اخذ مجوز کار در کانادا با وجود داشتن اتهامات کیفری

اخذ مجوز کار در کانادا با وجود داشتن اتهامات کیفری

امروزه دریافت ویزای کار کانادا به یکی از اهداف اصلی بسیاری از متقاضیان خارجی در سراسر جهان تبدیل شده است. با این حال، دریافت مجوز کار به دلیل وجود قوانین امنیتی و مهاجرتی در کانادا، می‌تواند برای کسانی که مشمول اتهامات کیفری و سوء پیشینه هستند، دشوار باشد.

دریافت مجوز کار در کانادا

اخذ اجازه کار موقت کانادا، به متقاضی این امکان را می‌دهد تا ضمن زندگی در کنار خانواده خود، از تجربه کار کانادایی نیز به‌عنوان یک سرمایه با ارزش، هنگام درخواست اقامت دائم کانادا برخوردار باشند.

با این وجود اتهامات کیفری زیر می‌تواند متقاضیان را از گرفتن اجازه کار در کانادا باز دارد، این تخلفات شامل موارد زیر می‌شود:

  • اختلال در رانندگی (DUI)
  • سرقت
  • تخلفات راهنمایی و رانندگی
  • حمله (تجاوز)
  • رانندگی خطرناک
  • مصرف دارو یا مواد مخدر

با این حال ممکن است برای بسیاری از متقاضیان سوال پیش بیاید که آیا وجود چنین تخلفات و اتهامات کیفری در سابقه فرد، امکان صدور مجوز کار در کانادا را ممکن می‌کند؟

پاسخ این سوال مثبت است، اما باید توجه شود که پروسه اخذ مجوز کار بستگی به تاریخ وقوع جرم و تاریخ ثبت درخواست پروانه کار دارد.

پروسه دریافت مجوز کار به مدت زمان سپری شده از ارتکاب جرم بستگی دارد

اگر متقاضی تا پایان مدت زمان اجرای حکم ۵ سال یا کمتر از ۵ سال فرصت داشته باشد، فرد باید برای برطرف کردن مشکل عدم پذیرش، همزمان با درخواست مجوز کار، مجوز اقامت موقت (TRP) را نیز درخواست کند.

 در واقع TRP (مجوز اقامت موقت) یک معافیت موقت است که برای متقاضی با وجود عدم پذیرش، امکان ورود به کانادا را برای مدت زمان مشخصی (که معمولا سه ساله می‌باشد) فراهم می‌کند؛ با این حال مدت زمان صدور مجوز، بسته به دلایل متقاضی برای ورود به کانادا متفاوت می‌باشد.

البته معمولا TRP در مورد درخواست اخذ اجازه کار، برای مدت زمان اعتبار صدور مجوز کار، برای متقاضیان صادر می‌شود تا اطمینان حاصل شود که افراد تا پایان مدت اعتبار مجوز کار، می توانند در کانادا بمانند.

دریافت مجوز کار به مدت زمان سپری شده از ارتکاب جرم بستگی دارد

راهنمای پذیرش کانادا

در صورتی که از پایان مدت مجازات متقاضیان پنج سال یا بیشتر گذشته باشد، افراد می‌توانند برای توان‌بخشی جنایی، به عنوان راه حل دائمی برای عدم پذیرش در کانادا، اقدام نمایند. به گونه‌ای که پس از تصویب، دیگر افراد می‌توانند بدون آنکه جرایم‌شان در پرونده جنایی، مانعی برای آنها ایجاد کند، آزادانه وارد خاک کانادا شوند.

از مشکلات این برنامه برای درخواست مجوز کار، می‌توان به مدت زمان پردازش آن اشاره کرد. البته امروزه، درخواست‌های مربوط به توان‌بخشی جنایی، به صورت ۱ ساله به تصویب می‌رسد.

همچنین پس از تصویب توان‌بخشی، متقاضی ممکن است بدون توجه به عدم پذیرش خود، درخواست مجوز کار کند، اما مدت زمان مورد نیاز مانع از آن می‌شود که توان‌بخشی مجرمانه به عنوان یک راه حل کوتاه‌مدت برای عدم پذیرش و اخذ مجوز کار در کانادا باشد.

به همین دلیل، بسیاری از متقاضیان از اقدامات توان‌بخشی جنایی به عنوان یک راه حل طولانی‌مدت استفاده می‌کنند و سپس با ارائه برنامه TRP، باعث صدور اجازه کار قبل از تصویب توان‌بخشی کیفری می‌شوند.

درخواست برای توان‌بخشی (rehabilitation)

اگر مدت زمان سپری شده برای اجرای حکم یک جرم غیر جدی، ۱۰ سال یا بیشتر باشد، در آن صورت باید متقاضی به عنوان توان‌بخش تلقی شود.

این بدان معنی است که او به دلیل گذشت زمان دیگر نمی‌تواند مورد قبول باشد. (همچنین این روند برخلاف درخواست برای توان‌بخشی مجرمانه، نه تنها، دیگر نیازی به مستندات رسمی ندارد بلکه به صورت یک ارزیابی توسط یک مقام مهاجرتی است.)

البته باید توجه داشت که در این طرح، با وجود مورد تایید بودن ورود و پذیرش متقاضیان به کانادا، باز هم جرم و جنایت قبلی می تواند در پردازش درخواست‌های مجوز کار مشکل‌ساز باشد. چرا که ماموران مهاجرتی بر اساس اختیاراتی که دارند می‌توانند پس از رسیدگی، نظر خود را در مورد اجازه ورود متقاضیان صادر کنند.

بنابراین متقاضیان بهتر است که در این باره محتاطانه عمل کنند به گونه‌ای که یک نامه از شخص حقوقی را با درخواست اجازه کار درج کنید. وجود چنین نامه‌ای مشخص می‌کند که متقاضی دیگر ممنوع‌الورود نیست و باید به بخش‌های مربوط به قانون مهاجرت به کانادا که گواهی این واقعیت است، مراجعه نماید.

در واقع این موضوع، اختیارات مامور مهاجرت را برای پذیرش متقاضیان محدود می‌کند، چراکه ماموران باید از پردازش درخواست اجازه کار به طور عادی، اطمینان حاصل نمایند.

و در آخر لازم به ذکر است که اگر چه یک جرم جزئی ممکن است دریافت مجوز کار را با مشکلاتی همراه کند، اما متقاضیان می‌توانند با اقدامات لازم، این احتمال را به حداقل برسانند. البته این اقدامات به عواملی مانند تعداد تخلفات، مدت زمان سپری شده از زمان وقوع جرم یا جرائم و جدیت این تخلفات بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط انواع ویزای کانادا با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس بگیرید. 

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی