کانادا پرمتقاضی‌ترین مقصد مهاجرتی جهان

کانادا پرمتقاضی‌ترین مقصد مهاجرتی جهان

با توجه به اقدامات و تلاش‌هایی که دولت کانادا در برابر ویروس کرونا برای سکونت مهاجران در نظر گرفته است، باعث شده تا در سطح جهان به‌عنوان کشوری مقتدر و با تدبیر شناخته شود.

با گسترش سریع ویروس کرونا در سطح جهان، بیشتر کشورها در تلاشند تا با مسدود کردن مرزهای خود و بستن فرودگاه ها، تا حدودی در برابر انتشار این ویروس کشنده مقابله کنند.

دولت کانادا نیز از انجام چنین اقداماتی بی‌بهره نبوده اما همچنان در تلاش است تا ضمن برقراری تعادل و مهار ویروس کرونا، ورود اتباع خارجی به این کشور را امکان‌پذیر کند چرا که دولت معتقد است که افراد تازه وارد می توانند در این دوره پرچالش، نقش موثری برای حمایت از شرایط اقتصادی جامعه داشته باشند.

اقدامات دولت کانادا برای اسکان مهاجران

دولت کانادا در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۰، از اقداماتی که جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برای مهاجران اتخاذ کرده بود، پرده برداشت که از مهم‌ترین آن می‌توان به ایجاد محدودیت‌های مسافرتی به کشور تا تاریخ ۳۰ ژوئن اشاره کرد.

البته به دلیل وجود اختلالات بسیار در سیستم مهاجرتی، دولت در پی آن است تا با کمک اقدامات دیگر، تا حد امکان سیستم مهاجرت به کانادا را حفظ کند.

برای مثال دولت کانادا اظهار داشته است که از هیچ درخواست مهاجرت به کانادا به دلیل نقص در مدارک و اسناد، صرف نظر نخواهد کرد اما در عوض، قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در مورد درخواست متقاضیان، برای آنها فرصت بیشتری را جهت تکمیل و ارائه اسناد فراهم می‌نماید.

متقاضیان دارای اقامت دائم

دولت کانادا با وجود چنین شرایط بحرانی در جهان، همچنان به پذیرش متقاضیان از طریق قرعه کشی Express Entry می‌پردازد؛ به گونه‌ای که در طی سه هفته، پس از اقدامات مربوط به محدودیت مسافرتی، ۴ قرعه کشی را برگزار کرده که در طی دو قرعه کشی برگزار شده در تاریخ ۹ آوریل، از ۳۹۰۰ متقاضی درخواست اقامت دائم کانادا، دعوت به عمل آورده است.

همچنین برای متقاضیان مقیم کانادا که در خارج کشور هستند و یا افرادی که قبل از تاریخ ۱۶ مارس تاییدیه اقامت دائم را دریافت کرده‌اند نیز مجوز سفر و سکونت در کانادا را فراهم کرده است.

دانشجویان بین‌المللی

اگرچه برخی از دانشجویان بین‌المللی دارای معافیت از محدودیت‌های مسافرتی بودند، اما در یکی از اقدامات اخیر، دولت کانادا در تلاش است تا دانشجویان خارجی بیشتری را ضمن پذیرش، مجاز به ورود کند.

از آنجایی که بیشتر دانشجویان خارجی علاقه‌مند به دریافت اقامت کانادا هستند پس می‌تواند از مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) به عنوان یک روش مهم برای دستیابی به هدف مهاجرت استفاده کنند.

به همین منظور در صورت ادامه‌دار شدن اقدامات مقابله با ویروس کرونا، ممکن است دولت کانادا، برای گروهی از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط مجوز کار پس از تحصیل (PGWP)، دسترسی به دوره‌های آنلاین را نیز فراهم کند. چرا که با وجود اختلالات پیش آمده برای حضور به موقع دانشجویان در سر کلاس، اجرای این مورد می‌تواند ضروری باشد.

اقدامات دولت کانادا برای اسکان مهاجران

نیروی کار خارجی

با وجود چنین شرایطی نیز حتی کارگران موقت خارجی (TFW) به جهت تاثیر موثر در رشد اقتصادی دولت، از محدودیت‌های مسافرتی تا حدودی معاف هستند.

به گونه‌ای که دولت تصمیم دارد تا با کنترل کردن قوانین ارزیابی بازار کار، کارگران موقت خارجی را توسط کارفرمایان، در مشاغل ضروری همچون صنایع غذایی و حمل و نقل استخدام نماید. چرا که این کار نقش بسزایی در تامین مواد غذایی شهروندان دارد.

کمک به تازه‌واردان در کانادا

صرف نظر از شرایط مهاجرت دانشجویان بین‌المللی، کارگران موقت خارجی و متقاضیان دارای اقامت دائم کانادا، در حال حاضر دولت کانادا بخش عمده‌ای از حمایت‌های مالی خود را همانند بیمه اشتغال و… در دسترس این افراد قرار می‌دهد.

به همین منظور کانادا به متقاضیان سراسر جهان که شهروند و یا مقیم کانادا نیستند اعلام می‌دارد که ما همواره در این شرایط بحرانی برای پشتیبانی در کنار شما خواهیم بود.

مهاجرت عاملی موثر در بهبود شرایط بحرانی ویروس کرونا

در چنین شرایطی که همه مردم جهان در حال گذراندن یک لحظه بی‌سابقه در طول زندگی هستند؛ یادآوری این مسئله که هر کشور در برابر این بحران چه واکنشی از خود به نمایش می‌گذارد بسیار مهم است.

به نظر می‌رسد در مورد مسئله مهاجرت، انتقاد از دولت کانادا کار درستی نباشد چرا که در شرایطی که دولت از حق بستن مرزهای خود برخوردار است، با پذیرش مهاجران، مورد تحسین قرار گرفته است.

البته نباید از موضوع مزایای مهاجرت برای دولت کانادا غافل شد به خصوص در این شرایط بحرانی که ایجاد مهاجرت و تسهیل در روند مهاجران برای کانادا بسیار ضروری است.

از مزایای کوتاه‌مدت مهاجرت متقاضیان دارای اقامت، دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار خارجی می توان به برانگیختن فعالیت‌های اقتصادی کانادا و کاهش رشد اقتصادی دولت اشاره کرد

ضمنا مزایای میان‌مدت و بلندمدت مهاجرت نیز می تواند نقش موثری در حفظ و پیشرفت کانادا ایفا کند. چرا که مهاجران به‌عنوان مالیات‌دهندگان، مصرف‌کنندگان و نیروی کار می‌توانند رشد اقتصادی دولت را افزایش دهند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی