مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا با توجه به دانشگاه‌های مطرح و برتر در سطح جهانی این کشور بسیار پرطرفدار است و یکی از روش‌های مهاجرت کانادا اقدام از طریق ویزای تحصیلی کانادا به ویژه برای تحصیل پزشکی در کانادا می‌باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و می‌توان کانادا را بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان دانست. این کشور در شمالی‌ترین نقطه قاره آمریکای شمالی قرار دارد که دومین و یکی از ثروتمندترین کشورهای پهناور جهان می‌باشد. بالا بودن تعداد متقاضیان تحصیل، وجود کیفیت آموزشی در سطح استاندارد جهانی و همچنین ارائه مدارک معتبر بین‌المللی نمونه‌هایی از بارز بودن تحصیل در کانادا می‌باشد. به واسطه همین امر، فرصت‌های شغلی بسیار مطلوبی را برای فارغ التحصیلان به وجود می‌آورد. با توجه به شرایط بسیار مطلوب تحصیل و زندگی در این کشور، هزینه های زندگی دانشجویی بسیار مقرون به صرفه است و از کشور های پیشرفته ای مانند انگلیس و آمریکا بسیار کمتر می‌باشد.

بسیاری از افراد جهت مهاجرت به کانادا، معمولا از طریق تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا اقدام می‌کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی می‌توانند نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی، درخواست ارائه دهند. پس بهتر است بگوییم که روش مهاجرت پزشکان به کانادا یکی از مهاجرت‌های مورد بحث روز دنیا می‌باشد.

مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان به کانادا

امروزه کشور کانادا به یکی مناسب‌ترین و بهترین مقاصد برای مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان تبدیل شده به گونه‌ای که سالانه پزشکان بسیاری با ویزای کار کانادا به این کشور مهاجرت می‌نمایند.

پروسه مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان به کانادا

کشور کانادا با فراهم نمودن شرایطی باعث شده تا پزشکان و دندانپزشکان بتوانند به راحتی در مطب شخصی خود و یا بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشغول به کار شوند.

در واقع متقاضیانی که قصد مهاجرت و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا را دارند می‌توانند با کمک برنامه تخصص فدرال و سیستم اکسپرس اینتری کانادا به این کشور مهاجرت نمایند. (این برنامه مناسب برای افراد متخصصی است که تحت حمایت کارفرما نیستند.) طبق این برنامه، پزشکان و دندانپزشکان در کانادا، لازم است تا حداقل دارای ۱ سال سابقه کار تمام وقت و یا ۱۰ سال تجربه کار نیمه‌وقت باشند. در این صورت آنها می‌توانند جهت دریافت ویزای کانادا به برنامه نیروی متخصص فدرال، درخواست دهند. همچنین لازم است تا متقاضیان در هنگام درخواست، با ارائه مدرک و آزمون‌های رسمی، تسلط خود بر زبان انگلیسی و یا فرانسوی را نشان دهند.

البته از آن جایی که روند اقامت دائم کانادا برای پزشکان و دندانپزشکان، یک پروسه پیچیده می‌باشد؛ بهتر است که متقاضیان قبل از انجام هرگونه اقدامات، با یک مشاور متخصص در جهت امور مهاجرت کانادا مشورت کنند.

مهاجرت پزشکان به کانادا

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

پزشکان متخصص جهت مهاجرت و تحصیل پزشکی در کانادا، لازم است تا از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • ارایه مدرک تحصیلی علمی از دانشگاه های معتبر
  • برخورداری از آموزش‌های تخصصی
  •  دریافت گواهی نامه شرکت در امتحان‌های کالج سلطنتی پزشکان و جراحان در کانادا

پزشکان عمومی نیز جهت مهاجرت به کشور کانادا لازم است تا شرایط زیر را داشته باشند:

  • برخورداری از مدرک لیسانس از دانشگاه‌های معتبر پزشکی
  • گذراندن دوره‌های آموزش درمانی خانوادگی و پزشکی، طی مدت ۲ الی ۳ سال
  • تکمیل معاینات (واجد شرایط) از شورای پزشکی کشور کانادا، جهت اخذ مجوز از استان و منطقه مورد نظر

لازم به توضیح است که پزشکان متخصص در زمینه بالینی جهت مهاجرت به کانادا باید ضمن تحصیل در دوره‌های آموزشی (طی ۴ الی ۵ سال)، از تحصیلات فوق تخصصی (طی مدت ۲ سال) نیز برخوردار باشند. همچنین پزشکان متخصص جراحی نیز ملزم به گذراندن دوره‌های تخصص جراحی در بازه ۵ الی ۶ سال می‌باشند.

شرایط مهاجرت دندانپزشکان به کانادا

متقاضیان دندانپزشکی در کانادا نیز جهت مهاجرت و تحصیل، نیازمند توجه و رعایت یکسری شرایط می‌باشند که این موارد شامل:

  • گذراندن ۱ الی ۴ سال از تحصیلات تکمیلی، قبل از تکمیل تحصیلات دندانپزشکی
  • ارایه مدرک تحصیلی علمی از دانشگاه‌های معتبر دندان پزشکی
  • دریافت مجوز لازم از دستگاه نظارتی منطقه یا استان
  • و دریافت مجوز برای کار تخصصی

توجه شود که در صورت ارسال درخواست متقاضی جهت مهاجرت کانادا، این درخواست بر اساس موارد زیر بررسی  و مورد ارزیابی قرار می گیرد:

  • میزان تحصیلات
  • تجربه و سابقه کاری
  • سن فرد متقاضی
  • تسلط فرد در زبان فرانسوی یا انگلیسی
  •  سازگاری او با شرایط کشور کانادا

درآمد پزشکان در کانادا

رشته پزشکی در کشور کانادا یکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی می‌باشد به گونه‌ای که میانگین درآمد سالیانه پزشکان در این کشور مبلغی بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار کانادا می‌باشد. البته این میزان درآمد ممکن است در دیگر مشاغل حوزه پزشکی متفاوت باشد.

درآمد دندانپزشکان در کانادا

در حال حاضر میزان حقوق و دستمزد دندان پزشکان در کانادا بسته به موقعیت مکانی و میزان مهارت هر فرد متفاوت می‌باشد؛ اما با این حال میانگین درآمد دندان پزشکان در کانادا مبلغی بالغ بر ۳۵۰ هزار دلار (در سال) می‌باشد.

مراحل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

فرد متقاضی باید اول از هرچیز تصمیم بگیرد که در کدام یک از دانشگاه‌های کانادا قصد ادامه تحصیل دارد. برخی از دانشجویان، متقاضی پذیرش در یکی از دانشگاه‌های خاص کشور کانادا هستند و تنها برای یک دانشگاه درخواست و رزومه خود را می‌دهند. به هر حال نسبت به دانشجویانی که برای چند دانشگاه تقاضای اخذ پذیرش می‌فرستند شانس کمتری را به مراتب خواهند داشت.

رقابت برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور بالاست و اینکه دانشجو تمامی شرایط پذیرش دانشگاه مدنظرش را بداند و آنها را هنگام ارسال درخواست پذیرش در نظر داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.
اولین کاری که فرد متقاضی برای اخذ پذیرش دانشگاه باید انجام دهد، این است که شرایط ورود را داشته باشد. اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان داوطلب می‌خواهند که حداقل ۲ سال در دانشگاه درس خوانده باشند و دروس علوم پایه ای را قبل از ورود به رشته پزشکی را طی کنند. برای فهمیدن این شرایط، وب‌ سایت دانشگاه مد نظرتان را مورد بررسی قرار دهید.
لازم به ذکر است که دانشگاه‌های پزشکی در هنگام تصمیم گیری برای پذیرش دانشجو، به صورت بسیار دقیق به بررسی عملکرد آکادمیک آنها می‌پردازند. کمیته های انتخاب دانشجو با توجه به نمره‌های متقاضی قضاوت کرده که او عادات درسی درست و هوش کافی برای تحصیل در رشته پزشکی را دارد! و همچنین نتایج آزمون MCAT و CASPer  به طور کامل و تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهند.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

افرادی که می‌خواهند در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا تحصیل کنند، در مرحله اول باید ۲ تا ۴ سال در یکی از دانشگاه‌های این کشور، در رشته‌های مرتبط با پزشکی همچون علوم تجربی، زیست شناسی، روانشناسی و … تحصیل کرده و مدرک لیسانس این رشته‌ها را دریافت کنند.

در مرحله بعدی باید در آزمونی تحت عنوان MCAT که اختصار شده عبارت آزمون سراسری پزشکی است شرکت کنند. زبان تحصیل در کانادا بستگی به دانشگاه انتخابی متقاضیان دارد. پس از گذراندن این مرحله و در صورت قبولی در این آزمون، ورود به دانشگاه‌های پزشکی و یا دندانپزشکی برای افراد امکان پذیر می‌شود. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور ۴ تا ۶ سال زمان می‌برد و از جمله شروط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی کانادا، داشتن معدل حداقل ۱۵ برای مقاطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی و همچنین داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل ۶.۵ است. آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا که مدرک زبان انگلیسی ندارند ابتدا باید در دوره‌های آموزشی زبان در دانشگاه و یا کالج‌های زبان در کانادا شرکت کنند.

محدودیت پذیرش برای تحصیل پزشکی در کانادا و یا در رشته دندانپزشکی، در تمامی دانشگاه‌های کانادا وجود دارد و آن دسته از داوطلبانی که رزومه تحصیلی قابل توجهی و همچنین مدرک زبان معتبر داشته باشند، از شانس بیشتری برای دریافت پذیرش از دانشگاه مربوطه برخوردار می‌شوند. تحصیل در رشته‌ی پزشکی و دندانپزشکی در کانادا حدود ۶ سال زمان می‌طلبد. دانشجویان در این دوره، آموزش عملی را در یک کلینیک یا بیمارستان معتبر سپری طی می‌کنند.

آزمون پزشکی در کانادا یا تست پذیرش کالج پزشکی در کانادا (MCAT) چیست؟

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در کانادا، آمریکا و یا استرالیا را دارند مستلزم شرکت در یک آزمون استاندارد بین‌المللی تحت عنوان آزمون پزشکی هستند. اگرچه این آزمون با هدف بررسی میزان مهارت‌ها و سنجش توانایی افراد برگزار می‌شود اما برای همه دانشگاه‌ها و کالج‌های پزشکی ضروری و الزامی نمی‌باشد. و تنها قانونی است که برخی از دانشگاه‌ها به آن پایبند هستند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا به ازای هر سال تحصیلی در حدود ۱۱۹۰۰ دلار کانادا می‌باشد که البته این مبلغ با توجه به دانشگاه و همچنین مقطع تحصیلی، بین ۱۱ الی ۳۰ هزار دلار کانادا، متغیر می‌باشد. البته دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود در کانادا از شرایط بورسیه تحصیلی و همچنین وام‌های دانشجویی استفاده کنند و در طول ترم تحصیلی هزینه‌های تحصیلی خود را به صورت اقساطی پرداخت نمایند و حتی می توانند ۲۰ ساعت در هفته را مشغول به کار شوند و به ازای هر ساعت کار مبلغی حدود ۹ تا ۱۳ دلار حقوق دریافت نمایند، که این مبلغ به راحتی بخشی از هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی دانشجو را تامین می‌کند.

در جدول زیر به بررسی هزینه تحصیل پزشکی در برخی از دانشگاه های مطرح کانادا می پردازیم:

دانشگاههزینه تحصیل (شهریه)
دانشگاه مموریال نیوفاندلند۳۰۰۰۰ دلار
دانشگاه تورنتو۲۷۸۵۰ دلار
دانشگاه کوئین۲۴۲۶۰ دلار
دانشگاه اتاوا۲۲۵۰۰ دلار
دانشگاه دالهاوزی۱۸۳۰۰ دلار
دانشگاه بریتیش کلمبیا۱۷۷۵۵ دلار
دانشگاه ساسکاچوان۱۶۲۳۶ دلار
دانشگاه کلگری۱۵۹۸۶ دلار
دانشگاه مونترال۱۴۳۱۰ دلار
دانشگاه شربروک۱۲۶۶۰ دلار
دانشگاه آلبرتا۱۲۰۴۴ دلار

دانشگاه‌های دندانپزشکی در کانادا

با توجه به این که رشته پزشکی و دندانپزشکی امروزه به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در سراسر جهان تبدیل شده است، همواره در کشور کانادا نیز دانشگاه‌های معتبر بسیاری در زمینه دندانپزشکی مشغول به فعالیت می‌باشند:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل (این دانشگاه متقاضیان را بدون گذراندن آزمون DAT، می پذیرد.)
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه‌های پزشکی در کانادا

ضمن اسامی نام برده شده در قسمت بالا، دانشگاه‌های زیر نیز در زمینه پزشکی در کانادا مشغول به فعالیت می‌باشند:

  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه کوئین
  • دانشگاه شربروک
  • دانشگاه لیکهد
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند

متداول‌ترین پرسش‌های افراد درباره تحصیل پزشکی در کانادا

۱- میزان اعتبار مدرک پزشکی در کانادا چقدر است؟

وجود دانشگاه‌های پزشکی برتر در کانادا با استانداردهای آموزشی بالا، سبب شده تا مدرک پزشکی در این کشور، از اعتبار بالایی در سراسر جهان برخوردار باشد.

۲- آزمون پزشکی MCAT شامل چه دروسی می‌شود؟

متقاضیان برای شرکت در این آزمون، بهتر است در دروس بیولوژی، آزمایشگاه شیمی آلی، آزمایشگاه شیمی عمومی، آزمایشگاه فیزیک، زبان انگلیسی و… مهارت داشته باشند.

۳- آیا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور کانادا به صورت رایگان وجود دارد؟

به طور کلی، تحصیل در دانشگاه‌های کانادا رایگان نمی‌باشند و دانشجویان برای گذراندن دوره تحصیلی خود مستلزم پرداخت مبلغی به عنوان شهریه می‌باشند. اما در صورت ممتاز بودن دانشجو و گرفتن بورس، این بورسیه تحصیلی ممکن است بخشی از هزینه و یا تمام آن را تحت پوشش قرار دهد.

۴- پرمتقاضی‌ترین رشته‌های پزشکی در کانادا کدامند؟

به افراد متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا توصیه می‌شود تا قبل از اقدام، درباره مشاغل و رشته‌های پرطرفدار پزشکی در این کشور، اطلاعات کافی را به دست آورند تا بتوانند پس از تحصیل، زمینه را برای شروع کسب و کار خود فراهم نمایند. از بین مشاغل متفاوت در حوزه پزشکی، رشته‌های پرستاری، فیزیوتراپ، دستیار پزشک، دستیار کار و درمان و… همواره متقاضیان بیشتری را به سوی خود جذب می‌کنند.

چنانچه قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا را دارید، با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی