مدت اقامت مجاز اتباع خارجی در کانادا چقدر است؟

مدت اقامت مجاز اتباع خارجی در کانادا چقدر است؟

از فوریه سال ۲۰۱۹ وزارت خانه مهاجرت فدرال کانادا در تلاش است تا همه ورود و سفرهای زمینی مهاجران و بازدید کنندگان به کانادا را پیگیری کند.

در واقع مدت اقامت اتباع خارجی در کانادا بسته به درخواست‌های او در رابطه با مجوز کار، مجوز تحصیل، ویزای توریستی کانادا، اقامت دائم و تابعیت کانادا متفاوت می‌باشد.

با این وجود؛ مهاجران، پناهندگان و شهروندان کانادایی (IRCC) توانسته‌اند با کمک آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) و از طریق برنامه ورود/ خروج، اطلاعات مسافرتی را به دست آورند، به گونه‌ای که با عبور مسافران از مرز ایالات متحده به کانادا، تمامی اطلاعات اصلی آنها به‌عنوان “گزارش خروج”، برای CBSA ارسال می‌شود.

طبق وب سایت CBSA، امروزه دسترسی IRCC به اطلاعات مسافرتی برای “مدیریت و اجرای برنامه‌های مهاجرت به کانادا و تابعیت کانادا” امکان‌پذیر شده است.

این اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • ملیت یا تابعیت
  • ارتباط جنسی
  • اطلاعات مربوط به اسناد مسافرتی همچون نوع، شماره، کشور و…

با این وجود پیش‌بینی می‌شود که تا ژوئن سال ۲۰۲۰، برنامه ورود/ خروج، به سفرهای هوایی تمدید شود.

  اهداف برنامه ورود/ خروج

بر اساس نوشته‌های وب سایت دولتی کانادا، IRCC به تمامی اطلاعات مسافرتی، به منظور تأیید شرایط و الزامات اقامت مانند مواردی که در درخواست های تابعیت و اقامت کانادا موجود می‌باشد، دسترسی خواهد داشت.

با کمک این اطلاعات، آنها می‌توانند ضمن دستیابی به بیش از حد مجاز بودن مدت اقامت اتباع خارجی در کانادا، اقامت حامیان و شرکای مالی خود را برای برنامه‌های کلاس خانواده در کانادا تایید کنند.

همچنین IRCC می‌تواند بررسی کند که آیا پناهندگان با کمک اسناد مسافرتی خود به کانادا سفر کرده‌اند یا خیر؟

  اهداف برنامه ورود/ خروج به کانادا

نحوه استفاده از اطلاعات

طبق نظر IRCC اطلاعات ورود و خروج از جمله داده‌های مهمی است که برای انواع برنامه‌ها و در همه زمینه‌های شغلی، مهاجرت و تابعیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دریافت اقامت موقت

اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق برنامه ورود / خروج، برای تشخیص مدت اقامت اتباع خارجی در کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

IRCC نیز با استفاده از اطلاعات ورود و خروج، انواع درخواست اقامت موقت که شامل موارد زیر می‌شود، استفاده می‌کند:

  • ویزاهای اقامت موقت کانادا
  • مجوز اقامت موقت
  • پیشینه بازدید کننده
  • دریافت و تمدید ویزای کار کانادا
  • ویزای تحصیلی کانادا و برنامه‌های مرتبط با مجوز تحصیلی
  • مجوزهای الکترونیکی مربوط به سفر(eTA)

دریافت اقامت دائم

IRCC با کمک اطلاعات ورودی و خروجی متقاضیان برای بررسی انواع درخواست‌های اقامت دائم کانادا، که شامل موارد زیر می‌باشد، استفاده می‌کند:

  • کارت‌های اقامت دائم
  • اسناد مسافرتی اقامت دائم
  • پناهندگان بین‌المللی (خارج از کشور)
  • حمایت مالی خانواده

در واقع ماموران مهاجرتی با کمک این اطلاعات جمع آوری شده، مدت زمانی که متقاضیان مهاجرت، در خارج و داخل خاک کشور کانادا می‌گذراند، دنبال می‌کند.

که بر این اساس متقاضیان لازم است برای واجد شرایط بودن دریافت اقامت دائم کانادا، در هر دوره ۵ ساله، حداقل ۷۳۰ روز در کانادا باشند.

همچنین این اطلاعات جمع آوری شده (داده‌های ورودی و خروجی)، ضمن کمک به IRCC جهت بررسی خسارت احتمالی مربوط به اقامت دائم و ارائه نادرست آنها، در تایید شدن گواهینامه‌های پلیس خارجی نیز تاثیر می‌گذارد.

بررسی سابقه سفر پناهجویان کانادا

پناهندگان داخلی در کانادا

داده‌های ورود و خروج به IRCC، در بررسی سابقه سفر پناهجویان کانادا و تایید کردن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضیان، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گونه‌ای که وجود سوابق ناسازگار در برنامه متقاضی، تحقیقات بیشتر و سریع‌تری را به همراه خواهد داشت.

شهروندان

متقاضیان درخواست تابعیت کانادا، لازم است تا حداقل ۵ سال قبل از تاریخ درخواست خود، حداقل به مدت ۱۰۹۵ روز، حضور خود در خاک این کشور را اعلام کند.

ضمنا از این اطلاعات برای کمک به پرونده‌هایی که با ابطال تابعیت کانادا روبه رو هستند نیز، استفاده می‌شود.

رسیدگی‌های مربوط به باطل شدن شهروندی

ماموران دولتی از اطلاعات متقاضیان (که به صورت یکسری داده های ورودی و خروجی هستند) برای تعیین اظهارات درست یا نادرستی که آنها درباره اقامت خود به منظور دستیابی تابعیت کانادا اعلام کرده اند، استفاده می‌کنند.

رسیدگی‌های مربوط به پاسپورت

ماموران از تحقیقات و رسیدگی‌های مربوطه به پاسپورت افراد می‌توانند

ماموران از اطلاعات مربوط به پاسپورت افراد می‌توانند رسیدگی و تحقیقات لازم درباره حقوق شخص در خدمات گذرنامه کانادایی را تسهیل بخشند.

همچنین این اطلاعات ضمن استفاده به‌عنوان اعتبارسنجی تاریخ سفر، می تواند برای تعیین ابطال، سو استفاده و کلاهبرداری از گذرنامه استفاده شود.

حقوق مسافران کانادایی

مسافران کانادایی حق درخواست نسخه‌ای از تاریخ سفر خود را دارند تا در صورت وجود هرگونه خطا در پرونده خود، بتوانند از طریق CBSA آن را اصلاح و برطرف نمایند.

همچنین در صورت اصلاح اطلاعات سفر، در ابتدا این درخواست برای افسران IRCC ارسال و سپس به‌روزترین اطلاعات اصلاح شده از طریق CBSA فرستاده می‌شود.

در واقع افسران IRCC موظفند تا بر اساس قانون حفظ حریم خصوصی، مانع از فاش اطلاعات ورودی و خروجی افراد شوند؛ مگر اینکه این اطلاعات برای اجرای قانون حمایت از پناهندگان مهاجرتی (IRPA) ضروری باشد که در آن صورت به‌ عنوان یک تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه‌های اشتراک اطلاعات مشابه، تحت پوشش قرار می‌گیرد. CBSA این توافق‌نامه‌های اطلاعات را با پلیس سلطنتی کانادا (RCMP)، آژانس درآمدی کانادا (CRA) و اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) به اشتراک می‌گذارد.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی