سرتیتر خبرها

کانادا پذیرای مهاجران بیشتری است!

کانادا پذیرای مهاجران بیشتری است

در حالی که کانادا در حال پذیرش و جذب مهاجران بیشتری است، در کشور استرالیا میزان دریافت ویزای مهاجرتی کاهش می یابد! از آنجایی که مهاجرت نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور کانادا و استرالیا دارد، در طی سالهای اخیر هر دو کشور به منظور بهبود شرایط اقتصادی، رشد جمعیت و افزایش نیروی کار، ضمن پذیرش مهاجران بیشتری جهت دریافت اقامت دائم، تعداد بیشتری از دارندگان ویزای موقت همانند نیروی کار و دانشجویان خارجی را مورد پذیرش قرار می دهد. چرا که سالیانه دانشجویان خارجی علاوه بر پشتیبانی کردن از ۱۷۰ هزار مشاغل، در حدود ۲۲ میلیارد به اقتصاد دولت کانادا کمک می کنند. همچنین این دانشجویان بین الملی در استرالیا نیز ضمن کمک به اقتصاد این کشور در حدود ۳۹ میلیارد، از ۲۴۰ هزار مشاغل پشتیبانی می کند.

با توجه به آمار مهاجرت به کانادا (حدود ۲۲% از ۳۸ میلیون نفر) و استرالیا (حدود ۳۰% از ۲۵.۵ میلیون نفر) نشان می دهد که حضور مهاجران چه تاثیر بزرگ و مثبتی در وضعیت اقتصادی و اشتغال زایی دو کشور دارد. به همین منظور، کانادا و استرالیا، برنامه مهاجرتی که در سال های اخیر دنبال می کردند را در طول بحران ویروس کرونا ادامه دادند.

برنامه مهاجرتی کانادا و استرالیا در سال ۲۰۲۰

دولت فدرال کانادا از اواخر دهه ۱۹۸۰ تصمیم به افزایش مهاجران و پذیرش اتباع خارجی گرفته؛ به گونه ای که در سال های اخیر برای بهبود وضعیت اقتصادی تعداد متقاضیان را بطور قابل توجهی افزایش داده است. همچنین با وجود اینکه کشور استرالیا نیز از اواخر دهه ۱۹۹۰ شروع به افزایش تعداد اتباع خارجی کرده اما، طی چند سال گذشته روند آن را تغییر داده است.

این درحالی است که فقط چند روز پیش از شروع بحران ویروس کرونا، دولت کانادا اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۴۰۰۰۰ متقاضیان دریافت اقامت دائم کانادا را پذیرش نماید و حتی تا سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این میزان را افزایش دهد.

کانادا با پذیرش مهاجران، ۵۸% آنها را برای ورود به طبقه اقتصادی دولت، ۲۷% زیر کلاس خانواده، ۱۵% بعنوان پناهنده و دیگر متقاضیان را در زمینه های بشردوستانه مورد هدف قرار داده است.

ضمنا، سال گذشته کشور استرالیا نیز اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۳ تعداد مهاجران مورد پذیرش جهت دریافت اقامت دائم را از ۳۰۰۰۰ نفر به ۱۶۰۰۰۰ نفر کاهش می دهد. بر این اساس، استرالیا تصمیم دارد از ۷۰% از مهاجران را در زمینه اقتصادی و ۳۰% زیر کلاس خانواده مورد هدف قرا دهد.

دعوت دولت کانادا از نامزدهای مهاجرتی در زمان بحران ویروس کرونا

با وجود اینکه سیستم های مهاجرتی هر دو کشور کانادا و استرالیا تحت تاثیر شرایط بحرانی ویروس کرونا قرارگرفته است اما، دولت کانادا همواره در تلاش است تا حد امکان وضعیت اقتصادی را به آن هدفی که در برنامه مهاجرتی خود مطرح کرده است، نزدیک نماید. کانادا در ماه آوریل با صدور ۱۱۷۰۰ دعوت نامه برای متقاضیان اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری در مقایسه با ماه فوریه، پذیرای تعداد بیشتری از متقاضیان بود. از سوی دیگر، استان های کانادا همواره برای متقاضیان مهاجر، مسیر های اخذ اقامت دائم را ارائه می دهند.

همچنین همه گیری این ویروس نیز تاثیر بسزایی در اقتصادی کشور استرالیا داشته است. به گونه ای که کشور استرالیا در ماه گذشته با صدور تنها ۱۰۰ دعوتنامه برای متقاضیان از طریق سیستم SkillSelect، تعداد مهاجران کمتری را در مقایسه با ماه مارس (صدور ۲،۰۵۰ دعوتنامه) و ماه فوریه (صدور ۱۵۰۰ دعوتنامه) پذیرش کرد.

چرا کشور کانادا و استرالیا به مهاجران بیشتری نیاز دارد؟

افزایش میزان جمعیت سالخوردگان و کاهش نرخ تولد در استرالیا و کانادا، این دو کشور را به جذب و پذیرش مهاجران بیشتر، نیازمند کرده است. کشور کانادا با نرخ تولد ۱.۵ و سن متوسط ۴۱، و کشور استرالیا با نرخ تولد ۱.۷ و سن متوسط ۳۸، با پذیرش مهاجران در حال جایگزینی جمعیت هستند. همین امر باعث شد تا دولت کانادا در سال های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ با افزایش رشد جمعیت متقاضیان علاقه‌مند به اخذ اقامت دائم و موقت، جمعیت را به میزان ۱.۴% افزایش دهد. در استرالیا نیز طی سال های ۲۰۱۸- ۲۰۱۹، حضور مهاجران، باعث افزایش جمعیت کشور به میزان ۱.۵% شد.

بنابراین، علاوه بر افزایش مهاجران به عنوان عاملی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، افزایش تعداد کارگران و نیروی کار نیز می تواند نقش موثری در بهبود اقتصاد دولت داشته باشد.

اقدامات دولت کانادا و استرالیا در برابر ویروس کرونا

در کشور استرالیا برخی از رهبران سیاسی به جهت گسترش ویروس کرونا، از دولت خواستار پذیرش مهاجران کمتری هستند. این در حالی است پس از اپیدمی کرونا در جهان، دولت کانادا تمامی سیاست های مهاجرتی را جهت پذیرش متقاضیان انجام داده است. با این حال، اخیرا وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرده است که دولت می تواند به منظور بهبود اوضاع اقتصادی، همواره از متقاضیان مهاجر استقبال نماید.

اگرچه ویروس کرونا در سطح جهان با ایجاد شرایطی بحرانی، پیش بینی سیاست های مهاجرتی کانادا و استرالیا و دیگر کشورهای سطح جهان را دشوار کرده است. اما تصمیم کانادا در ماه گذشته، جهت پذیرش مهاجران، نشان دهنده تمایل دولت در افزایش مهاجران و حمایت از اقتصاد کشور دارد. علاوه بر این، وجود ۴ عامل علم سیاسی، جغرافی، تاریخ و سیاست های دولت کانادا، می تواند نقش موثری را در برنامه های مهاجرتی دولت ایفا نماید.

برای آگاهی بیشتر درباره شرایط مهاجرت به کانادا، می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *