پیکاپ ویزای کانادا چیست؟

به دلیل وجود برخی مشکلات سیاسی کشورهایی از جمله کانادا و آمریکا با ایران روابط دیپلماتیک و در نتیجه سفارت ندارند. به همین دلیل افرادی که قصد سفر یا مهاجرت به این کشورها را داشته باشند برای مراجعه به سفارت باید به یک کشور سوم سفر کنند. به عنوان مثال، معمولاً افراد به دلیل نزدیکی کشورهای امارات، ترکیه و ارمنستان به سفارت آمریکا در یکی از این کشورها مراجعه می‌کنند. این موضوع هزینه‌های بسیاری بیشتری را به افراد تحمیل کرده و دشواری‌های خاص خود را دارد. پیکاپ پاسپورت یک روش بسیار مناسب برای اخذ ویزای کشورهایی است که در ایران سفارت ندارند. اما پیکاپ پاسپورت چیست و چطور می‌توان از این روش برای اخذ ویزای کشورهای آمریکا و کانادا اقدام کرد؟

پیکاپ ویزای کانادا چیست؟

برای مشاوره حضوری و تلفنی رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان موسسه مهاجرتی آتلانتیک 724 در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و شرایط شما را رازیابی کنند.

پیکاپ پاسپورت چیست؟

بهتر است قبل از آنکه سؤال پیکاپ پاسپورت چیست را پاسخ دهیم، با مفهوم پیکاپ و پاسپورت به طور مجزا آشنا شویم.

پیکاپ پاسپورت کانادا

گذرنامه یا پاسپورت چیست

گذرنامه یا پاسپورت یک مدرک هویتی معتبر است که از طریق دولت کشورها صادر می‌شود. این مدرک نشان می‌دهد که فرد شهروند کدام کشور است. در واقع پاسپورت نوعی مجوز خروج شهروندان از کشور مبدأ و ورود آنها به کشور دوم است؛ بنابراین از پاسپورت برای عبور و مرور بین مرزهای جغرافیایی کشورها استفاده می‌شود. از آنجایی که برای ورود و اقامت در تعداد زیادی از کشورها پاسپورت کفایت نمی‌کند، لازم است جهت دریافت ویزا نیز اقدام کنید.

ویزا چیست

ویزا مجوز مشروط برای ورود به یک کشور است. برای افرادی که شرایط ورود به یک کشور را داشته باشند، توسط سفارت کشور مقصد ویزا صادر می‌شود. اعتبار ویزا می‌تواند از یک هفته تا چند سال متفاوت باشد. همچنین ممکن است فرد برای اهداف گردشگری، تحصیلی یا شغلی درخواست ویزای کشور مقصد را داشته باشد.

مفهوم پیکاپ چیست

Pickup یک واژه انگلیسی به معنای تحویل گرفتن و برداشتن است. این کلمه در موقعیت‌های مختلف می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. زمانی که قصد سفر یا مهاجرت به کشورهای دیگر را داشته باشید باید از طریق سفارت کشور مقصد درخواست خود را اعلام کرده و مدارک مورد نیاز را جهت بررسی‌های بیشتر تحویل سفارت دهید. با انجام این مراحل اجازه ورود به این کشور را برای بازه زمانی مشخص پیدا خواهید کرد. در صورت تأیید سفارت ویزای شما به مرحله ثبت رسیده مهر ویزا در پاسپورت شما درج می‌شود.

در شرایطی که کشور مقصد در کشور مبدأ سفارتخانه یا کنسولگری نداشته باشد، متقاضی دریافت ویزا می‌تواند با حضور در یک کشور واسطه به سفارتخانه کشور مقصد مراجعه کند. از آنجایی که در درج ویزا در پاسپورت نیازی به حضور متقاضی نیست، این امکان فراهم شده تا این کار توسط نماینده قانونی متقاضی انجام شود. در نتیجه می‌توانید بدون سفر به کشور سوم و مراجعه حضوری به سفارت برای اخذ ویزای این کشورها اقدام کنید. به این ترتیب پروسه‌‌ای که پاسپورت متقاضی توسط نماینده قانونی وی به سفارت ارائه شده و پس از درج ویزا به متقاضی برگردانده می‌شود را پیکاپ پاسپورت می‌گویند. 

تفاوت پیکاپ ویزا با پیکاپ پاسپورت چیست؟

دو عبارت پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت از نظر معنایی هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و افراد از این دو اصطلاح مرتباً به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در شرایطی که دو کشور مبدأ و مقصد با یکدیگر روابط دیپلماتیک نداشته باشند فعالیت سفارتخانه‌های آنها نیز به حالت تعلیق و تعطیلی درمی‌آید. اگر شهروندان قصد سفر به این کشورها را داشته باشند باید از طریق یک کشور واسطه اقدام کنند.

آیا برای دریافت پاسپورت از سفارت به حضور شخص نیاز است؟

در مرحله ارسال درخواست ویزا به سفارتخانه کشور مورد نظر و انجام مراحلی همچون مصاحبه حضوری و ثبت اطلاعات بیومتریک حضور شخص متقاضی در سفارتخانه الزامی است مدتی پس از درخواست اخذ ویزا، سفارت مدارک متقاضی را بررسی کرده و پاسخ درخواست را از طریق ایمیل به اطلاع وی می‌رساند.

 در صورت قبولی پرونده، در مرحله بعد جهت الصاق ویزا به پاسپورت، لازم است فرد با در دست داشتن پیریت ایمیل و اصل پاسپورت خود به سفارت مراجعه کند. اما در شرایطی که برای حضور در سفارتخانه نیاز به سفر به کشور ثالث باشد، اوضاع کمی سخت خواهد شد.

معمولاً  افراد با هدف صرفه‌جویی در هزینه و زمان به‌جای سفر به کشور سوم و مراجعه حضوری به سفارتخانه، از طریق یک کارگزار قابل اعتماد اقدام می‌کنند. برای این کار تنها کافی‌ست مدارک مورد نیاز و پاسپورت خود را در اختیار این کارگزاری‌ها قرار دهید تا آنها به عنوان نماینده قانونی شما به سفارتخانه کشور مورد نظر مراجعه کنند.

انواع پیکاپ پاسپورت چیست؟

انواع پیکاپ پاسپورت چیست؟

بر اساس نوع تحویل و هدف خروج پاسپورت، انواع مختلفی از پیکاپ گذرنامه وجود دارد که در اینجا به توضیح آنها می‌پردازیم.

  • پیکاپ پاسپورت دو طرفه

در پیکاپ پاسپورت دو طرفه، پاسپورت از شما تحویل گرفته شده و پس از درج ویزا به ایران بازگردانده می‌شود.

  • پیکاپ پاسپورت یک طرفه

در این نوع پیکاپ ویزا، پس از آن که پاسپورت جهت الصاق ویزا از متقاضی تحویل گرفته می‌شود، به‌جای اینکه به ایران بازگردانده شود و در همان کشور مقصد نگهداری خواهد شد.

  • پیکاپ تمدید پاسپورت کانادا

این نوع از پیکاپ پاسپورت مخصوص ایرانیانی است که شهروندی و پاسپورت کشور کانادا را دارند. این افراد می‌توانند از خدمات پیکاپ تمدید پاسپورت کانادا برای تمدید پاسپورت کانادا در خارج از کشور استفاده کنند. به این ترتیب پاسپورت کانادا از کشور خارج می‌شود، در حالی که در پیکاپ پاسپورت معمول، پاسپورت ایران از کشور خارج می‌شود.

امکان پیکاپ پاسپورت برای چه کشورهایی وجود دارد؟

در حال حاضر آمریکا، کانادا و انگلیس مهم‌ترین کشورهایی هستند که به دلایل مختلف در ایران سفارتخانه فعال ندارند. از آنجایی که متقاضیان بسیاری برای ورود به این کشورها وجود دارند، انجام پروسه پیکاپ پاسپورت برای این کشورها مشتریان بسیار زیادی دارد.

پیکاپ ویزای آمریکا

کشور آمریکا سالیان طولانی در ایران سفارتخانه ندارد متقاضیان ورود به این کشور برای انجام مراحل مصاحبه و انگشت‌نگاری به سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای همسایه مراجعه می‌کنند. معمولاً ایرانیان سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای اطراف یعنی ارمنستان، ترکیه و امارات را انتخاب می‌کنند.

تفاوت پیکاپ ویزای آمریکا از دبی و ارمنستان

پیکاپ ویزای آمریکا از دبی و ارمنستان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. افرادی که مراحل درخواست ویزا را از طریق سفارت آمریکا در دبی انجام داده باشند، بعد از انجام مصاحبه ممکن است یکی از سه نوع برگه سفید، زرد و صورتی را دریافت کنند.

  • برگه سفید: نشان‌دهنده رد شدن درخواست ویزا است.
  • برگه زرد: نشان‌دهنده این است که مدارک شما ناقص بوده یا به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد. معمولاً در این مرحله مدارک شما FBI CHECK می‌شود. این مرحله می‌تواند از چند هفته تا بیشتر از یک سال طول بکشد.
  • برگه صورتی: نشان‌دهنده تأیید مدارک و موافقت با دریافت ویزای شما است. پس از دریافت برگه صورتی ۹۰ روز فرصت دارید تا برای پیکاپ ویزای خود اقدام کنید در غیر این صورت وضعیت شما به برگه زرد تغییر پیدا کرده و FBI CHECK می‌شوید.

پیکاپ ویزای کانادا چیست؟

هر ساله افراد بسیاری از ایران به با هدف تحصیل یا کار به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند. مانند کشور آمریکا، کانادا نیز به دلیل قطع روابط دیپلماتیک در ایران سفارتخانه ندارد. متقاضیان ویزای کانادا برای ورود به این کشور از طریق کشورهای ترکیه و امارات اقدام می‌کنند. دریافت وقت سفارت کانادا از جمله دغدغه ایرانیان جهت اقدامات مورد نیاز برای مهاجرت است.

پیکاپ ویزای کانادا

در نتیجه افراد می‌توانند از خدمات پیکاپ پاسپورت کانادا در استانبول، پیکاپ ویزای کانادا از آنکارا، پیکاپ ویزای کانادا از دبی و ابوظبی استفاده کنند. مدت زمان پیکاپ ویزای کانادا می‌تواند از ۱۰ روز تا ۳ هفته متغیر باشد. قیمت پیکاپ پاسپورت کانادا می‌تواند بسته به عوامل مختلف متغیر باشد، اما باید توجه داشته باشید که هزینه‌های بسیار اندک می‌تواند مشکلات قانونی ایجاد کند. در نهایت پیگیری پاسپورت کانادا در استانبول نیز توسط کارشناسان کارگزاری انجام می‌شود.

پیگیری پیکاپ ویزای کانادا

پس از آنکه مدارک مورد نیاز را جهت پیکاپ ویزای کانادا به کارگزاری یا آژانس مورد نظر ارائه دادید، معمولاً یک شماره‌گیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید به وب‌سایت کارگزاری مورد نظر مراجعه کرده و از طریق شماره پیگیری، وارد کردن کشور مقصد و کشوری که برای پیکاپ ویزا انتخاب کرده‌اید، مراحل پیکاپ پاسپورت خود را پیگیری کنید.

پیکاپ ویزای انگلیس

انگلیس یکی دیگر از کشورهایی است که علی‌رغم متقاضیان بسیار در ایران سفارت ندارند. ایرانیانی که قصد سفر و مهاجرت به این کشور را داشته باشند باید برای انجام مراحل مصاحبه حضوری و انگشت‌نگاری از طریق سفارتخانه انگلیس در یک کشور ثالث اقدام کنند.

مراحل پیکاپ ویزا به روش ساده

  1. پرینت ایمیل و پاسپورت خود را تحویل کارگزاری مورد نظر می‌دهید.
  2. یک برگه رضایت یا وکالت‌نامه امضا می‌کنید که توسط آن به کارگزاری وکالت می‌دهید از طرف شما مراحل پیکاپ پاسپورت را انجام دهد.
  3. سپس پاسپورت و مدارک شما توسط کارگزاری به سفارت تحویل داده می‌شود.
  4. سفارت پاسپورت شما را تحویل گرفته و پس از مدت ۷ تا ۱۴ روز، پاسپورت همراه با ویزای الصاق شده به شما تحویل داده می‌شود.
  5. پاسپورت شما از طریق اولین پرواز به ایران بازگردانده شده و به شما تحویل داده می‌شود.

شرایط و مدارک پیکاپ پاسپورت

افرادی که ایمیل موافقت درخواست ویزا را از سفارتخانه کشور مورد نظر دریافت کرده باشند، می‌توانند به کارگزاری یا آژانس‌های مسافرتی قانونی که مجوزهای مربوط به پیکاپ پاسپورت را دارند، مراجعه کنند. کارشناسان این مراکز پس از دریافت مدارک لازم، یک فرم وکالت‌نامه تهیه می‌کنند تا ادامه کارهای مربوط به پیکاپ پاسپورت بدون نیاز به حضور فیزیکی متقاضی انجام شود.

مدارک پیکاپ ویزای آمریکا

  • مدارک پیکاپ ویزای آمریکا از دبی
  1. کانفرم فرم ۱۶۰DS
  2. رسید COURIER
  3. برگه زرد یا صورتی
  • مدارک پیکاپ ویزای آمریکا از آنکارا
  1. کانفرم فرم ۱۶۰DS
  2. ایمیل سفارت
  3. رسید COURIER
  4. وکالت‌نامه محضری
  5. شناسنامه
  • مدارک پیکاپ ویزای آمریکا از ارمنستان
  1. رسید COURIER
  2. یک قطعه عکس ۵*۵

مدارک پیکاپ ویزای کانادا

معمولاً پیکاپ ویزای کانادا توسط سفارتخانه این کشور در دو کشور ترکیه و امارات انجام می‌شود. کارگزاری‌های معتبر در این دو کشور دارای نمایندگی هستند، مدارک متقاضیان به دفتر نمایندگی کارگزاری فرستاده شده و کارشناسان جهت انجام پیکاپ ویز اقدام می‌کنند.

مدارک پیکاپ ویزای مهاجرتی کانادا

  1. اصل پاسپورت متقاضی
  2. اصل وکالت‌نامه
  3. ارائه پرینت ایمیلی که از طرف سفارت ارسال شده است.
  4. ارائه فرمی که توسط متقاضی پر می‌شود، این فرم در بخش انتهایی ایمیل آورده شده است.
  5. ارائه دو قطعه عکس ۵*۷ که بر روی یکی از آن‌ها آدرس محل عکاسی ثبت شده باشد.

مدارک پیکاپ ویزای غیرمهاجرتی کانادا

  1. ارائه رسید انگشت‌نگاری
  2. اصل پاسپورت متقاضی
  3. اصل وکالت‌نامه
  4. ارائه پرینت ایمیلی که از طرف سفارت ارسال شده است
  5. تعهد پست برای پیکاپ ویزای امارات (از طرف کارگزاری تهیه می‌شود)

 

مدارک پیکاپ ویزای انگلیس

  • مدارک لازم برای پیکاپ یک طرفه انگلیس
  1. ارائه اصل پاسپورت
  2. تهیه کپی صفحه اول گذرنامه
  3. اصل رسید سفارت
  4. اصل وکالت‌نامه
  5. پرینت ایمیل ready for collection که از طرف سفارت ارسال شده است.
  • مدارک لازم برای پیکاپ دوطرفه انگلیس
  • ارائه اصل پاسپورت
  • اصل رسید سفارت
  • اصل وکالت‌نامه

مدارک لازم برای پیکاپ ویزای یک طرفه

در قسمت‌های قبل با مفهوم پیکاپ ویزای یک طرفه آشنا شدیم، در ادامه مدارک لازم برای پیکاپ ویزای یک طرفه آورده شده است:

  • تهیه کپی از صفحه اول گذرنامه
  • ارائه اصل رسید سفارت
  • ارائه اصل وکالت‌نامه
  • پرینت ایمیل ready for collection”” که از طرف سفارت ارسال شده است.

مدارک لازم برای پیکاپ پاسپورت دوطرفه

مدت زمان و مدارک پیکاپ پاسپورت دو طرفه با توجه به کشور سومی که از طریق آن برای درخواست به سفارتخانه کشور مقصد اقدام کرده باشید ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، در پیکاپ ویزای انگلیس در کشور امارات علاوه بر مدارک زیر، به اصل رسید واریز وجه سفارت هم نیاز دارید. همچنین معمولاً مدت زمان انجام پیکاپ ویزا در ترکیه حدود یک هفته و در امارات دو هفته طول می‌کشد.

  • ارائه اصل پاسپورت
  • ارائه اصل رسید سفارت
  • ارائه اصل وکالت‌نامه
  • پرینت ایمیل Passport resubmission که از طرف سفارت ارسال شده است.

هزینه پیکاپ پاسپورت چقدر است؟

همانطور که ملاحظه کردید، به پروسه‌ای که طی آن ارسال پاسپورت، درج ویزا و بازگرداندن آن به فرد توسط یک کارگزاری قانونی انجام می‌شود، پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت گفته می‌شود. این کارگزاری‌ها در قبال انجام این کار مبلغی را تحت عنوان هزینه پیکاپ پاسپورت دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که آژانس‌هایی که هزینه‌های بسیار اندک را پیشنهاد می‌دهند، مجوزهای لازم از پلیس گذرنامه ایران را ندارند؛ بنابراین در این شرایط ریسک سوءاستفاده از مدارک و یا گم شدن پاسپورت متقاضی وجود دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه پیکاپ پاسپورت و استفاده از مشاوره رایگان بهتر است به صورت تلفنی یا حضوری با کارشناسان کارگزاری ارتباط برقرار کنید.

مدت زمان پیکاپ پاسپورت چقدر است؟

تمام افرادی که از طریق ایمیل یا نامه پیام موافقت ویزای کشور مورد نظر را دریافت کرده باشند، جهت درج ویزا در پاسپورت خود، می‌توانند از خدمات پیکاپ پاسپورت استفاده کنند. بسته به شرایط ممکن است پروسه پیکاپ پاسپورت شما از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

پیکاپ پاسپورت از شهرستان

خدمات پیکاپ پاسپورت به ساکنین تهران محدود نمی‌شود، بنابراین، متقاضیان می‌توانند از تمام شهرهای ایران از خدمات مربوط به پیکاپ پاسپورت بهره‌مند شوند. در این شرایط تمام مراحل از طریق تماس‌های تلفنی و ارسال پیام هماهنگ می‌شوند.

در مرحله بعد پاسپورت و رضایت‌نامه یا در مواردی وکالت‌نامه رسمی خود را از طریق پست به دفتر کارگزاری ارسال کنید. در نهایت کارشناسان مراحل بعدی دریافت ویزا را از طرف شما انجام دهند. همچنین می‌توانید از طریق کارشناسان پیگیری وضعیت پیکاپ پاسپورت خود را انجام دهید.

پیکاپ پاسپورت چه مزیتی دارد؟

مهم‌ترین مزیت پیکاپ پاسپورت این است که دیگر نیازی به سفر به کشور سوم و مراجعه حضوری به سفارتخانه ندارید. به این ترتیب از صرف زمان و هزینه اضافی جلوگیری شده و امور مربوط به  مراحل الصاق ویزا به پاسپورت توسط یک شخص متخصص و کاربلد پیگیری می‌شود.

مجوز لازم برای انجام پیکاپ پاسپورت

برخی از آژانس‌های مسافرتی و کارگزاری‌ها با دریافت مجوزهای لازم از پلیس مهاجرت ایران این امکان را فراهم کرده‌اند تا با خارج کردن پاسپورت و مدارک متقاضایان از کشور، مراحل پیکاپ گذرنامه را به صورت قانونی انجام دهند. طبق قوانین برای انجام پیکاپ پاسپورت توسط یک فرد یا کارگزاری ارائه فرم وکالتنامه الزامی است.

خطرات و سو استفاده های احتمالی در پیکاپ پاسپورت

همانطور که اشاره شد حمل پاسپورت اشخاص و خروج آن توسط مرزهای هوایی کشور تنها در صورتی امکان‌پذیر است که این کار پس از دریافت مجوزهای لازم انجام شده باشد. در صورتی که با پرداخت هزینه‌های غیرمتعارف و اندک، مدارک و گذرنامه خود را جهت پیکاپ پاسپورت، در اختیار افراد و موسسات غیرقانونی قرار دهید، ریسک سواستفاده یا مفقود شدن مدارک وجود دارد.

مدت زمان پیکاپ ویزا چقدر است؟

مدت زمان پیکاپ پاسپورت کشور مورد نظر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مراحل کارهای اداری سفارت کشور مورد نظر
  • سرعت انجام مراحل پست در کشور ثالث
  • سرعت عمل کارشناسان کارگزاری انتخابی شما

پاسپورت امضا شده برای پیکاپ ویزا

قبل از تحویل گذرنامه خود به آژانس مسافرتی جهت انجام پیکاپ ویزا، لازم است صفحه اول گذرنامه خود را امضا کنید. از آنجایی که در این صفحه یک محل اختصاصی جهت امضا شخص طراحی شده است، هیچی مشکلی برای اعتبار پاسپورت شما پیش نخواهد آمد.

هزینه پیکاپ ویزای کانادا توسط آتلانتیک ۷۲۴:

برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه پیکاپ ویزای کانادا و شرایط مهاجرت به کانادا با مشاوران موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس بگیرید.

فرم ارزیابی اولیه

برای شروع روند مهاجرت خود ، لطفا ابتدا فرم ارزیابی را تکمیل کنید.