مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

شرایط کار دانشجویی در کانادا

از شرایط کار دانشجویی در کانادا این است که دانشجویان بین‌المللی باید به صورت تمام‌وقت در یکی از دانشگاه‌های کانادا ثبت‌نام کنند و دارای مجوز تحصیلی معتبر باشند. کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره‌وقت است و دانشجو مجاز است که حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کند؛ اما از آنجایی که شهریه اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبر کانادا به استثنای رشته‌های علوم اجتماعی و هنر بیش از ۱۰۰۰۰ دلار در سال می‌باشد، هر دانشجو با در نظر گرفتن شهریه دانشگاه در کانادا و دیگر هزینه‌های جانبی زندگی، خود را ملزم می‌بیند تا کار همزمان با تحصیل در کانادا را شروع کند تا از این راه بخشی از هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را تامین کند.

قوانین و شرایط کار دانشجویی در کانادا به صورت تمام وقت و نیمه وقت

برای مشاوره حضوری و تلفنی رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی آتلانتیک 724 در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و شرایط شما را رازیابی کنند.

با این وجود، درآمد کار پاره وقت در کانادا تنها قسمتی از هزینه‌های دانشجوی خارجی را پوشش می‌دهد، اما در عین حال تجارب ارزشمند کاری مفیدی را در طی دوران تحصیل در اختیار فرد قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که هزینه زندگی در کانادا و تحصیل در مقایسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب منطقی‌تر و مناسب‌تر است و فرد می‌تواند با کسب اطلاعات لازم در مورد شرایط کار دانشجویی در کانادا در این کشور مشغول به کار شود.

قوانین کار دانشجویی در کانادا

متقاضیان محصل در دانشگاه‌های کانادا می توانند در صورت رعایت شرایط و توجه به قوانین کار دانشجویی، در حین گذراندن دوره‌های تحصیلی و یا تعطیلات خود، مشغول به کار شوند. بر اساس این قوانین، ساعت مجاز کار دانشجویی در کانادا به دو صورت می‌باشند:

  • انجام کارهای پاره‌وقت در حین تحصیلات، با حداکثر ۲۰ ساعت در هفته
  • انجام کارهای تمام‌وقت در زمان تعطیلات، با حداکثر ۴۰ ساعت در هفته

همچنین، دانشجویان می‌توانند با درخواست شرکت در دوره‌های آموزشی و کارآموزی، باعث افزایش مهارت و بهتر شدن رزومه کاری خود شوند که در زیر به طور کامل، به شرح آن پرداخته‌ایم.

انواع کار دانشجویی در کانادا

کشور کانادا بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های مطرح در دنیا برای رشته‌های تحصیلی مختلف را دارد، البته باید به این موضوع توجه کنید که تحصیل در این کشور همچون دانشگاه‌های آلمان و یا فرانسه رایگان نیست. بنابراین، کار ضمن تحصیل در کانادا یکی از گزینه‌های پیش روی دانشجویان ایرانی در این کشور است.

در واقع کار دانشجویی در کانادا به دو نوع داخل دانشگاه (On-campus) و خارج از دانشگاه (Off-campus) تقسیم می‌شود:

انواع کار دانشجویی در کانادا شامل ۲ نوع داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه است.

کار دانشجویی داخل دانشگاه (On campus)

در صورتی که یک دانشجوی مشغول به تحصیل در کانادا می‌باشید که به صورت تمام‌وقت در دانشگاه ثبت‌نام کرده و دارای مجوز تحصیل معتبر است، بدون نیاز به داشتن مجوز کار (ویزای کار کانادا) یا به اصطلاح Work permit می‌توانید به کار دانشجویی در کانادا مشغول شوید. شغل دانشجویی در کانادا از نوع On campus به تمام کارهایی نسبت داده می‌شود که در محدوده و فضای داخلی دانشگاه انجام می‌گیرد. معمولا کالج‌ها و دانشگاه‌ها دارای تابلو اعلانات و یا وب‌سایتی هستند که فرصت‌های کاری On-campus در آنها قرار داده شده است.

در این نوع شغل‌های دانشجویی، کارفرما دانشگاه مربوطه می‌باشد و کارهایی از قبیل کار در کتابخانه، فروشگاه کتاب، دپارتمان تحصیلی، دفتر ثبت‌نام، مرکز ورزشی، اقامتی و … و یا یک کسب و کار خصوصی واقع در محوطه دانشگاه مثل کافی‌شاپ، رستوران و یا حتی ارائه خدمات پیمان ‌کاری به دانشگاه، به شما پیشنهاد می‌شود.

لازم به ذکر است که بر اساس مقررات و شرایط مهاجرت به کانادا، یک دانشجوی بین‌المللی از جمله انتقالی، مهمان و دوره‌های زبان ESL، مجاز به انجام کار در طول تحصیل در کشور کانادا از نوع On campus و بدون مجوز کار خواهد بود. باید به این موضوع اشاره شود که کار همزمان با تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی لازم به داشتن شرایط زیر می‌باشند:

  • دارای مجوز تحصیل معتبر باشد (study permit)
  • به صورت دانشجوی تمام‌وقت ثبت‌نام کرده باشد
  • دارای SIN معتبر باشد (شماره بیمه اجتماعی)

با توجه به موارد یاد شده دانشجوی بین‌المللی که تمامی شرایط را داشته باشد، مجاز به انجام کار دانشجویی داخل دانشگاه بدون محدودیت ساعتی و زمانی می‌باشد.

کار دانشجویی خارج از دانشگاه (Off campus)

کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus به کارهای خارج از فضای دانشگاه با کارفرمایان خارج از چارچوب دانشگاه نسبت داده می‌شود، دانشجوی بین‎‌المللی تنها در حالتی که دارای شرایط زیر باشد می‌تواند بدون مجوز کار مشغول به کار دانشجویی از نوع Off-campus شود:

  • دارای مجوز تحصیل معتبر باشد (study permit).
  • به صورت دانشجوی تمام‌وقت برای یک مقطع تحصیلی ثبت‌ نام کرده باشد (در صورتی که دانشجو در آخرین ترم از سال آخر تحصیل خود باشد).
  • در صورت تحصیل پاره‌وقت، به کار حین تحصیل در کانادا مشغول شود (برنامه تحصیلی فرد از لحاظ زمانی حداقل ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد و به اخذ مدرک معتبر تحصیلی نظیر گواهی‌نامه، دیپلم و غیره منجر شود).
  • دارای SIN معتبر باشد (شماره بیمه اجتماعی).

با این حال اگر دانشجوی خارجی دارای هریک از شرایط زیر باشد، مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus نیست:

  • اگر دانشجوی انتقالی و یا مهمان باشد.
  • اگر در یک ورکشاپ و یا دوره آموزشی عمومی فاقد مدرک ثبت‌نام کرده باشد.
  • اگر در یک دوره یادگیری ESL/FSL زبان انگلیسی و یا فرانسوی به عنوان زبان دوم ثبت‌نام کرده باشد.

دانشجویان بین‌المللی که شغل دانشجویی از نوع Off-campus دارند، مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا برای حداکثر ۲۰ ساعت در هفته در طول سال تحصیلی هستند و در تعطیلات مشخص و برنامه‌ریزی شده نظیر (تعطیلات زمستانی، تابستانی و بهاره) می‌توانند به صورت تمام‌وقت کار کنند.

با توجه به این امر، در صورت توانایی فرد برای انجام کار همزمان با تحصیل در کانادا (داخل دانشگاه) و ۲۰ ساعت در هفته (خارج از دانشگاه)، هیچ‌گونه ممانعت قانونی برای دانشجویان وجود ندارد.

ساعت مجاز کار دانشجویی در کانادا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته در طول سال تحصیلی است.

مجوز کارآموزی Co-op

تجربه کاری یکی از موضوعات مهم شرکت در برخی از برنامه‌ها، دوره‌های آموزشی و تحصیلی می‌باشد؛ با در نظر گرفتن این موضوع اگر در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کرده باشید، برای دستیابی به این شرط، به کسب مجوز کار (work permit) نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید به دو صورت داخل و خارج از دانشگاه برای کسب تجارب (گروهی، مشارکتی، کارآموزی، حرفه‌ای) به کار دانشجویی در کانادا مشغول شوید. افرادی که شرایط کسب این نوع از مجوز کار را دارند باید دارای شرایط زیر باشند:

  • برخورداری از مجوز تحصیلی معتبر
  • دارای نامه‌ای از دانشکده با تاکید بر این موضوع که استخدام دانشجویان در یک مجموعه جزء موارد مهم و تکمیلی دوره تحصیلی می‌باشد.

دریافت این نوع مجوز کار شامل هزینه نمی‌شود و تاریخ انقضای آن با تاریخ اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا برابر است؛ بهتر است بدانید که مجوز کاری Co-op زمانی که ماه‌ها و ساعت‌های مورد نیاز کارآموزی خود را تکمیل کرده باشید به طور خودکار غیرفعال می‌شود.

نحوه پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا

در ابتدا امر، متقاضیان دانشجو برای پیدا کردن شغل لازم است تا شماره ملی کانادا یا همان سین نامبر کانادا (شماره SIN) را دریافت کنند؛ چراکه دریافت این شماره علاوه بر ایجاد امکانات بسیار، برای شروع کار در کانادا، ضروری است.

پس از آن، توصیه می‌شود برای یافتن کار دانشجویی در کانادا، افراد یک رزومه کاری از خود، تهیه نمایند. از آنجایی که این رزومه نقش بسزایی در یافتن شغل دارد، پس باید به طور واضح و کامل نوشته شود. همچنین با توجه به مصاحبه‌های کاری که بین دانشجو و کارفرمایان برگزار می‌شود، بهتر است افراد از قبل خود را برای انجام این کار آماده نمایند.

در کانادا همواره مشاغل و کارفرمایان بسیاری وجود دارند که تمایل استخدام دانشجویان را به صورت پاره‌وقت دارند. این کارفرمایان پس از بررسی موارد گفته شده و توجه به میزان انگیزه دانشجویان برای شروع کار، آنها را استخدام می‌کنند.

البته افراد متقاضی کار دانشجویی در کانادا، نباید برای یافتن شغل نگران باشند. در حال حاضر سایت‌های کاریابی بسیاری همچون Indeed Monster و Craigslist به صورت آنلاین مشغول به کار هستند که متقاضیان می‌توانند از آنها کمک گیرند.

ضمنا دانشجویان می‌توانند از طریق اعلانات و آگهی‌های استخدامی موجود در برخی مراکز همچون فروشگاه‌ها، کتابخانه و… با ارائه رزومه کاری خود، مشغول به فعالیت شوند.

اگر قصد ادامه تحصیل و مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را دارید، می توانید با مراجعه به موسسه مهاجرتی کانادا آتلانتیک ۷۲۴، از مشاوره و راهنمایی‌های تیم متخصص و کارآمد ما بهره‌مند شوید. مشاوران ما در تمامی مراحل و روند مهاجرتی در کنار شما همراهان عزیز خواهند بود.

فرم ارزیابی اولیه

برای شروع روند مهاجرت خود ، لطفا ابتدا فرم ارزیابی را تکمیل کنید.