سرتیتر خبرها

کبک سالانه به 80 هزار مهاجر نیاز دارد

کبک سالانه به ۸۰ هزار مهاجر نیاز دارد

در حال حاضر استان کبک با هدف حفظ شرایط اقتصادی خود نیازمند جذب تعداد مهاجران بیشتری، (تقریبا دو برابر وضعیت کنونی) است.

کبک که دومین استان بزرگ کانادا محسوب می شود در سال های اخیر توانسته با استقبال از حدود ۵۰ هزار مهاجر، پس از استان انتاریو در رتبه دوم قرار گیرد.

اما کبک در بین مناطق و استان های کانادا، بر اساس سرانه جذب متقاضیان مهاجر از سراسر جهان، از رتبه ششم برخوردار است. با این حال چنانچه استان کبک تصمیم خود در سال گذشته را مبنی بر کاهش جذب مهاجر (حدود ۴۱۸۰۰ نفر) در سال ۲۰۱۹، در نظر بگیرد، بدون شک این استان پیش تر از دیگر استان های کانادا عقب می افتد.

پیر شدن سریع تر جمعیت کبک نسبت به میانگین ملی کانادا

همانطور که در مطالعه اخیر کنفرانس کانادا نشان داده شد در حال حاضر به جهت کاهش میزان تولد در کبک، جمعیت این استان پیرتر از میانگین ملی کانادا می باشد.

در واقع این واقعیت های جمعیتی ممکن است به کیفیت زندگی شهروندان مقیم استان کبک صدمه بزند چراکه این موضوع به مرور زمان با مهار کردن رشد اقتصادی، باعث ایجاد محدودیت درآمدهای مالیاتی مورد نیاز برای تأمین بودجه خدمات اجتماعی همانند مراقبت های بهداشتی، آموزش و مراقبت های روزانه برای ساکنین این استان می شود.

همچنین طبق این مطالعه پیش بینی می شود که کبک تا سال ۲۰۲۸ نرخ مرگ و میر بیشتری را نسبت به تولد داشته باشد؛ به همین منظور لازم است تا استان کبک با اضطراب و نگرانی بیشتری نسبت به دیگر استان های کانادا، جمعیت خود را افزایش دهد.

مهاجرت بهترین و مناسب‌ترین راه حل موجود برای افزایش رشد جمعیت این استان

تلاش برای افزایش نرخ تولد بالاتر در کشورهای غربی موفقیت چندانی نداشته است و کبک گواه این امر است. علی رغم برنامه جهانی مراقبت روزانه، نرخ تولد کبک به اندازه میانگین ملی پایین است.

کبک سالانه به ۸۰ هزار مهاجر نیاز دارد

در نتیجه، هیئت کنفرانس کانادا پروژه هایی را بررسی می کند که تا سال ۲۰۲۳ جمعیت استان کبک از طریق مهاجرت تا ۱۰۰% افزایش یابد.

مشکلات رشد پایین و پیری جمعیت در کبک

استان کبک در هفته گذشته اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ با هدف افزایش رشد جمعیت، تعداد مهاجران را به ۴۴۵۰۰ نفر افزایش می دهد و حتی ممکن است این میزان جذب مهاجر را به آستانه ۵۰ هزار نفر نیز برساند.

اما این میزان جذب مهاجر بسته به  شرایط جمعیتی کبک بسیار پایین است به گونه ای که اگر این میزان مهاجرت را از امسال تا سال ۲۰۴۰ پایدار نگه دارد، اقتصاد آن فقط در مقایسه با میانگین ۱.۹ درصد پیش بینی شده کانادا، سالانه به میزان واقعی ۱.۴ درصد رشد خواهد کرد.

در واقع اکنون اهداف پایین مهاجرت کبک، رشد جمعیت را کند می کند و این امر می تواند پیامدهای اقتصادی منفی را بدنبال داشته باشد.

نیاز سالانه کبک به ۸۰،۰۰۰ مهاجر

طبق شرایط توافق نامه بین کانادا و کبک، در صورت استقبال و جذب این استان از مهاجران، بطور متوسط در طی دو دهه آینده، رشد اقتصادی کبک به میزان ۱.۷ درصد افزایش می یابد.

این توافق نامه فدرال-استانی، به کبک این امکان را می دهد تا بسته به میانگین جمعیت در کشور کانادا، مهاجر بپذیرد و با توجه به جمعیت امروز کبک، این بدان معنی است که این استان می تواند هر سال پذیرای حداقل ۲۳ درصد از جمعیت متقاضی مهاجرت به کانادا (چیزی حدود ۷۵۰۰۰ نفر مهاجر) باشد.

همچنان اگر کانادا به افزایش سطح مهاجرت خود بپردازد و اگر کبک بر اساس این توافقنامه عمل نماید، این استان سالانه پذیرای ۸۰ هزار مهاجر از سراسر جهان خواهد بود. که این تعداد ممکن است در ابتدا زیاد به نظر برسد، اما بر اساس سرانه، بیشتر استانها از این نرخ مهاجرت امروز استقبال می کنند.

ادغام مهاجران با اقتصاد و بازار کار در کبک

با وجود اینکه تصمیم کاهش میزان جذب مهاجر از جانب کبک مبتنی بر مسائل اقتصادی و اجتماعی و به گونه ای ادغام مهاجران با اقتصاد و بازار کار این استان می باشد؛ ولی داده های آماری کانادا نشان می دهد که ادغام اقتصادی در این استان طی سال های اخیر رو به بهبود بوده است.

در واقع ادغام مهاجران با اقتصاد کشور نه تنها به افزایش میزان اشتغال، دستمزد مهاجران و مشارکت اقتصادی کمک کرده بلکه باعث کاهش نرخ بیکاری در این استان نیز شده است.

چالش های جمعیت شناختی کبک باید به پیشرفت این تحولات مثبت کمک کند تا کمبود نیروی کار در استان به نفع کارگران متولد کانادا و مهاجران باشد.

علاوه بر این، اصلاحات بیشماری که توسط کبک طی سالهای متمادی صورت گرفته (همانند معرفی سیستم Arrima) باعث شد تا نتایج مثبتی را برای اقتصاد این استان (ادغام مهاجران در بافت بازار کار) به همراه داشته باشد.

در حال حاضر هر کدام از استان های واقع شده در کشور کانادا به دنبال سیاست ها و تصمیم های موثری هستند تا به ارتقای سطح زندگی شهروندان و تامین نیازهای آنها کمک کند.

و در نهایت با توجه به افزایش جمعیتی که به سرعت در حال پیری و میزان تولد در آن پایین است، استان کبک با استفاده از حق خود تحت آئین نامه کانادا-کبک، جهت خدمت و حفظ منافع شهروندان همواره تلاش می کند تا هر ساله مطابق با سطح دریافتی مهاجر توسط دیگر استانها، برای افزایش رشد جمعیت، با روشهایی از قبیل مهاجرت کاری به کانادا یا سرمایه گذاری در کانادا مهاجرانی را از سراسر جهان جذب نماید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *