافی در مورد نهادها و سازمان‌های مهاجرتی کانادا می‌تواند دیدگاه روشن‌تری را در زمینه مهاجرت برای علاقمندان ایجاد کند. ما در این مقاله قصد داریم به ماهیت ICCRC و اهمیت آن در مهاجرت به کانادا بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با ادارات و سازمان‌های مهاجرت در کانادا

هیچ فرقی نمی‌کند که با چه هدفی تصمیم گرفته‌اید به کانادا مهاجرت کنید، داشتن اطلاعات در مورد سازمان‌ها و نهادهای فعال در عرصه مهاجرت می‌تواند مسیر روشن‌تری را در مهاجرت به کانادا برای شما فراهم سازد. در حال حاضر دو سازمان دولتی با نام‌های بسیار شبیه به هم در این عرصه فعالیت می‌کنند که عبارتند از: ICCRC و IRCC ما در ادامه به معرفی کامل این دو نهاد خواهیم پرداخت.

ICCRC چیست و چه وظایفی دارد؟

ICCRC یا (College of Immigration and Citizenship Consultants) یک نهاد نظارت ملی در کانادا است که بر فعالیت متخصصان مهاجرت کانادایی نظارت می‌کند. این سازمان توسط وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی فدرال تعیین شده است. بخش نظارت و تنظیم فعالیت مشاوران مهاجرتی توسط این سازمان از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، همچنین بخش مشاوران شهروندی و مشاوران دانشجویی بین المللی این نهاد نیز در سال ۲۰۱۵ آغاز به فعالیت کرد.

در حقیقت از تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۱ انجمن مشاورین مهاجرت کانادا (CSIC) رسما نقش صدور مجوز، کنترل و نظارت بر کار مشاورین رسمی مهاجرت را برعهده نداشته و انجام این امور به سازمان شورای نظارت بر مشاورین مهاجرت ICCRC واگذار شده است. طبق این قانون جدید وکلای دادگستری و سردفتران قانونی تنها کسانی هستند که مجوز کار در این سازمان را داشته و حق دارند در امر مهاجرت به کانادا متقاضیان را راهنمایی کنند.

در واقع ICCRC برای تنظیم فعالیت افرادی که خدمات مهاجرت، تابعیت و مشاوره دانشجویی بین المللی در کانادا ارائه می‌کند دایر شده است. این سازمان به افرادی که در خارج از کانادا اقامت دارند نیز خدمات مهاجرتی ارائه می‌کند. کلیه مراکز اصلی ارائه خدمات مهاجرتی کانادا چه داخل این کشور و چه خارج از آن که به صورت رسمی و قانونی فعالیت می‌کنند مشمول مقررات ICCRC هستند.

در حال حاضر ICCRC بیش از ۴۲۰۰ مشاور مهاجرتی آموزش دیده کانادایی را در کشور کانادا و خارج از آن تحت پوشش قرار داده است.

مهمترین وظیفه ICCRC محافظت و پشتیبانی از مهاجران و پناهندگان از طریق تنظیم مقررات موثر در زمینه مشاوره مهاجرت و اعطای شهروندی و همچنین ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات مهاجرتی در دفاتر قانونی و نمایندگان مجاز مهاجرتی است.

Canadian Society of Immigration Consultants که به اختصار «CSIC» نامیده می‌شود. انجمنی مستقل و خودگردان بود که توسط دولت کانادا و با هدف قانونمند ساختن حرفه مشاوران مهاجرت و همچنین اطمینان از صلاحیت مشاورین و نظارت بر فعالیت آنان آغاز به کار کرد. این سازمان توسط هیات مدیره‌ای از منتخبین اعضا اداره می‌شد.

یکی از مهمترین اهداف ایجاد این سازمان اطمینان از صلاحیت علمی مشاورین مهاجرت بود و به همین دلیل عضویت در این سازمان مستلزم گذراندن دوره‌هایی ویژه و قبولی در امتحان Full Membership بود. علاوه بر این، دوره‌های بازآموزی نیز برای اعضا به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد و متقاضیان می‌توانستند برای اطمینان از عضویت مشاور مهاجرت خود در این سازمان به لیست اعضا CSIC مراجعه کنند.

اما به دلیل یک سری انتقادات و شکایات از سوی نهادهای مشاوران مهاجرت و در پی آن اعتراض جدی اعضای انجمن، نهایتا سازمان مهاجرت را به اجرای مجموعه‌ای از فعالیت‌های اصلاحی در حوزه‌های قانون‌گذاری و نهادهای نظارتی را مجبور به پایان دادن فعالیت ‪CSIC کرد.

بدین ترتیب این نهاد رسما منحل شده و نهاد جدیدی با آیین نامه و اختیارات متفاوت جایگزین آن شد که قرار بر آن شد که از یک سو حمایت و نیز کنترل و نظارت بیشتری بر اعضای خود داشته باشد و از سوی دیگر با در اختیار داشتن ابزارهای قانونی با کلاهبرداران و مشاوران غیرمجاز مقابله شود.

اهمیت ICCRC زمانی مشخص می‌شود، که طبق قانون، همه مشاوران مهاجرتی در کانادا و خارج از این کشور برای ارائه خدمات مهاجرتی باید حتما در این شورا عضویت داشته باشند. به این ترتیب افراد واجد شرایط باید در این شورا ثبت‌نام کرده و مجوز معتبری به‌عنوان مشاور قانونی مهاجرت به کانادا (RCIC) دریافت کرده باشند.

متقاضیان مهاجرتی که از مشاور مورد تایید ICCRC و دارای کد شناسایی کمک می‌گیرند، خیالی آسوده‌تر بابت دریافت خدمات رسمی و فاقد کلاهبرداری خواند داشت. مشاوران این نهاد به جدیدترین قوانین و سیاست‌های مهاجرتی آگاه بوده و اطلاعات خوبی د رمورد دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرای آن‌ها دارند.

نکته قابل‌توجه در رابطه با استفاده از خدمات مشاورین نهاد ICCRC این است که ویزا شدن یک پرونده کاملا به افسر اداره مهاجرت کانادا بستگی دارد و این مشاورین تنها راه درست و قانونی که بیشترین نتیجه را دارد، به خوبی بلد بوده و از آن برای درخواست ویزا استفاده می‌کنند.

وظایف سازمان ICCRC

مهمترین وظیفه این نهاد حمایت از افرادی است که قصد مهاجرت به کانادا یا اخذ تابعیت این کشور را دارند. روش‌های حمایتی این شورا عبارتند از:

  • فراهم کردن فهرستی از مشاوران و وکلای ICCRC
  • مدیریت شکایات و نظم‌دهی به پرونده‌های در جریان
  • گزارش مشاوران بدون مجوز و غیرقانونی به پلیس ملی کانادا (RCMP) و یا آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) برای پیگیری بیشتر
  • آگاهی بخشیدن از خطرات انتخاب وکیل غیرمجاز

تفاوت مشاور و وکیل ICCRC

همان طور که اشاره کردیم مسیر مهاجرت مسیری سخت و سردرگم کننده است. به ویژه این که در مسیر مهاجرت به کانادا به دو عبارت بر خواهید خورد که بسیار شبیه به هم بوده و باعث سردرگمی شما خواهند شد. مشاور و وکیل ICCRC دو عبارت مشابهی هستند که شما را برای انتخاب فرد مناسب جهت پیگیری امور مهاجرتی گیج می‌کنند. البته باید بدانید که مشاور و وکیل ICCRC دو مقوله کاملا متفاوت هستند.

اولین و مهمترین نکته‌ای که در مورد دریافت خدمات از ICCRC باید بدانید این است که تمامی افرادی که عضو ICCRC هستند، مشاور هستند و در واقع وکیل نیستند. تفاوت اصلی بین یک مشاور ICCRC و یک وکیل به این شرح است:

  • وکلا توسط یک کانون وکلای استانی و مشاوران توسط شورای ICCRC مدیریت می‌شوند و از مجوز RCIC برای به رسمیت شناختن خود استفاده می‌کنند.
  • وکلا باید حداقل مدرک کارشناسی حقوق (تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق) داشته باشند، در حالی که مشاوران مهاجرت یک دوره ۱۲ ماهه را برای دریافت گواهینامه تخصصی پشت سر می‌گذارند که صرفا در رابطه با موضوعات مهاجرتی است.
  • وکلا مجاز هستند از طرف شما در دادگاه فدرال وکالت کنند، در حالی که مشاوران نمی‌توانند در این شرایط حضور داشته باشند.

در حالت کلی مشاوران ICCRC به‌صورت رسمی و قانونی می‌توانند تمام امور مهاجرتی را انجام دهند ولی در صورت وجود مشکلات حقوقی نمی‌توانند در دادگاه حاضر شوند. به همین دلیل، وجود یک وکیل مهاجرت به کانادا و استفاده از این خدمات در امر مهاجرت ضروری است. متقاضیانی که سابقه ریجکت شدن ویزا یا سوء‌پیشینه دارند و مدت زیادی است که موفق به دریافت ویزا نشده‌اند حتما باید از وکیل ICCRC کمک بگیرند.

چرا استفاده از خدمات وکلای ICCRC توصیه می‌شود؟

تصمیم به مهاجرت و اقدام برای آن در کنار هزینه‌ها و دغدغه‌هایی که به همراه دارد مهمترین تصمیمی است که یک فرد می‌تواند برای ادامه مسیر زندگی خود و خانواده‌اش بگیرد. مطمئنا چنین اقدام بزرگ و تأثیرگذاری بسیار استرس‌زا و دلهره‌آور است اما وجود فردی آگاه، متخصص و با تجربه می‌تواند ضمن ایجاد دلگرمی در این مسیر، هزینه‌ها و زمان دریافت نتیجه را به مراتب کاهش دهد. یک نکته مهم و جالب توجه این است که فرقی نمی‌کند مشاور یا وکیل انتخابی شما از کشور مقصد باشد یا مبدا، فقط کافی است که این فرد به عنوان مشاور و وکیل ICCRC کد مخصوص و قابل استعلامی داشته باشد.

یک وکیل یا مشاور ICCRC با تجربه و فعال می‌تواند در انتخاب موارد زیر به شما کمک کند:

  • چه روش مهاجرتی با توجه به شرایط برای شما مناسب است.
  • با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند حدس بزند که فرآیند مهاجرت شما چقدر زمان می‌برد.
  • به شما آگاهی می‌دهد که در فرآیند مهاجرت با چه مشکلاتی روبه رو خواهید بود.
  • شما را از نتایج احتمالی آگاه می‌سازد.
  • شما را با کارهایی که به کاهش احتمال ریجکت شدن می‌انجامد آشنا می‌کند.

چگونه صلاحیت وکیل یا مشاور مورد نظر را استعلام کنیم؟

طبق آمار منتشر شده توسط شورای ICCRC در حال حاضر بیش از ۴۶۰۰ مشاور ICCRC در داخل و خارج از کانادا مشغول به فعالیت هستند. این به آن معنا است که افراد می‌توانند به راحتی شخصی که مورد تایید این نهاد است را برای انجام امور خود انتخاب کنند.

برای استعلام تأیید صلاحیت مشاور یا وکیل مورد نظر کافی است که به سایت college-ic مراجعه و با ارائه اطلاعات مشاور، کد ICCRC بررسی و از فعال بودن وضعیت مشاور اطمینان حاصل شود. وکیل ICCRC که دارای وضعیت «revoked» یا ” suspended” باشد تا زمانی که به وضعیت” active” تغییر حالت ندهد، مجاز به ارائه پرونده به شورا نیست.

سازمان مهاجرت کانادا IRCC

سازمان مهاجرت کانادا در واقع همان اداره مهاجرت کانادا است که با اختصار IRCC نامیده می‌شود. این نهاد امور مربوط به مهاجرت، پناهندگی و شهروندی در کانادا بر عهده دارد. IRCC خدمات مرتبط با حمایت از پناهندگان در خارج از کشور کانادا و در سفارت‌های کانادا در کشورهای مختلف بر عهده دارد. وظایف دیگری از جمله تأیید مهاجران، صدور ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و… و اعطای تابعیت بر عهده این نهاد است.

یکی دیگر از وظایف IRCC تأیید یا رد دفاتر ارائه خدمات حمایتی از پناهندگان در کانادا را بر عهده دارد و دفاتر واجد شرایط را برای اخذ مجوز به IRB ارجاع می‌دهد.

اداره مهاجرت کانادا، فرآیند ورود مهاجران به این کشور را تسهیل می‌کند و از پناهندگان حمایت و پشتیبانی کرده و برنامه‌هایی برای کمک به تازه واردان به کانادا ارائه می‌کند. این سازمان همچنین برای کانادایی‌ها اسناد مرتبط به سفر خارج از کشور (مثل گذرنامه) را صادر می‌کند.

سازمان مهاجرت کانادا خدمات متنوعی را ارائه می‌کند که فرآیند مهاجرت را برای متقاضیان مهاجرت و پناهندگی آسان‌تر می‌نماید. مهاجران برای درخواست ویزای کانادا مقاصد متفاوتی دارند که شامل اخذ ویزای توریستی کانادا، ویزای تحصیلی کانادا، ویزای کاری کانادا و… می‌شود. شناخت دقیق سازمان‌ها و نهادهای نظارتی و مهاجرتی می‌تواند انتخاب شما را برای تعیین نوع ویزا جهت مهاجرت آسان تر، دقیق‌تر سازد.

خدمات سازمان مهاجرت کانادا

مهمترین خدمات سازمان مهاجرت کانادا عبارتند از:

ارائه ویزای توریستی کانادا

در صورت نیاز به دریافت ویزای توریستی، تجاری و یا ترانزیت و یا تمدید اقامت خود به عنوان توریست در این کشور می‌توانید به اداره مهاجرت مراجعه کنید.

ارائه ویزای تحصیلی کانادا

صدور اجازه تحصیل یا کار دانشجویی و همچنین تمدید ویزای تحصیلی بر عهده اداره مهاجرت کانادا است.

ارائه ویزای کاری کانادا

برای درخواست مجوز کار یا تمدید ویزای کاری و همچنین اخذ مجوز برای استخدام کارگران خارجی باید به اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.

درخواست تابعیت کانادا

برای دریافت تابعیت کانادا می‌توانید از طریق این سازمان اقدام کنید.

جمع‌بندی

اگرچه فرآیند مهاجرت بسیار اغواکننده و جذاب به نظر می‌رسد و افراد بسیاری تلاش می‌کنند تا با مهاجرت به کانادا شرایط بهتری از نظر زندگی، کار و تحصیل داشته باشند، اخذ ویزای تحصیل کانادا، ویزای کاری کانادا و ویزای توریستی و در نهایت اخذ تابعیت این کشور اصلا کار آسانی نیست. ICCRC یک نهاد نظارتی بر خدمات مشاوره مهاجرت و شهروندی کاناد است که مشاورین و وکلای فعال در آن دارای کد قابل استعلام بوده و می‌توانند در تمام مراحل مهاجرت به صورت قانونی، همراه شما باشند. ما در این مقاله به معرفی ICCRC و تفاوت آن با اداره مهاجرت کانادا IRCC پرداختیم.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی