کاستودین یا سرپرست دانش آموز در کانادا

کاستودین یا سرپرست دانش آموز در کانادا

کانادا سومین کشور برتر دنیا از نظر سیستم آموزشی است؛ به همین خاطر عده زیادی از سن کم به این کشور مهاجرت می‌کنند تا ادامه تحصیل بدهند. در‌صورتی که فرد مهاجر کمتر از 18 سال سن داشته‌ باشد، لازم است فردی نقش کاستودین او را برعهده بگیرد. کاستودین کسی است که به عنوان سرپرست دانش‌آموز به دولت کانادا معرفی شده و انجام کارهای مربوط به تحصیل او را برعهده دارد. در ادامه از این مطلب آتلانتیک 724 به‌ طور کامل با کاستودین چیست و چه وظایفی دارد آشنا خواهید شد.

دانش‌آموز ماینر (Minor)  کیست؟

دانش‌آموز ماینر به دانش‌آموزی گفته می‌شود که هنوز به سن قانونی نرسیده و شامل قانون کاستودین می‌شود. سن قانونی در برخی از ایالت‌های کانادا 18 سال و در برخی دیگر، 19 سال است. در نتیجه پیش از اینکه اقدام به مهاجرت کنید، لازم است ایالت مقصد را مشخص کنید. در شش استان آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان، سن قانونی از 18 سال شروع می‌شود.

در 4 استان و سه منطقه دیگر شامل بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند، مناطق شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان، سن قانونی از 19 سالگی آغاز می‌شود. طبق قوانین کانادا، دانش‌آموزان ماینر، حتما باید با والدین خود یا یک فرد دیگر که کاستودین او را پذیرفته است، در کانادا حضور داشته‌ باشند.

لازم به ذکر است که تعیین کاستودین برای دانش‌آموزان 17 ساله و بزرگ‌تر اختیاری بوده و الزام قانونی برای آن وجود ندارد.

شرایط دانش‌آموز ماینر برای پذیرش تحصیلی

افسران مهاجرت برای پذیرش تحصیل دانش‌آموزان ماینر، به چند نکته زیر توجه ویژه‌ای دارند:

  • مقطع تحصیلی دانش‌آموز (دانش‌آموزان دبیرستانی معمولا به سرپرست نیاز دارند)
  • بررسی کردن شرایط زندگی دانش‌آموز، داشتن تجربه زندگی دور از خانواده یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.
  • اطمینان از تامین مالی دانش‌آموز و خانواده او و امکان تامین هزینه‌ها
  • استقلال مالی دانش‌آموز
  • داشتن تجربه سفر قبلی و مشارکت در برنامه‌های بین‌المللی، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.
  • موجود بودن اطلاعات مورد‌نیاز برای تماس با والدین در شرایط اضطراری
  • اطمینان از تامین آسایش و رفاه دانش‌آموز حتی در شرایط پیش‌بینی نشده

کاستودین چیست؟

فردی که در سنین کمتر از سن قانونی، کفالت تحصیلی دانش‌آموز را برعهده می‌گیرد، کاستودین یا سرپرست او است. در صورتی که فرزند شما قرار است به کانادا مهاجرت کند و شما به عنوان والدین او را همراهی می‌کنید، یک نفر از شما می‌توانید کاستودین فرزندتان باشید. 

در غیر این صورت یک نفر از شهروندان کانادا، باید به‌صورت رسمی و قانونی این وظیفه را بپذیرد. دانش‌آموزان با ارائه اظهارنامه امضا شده از کاستودین خود، می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند. این کشور برای تمام مقاطع از مقطع ابتدایی، متوسط و بالاتر مهاجر می‌پذیرند.

چطور می‌توان فردی را به عنوان کاستودین پیدا کرد؟

والدینی که می‌خواهند برای فرزندشان کاستودین پیدا کنند؛ در درجه اول می‌توانند بین آشنایان و اقوام که در کانادا زندگی می‌کنند، به‌دنبال یک فرد مناسب بگردند. البته اگر کسی را در کانادا نمی‌شناسید؛ می‌توانید از روش دوم استفاده کنید. 

روش دوم استفاده از خدمات مدارس کانادا است. معمولا مدارس در زمان ثبت‌نام، از شما سوال می‌کنند؛ که می‌خواهید از کاستودین استفاده کنید یا خیر؟ در صورت تمایل، آن‌ها برای فرزند شما یک سرپرست معرفی می‌کنند و در قبال آن، هزینه‌ای دریافت می‌کنند. 

همچنین در کانادا مجموعه‌های دولتی هستند که خدمات مربوط به کاستودین و اعطای ویزای دانش‌‌آموزی را انجام می‌دهند. شما با مراجعه به سایت‌هایی مانند  The Custodian و  Canada Open می‌توانید در هر استانی اقدام به دریافت کاستودین فرزندتان کنید. این سایت‌ها خدمات کاربردی دیگری مانند نگه‌داری، کمک‌های فوریتی و پزشکی، معرفی اقامتگاه‌های مناسب و غیره را ارائه می‌دهند.

وظایف قیم یا سرپرست تحصیلی در کانادا چیست؟

وظایف قیم یا سرپرست تحصیلی در کانادا چیست؟

فلسفه پروسه کاستودین، کمک به دانش‌آموز برای انجام کارهای مربوط به تحصیلش است. در واقع سرپرست کاستودین یک فرد بزرگ‌تر از 19 سال است که مهاجر یا شهروند کانادا است. این فرد باید به زبان انگلیسی مسلط باشد، در پیشامدهای اورژانسی احتمالی در دسترس باشد و در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی دانش‌آموز، زندگی کند.

 اصلی‌ترین کارهایی که کاستودین در روزهای آغازین مهاجرت دانش‌آموز بر‌عهده دارد؛ عبارت‌اند از:

  • همراهی دانش‌آموز در دفاتر پذیرش ویزای تحصیلی و کمک به او برای پذیرفته شدن
  • همراهی دانش‌آموز برای ثبت‌نام در مدارس و کالج‌های کانادا
  • همراهی دانش‌آموز برای ارائه مدارک ثبت‌نام
  • کمک به دانش‌آموز برای افتتاح حساب بانکی و گرفتن سیم‌کارت اختصاصی

کاستودین برای تحصیل زیر 18 سال کانادا

برخی از مسئولیت‌های قیم دانش‌آموز در کانادا در حین دوره‌های تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • حضور در جلسات اولیا و مربیان
  • همراهی کردن دانش‌آموز و پیگیری روند آموزش و یادگیری او
  • کمک به تقویت ارتباط دانش‌آموز با والدین
  • فراهم کردن بستر مناسب برای امکان دسترسی دانش‌آموز به امکانات مورد‌نیاز مانند کتابخانه، سالن‌های ورزشی و غیره
  • کمک به دانش‌آوز برای حضور در ایونت‌های آکادمیک
  • آموزش قوانین و شرایط کشور کانادا به دانش‌آموز

شرایط قبولی قیم یا سرپرست تحصیلی در کانادا

فردی که کاستودین یک دانش‌آموز را دریافت می‌کند؛ کافی است دو ویژگی داشته باشد:

  1. 19 ساله یا بزرگ‌تر باشد
  2. اقامت دائم کانادا را داشته باشد یا شهروند کانادا باشد.

اظهارنامه کاستودین چیست؟

دانش‌آموز ماینر اگر بخواهد برای 6 ماه یا بیشتر در کانادا اقامت کند، باید ویزای تحصیلی دریافت کند؛ که برای آن به دو آیتم نیاز دارد که به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارائه دهد:

  1. درخواست مجوز تحصیلی دانش‌آموز ماینر
  2. فرم تکمیل شده اظهارنامه سرپرستی

دانش‌آموز ماینر موظف است تمام مدارک هویتی را بعلاوه یک پرونده اظهارنامه سرپرستی محضری برای مجوز تحصیل ارائه دهد. اظهارنامه محضری یعنی تمام اسناد و امضاها باید در یک دفتر اسناد رسمی، تایید شده‌ باشند.

اظهارنامه کاستودین یک سند دوبرگه‌ای است که صفحه اول را سرپرست قانونی تکمیل و امضا می‌کند. صفحه دوم هم باید توسط قیم کانادایی امضا شود. به جز موارد گفته‌شده، اگر دانش‌آموز درخواست تمدید مجوز تحصیلی را داشته باشد، لازم است که پرونده سرپرست خود را به درخواست پیوست کند.

مدارک مورد‌نیاز کاستودین برای مهاجرت به کانادا

مدارک لازم کاستودین برای مهاجرت به کانادا عبارت‌اند از: 

  • مجوز قانونی برای اقامت تحصیلی دانش‌آموز
  • مدارک سرپرستی
  • اسناد تایید کاستودین توسط افسر پرونده
  • ارائه و تایید اظهارنامه کاستودین

به جز این موارد به مدارک شهروندی دانش‌آموز شامل شناسنامه، گواهی تولد یا پاسپورت کشور مبدا و مدارک هویتی سرپرست هم نیاز است.

تفاوت گاردین و کاستودین چیست؟

یکی‌دیگر از اشکال پذیرش تحصیلی دانش‌آموز ماینر، گاردین نام دارد که مطابق آن، سرپرست دانش‌آموز، همان والدین هستند اما به یک فرد بالای 18 سال دیگر برای نگهداری از فرزندشان وکالت می‌دهند. ویزای گاردین و کاستودین تفاوت‌هایی با هم دارند از جمله:

  • کاستودین اختیارات بیشتری برای تصمیم‌گیری به دانش‌آموز می‌دهد اما گاردین محدودتر است و بیشتر مسئول مراقبت و تامین رفاه روزمره او را بر‌عهده دارد. 
  • کاستودین یک بازه زمانی محدود دارد و بعد از مدتی تمام می‌شود؛ اما گاردین محدودیت نداشته و می‌تواند حتی بعد از 18 سالگی فرد یا تا پایان عمر هم ادامه داشته باشد. همچنین گاردین یک شکل موقت هم دارد؛ به این صورت که تنها زمانی که والدین بیمار هستند و در شرایط اضطراری، به‌صورت موقت به فرد دیگری اعطا شود.
  • مشخص کردن فردی که کاستودین را بپذیرد، بیشتر در حوزه اختیارات دادگاه است. البته نظر والدین موثر است و آن‌ها می‌توانند یک نفر را معرفی کنند؛ اما مشارکت والدین در انتخاب کاستودین بسیار محدود است. در مقابل نظر والدین در مشخص کردن گاردین بیشتر موثر است. به این صورت که هنوز رای نهایی با دادگاه است اما والدین هم می‌توانند با افراد انتخاب شده دیدار داشته و بهترین فرد را انتخاب کنند.

سخن پایانی

اگر فرزند خردسال شما که هنوز به سن 18 سالگی نرسیده‌ است، قصد مهاجرت به کانادا را دارد؛ لازم‌‌ است که برای او یک کاستودین مشخص کنید. کاستودین می‌تواند یکی از والدین باشد و یا فردی با تایید دادگاه برای تقبل این وظیفه، انتخاب می‌شود. 

برای دریافت کاستودین شما باید مدارک هویتی خود و فرد قیم را به همراه اظهارنامه کاستودین به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید. دولت کانادا کاستودین را برای رسیدگی به کارهای اورژانسی، بررسی وضعیت تحصیلی و ایجاد یک پل ارتباطی بین مدرسه، دانش‌آموز و والدین انتخاب می‌کند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده‌ باشد.

سوالات متداول

  1. آیا انتخاب کاستودین در همه مقاطع الزامی است؟

طبق قوانین کانادا، دانش‌آموزان تا سن 10 سالگی برای تحصیل، به حضور والدین نیاز دارند؛ و کاستودین برای آن‌ها کاربرد ندارد. اما در مقطع بالاتر می‌توان از قابلیت کاستودین استفاده نمود و لزومی به حضور والدین نیست.

  • آیا هر دو والد می‌توانند به عنوان کاستودین دانش‌آموز، در کانادا بمانند؟

خیر؛ کاستودین تنها یکی از والدین کودک است. اما والد دیگر می‌تواند با ویزای توریستی در کانادا رفت‌و‌آمد داشته باشد.

  • آیا وقتی والدین همراه دانش‌آموز در کانادا زندگی کنند؛ باز هم به کاستودین نیاز است؟

خیر با حضور والدین، دیگر دلیلی برای گرفتن کاستودین وجود ندارد.

  • آیا کاستودین دانش‌آموز، باید در همان ایالتی که دانش‌آموز ساکن است، اقامت داشته باشد؟

بله؛ یکی از شرایط کاستودین این است که در نزدیکی محل زندگی دانش‌آموز باشد؛ تا بتواند در شرایط اورژانسی مانند فوریت‌های پزشکی، نیازهای او را پوشش بدهد.

  • آیا ممکن است یک دانش‌آموز زیر سن قانونی، به کاستودین نیاز نداشته باشد؟

گاهی ممکن است افسر پرونده، بنا‌بر شرایطی، تشخیص بدهد که نیازی به کاستودین وجود  ندارد. این مورد قانون خاصی ندارد و جز اختیارات افسر پرونده است.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی