بازار کار در شهرهای کوچک کانادا

بازار کار در شهرهای کوچک کانادا

در طول ۲۰ سال گذشته کشور کانادا همواره در تلاش بوده تا با ایجاد بازار کار مناسب، مهاجران جدید را جهت مهاجرت به شهرهای کوچکتر تشویق نماید. به همین منظور برای دستیابی به این هدف برنامه مهاجرت استانی (PNP) را راه‌اندازی کرد.

بر اساس برنامه مهاجرت استانی PNP، تمامی قلمروها و استان‌های کانادا لازم است تا ضمن تهیه معیارهای اقتصادی خود، با توجه به نیازهای بازار کار، پس از صلاحیت، مهاجران را برای دریافت اقامت کانادا معرفی نمایند.

PNP در کاهش سهم مهاجرت به سه استان بزرگ کانادا (انتاریو ، کبک و بریتیش کلمبیا) از ۸۵% با شروع برنامه در سال ۱۹۹۹ به حدود ۷۰ درصد امروز مؤثر بوده است.

در واقع راه‌اندازی برنامه مهاجرت استانی از سال ۱۹۹۹، نقش موثری در کاهش میزان مهاجرت به استان‌های بزرگ کانادا همچون کبک، بریتیش کلمبیا و انتاریو داشته به گونه‌ای که توانسته میزان مهاجرت از ۸۵% را به ۷۰% کاهش دهد.

برنامه‌های در حال اجرا برای ترویج مهاجرت به شهرهای کوچک‌تر کانادا

امروزه، دولت فدرال کانادا، استان‌ها و قلمروهای آن در نظر دارند که می‌توان با اجرای برنامه‌های جدید، مهاجران را جهت مهاجرت به شهرهای کوچکتر کانادا تشویق کنند.

در واقع این موضوع نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر دولت فدرال کانادا برنامه‌های بسیاری را از جمله پایلوت مهاجرت به آتلانتیک (AIP)، پایلوت مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی (RNIP) راه‌اندازی کرده است و حتی قصد دارد برنامه‌های جدید دیگری همچون برنامه نامزد شهرداری (MNP) را نیز اجرا نماید.

مهاجرت ۶۴% از متقاضیان مهاجر به شهرهای تورنتو، مونترال و ونکوور در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، ۶۴ درصد از مهاجران جدید به کانادا در بزرگترین شهرهای این کشور (تورنتو، مونترال، ونکوور و کلگری) مستقر شدند. این امر معقول است زیرا مهاجران به دنبال چهار چیز هستند و این شهرها در همه این دسته‌بندی‌ها دارای امتیاز بالایی هستند: فرصت‌های شغلی، جوامع مهاجران موجود، پشتیبانی از اسکان و زیرساخت‌های مناسب مانند حمل و نقل عمومی.

در سال ۲۰۱۸، حدودا ۶۴% از مهاجران جدید به جهت وجود ۴ موقعیت مناسب (فرصت‌های شغلی، جوامع مهاجرنشین، پشتیبانی از اسکان و زیرساخت‌های مناسب همانند حمل و نقل عمومی) در بزرگترین شهرهای کانادا، در تورنتو، ونکوور، کلگری و مونترال مستقر شدند.

به همین جهت لازم است تا کانادا جهت تشویق متقاضیان مهاجرت به شهرهای کوچک کانادا، برنامه‌ها و شرایط مناسبی را برای زندگی در خارج از شهرهای بزرگ فراهم نماید.

فرصت‌های شغلی در شهرهای کوچک کانادا

در حال حاضر پیدا کردن شغل، اولویت اصلی در شرایط مهاجرت به کانادا برای متقاضیان است.

به همین جهت بیشتر مهاجران جدید جذب چشم‌اندازهای اقتصادی شهرهای بزرگ کانادا می‌شوند. این درحالی است که باید بدانند که شهرهای کوچک کانادا نیز می‌توانند فرصت‌های عالی را ارائه دهند.

در واقع، به دلیل نیاز بیشتر شهرهای کوچکتر به نیروی کار، متقاضیان مهاجرت از طریق ویزای کار کانادا می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسب‌تری را دریافت نمایند.

فرصت های شغلی در شهرهای کوچک کانادا

البته باید توجه شود که در حال حاضر با وجود پیری جمعیت و پایین بودن نرخ تولد، نرخ بیکاری در کشور کانادا ۵.۷ % است، که به لحاظ تاریخی کم می‌باشد.

نرخ بیکاری در ۴ شهر بزرگ کانادا به شرح زیر است:

ونکوور: ۴.۸%

تورنتو: ۵.۶%

مونترال: ۶%

کلگری: ۷.۱%

که از این بین تنها نرخ بیکاری دو شهر تورنتو و ونکوور از میانگین نرخ بیکاری ملی بهتر است. با این حال، همان طور که در ادامه خواهید دید، اسکان در این شهرها با هزینه قابل توجهی همراه است.

از آنجایی که نرخ بیکاری در شهرهای کوچکتر کانادا از میانگین نرخ بیکاری ملی پایین‌تر است مهاجران جدید در هنگام تصمیم‌گیری انتخاب شهر برای ساختن زندگی به این شهرها توجه می کنند.

نرخ بیکاری در شهرهای کوچک کانادا به شرح زیر است:

ویکتوریا، بریتیش کلمبیا (Victoria, British Columbia): 3.4%

شهر کبک، کبک (Quebec City, Quebec): 3.5%

برانتفورد، انتاریو (Brantford, Ontario): 3.8%

کلون، بریتیش کلمبیا (Kelowna, British Columbia): 4.2%

اوتاوا-گاتینو، انتاریو / کبک (Ottawa-Gatineau, Ontario/Quebec): 4.4%

شربروک، کبک (Sherbrooke, Quebec): 4.7%

کاترینز-نیاگارا، انتاریو (Catherines-Niagara, Ontario): 4.8%

ابوتسفورد، کلمبیا بریتانیا (Abbotsford-Mission, British Columbia): 4.9 درصد

Thunder Bay، انتاریو (Thunder Bay, Ontario): 5٪

مونکتون، نیوبرانزویک (Moncton, New Brunswick): 5.1%

باری، انتاریو (Barrie, Ontario): 5.2%

ترویز ریوریس، کبک (Trois-Rivieres, Quebec): 5.2%

Kitchener-Cambridge-Waterloo، انتاریو (Kitchener-Cambridge-Waterloo, Ontario): 5.2%

وینیپگ، مانیتوبا (Winnipeg, Manitoba) : 5.3%

همیلتون، انتاریو (Hamilton, Ontario): 5.4%

بزرگ سودوری، انتاریو (Greater Sudbury, Ontario): 5.4%

گلف، انتاریو (Guelph, Ontario): 5.6%

لندن، انتاریو (London, Ontario): 5.6%

ساسکاتون، ساسکاچوان (Saskatoon, Saskatchewan): 5.7%

قیمت مسکن در کانادا

همچنین از دیگر مزایای مهاجرت در شهرهای کوچک کانادا می‌توان به بازار کار رقابتی اشاره کرد به همین جهت مهاجران تازه‌وارد می‌توانند در این شهرها سریع‌تر از شهرهای بزرگ کانادا، مشغول به کار شوند.

قیمت مسکن در کانادا

با وجود اینکه شهرهای بزرگ کانادا همچون تورنتو و ونکوور، برای مهاجران تازه‌وارد جذابیت خاصی دارند اما از هزینه بالایی برای زندگی برخوردارند.

قیمت مسکن در کانادا، جز بیشترین هزینه‌های زندگی برای شهروندان و مهاجران محسوب می‌شود و این میزان در طی سال‌های اخیر در دو شهر تورنتو و ونکوور به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

 به گونه‌ای که در حال حاضر متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دو خوابه در تورنتو ۱۶۰۰ دلار و در ونکوور حدود ۱۸۰۰ دلار کانادا است.

با این اوصاف، متقاضیان حتی در صورت داشتن شغلی پردرآمد، باز هم باید بخش زیادی از آن را صرف هزینه مسکن کنند.

مقایسه قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک کانادا

به عنوان مثال متوسط اجاره آپارتمان دو خوابه در مکتون در حدود ۹۰۰ دلار، در ترویز ریوریس ۶۰۰ دلار، در اوتوا-گاتینهو ۱۳۰۰ دلار، در وینیپگ ۱۲۰۰ دلار و در ساسکاتون مبلغی بالغ بر ۱۱۰۰ دلار کانادا است.

با این حال حتی اگر در این شهرها حقوق کمتری دریافت نمایید، بازهم قادر به پرداخت هزینه مسکن در مقایسه با شهرهای بزرگ کانادا (تورنتو و ونکوور) هستید.

کیفیت زندگی در کانادا

داشتن زندگی با کیفیت بهتر از دیگر مزیت‌های زندگی در شهرهای کوچک کانادا، است که به جهت ترافیک کمتر به مهاجران تازه‌وارد کمک می‌کند تا به طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

همچنین بسیاری از شهرهای کوچک در کانادا ضمن ارائه فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی مشابه با شهرهای بزرگ، فعالیت‌هایی همچون اسکی، پیاده‌روی و دسترسی به سواحل را نیز در فضای باز ارائه می‌دهند.

برنامه‌های مهاجرتی

و در آخر با وجود جذابیت شهرهای بزرگ کانادا چون تورنتو، مونترال، کلگری و ونکوور، مهاجران جدید بهتر است توجه بیشتری به شهرهای کوچکتر کانادا داشته باشند، چرا که آن‌ها می‌توانند در چنین شهرهایی به بسیاری از مشاغل مورد نیاز کانادا و برنامه‌های مهاجرتی دسترسی داشته باشند.

به همین منظور امروزه کشور کانادا با ارائه بیش از ۸۰ برنامه مهاجرتی طبقه اقتصادی در تلاش است تا بسیاری از مهاجران را برای زندگی در شهرهای کوچکتر کانادا ترغیب نماید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی