مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

لیست بهترین دانشگاه های کانادا، به همراه هزینه تحصیل و شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش

بهترین دانشگاه های کانادا

اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، برای اطلاع از لیست بهترین دانشگاه‌های کانادا در این مقاله با ما همراه باشید!

بهترین دانشگاه‌های کانادا در سال ۲۰۲۱ بر اساس چه معیاری ارزیابی شده‌اند؟ پیش از هر چیزی آشنایی با معیار و فاکتورهایی که بر مبنای آن سطح علمی و به طور کل برتری دانشگاه‌های کانادا نسبت به یکدیگر ارزیابی می‌شود، مهم است. طبق فاکتورهایی که در وبسایت Times Higher Education برای سنجش تعیین شده است، در ۵ گروه زیر تحت عنوان شاخص‌های عملکرد دانشگاهی مطرح شده‌اند.

  • ۳۰% توجه به فضای آموزشی
  • ۳۰% میزان پژوهس و دستاوردهای علمی
  • ۳۰% میزان بازخورد و تاثیرات پژوهش‌ها بر روند دانشگاه
  • ۷.۵% اعتبار بین‌‌المللی دانشگاه (توجه به اساتید، کارمندان و…)
  • ۲.۵% رابطه دانشگاه با صنعت

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر کانادا ۲۰۲۱

همیشه در صدر لیست برترین دانشگاه‌های جهان، نام کشور کانادا می‌درخشد. دولت کانادا که توجه به سطح علمی کشور را جز اهداف اصلی خود قرار داده است، توانسته امروزه بسیاری از دانشگاه‌های خود را جز بهترین دانشگاه‌های مطرح و شناخته شده در جهان جای دهد. اسامی نامبرده شده در زیر معرفی رتبه ۱ تا ۱۴ بهترین دانشگاه‌های کانادا می‌باشد.

۱. دانشگاه تورنتو (Toronto)

دانشگاه تورنتو یا به اختصار (UBC)، واقع در شهر تورنتو کانادا، یکی از بهترین دانشگاه‌های موجود در سطح جهانی می‌باشد و جایگاه اول را در میان رقیبان خود کسب کرده است. این دانشگاه در رنکینگ ۲۱ جهان قرار دارد. برتری فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در این است که به سرعت جذب سیستم کاری می‌شوند. دانشگاه تورنتو برای رشته‌هایی نظیر مهندسی، پزشکی، طراحی  و معماری، علوم و هنر، دندانپزشکی، حقوق، مدیریت، دارو، موسیقی، پرستاری، خدمات اجتماعی، سلامت عمومی، فیزیولوژی و علوم ارتباطات ارائه می‌شود. شهریه در این دانشگاه به طور میانگین سالیانه از ۷ هزار دلار شروع می‌شود و برای رشته‌ای مانند دندانپزشکی تا ۲۳ هزار دلار هم افزایش می‌یابد.

میزان شهریه دانشگاه تورنتو:

  • مقطع کارشناسی : سالانه بین ۴۳ الی ۵۰ هزار دلار
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین ۷ الی ۲۳ هزار دلار کانادا

۲. دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia)

این دانشگاه در شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا واقع می‌باشد که دومین دانشگاه برتر کشور کانادا برای متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا به شمار می‌رود. این دانشگاه در رنکینگ ۳۷ جهان قرار دارد. دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینه آموزش، یادگیری و تحقیق در سطح جهانی شهرت دارد و یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه موجود در شمال آمریکا می‌باشد که فارغ‌التحصیلان متخصص را وارد بازار کار می‌کند. رشته‌های موجود در این دانشگاه نیز مانند دانشگاه تورنتو می‌باشد.

میزان شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۲۵ الی ۴۰ هزار دلار کانادا متغیر است.
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین ۵ الی ۱۰ هزار دلار باید پرداخت شود.
بریتیش کلمبیا از دانشگاه های خوب کانادا در شهر ونکوور است که در رتبه 37 جهانی قرار دارد.
دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳. دانشگاه مک گیل (McGill)

دانشگاه مک گیل واقع در شهر مونترال از استان کبک می‌باشد که سومین دانشگاه مطرح  از لحاظ علمی-پژوهشی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این دانشگاه در رنکینگ ۴۴ جهان قرار دارد. دانشگاه مک گیل، با بیش از ۴۰ هزار دانشجوی خارجی، ۱۷۰۰ عضو آکادمیک، ۱۲ دپارتمان مجزا، ۱۰ دانشکده و ۴ بیمارستان آموزشی وابسته، یکی از معتبرترین دانشگاه‌‎های کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه، با داشتن ۲۱ دانشکده و موسسه‌ی تکنولوژی، بیش از ۳۰۰ رشته تحصیلی از جمله پزشکی و حقوق را دارا می‌باشد. شهریه در دانشگاه مک گیل سالیانه برای دانشجویان بین‌المللی از ۱۶ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار متغیر است.

شهریه دانشگاه مک گیل:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۱۶ الی ۵۰ هزار دلار کانادا متغیر است
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه حدود ۱۶ هزار دلار کانادا

۴. دانشگاه مک مستر (McMaster)

دانشگاه مک مستر از نظر علمی چهارمین دانشگاه برتر کشور کانادا می‌باشد. این دانشگاه در شهر همیلتون استان انتاریو قرار گرفته است. در رنکینگ ۷۷ جهان و ۴ کشور کانادا قرار دارد. این دانشگاه با پردیسی ۱۲۱ هکتار، دارای ۶ دانشکده علوم، مهندسی، بهداشت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و تجارت و همچنین در رشته‌های هتل داری و توریسم، پرستاری، داروسازی، پزشکی و کشاورزی نیز افتخاراتی کسب کرده است.

شهریه دانشگاه مک مستر:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار کانادا متغیر است
  • مقطع کارشناسی ارشد: میانگین ۱۶ هزار دلار کانادا در هر سال

۵. دانشگاه مونترال (Université de Montréal)

دانشگاه دولتی مونترال یا به اختصار (UdeM) واقع در شهر مونترال استان کبک می‌باشد. یکی از برترین دانشگاه‌ها در سراسر دنیا با رنکینگ ۹۰ شناخته شده است. زبان رسمی در این دانشگاه فرانسوی است و رشته‌هایی نظیر علوم و هنر، دندان ‌پزشکی، طراحی محیطی، آموزش و پرورش، حرکت شناسی، حقوق، پزشکی، موسیقی، بینایی‌سنجی، پرستاری، داروسازی، دامپزشکی، سلامت عمومی را ارائه می‌دهد. البته قابل ذکر است برخی از رشته‌ها در مقاطع ارشد و دکترا نظیر بیوشیمی، علوم کامپیوتر، میکروبیولوژی و مواردی دیگر به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌گردند.

شهریه دانشگاه مونترال:

  • مقطع کارشناسی: سالانه حدود ۱۴ هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین ۱۰ الی ۲۰ هزار دلار کانادا متغیر است

۶. دانشگاه آلبرتا (Alberta)

دانشگاه دولتی آلبرتا واقع در شهر ادمونتون آلبرتا کشور کانادا می‌باشد. این دانشگاه در رتبه ۱۳۲ جهان قرار دارد. لیست رشته‌های موجود در این دانشگاه علوم انسانی، علوم، هنرهای خلاقانه، طراحی، کسب و کار، مهندسی و بهداشت و سلامت می‌باشد و در در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به دانشجویان ارائه می‌شود. هزینه تحصیل در این دانشگاه به طور میانگین از ۲۰ هزار دلار شروع می‌شود.

شهریه دانشگاه آلبرتا:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۲۰ الی ۲۲ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین ۸ الی ۱۰ هزار دلار کانادا متغیر است

۷. دانشگاه اتاوا (Ottawa)

دانشگاه اتاوا یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور کانادا واقع در شهر اوتاوا است. این دانشگاه دارای رنکینگ جهانی ۱۷۶ و یکی از دانشگاه های خوب کانادا می‌باشد. در دانشگاه اتاوا به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی برای جذب و حمایت بیشتر دانشجویان تدریس می‌شود. رشته‌های پزشکی،حقوق و مدیریت در این دانشگاه به صورت تخصصی ارائه می‌شود.

شهریه دانشگاه اوتاوا:

  • شهریه سالانه این دانشگاه برای مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا از ۱۴,۸۰۰ تا ۴۹,۳۹۰ هزار دلار کانادا متغیر است

۸. دانشگاه کلگری (Calgary)

دانشگاه کلگری، در شهر کلگری – آلبرتا واقع شده است. یکی از دانشگاه‌های دولتی تقریبا تازه تاسیس شده کشور کانادا می‌باشد که در رنکینگ ۱۹۹ جهانی قرار قرار دارد. دانشگاه کلگری در رشته‌های انرژی، مهندسی، سیاست عمومی، علوم و هوا فضا، پرستاری و زمین‌شناسی شهرت جهانی دارد. همانطور که می‌دانید کشور کانادا سردسیر است و ایده جالب این دانشگاه برای جلوگیری از آسیب سرمای شدید به دانشجویان، احداث تونل‌های زیر زمینی است که زیبایی این دانشگاه را دو چندان می‌کند.

شهریه دانشگاه کلگری: به طور تقریبی از ۱۲,۷۰۰ دلار شروع شده و تا مبلغ ۳۰,۷۰۰ هزار دلار متغیر می‌باشد.

دانشگاه کلگری یکی از بهترین دانشگاه کانادا است که دولتی و تازه تاسیس است.
دانشگاه کلگری کانادا

۹. دانشگاه واترلو (Waterloo)

این دانشگاه واقع در شهر واترلو کشور کانادا می‌باشد و یکی از برترین و نوآورترین دانشگاه‌های دولتی این کشور شناخته می‌شود. دانشگاه واترلو در رتبه ۲۰۱ جهانی در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. این دانشگاه به خاطر رشته‌های علوم رایانه و مهندسی مطرح است. این دانشگاه یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کانادایی حوزه برنامه‌های کارآموزی است. شهریه این دانشگاه برای ۲ ترم که معادل ۸ ماه تحصیلی است از مبلغ ۳۰,۳۰۰ دلار شروع می‌شود.

شهریه دانشگاه واترلو:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۲۷ الی ۳۱ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه بین ۱۳ الی ۱۴ هزار دلار کانادا

۱۰. دانشگاه وسترن (Western)

دانشگاه دولتی وسترن در شهر لندن در انتاریو واقع شده است. در رتبه ۲۰۱۹ در سطح جهان قرار دارد. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های کانادا دارای شهرتی جهانی در زمینه ارائه رشته‌های تحصیلی پرستاری، فلسفه و روانشناسی می‌باشد. وسترن عضو گروه ۱۳ است که شامل ۱۳ دانشگاه برتر کانادا در زمینه تحقیق می‌گردد و دانشکده‌ بیزینس Ivey آن دارای اعتبار جهانی می‌باشد. شهریه این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه‌های کانادا بالاتر بوده و در اکثر رشته‌ها از سالی ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود.

شهریه دانشگاه وسترن:

  • مقطع کارشناسی: سالانه بین ۳۰ الی ۳۵ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه حدود ۱۸ هزار دلار کانادا

۱۱. دانشگاه کوئین (Queen’s University) 

دانشگاه کوئین از دانشگاه‌های دولتی واقع در شهر کینگستون استان انتاریو کانادا می‌باشد. این دانشگاه نیز به جهت برخورداری از استاندارهای آموزشی و علمی بالا، در جایگاه دانشگاه‌های برتر کانادا قرار گرفته است. این دانشگاه نیز همواره در حوزه و رشته‌های مختلفی چون علوم پایه، علوم سیاسی – جغرافیایی، مهندسی، پزشکی، محیط زیست و انرژی پایدار، سلامت و بهداشت روانی و… فعالیت می‌کند.

شهریه دانشگاه کوئین:

  • مقطع کارشناسی: سالانه حدود ۲۶,۳۶۱ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه حدود ۱۴,۱۱۴ هزار دلار کانادا

۱۲. دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan) 

دانشگاه ساسکاچوان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های تاسیس شده در سال ۱۰۹۷ واقع در ایالت ساسکاچوان کانادا است. این دانشگاه با داشتن رتبه بالا در بین دانشگاه‌های کانادا همواره در رشته‌های مختلفی چون پزشکی، بیوتکنولوژی کشاورزی، شیمی، ژئوشیمی، رشته‌های مهندسی و… پذیرای دانشجویان بسیاری است.

شهریه دانشگاه ساسکاچوان:

  • مقطع کارشناسی: سالانه حدود ۱۷,۴۷۰ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه حدود ۵,۳۷۷ هزار دلار کانادا

۱۳. دانشگاه یورک (York University)

دانشگاه یورک واقع در استان انتاریو یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور کانادا به شمار می‌رود. این دانشگاه که از سال ۱۹۵۹ که با هدف پذیرش دانشجویان بین‌المللی بسیاری در کانادا تاسیس شد امروزه با رنکینگ زیر ۲۰۰ به یکی از بهترین دانشگاه‌ها در سطح جهان تبدیل شده است.

شهریه دانشگاه یورک:

  • مقطع کارشناسی: سالانه حدود ۱۹,۵۷۵ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه ۱۲ هزار دلار کانادا

۱۴. دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)

با وجود قدمت بسیار زیاد دانشگاه مموریال کانادا، این دانشگاه همواره به جهت داشتن سطح علمی بالا، مورد توجه دانشجویان بسیاری قرار گرفته است. این دانشگاه دولتی واقع در شهر سنت جان واقع در استان نیوفاندلند و لابرادور، با داشتن چندین دانشکده، به ارائه رشته‌هایی در حوزه آموزشی و تحقیقاتی و… می‌پردازد.

شهریه دانشگاه مموریال نیوفاندلند:

  • مقطع کارشناسی: سالانه حدود ۸,۸۰۰ تا ۱۲ هزار دلار کانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: سالانه حدود ۵,۷۱۸ هزار دلار کانادا

لیست رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های کانادا از سوی QS

QS معتبرترین موسسات رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌باشد که در سال ۲۰۲۱، ۱۰ دانشگاه برتر کانادا را مطابق زیر طبقه‌بندی کرده است. تمامی این اسامی بدون شک از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های کانادا به شمار می‌روند؛ ولی از این میان، سه دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا و مک گیل، جز ۵۰ دانشگاه برتر جهان نیز شناخته می‌شوند.

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه کوئین در کینگستون
  • دانشگاه کلگری

اسامی دیگر دانشگاه‌های برجسته کانادا در سال ۲۰۲۱:

  1. دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University) – شهر هالیفاکس
  2. دانشگاه لاوال (Laval University) – شهر کبک
  3. دانشگاه اتاوا (University of Ottawa) – شهر اتاوا استان انتاریو
  4. دانشگاه سایمون فریزر (sfu) – شهر برنابی استان بریتیش کلمبیا
  5. دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria) – شهر ویکتوریا استان بریتیش کلمبیا
  6. دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) – شهر مونترال
  7. دانشگاه کبک – شهر کبک
  8. دانشگاه گلف (Universityof Guelph) – ایالت انتاریو
  9. دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba) – شهر وینیپگ استان مانیتوبا
  10. دانشگاه کارلتون (Carleton University) – شهر اتاوا
  11. دانشگاه شربروک (University de Sherbrooke) – شربروک استان کبک
  12. دانشگاه ویندزور (University of Windsor) – ویندزور استان انتاریو
  13. دانشگاه رجینا (University of Regina) – رجینا واقع در استان ساسکاچوان
  14. دانشگاه رایرسون (Ryerson) – شهر تورنتو
  15. دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی (UNBC) – بریتیش کلمبیا
  16. دانشگاه مونکتون (U de M, Universityof Moncton) – شهر مونکتون استان نیوبرانزویک

مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا مستلزم ارائه مدارک نام برده شده در زیر می‌باشند:

  • مدارک زبان
  • مدارک تحصیلی به همراه تمامی ریز نمرات (به‌صورت ترجمه شده)
  • ارائه فرم پذیرش
  • ارائه فرم‌هایی با عنوان توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه

در خوب بودن سطح علمی و آموزشی دانشگاه‌هایی که اسامی آنها در لیست بهترین دانشگاه‌های کانادا قرار دارند، هیچ شکی نیست ولی همین انتخاب از بین تمامی این موارد بدون شک کار دشواری است. برای راحتی بیشتر در انتخاب، توصیه می‌شود تا چند بررسی از این دانشگاه‌ها را که از دانشجویان سابق به جا مانده است، مطالعه نمایید تا از نحوه زندگی در دانشگاه، اساتید و هر آنچه که برای تحصیل و گذراندن دوره آموزشی به آن ربط پیدا می‌کند، مطلع شوید.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید، مشاوران ما در آتلانتیک ۷۲۴ آماده ارائه خدمات تخصصی اخذ ویزا و مشاوره مهاجرت به کانادا ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان هستند.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی