سرتیتر خبرها

بروزرسانی قوانین مهاجرتی در زمان شیوع کرونا

بروزرسانی قوانین مهاجرتی کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

با شیوع ویروس کرونا (COVID-19)، کانادا طی هفته گذشته، اقدامات ویژه ای را برای متقاضیان مهاجرت به کانادا تصویب کرد. به همین جهت دولت کانادا در تلاش است تا با وجود درخواست های بسیار متقاضیان، آنها را در خانه و کنار خانواده نگه دارد.

در حال حاضر اداره پناهندگی و تابعیت کانادا (IRCC)، با وجود برنامه های مهاجرت و شهروندی، در حال ایجاد تمهیداتی و اتخاذ تدابیری است تا مانع از تاخیر در زمان پردازش شود.

اقدامات اداره مهاجرت برای شهروندان و متقاضیان اخذ اقامت دائم و یا موقت

۱- اتخاذ مدت زمان بیشتر برای متقاضیان و برنامه های مرتبط با مهاجرت و تابعیت

بر این اساس، متقاضیان اقامت کانادا باید انتظار تاخیر در مدت زمان فرآیند خود را داشته باشند چرا که عموما دفاتر اداره مهاجرت و تابعیت کانادا (IRCC) با متقاضیانی که شرایط اضطراری دارند، کار می کند.

به همین منظور در حال حاضر هیچ پردازشی بجز شرایط ویژه ای که با تصمیم گیری مدیر دفاتر مهاجرت (IRCC) انجام می شود، مورد بررسی قرار نمی گیرد.

همچنین در این مدت IRCC به بررسی درخواست اسناد اضافی لازم و مرتبط با برنامه های مهاجرتی و تابعیت همچون گواهینامه های پلیس، انگشت نگاری (بیومتریک)، گذرنامه (پاسپورت)، معاینات پزشکی و مدارک صادر شده توسط مقامات ایرانی، کره جنوبی و یا چینی، ادامه می دهد.

البته باید توجه شود که متقاضیان برای پاسخ به نامه درخواست و ارسال اسناد اضافی خود، ۹۰ روز فرصت دارند و حتی در صورتی که عملیات انگشت نگاری (بیومتریک) که باید در بازه مشخص شده ۳۰ روزه انجام شود ادامه یابد، به دستور ماموران، ۹۰ روز دیگر به متقاضیان فرصت داده می شود.

۲- معافیت اعضای درجه یک خانواده از محدودیت های سفر

در حال حاضر دولت کانادا برای حفظ سلامتی شهروندان خود، تمامی سفرهای غیرضروری بین المللی را لغو و محدود کرده است. بنابراین در حال حاضر زمان مناسبی برای درخواست ویزای توریستی کانادا نیست.

در واقع با شیوع ویروس کووید ۱۹ (کرونا) تنها افراد دارای تابعیت، اقامت دائم و شهروندان کانادایی در صورت انجام آزمایشات بهداشتی غربالگری، قادرند تا به این کشور سفر کنند. این در حالی است که تمامی متقاضیان خارجی از دیگر کشورها بجز ایالات متحده، از مسافرت به کشور کانادا منع شده اند. 

اقدامات اداره مهاجرت برای شهروندان و متقاضیان اخذ اقامت دائم و یا موقت

وضعیت اعضای درجه یک خانواده

با این حال ممکن است که برخی از متقاضیان خارجی که نقش موثری در منافع ملی دارند، دارای اقامت دائم و یا جز اعضای درجه یک خانواده شهروندان این کشور محسوب می شوند، بتوانند طبق دستورات مقامات معتبر، بطور موقت از محدودیت های مسافرتی معاف شوند.

به همین منظور دولت کانادا تعریف خود از اعضای درجه یک خانواده که شامل (همسر و شریک زندگی، فرزندان وابسته مقیم و شرکای عادی) می شود را تغییر داده است. بر این اساس، اکنون اعضای درجه یک خانواده شامل والدین (پدر و مادر)، ناپدری و نامادری، والدین و یا نا والدین همسر، شرکای عادی و سرپرست یا مدرس می شود.

همچنین در صورت برطرف شدن ممنوعیت سفر برای مسافران، لازم است تا متقاضیان با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز برای تعیین وضعیت خود، سریعا تا ۲۴ ساعت آینده به خطوط هوایی معرفی شوند.

اسناد لازم برای اعضای درجه یک خانواده شهروندان کانادایی برای اقامت دائم:

  • گذرنامه (پاسپورت) کانادایی
  • ارائه کارت اقامت دائم در کانادا
  • سند مسافرتی اقامت دائم
  • ارائه مجوز ویژه IRCC و پاسپورت خارجی معافیت از ویزا برای شهروندان کانادایی

ضمنا متقاضیان باید جهت نشان دادن ارتباط خود با اعضای خانواده، مدارکی همچون شناسنامه، سند ازدواج و… را بصورت اسناد الکترونیکی و یا کاغذی ارائه دهند.

اتحاد خانواده

افرادی که از اعضای درجه یک خانواده محسوب می شوند می توانند به عنوان توریست، دانشجو و نیروی کار، بدون داشتن اقامت دائم و یا تابعیت، به این کشور سفر کنند.

دستورالعمل های درخواست اقامت موقت

دولت کانادا از متقاضیان دارای اقامت موقتی که در حال حاضر با حضور در کشور چین، درخواست سفر فوری به کانادا را دارند، تقاضا کرده است تا  با ارسال یک درخواست آنلاین برای پذیرش فوری در IRCC اقدام نمایند.

علاوه بر این، متقاضیانی که در ایران و یا کره جنوبی هستند نیز می توانند از فرم وب، برای پذیرش فوری درخواست آنلاین خود اقدام کنند.

به خاطر انتشار ویروس کرونا و وجود چنین موقعیت اضطراری، مدیران و ماموران دفاتر مهاجرتی از اختیار معافیت متقاضیان برای انگشت نگاری (بیومتریک)، برخوردارند. به همین منظور متقاضیان در ایران و یا چین، به جهت بسته شدن مراکز درخواست، بدون انگشت نگاری، قادر به ارائه درخواست خود و مدارک لازم بصورت آنلاین هستند.

متقاضیان حاضر در کره جنوبی نیز که به جهت عدم دسترسی به پزشکان، در امتحانات پزشکی مربوط به مهاجرت آنها تاخیر افتاده است، تا ۳ ماه دیگر (۹۰ روز)  فرصت دارند تا برای این درخواست اقدام کنند.

دستورالعمل های درخواست اقامت موقت در زمان شیوع ویروس کرونا

اقدامات متقاضیان دارای اقامت موقت که قادر به ترک کشور نیستند (بسته به وضعیت فعلی):

  • متقاضیان خارجی که با اتمام و انقضا اقامت موقت خود مواجه هستند، می توانند بصورت آنلاین برای اقامت موقت در کانادا اقدام نمایند.
  • متقاضیان خارجی که درخواست الحاقی دارند، تا زمان تصمیم گیری درباره درخواستشان، بطور موقت قادر به ماندن در کانادا هستند.
  • درخواست تمدید برای متقاضیان خارجی که با اتمام اقامت موقت خود مواجه هستند. به طور مثال افرادی که با ویزای کار کانادا یا ویزای تحصیلی کانادا به این کشور وارد شده اند و حالا مدت اعتبار این ویزا به پایان رسیده است.

تصویب درخواست اقامت دائم

IRCC در تلاش است تا با کمک برنامه های جدید، درخواست متقاضیان را جهت دریافت اقامت دائم پردازش نماید.

براین اساس پرونده های ذخیره شده در سیستم نیز که فاقد اسناد کافی هستند، در طی یک بازه سه ماه (۹۰ روز) مورد بررسی قرار می گیرد و همه آنها مطابق با مراحل و روال معمول پردازش می شوند.

IRCC برای متقاضیان وابسته به کشور چین، کره جنوبی و یا ایران، که در حال حاضر در کانادا حضور دارند و قادر به سفر نیستند، تاخیرهایی را در مدت زمان پردازش درخواست آنها در نظر می گیرد و تا زمان فراهم شدن امکان سفر، به آنها اقامت دائم داده نمی شود.

ضمنا متقاضیان دارای اقامت دائمی که از ویزای اقامت دائم (PRV) و تاییدیه اقامت دائم (CORP) برخوردارند ولی قادر به سفر نیستند، می توانند اعتبار مدارک خود را با اطلاع به IRCC، حفظ نمایند.

تنظیم مجدد قرارهای ملاقات جهت تابعیت

با شیوع بیماری کرونا، ماموران اداره تابعیت و مهاجرت کانادا (IRCC) تصمیم بر تنظیم مجدد قرارهای ملاقات از دست رفته شهروندان همچون (سنجش میزان دانش، آزمون، مصاحبه و مراسم سوگند) را پس از بازگشت به کانادا دارند.

همچنین ماموران IRCC برای جلوگیری از تأخیر در زمان پردازش، در تلاش است تا قرارهای جدید را در یک بازه زمانی مناسب برای متقاضیان تنظیم نماید.

علاوه بر این این ماموران موظفند تا به متقاضیانی که از چین، کره جنوبی و یا ایران بازگشته اند، جهت ارسال اسناد خود، ۳۰ روز دیگر مهلت دهند.

در واقع این متقاضیان بازگشته به کانادا، برای ارائه گواهی سلامت پزشکی خود نیز تا ۴۵ روز فرصت دارند.

در نهایت تمامی متقاضیان دارای اقامت دائم و شهروندانی که از کشور چین، کره جنوبی و یا ایران باز می گردند، لازم است تا بر اساس روال معمول، شرایط حضور فیزیکی کانادا را رعایت نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط مهاجرت و اخذ ویزای کانادا، با مشاوران موسسه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس برقرار نمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *