اسکیل ورکر کانادا

برنامه مهاجرت نیروی کار ماهر به کانادا (Skilled Workers)

اسکیل ورکر کانادا یا نیروی کار ماهر کانادا یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا است که برای متقاضیانی با سابقه کار مشخص و تحصیلات دانشگاهی طراحی شده است. این برنامه را اداره مهاجرت تصویب کرده تا بتواند نیروهای کار متخصص را همراه با خانواده‌هایشان به جامعه کانادا جذب کرده و کمبود بازار کارش را جبران کند.

اگر تا امروز درباره اسکیل ورکر شنیده یا فکر می‌کنید امتیازاتش را دارید، در ادامه برای آشنایی بیشتر با جزئیات دقیق این روش مهاجرتی که بعد از پاندمی کرونا تغییر بسیاری کرده، با ما همراه باشید. برای بررسی شرایط جهت شرکت در برنامه skilled worker می‌توانید با تیم آتلانتیک 724 در ارتباط باشید.

اسکیل ورکر کانادا

برای مشاوره حضوری و تلفنی رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی آتلانتیک 724 در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و شرایط شما را رازیابی کنند.

برنامه اسکیل ورکر کانادا چیست؟

برنامه اسکیل ورکر کانادا Skilled Worker برای جذب نیروی کار متخصص و حرفه‌ای توسط اداره مهاجرت کانادا طراحی شده و یکی از روش‌های اخذ اقامت دائم این کشور محسوب می‌شود.

این برنامه بر‌اساس سیستم امتیازبندی عمل می‌کند، یعنی به متقاضیان بر‌اساس نمره زبان، تخصص، سابقه کار، تحصیلات دانشگاهی، داشتن خانواده درجه یک در کانادا و… امتیاز می‌دهد تا متقاضیان وارد استخر (pool) امتیازبندی شده و بتوانند با کسب امتیاز دعوت‌نامه بگیرند.

 افرادی که واجد شرایط این برنامه باشند، مستقیماً با اقامت وارد کانادا شده و می‌توانند از همان ابتدا برای کار درخواست داده یا فرزندشان را مدرسه بفرستند؛ یعنی اجازه کار و تحصیل دارند و توریست محسوب نمی‌شوند.

تفاوت اسکیل ورکر و اکسپرس اینتری

با این توضیحات ممکن است که اسکیل ورکر و اکسپرس اینتری کانادا را یک برنامه مشابه بدانید. اما در‌واقع برنامه اسکیل ورکر FSW یکی از سه زیرشاخه اکسپرس اینتری است تا مسیر مهاجرت نیروهای کار متخصص به کانادا را آسان کند. این برنامه طراحی شده تا افرادی با سابقه کار قابل‌قبول از خارج از مرزهای کانادا بتوانند برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهند.

برنامه اسکیل ورکر کانادا چیست؟

شرایط اسکیل ورکر کانادا (چه افرادی می‌توانند از طریق برنامه نیروی کار ماهر مهاجرت کنند؟)

واجدان شرایط برای برنامه مهاجرتی اسکیل ورکر یا نیروی کار ماهر و متخصص باید بتوانند معیارهای این برنامه را از طریق اسناد و مدارک قانونی اثبات کنند، مثلاً برای امتیاز زبان باید نمره یک آزمون معتبر مانند آیلتس را داشته و ضمیمه پرونده کنند که در ادامه این شرایط را با جزئیات بیان کرده‌ایم.

1. سابقه کاری برای اسکیل ورکر

برای برنامه اسکیل ورکر، متقاضی باید در گروه‌های شغلی فنی و مهندسی، فنی و حرفه‌ای، مدیریتی سابقه کار داشته و تحصیلاتش هم مرتبط با این سابقه کاری باشد.برای اثبات این مورد باید حتماً در این حوزه‌های شغلی سابقه کار را از طریق سابقه بیمه، نامه گواهی اشتغال به کار شرکت یا نامه شرح وظایف با مهر و امضا ارائه دهید. در ضمن باید برای این شغل حقوق گرفته و بتوانید از طریق فیش حقوقی این درآمد را اثبات کنید. 

همچنین حداقل سابقه کاری هم باید یک سال کار تمام‌وقت و مداوم باشد. منظور از حداقل هم کمترین میزان امتیاز است، قاعدتاً با بیشتر شدن سابقه کاری امتیازتان هم در سیستم رتبه‌بندی بیشتر می‌شود، پس افرادی با سابقه کار کمتر از یک سال یا سابقه کار نیمه‌وقت واجد شرکت در این برنامه نیستند.

2. مهارت زبانی

معیار بعدی تسلط به زبان انگلیسی و مدرک زبان CLB است، البته شما می‌توانید هر دو مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی را ارائه دهید؛ اما باید حتماً نمره‌تان را به معادل clb تبدیل کرده و از طریق آن امتیاز بگیرید.

نمره‌ قابل‌قبول برای گرفتن امتیاز زبان معادل clb 7 است و بهترین آزمون پیشنهادی آیلتس است. متقاضی اصلی و همسرش باید در آزمون آیلتس شرکت کرده و در تمامی 4 مهارت نمره قابل‌قبول به دست آورند. نمره متقاضی اصلی باید معادل clb 7  باشد و همسرش می‌تواند نمره کمتری بگیرد.

3. تحصیلات

تحصیلات رکن و معیار اصلی شرکت در برنامه نیروی کار ماهر است و اگر کسی تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد اصلاً واجد شرایط این روش مهاجرتی کانادا نیست.

اگر در کانادا تحصیل کرده باشید که سابقه تحصیل کانادایی دارید، در غیر این صورت باید مدارک دانشگاهی‌تان مثلاً کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد را معادل‌سازی کرده و برای گرفتن امتیاز ضمیمه پرونده کنید. در این سیستم رتبه‌بندی امتیاز مدارک دکتری و کارشناسی‌ارشد از کارشناسی بیشتر است. در ضمن مدرک دانشگاهی همسر هم می‌توانید به متقاضی امتیاز اضافه بدهد.

4. پشتیبانی مالی

مسئله مهم بعدی اثبات تمکن مالی است. شما به‌عنوان مهاجر باید یک سری دارایی و سرمایه داشته و آن‌ها را برای امکان پرداخت هزینه‌های یک سال زندگی مشترک به سفارت نشان دهید. این سرمایه باید شامل پرداخت هزینه‌های خوردوخوراک برای یک سال، هزینه اجاره خانه، هزینه روزمره و موارد مشابه باشد، یعنی سفارت بداند که حتی اگر برای مدتی مشخص شما کار هم پیدا نکنید، توانایی مالی لازم برای مخارج روزمره را دارید.

5. اقامت در کانادا

آخرین مورد اقامت است. متقاضی هنگام تکمیل پرونده می‌تواند استان و شهر موردنظرش برای کار و زندگی را به سفارت بگوید. برای این تصمیم مهم پیشنهاد می‌کنیم حتماً با مشاوران آتلانتیک 724 مشورت کرده و بر‌اساس شرایطتان یعنی سرمایه، سابقه شغلی و بازار کار استان‌های مختلف برای انتخاب محل زندگی تصمیم بگیرید.

امتیازبندی اسکیل ورکر کانادا

امتیازبندی اسکیل ورکر کانادا

هرکدام از موارد بالا یک امتیاز مشخص داشته و شما باید بر‌اساس شرایط فعلی‌تان امتیاز‌تان را محاسبه کنید. در صورتی هم که امتیاز کم بیاورید، با شرکت در آزمون زبان و گرفتن نمره بیشتر می‌توانید شانستان را بیشتر کنید. در مقاله «سیستم جامع امتیاز‌بندی اکسپرس اینتری کانادا یا CRS» جزئیات بیشتری از این موضوع را ارائه کرده‌ایم.

امتیاز مهارت زبان

حداکثر امتیاز زبان بین 24 تا 28 و برای نمره‌ای معادل با CLB 7 است. در ضمن یادتان باشد که آزمون آیلتس فقط دو سال اعتبار دارد و اگر از تاریخ اعتبار آزمونتان گذشته باشد، شامل امتیاز نخواهد شد.

امتیاز سن

به‌عنوان نیروی کار ماهر شما باید در یک بازه سنی مشخص باشید تا بتوانید برای شرکت در این برنامه مهاجرتی امتیاز بگیرید. متقاضیان بین 18 تا 35 سال بیشترین امتیاز سن یعنی تا 12 امتیاز را گرفته و هر‌چقدر سنشان بیشتر شود، از امتیازشان کم خواهد شد.

امتیاز سابقه کاری

حداکثر امتیاز از سابقه کاری 15 است. این سابقه کاری باید برای شغلی مرتبط با تحصیلاتتان باشد که به‌صورت تمام‌وقت بوده و شما در ازای آن حقوق دریافت کردید.

امتیاز تحصیلات

افرادی که خارج از کانادا درس خواندند با معادل‌سازی مدارکشان می‌توانند تا 25 امتیاز را به دست آوردند که برای مقطع دکتری یعنی بالاترین میزان تحصیلات است. به همین ترتیب امتیاز کارشناسی‌ارشد و کارشناسی کمتر خواهد شد.

امتیاز سابقه یا پیشنهاد کاری (جاب آفر)

اگر بتوانید از کارفرمای کانادایی نامه جاب آفر کانادا (Job offer) بگیرید که نشان دهد بعد از ورود به خاک کانادا قرار است پیش آن کارفرما مشغول به کار شوید، حداکثر 10 امتیاز به کل نمره‌تان اضافه می‎شود. فقط یادتان باشد که این نامه پیشنهاد شغلی باید در گروه TEER 0, 1, 2, 3 سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا باشد و کارفرما حتماً باید برایتان مجوز LMIA بگیرد.

امتیاز انطباق‌پذیری

داشتن اقوام درجه یک در کانادا امتیاز دارد. در‌واقع این امتیاز همین انطباق‌پذیری است؛ یعنی شما می‌توانید بر‌اساس امتیازهای همسر یا اقوامتان در کانادا حداکثر تا ده امتیاز را به دست آورده و شانستان را برای اخذ اقامت کانادا بیشتر کنید.

مراحل درخواست برنامه اسکیل ورکر کانادا (FSW)

مراحل درخواست برنامه اسکیل ورکر کانادا (FSW)

اگر شرکت در برنامه skilled worker توجهتان را جلب کرده یا فکر می‌کنید شرایطش را دارید، در ادامه همراه شوید تا ببینیم آیا می‌توانید روی شرکت در این برنامه حساب کنید یا خیر! 

مرحله ۱: واجد شرایط بودن خود را بررسی کنید!

اولین کار این است که ببینید آیا بر‌اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا واجد شرایط هستید یا خیر! یعنی eligibility دارید یا امتیازهایتان به شرکت در برنامه نمی‌رسد.

در سایت اداره مهاجرت کانادا عبارت اسکیل ورکر را سرچ کرده و بر‌اساس جدول امتیاز‌بندی به سوالات پاسخ دهید تا سایت به‌صورت هوشمند امتیازهایتان را محاسبه کرده و بگوید در چه وضعیتی هستید.

مرحله ۲: مدارک مورد‌نیاز خود را برای ایجاد پروفایل آماده کنید

اگر امتیاز لازم را دارید، باید تمامی مدارک را برای ارسال به سفارت آماده و ترجمه کنید. در این مرحله باید مدارکی مثل اسناد هویتی، مدارک تحصیلی و… را ترجمه کرده تا بعدها بر‌اساس چک‌لیست ضمیمه پرونده کنید. در مورد این اسناد و مدارک می‌توانید با مشاوران تیم آتلانتیک 724 نیز مشورت کنید.

مرحله ۳: ساخت پروفایل اکسپرس اینتری

در مرحله سوم سری به سایت اداره مهاجرت کانادا زده و با آدرس ایمیلتان یک حساب کاربری بسازید. در این قسمت باید به یک‌سری سوالات پاسخ داده و نوع برنامه مهاجرتی‌تان را انتخاب کنید تا چک‌لیست مدارک برایتان آماده شود.

مرحله ۴: پروفایل و رتبه خود را برای CRS بهبود بخشید

حالا می‌توانید بعد از بارگذاری مدارک و در این مدتی که برای مراحل بعدی آماده می‌شوید، برای بهبود نمره‌تان تلاش کنید. شرکت مجدد در امتحان زبان آیلتس مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای بالا‌بردن امتیازتان انجام دهید. اگر هم در شرکت محل کار ارتقا داشتید یا هم‌زمان درس می‌خواندید و مدرک دانشگاهی‌تان تغییر کرده حتماً برای افزایش نمره ضمیمه پرونده کنید.

مرحله ۵: دریافت دعوت‌نامه

بهترین قسمت برای افراد واجد شرایط در برنامه اسکیل ورکر دریافت دعوت نامه کانادا است. با دریافت دعوت‌نامه استانی شما 60 روز فرصت برای تکمیل پرونده دارید تا برایتان ITA از اداره مهاجرت کانادا یا همان IRCC صادر شده و بتوانید با خیال راحت در استخر اکسپرس انتری منتظر دریافت اقامت باشید.

مرحله ۶: تکمیل معاینات پزشکی و سوابق

با دریافت دعوت‌نامه و به‌عنوان شخصی که می‌خواهد شهروند کانادا شود باید یک‌سری معاینات پزشکی هم انجام دهید تا مشخص شود بیماری واگیردار خاص و مهمی ندارید. ارائه عدم سوء‌پیشینه هم در همین مرحله اجباری است که هم به‌صورت آنلاین و هم با مراجعه به پلیس 10+ می‌توانید این سند را دریافت کنید.

مرحله ۷: برنامه الکترونیکی شما بررسی می‌شود

در این مرحله درخواست و تمامی اسناد و مدارکتان توسط آفیسر اداره مهاجرت کانادا بررسی شده و طی یک بازه زمانی به اطلاع شما یا وکلایتان خواهد رسید. اگر می‌خواهید تمامی این مراحل توسط وکیل برایتان طی شود می‌توانید از همراهی تیم مجرب آتلانتیک 724 کمک بگیرید.

 مرحله ۸: بررسی تایید اقامت دائم کانادا

حدود 80% از پرونده‌ها در بازه زمانی شش‌ماهه بررسی شده و نتایجش به اطلاع متقاضیان می‌رسد. در این بازه زمانی که باید تعطیلات را از آن حذف کنید، منتظر نتیجه قطعی بمانید که از طریق ایمیل به اطلاعتان می‌رسد.

مرحله ۹: دریافت کارت PR اقامت دائم

گذر موفق از این مراحل با دریافت کارت اقامت دائم کانادا یعنی PR همراه است. حالا شما می‌توانید به‌عنوان شهروند کانادا وارد خاک این کشور شده و همراه با خانواده ساکن شهرهای مختلف شوید.

فرایند بررسی و اقدام در اسکیل ورکر (برنامه مهاجرت نیروی کار ماهر) چقدر زمان می‌برد؟

پروفایل برنامه اسکیل ورکر از زمان ایجاد به مدت 12 ماه اعتبار دارد؛ پس شما می‌توانید امروز حساب کاربری ساخته و تا یک سال آینده هر زمان فرصت کردید، مدارک را آپلود کنید.

اگر دعوت‌نامه دریافت کنید فقط تا 60 روز فرصت تکمیل اپلیکیشن و ارسال تمامی مدارک را دارید و همان‌طوری هم که گفتیم 80% از پرونده‌ها در یک بازه زمانی شش‌ماهه بررسی و نتایجش اعلام می‌شود. با این حساب از زمان آمادگی برای آزمون آیلتس حدود شش ماه تا یک سال طول می‎کشد که برای آزمون زبان آماده شده و بعد بین دو تا سه ماه هم باید برای جمع‌آوری مدارک وقت بگذارید.

آیا برای FSW یا اسکیل ورکر نیاز به اظهار تمکن مالی است؟

متقاضیان برنامه اسکیل ورکر کانادا باید برای هزینه‌های شش ماه الی یک سال زندگی با فرض این که نتوانند کار پیدا کنند، آماده باشند. این هزینه شامل همه هزینه‌‌های روزمره، اجاره خانه، خوردوخوراک، مدرسه بچه‌ها و… می‌شود.

هزینه اقدام از طریق اسکیل ورکر چقدر است؟

هزینه اقدام از طریق اسکیل ورکر چقدر است؟

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر شما باید یک‌سری هزینه برای ترجمه مدارک و دستمزد وکیل پرداخت کرده و یک‌سری هزینه را مستقیماً به سایت اداره مهاجرت کانادا پرداخت کنید؛ که شامل هزینه بررسی پرونده‌تان می‌شود که به شرح جدول زیر است:

عنوانهزینه بررسی پرونده به دلار کانادا
هزینه متقاضی اصلی1365
هزینه همسر قانونی یا پارتنر1365
فرزندان مجرد زیر 22 سال230

آیا برای اسکیل ورکر نیاز به مدرک زبان است؟

بخش مهمی از امتیازهای شما وابسته به مدرک زبان است که باید حتماً معادل clb 7 برای متقاضی اصلی باشد، پس روی شرکت در آزمون زبان آیلتس برنامه‌ریزی کرده تا زمانی که قصد آپلود و ارسال مدارکتان را دارید، نمره زبان هم آماده باشد و بتوانید امتیازش را بگیرید.

مشاغل واجد شرایط برنامه کارگر ماهر فدرال

در مورد امتیاز شغلتان در سیستم اسکیل ورکر می‌توانید تمامی سوالات را از مشاوران آتلانتیک 724 بپرسید. در جدول زیر هم مشاغل واجد شرایط را برایتان آوردیم:

تایپ مهارتیعنوان شغلیکد ناک شغلی
0مشاغل قانون‌گذاری0011
0مدیران ارشد رسمی و دولتی0012
0مدیران مالی و افراد شاغل در بیزینس و تجارت0013
0مدیران میانی، افراد کادر درمان و اعضای انجمن‌های اجتماعی0014
0مدیران میانی و افراد شاغل در رسانه و مدیا0015
0مدیران ساختمانی، افراد شاغل در بخش حمل‌ونقل و تولید0016
0مدیران مالی0111
0مدیران HR و منابع انسانی0112
0مدیران فروش0113
0مدیران بخش‌های خدماتی0114

آیا همسر و فرزندان از طریق اسکیل ورکر می‌توانند مهاجرت کنند؟

شخصی که به‌عنوان متقاضی اصلی درخواست شرکت در برنامه اسکیل ورکر بدهد، می‌تواند از طریق همسرش هم امتیاز گرفته و فرزندانش را به کانادا ببرد. علاوه‌بر متقاضی، همسر و فرزندان او هم اجازه کار و تحصیل قانونی در کانادا دارند و شهروند شناخته می‎شوند.

آیا والدین از طریق برنامه نیروی کار مهار مهاجرت می‌توانند کنند؟

متاسفانه، والدین همراه متقاضی شامل برنامه اسکیل ورکر نشده و نمی‌توانند همراهش بروند. بعد از حضور متقاضی و خانواده‌اش در خاک کانادا والدین با دریافت دعوت‌نامه می‌توانند به کانادا به‌عنوان توریست سفر کنند.

در‌نهایت مهاجرت از طریق برنامه skilled worker یک روش آسان و سریع اخذ اقامت دائم کانادا است. برای کم کردن ریسک و افزایش شانس دریافت اقامت اسکیل ورکر با مشاوران آتلانتیک 724 در ارتباط باشید. مشاوران مجرب و حرفه‌ای ما در تمام مسیر مهاجرت به کانادا شما را همراهی خواهند کرد.

سوالات متداول

متقاضی باید در چه امتحان زبانی برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر شرکت کند؟

امتحان آیلتس جنرال برای متقاضیان برنامه اسکیل ورکر است و کانادا هنوز امتحان PTE را تایید نکرده، پس فقط برای شرکت در آزمون آیلتس جنرال برنامه‌ریزی کنید.

هزینه‌های زندگی در کانادا را از کجا پیدا کنیم؟

در گوگل عبارت …Cost of living in را سرچ کرده و هزینه‌های مرتبط با شهر موردنظرتان را به تفکیک پیدا کنید.

آیا برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا داشتن جاب آفر الزامی است؟

خیر؛ ارائه جاب آفر در برنامه اسکیل ورکر اجباری نیست، ولی داشتن چنین مدرک مهمی امتیازهایتان را بیشتر می‌کند.

فرم ارزیابی اولیه

برای شروع روند مهاجرت خود ، لطفا ابتدا فرم ارزیابی را تکمیل کنید.