مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

سرتیتر خبرها

آیا داشتن پاسپورت واکسن، شرط سفر به کانادا است؟

پاسپورت واکسن در حال حاضر در کشور کانادا اجباری نشده است.

از زمان شروع واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان، موضوع تغییر پاسپورت مسافرتی از جانب بسیاری از کشورها مطرح شده است، تا بدین صورت پاسپورت واکسن یا گذرنامه کووید، جزء شروط اصلی برای مسافرت‌های بین المللی در اقصی نقاط جهان در نظر گرفته شود.

اما سوال این است که آیا کشور کانادا نیز نسبت به این موضوع نظر مثبتی دارد؟ جاستین ترودو؛ نخست وزیر کانادا، طی مصاحبه خود حدود ۶ ماه پیش با رویترز، خاطر نشان کرد که با اجرای این ایده موافق نیست. به گفته‌ی او، هستند کسانی که به دلایل زیادی از جمله دلایل معتبر پزشکی، تمایلی به واکسینه شدن ندارند و لزوما این تصمیم فارغ از هرگونه بحث‌های سیاسی تنها یک انتخاب شخصی است. به همین دلیل، وی معتقد است که اجباری کردن گذرنامه واکسن به نفع دولت نخواهد بود و حتی می‌تواند با گذشت زمان، منجر به اثرات نامطلوب و غیرمنتظره‌ای شود که دولت کانادا در حال حاضر از اجرای آن جلوگیری می‌کند.

اکثر شهروندان کانادایی با قاطعیت کامل، طالب دریافت واکسن هستند، که این به ‌خودی خود برای کانادا امری مثبت تلقی می‌شود. بر این اساس، دولت با جلوگیری از انجام اقدامات دیگری نظیر پاسپورت واکسن، مانع از به‌ وجود آوردن تفرقه ‌انگیزی در میان شهروندان یا پیچیده کردن شرایط مهاجرت به کانادا خواهد شد.

پاسپورت واکسن چیست؟

با توجه به گفته‌های جاستین ترودو، به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها دولت کانادا قصد ندارد گذرنامه‌های واکسن را در کشور اجباری کند. با این حال، برای افراد بسیاری این سوال پیش می‌آید که چه تفاوتی میان پاسپورت رایج مسافرتی و گذرنامه واکسن وجود دارد؟

گذرنامه‌های واکسن، نوع توسعه یافته و پیشرفته‌تری از پاسپورت‌های مسافرتی می‌باشند، که با اسکن از یک کد QR از روی تلفن همراه مسافران، این اطمینان خاطر را به‌وجود می‌آورد که افراد با واکسینه شدن در مقابل ویروس COVID-19 در امان خواهند بود.

این اقدام راهی کاملا ایمن است، که جهت باز کردن مجدد مرزها برای سفرهای بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است. چرا که تصور می‌شود با واکسینه شدن تمامی مسافران در خطوط هوایی و الزامی شدن پاسپورت واکسن، تا حدودی می‌شود مانع از گسترش و شیوع بیشتر  COVID-19 شد.

مجمع جهانی اقتصاد، اجرای طرح گذرنامه‌های واکسن را پیشنهاد می‌کند!

علیرغم این که جاستین ترودو بر اجباری نبودن گذرنامه واکسن کانادایی‌ها پافشاری می‌کند، ولی مجمع جهانی اقتصاد در وبسایت خود پیشنهاد کرده است که دولت‌ها این اقدام را برای انواع سفرهای بین المللی به کار گیرند.

این سازمان اعلام کرده است که انتظار می‌رود با واکسینه شدن و اجباری کردن گذرنامه کووید، بسیاری از جنبه‌های زندگی علی‌الخصوص سفرهای بین‌المللی، به حالت عادی خود باز گردند. اگر اجرای طرح گذرنامه واکسن امری اجباری شود، دیگر از این به بعد گذرنامه واکسن یا گواهینامه واکسیناسیون الکترونیکی، به یک سند الزامی برای عبور بین مرزهای کشورها تبدیل می‌شود.

اجباری کردن گذرنامه واکسن، تصمیم بحث برانگیزی است که تنها مطرح کردن آن نیز مخالفان و موافقان بسیاری را به ‌دنبال داشته است.

مجمع جهانی اقتصاد، توصیه به اجباری کردن پاسپورت واکسن دارد.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) مشتاق اجرای گذرنامه‌های واکسن می‌باشد!

با وجود این همه مخالفت نسبت به موضوع گذرنامه واکسن، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، مستقر در استان کبک و در شهر مونترال، مشتاق اجرا و استفاده از گذرنامه‌های واکسن می‌باشد.

IATA در وب سایت خود اعلام کرده است، زمانی خطوط هواپیمایی دوباره راه اندازی می شوند و مرزهای بین‌المللی بدون قرنطینه بازگشایی خواهند شد که جوامع دولتی در اقصی نقاط جهان به این اطمینان برسند که خطرات ناشی از انتقال ویروس COVID-19 به حداقل رسیده است.

خطوط هوایی سنگاپور گذرنامه واکسن IATA را آزمایش می‌کند!

خطوط هوایی سنگاپور، جز اولین خطوط هواپیمایی در جهان بود که اعلام کرد تصمیم به اجرای برنامه مسافرتی IATA دارد. این اقدام با پروازهای سنگاپور به لندن از تا تاریخ ۲۸ مارس آغاز شده است.

در راستای این برنامه آزمایشی، پس از نصب برنامه از طریق سیستم عامل‌های اپل، مسافران می‌بایست تا یک شناسه دیجیتالی را به همراه عکس نمایه و اطلاعات گذرنامه و یا حتی اطلاعات پرواز خود ایجاد کنند. لذا هنگامی که مسافران در یکی از هفت کلینیک تعیین شده در سنگاپور برای آزمون آنلاین COVID-19 وارد می شوند، برای ثبت نام به همان شناسه دیجیتال و اطلاعات پرواز در برنامه نیاز دارند. البته معمولا رجیستری IATA، اطلاعات نهایی راجع به شرایط آزمایش و ورود COVID-19 را برای مسافران فراهم می‌نماید. بعد از آن است که مسافران با نشان دادن وضعیت سلامتی تایید شده در این برنامه به ماموران بازرسی در فرودگاه، مجاز به سفر خواهند شد. اما همچنان امکان سفرهای بین‌المللی باید با به همراه داشتن یک نسخه کاغذی از گواهی سلامتی که  توسط کلینیکی که در آن آزمایش COVID-19 انجام شده است، به پیش برده شود.

اجرای این تصمیم با حمایت خطوط هواپیمایی سنگاپور، در مرحله اول تنها به تایید وضعیت سلامتی و واکسیناسیون مسافران می‌پردازد و سپس در مرحله دوم به مسافران کمک می‌کند تا بدون هیچ دردسری از طریق یک راه حل دیجیتالی، سفر مطلوب‌تری را تجربه کنند.

با پاسپورت واکسن، سفرهای بین‌المللی امکان پذیر می‌شود!

نیک کارین (Nick Careen)، معاون ارشد فرودگاه مسافربری، بار و امنیت IATA، در این باره می‌گوید که بدون شک، همکاری با خطوط هوایی سنگاپور، اولین قدم برای احیای مجدد خطوط هواپیمایی در سطح جهان خواهد بود.

همچنین وی در بیانیه‌ای دیگر گفت: «اجرای این تصمیم، به پرواز دوباره در جهان و سفرهای بین المللی کمک می‌کند.» استفاده از پاسپورت واکسن یک اقدام اساسی برای مسافران است، تا آنها بتوانند با اطمینان و امنیت بیشتر نسبت به سلامت و بهداشت خود، سفرشان را مدیریت کنند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *