با داشتن شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه، می توانید از بورسیه درصدی و بورسیه فول فاند بهره مند شوید.

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه 2024

برای خیلی از شما ممکن است هزینه‌های بالا، تحصیل در کشور ترکیه را به آرزویی محال و دست نیافتنی تبدیل کرده باشد. اما تاکنون شده که به بورسیه تحصیلی ترکیه فکر کنید و بخواهید از این راه برای تحصیل در این کشور اقدام کنید. امکان تحصیل رایگان در ترکیه از طریق بورسیه، برای دانشجویان بین‌المللی که با موانع مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، فرصتی فوق‌العاده است. از این رو، توصیه می کنیم در ادامه همراه ما باشید تا با شناخت شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه در سال 2024 و آشنایی با مزایای آن، از این روش بهترین استفاده را ببرید.

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

چند سالی می‌شود که تب و تاب مهاجرت و تحصیل در ترکیه در بین متقاضیان، مخصوصا محصلان بین‌المللی بالا گرفته است. وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر در ترکیه، در این مورد بی‌تاثیر نبوده است. اما هستند کسانی که به سبب هزینه‌های بالای مهاجرتی و سایر مشکلات اقتصادی قید تحصیل در این کشور را می‌زنند. اینجاست که با کمی دقت عمل و با انتخاب بهترین راه، خواهید توانست به این خواسته تحقق ببخشید؛ آن هم با کمک اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه.

عموما اخذ بورسیه در هر کشور خارجی، تحصیل رایگان را با خود به همراه خواهد داشت. چرا که بورسیه، نوعی کمک مالی تلقی می‌شود که از سوی دولت، دانشگاه انتخابی و یا افراد خیر، در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می‌گیرد تا آنها بدون دغدغه‌ی پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای، از حق تحصیل محروم نشوند. بورسیه تحصیلی ترکیه نیز به همین صورت شکل می‌گیرد. با این تفاوت که شرایط پذیرش افراد از طریق بورسیه دولتی ترکیه با دیگر نقاط جهان کمی از یکدیگر متفاوت عمل می‌کند. شرایطی که در بیشتر مواقع منجر به تحصیل رایگان در ترکیه می‌شود و در برخی از مقاطع تحصیلی و انتخاب برخی از دانشگاه‌ها، کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها را بدنبال خواهد داشت. پس از یاد مبرید که بورسیه تحصیلی، الزاما به منزله‌ی تحصیل رایگان نه تنها در ترکیه، بلکه در هیچ کشوری نمی‌باشد. همه‌چیز بستگی به شرایط و موقعیت‌تان دارد!

بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

دولت ترکیه همانند بسیاری از کشورهای خارجی از طریق برنامه بورسیه بین‌المللی، کمک هزینه‌ی تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی، اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان در هر مقطعی تقبل می‌کند. اعطای این بورسیه و امکان تحصیل رایگان در ترکیه، با تکیه بر هدف ارتقای سطح تعاملات بیشتر با دیگر کشورهای جهان به جریان می‌افتد. تا بدین طریق هر ساله دانشجویان هر کشوری به جز اتباع ترکیه، دوره‌های تحصیلات تکمیلی خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بدون نیاز به بازپرداخت هزینه‌ای، تنها به‌واسطه یکی از انواع بورسیه تحصیلی ترکیه (بورسیه درصدی و بورسیه فول فاند) در شرایطی ایده‌آل سپری نمایند.

آیا فکر می‌کنید که بورسیه تحصیلی ترکیه شامل حال همه متقاضیان می‌شود؟!

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه به این سادگی‌ها هم نیست که هر دانشجویی از هر کشوری بتواند با کمک آن دوره‌های تحصیلی خود را بصورت رایگان بگذراند. در ابتدا باید این نکته را خاطر نشان کنیم که تنها دانشجویانی می‌توانند نسبت به دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کنند که به هیچ عنوان، چه در حال حاضر و چه در گذشته، شهروند ترکیه شناخته نمی‌شدند. این شرط اصلی تحصیل رایگان در ترکیه بشمار می‌رود. با این حال، تمایل به جذب دانشجویان بین‌المللی، دولت ترکیه را مجبور ساخته تا برای بورسیه تحصیلی ترکیه در سال ۲۰۲۱، شرایط جدیدی را اطلاع رسانی نماید. شرایطی که مطمئنا با ساده‌تر کردن تحصیل در ترکیه، راه ورود موفقیت آمیز را برای دانشجویان با استعداد و برتر می‌گشاید.

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه در سال ۲۰۲۱

لازمه استفاده از بورسیه ترکیه ۲۰۲۱ و تحصیل رایگان در این کشور، داشتن شرایط و ملاک‌های متعددی است که در زیر عنوان کرده‌ایم:

۱- گذراندن دوره یکساله آموزش زبان ترکی استانبولی

وقتی تصمیم خود را با قاطعیت برای مهاجرت و ادامه تحصیل در یک کشور دیگر می‌گیرید، پیش از هر چیزی می‌بایست نسبت به زبان رسمی آن کشور شناخت داشته باشید. تا هم بتوانید راحت‌تر خود را با محیط سازگار کنید و هم در دوره‌های تحصیلی شرکت کنید. ترکیه برای دانشجویانی که به‌واسطه بورسیه تحصیلی به این کشور سفر کرده‌اند، دوره اجباری یکساله آموزش زبان ترکی استانبولی را برگزار می‌کند.

طول این دوره یک سال است و تحت هیچ شرایطی کمتر یا بیشتر نمی‌شود. این دوره مختص افرادی است که هیچ شناختی نسبت به زبان ترکی استانبولی ندارند. (به گونه‌ای که برای دانشجویان در سطح C1 زبان ترکی استانبولی، هیچ الزامی به شرکت در این دوره وجود نخواهند داشت.)

۲- ارائه رزومه‌ای جامع و کامل

از شروط اصلی درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه این است که از قبل، یک مقطع تحصیلی را گذرانده باشید. زیرا توجه دولت ترکیه در هنگام ارائه بورسیه تحصیلی، به رزومه فعالیتی در مقطع قبلی جلب می‌شود. پس مطمئنا هرچه معدل تحصیلی شما بالاتر و رزومه‌ی تحصیلی‌تان پربارتر باشد، شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه بالا برده‌اید. اما این به معنی نیست که اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه با دیپلم امکان پذیر نیست.

بر این اساس، حداقل معدل قابل قبول برای تحصیل در هر مقطع مطابق جدول زیر می‌باشد:

مقطع تحصیلیحداقل معدل
دوره کارشناسی۱۴ به بالا
دوره کارشناسی ارشد۱۵ به بالا
دوره دکترا۱۵ به بالا
رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی۱۸ به بالا

۳- انگیزه نامه

انگیزه نامه (Motivation Letter یا SOP) متنی است کاملا نگارش شده و دربردارنده مضمونی جهت متقاعد کردن ماموران مهاجرتی می‌باشد. تا بدین طریق، برای مهاجرت و یا پذیرش تحصیلی، فرصت شغلی و حتی بورسیه تحصیلی ترکیه با بیان انگیزه خود، ماموران را تحت تاثیر قرار دهید.

۴- سن

در بورسیه تحصیلی ترکیه، نمی‌توانید تصور کنید که تا چه اندازه مقوله سن مهم و تاثیرگذار می‌باشد. سن حائز اهمیت‌ترین شرطی است که متقاضیان بورسیه تحصیلی ترکیه را در هر مقطعی با محدودیت مواجه می‌کند.

دوره تحصیلیمحدودیت سنی
کارشناسیزیر ۲۱ سال سن
کارشناسی ارشدزیر ۳۰ سال سن
دکترازیر ۳۵ سال سن
دورهای مربوط به تحقیقات علمیکمتر از ۴۸ سال (متولد شده قبل از سال ۱۹۷۳)

توجه: با این توضیحات کسانی که شهروند ترکیه محسوب می‌شوند و یا در حال حاضر در ترکیه حضور دارند، نخواهند توانست از طریق برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کنند. مابقی متقاضیان خارجی که از واجد شرایط بودن خود اطمینان کامل دارند، پس از تهیه مدارک لازم، می‌توانند درخواست خود را به ثبت برسانند.

چگونه باید برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کرد؟

این کار از طریق سیستم پذیرش درخواست، بصورت آنلاین، به پیش برده می‌شود. در هر سال، تا پیش از تاریخ ۲۰ فوریه با ارائه مدارک حقیقی خواهید توانست درخواست خود را برای اخذ بورسیه ترکیه ثبت نام نمایید. با ورود به سیستم پیش از ثبت هر اطلاعاتی، در ابتدا دستورالعمل صادر شده را کاملا مطالعه کنید و سپس با پر کردن فرم‌ها و ارسال اطلاعات دقیق و کامل تا پیش از ۲۰ فوریه، ثبت اطلاعات را انجام دهید.

ثبت این درخواست بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌باشد و پس از بررسی، نتایج نهایی به ایمیل‌تان ارسال می‌گردد.

مراحل ثبت نام بورسیه تحصیلی در ترکیه

مراحلتاریخ
شروع مهلت ثبت‌نام بورسیه۲۱ دی ماه هر سال (۱۰ January)
پایان مهلت ثبت‌نام بورسیه۲ اسفند ماه هر سال (۲۰ February)
اعلام نتایج اولیهفروردین الی اردیبهشت ماه (February – April)
مصاحبه حضوریاردیبهشت ماه (April – May)
اعلام نتایج نهاییتیر ماه (July)
صدور ویزااواخر تیرماه – اوایل مرداد ماه (July – August)
شروع دوره تحصیلی۱۰ الی ۲۴ شهریور ماه (September 15-1)

و در آخر چرا باید بورسیه تحصیلی ترکیه را انتخاب کرد؟

کاملا بدیهی است که گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه مزیت‌های بسیاری را برای متقاضی بدنبال خواهد داشت، اما کشور ترکیه نیز با جذب دانشجویان برتر و درخشان، از این سود و مزایا بی‌بهره نخواهد ماند. پشتیبانی و حمایت مالی از دانشجویان بورسیه شده از سوی دولت ترکیه خود دلیلی است که بر مزیت‌های شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه افزوده است.

پرداخت مبلغی مقرر بطور ماهیانه به همه دانشجویان بورسیه شده

مقطع تحصیلیماهیانه
کارشناسی۸۰۰ لیر
ارشد۱۱۰۰ لیر
دکترا۱۶۰۰ لیر
سایر رشته های تحقیقاتی۳۰۰۰ لیر
  • در اختیار قرار دادن خوابگاه یا محل اقامت و خورد و خوراک بصورت کاملا رایگان
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه ثبت‌نام و شهریه دانشگاهی
  • برخورداری از خدمات کاملا رایگان بیمه درمانی

در کنار همه این موارد نباید از یاد برد که شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای ایرانیان نسبت به دیگر درخواست‌کنندگان از چند جهت حائز اهمیت‌ خواهد بود. ترکیه به جهت همجواری نزدیک به ایران و تا حدودی فرهنگ‌های مشابه به یکدیگر، بسیار توانسته مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار بگیرد. پس این روش نیز مانند دیگر روش‌های مهاجرت به هر کشوری، در وهله اول اطلاعات کافی و آگاهی در این مسیر را می‌طلبد؛ و سپس اطمینان به یک فرد با تجربه‌ای که بطور قانونی روند اخذ بورسیه و تحصیل رایگان در ترکیه را به جریان بیندازد. مشاوران موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ با تجربه و سابقه فعالیت در زمینه مهاجرت به ترکیه و کانادا، می‌توانند در این مسیر همراه شما باشند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی