مخاطب گرامی؛ شماره تلفن دفتر تهران شرکت آتلانتیک ۷۲۴ تغییر کرده است.
02191006595

انواع پاسپورت ترکیه شامل پاسپورت سبز، پاسپورت قرمز یا عمومی، مشکی و خاکستری می شود.

آشنایی با انواع پاسپورت ترکیه

آیا شده تا کنون به فکر پاسپورت ترکیه افتاده باشید و اینکه بخواهید از روش‌های مختلف به نوعی برای رسیدن به چنین موقعیتی استفاده کنید؟! اگر جوابتان مثبت است هم اینک بهترین زمان است تا راجع به این موضوع، اطلاعات خود را بالا ببرید. دلیلش این است که بطور سالانه شاهد تغییرات متعددی در قوانین دولتی جهت پذیرش درخواست‌کنندگان پاسپورت بوده‌ایم. پاسپورت ترکیه درست است که بواسطه‌ی روش‌هایی نظیر کار، تحصیل، خرید ملک، ثبت شرکت و… دریافت می‌شود، اما آگاهی به این موضوع که انواع پاسپورت ترکیه چیست و چه وجه تمایزی با یکدیگر دارند، سوالی است که اساسا ذهن متقاضیان را بخود درگیر می‌کند.

انواع پاسپورت ترکیه چیست؟

بطور کلی، این دیگر یک بحث کاملا بدیهی است که به هر یک از شهروندان، چه متقاضیان خارجی و چه شهروندان عادی ترکیه، پاسپورت ترکیه به یک شکل تعلق می‌گیرد؛ اما در ۴ نوع مختلف.

پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه ترکیه (Yeşil pasaport)

پاسپورت سبز ترکیه یا به‌عبارتی پاسپورت خاص (ویژه) نوعی از پاسپورت ترکیه می‌باشد که اعتبار خود را از مهر ویژه‌ای که بر روی آن ثبت می‌شود، می‌گیرد. این نوع پاسپورت که به کارمندان رسمی دولتی، نمایندگان مجلس، اعضای سابق شهرداری و… اختصاص می‌یابد، بدون وجود مهر ویژه، فاقد اعتبار و رسمیت می‌باشد. پاسپورت سبز که در ۳۰ صفحه ارائه می‌شود در اصطلاح با نام Yeşil pasaport نیز شناخته میشود.

پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی (Bordo pasaport)

طبق قوانین گذرنامه‌ای، پاسپورت قرمز یا پاسپورت عادی، همان نوع از پاسپورت ترکیه می‌باشد که در اختیار شهروندان عادی و متقاضیان خارجی که دیگر جز شهروند ترکیه شده‌اند قرار می‌گیرد.

به این نوع پاسپورت که اصطلاحا Bordo pasaport نیز گفته میشود؛ با ثبت درخواست، از سوی اداره نفوس ترکیه (اداره‌ای تحت نظر وزارت کشور) بررسی و صادر می‌گردد. در این صورت درخواست‌کنندگان بالای ۱۸ سال، پاسپورت قرمز با اعتبار ۱۰ ساله را دریافت می‌نمایید. و درخواست‌کنندگان زیر ۱۸ سال، به پاسپورتی با ۵ سال اعتبار دست می‌یابند.

قابل توجه شما متقاضیان خارجی که با هدف سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و… موفق به اخذ تابعیت ترکیه شده‌اید، در هنگام اقدام جهت اخذ پاسپورت، به شما پاسپورت قرمز یا همان پاسپورت عمومی تعلق خواهد گرفت.

این بهترین فرصت برای شما است؛ چرا که با دریافت این پاسپورت، شما میتوانید مقدمات سفر به ۱۰۷ کشور خارجی را بدون اخذ ویزای مسافرتی فراهم نمایید.

پاسپورت مشکی یا دیپلماتیک (Siyah pasaport)

کاملا از عنوان این پاسپورت مشخص است که پاسپورت مشکی ترکیه یا Diplomatik pasaport برای چه کسانی است. دیپلمات‌های ترکیه، روسای جمهور سابق، روسای شهرداری، اعضای دیوان عالی عدالت و… همگی مشمول دریافت پاسپورت ۲۸ صفحه‌ای بنام پاسپورت مشکی می‌شوند.

پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمات ترکیه

به ماموران دولتی، افراد اعزام شده برای ماموریت در خارج و یا روزنامه نگارانی که پاسپورت دیپلماتیک و یا خصوصی بهشان تعلق نگرفته است، پاسپورتی تحت عنوان پاسپورت خاکستری یا Hizmet pasaport یا Gri pasaport اعطا می‌شود. دریافت کنندگان این پاسپورت ۳۰ صفحه‌ای، دیگر بدون نیاز به ویزا قادر خواهند بود تا به دیگر کشورها سفر کنند.

هزینه اخذ انواع پاسپورت ترکیه

پاسپورت‌های ترکیه با توجه به مدت اعتبار و نوع پاسپورتی که انتخاب می‌کنید، مبالغ مختلفی را در بر می‌گیرند. اما در مجموع، این هزینه برای هر یک از این پاسپورت‌ها با مدت اعتباری ۶ ماه الی ۴ سال به شرح زیر می‌باشد:

مدت اعتبار پاسپورت ترکیههزینه پاسپورت
۶ ماه۱۷۰ لیر ترکیه
۱ سال۲۸۴.۴۰ لیر ترکیه
۲ سال۴۰۵.۵۰ لیر ترکیه
۳ سال۵۷۵.۹۰ لیر ترکیه
۴سال۸۱۱.۶۰ لیر ترکیه

هزینه پاسپورت ترکیه که با توجه به مدت اعتبار برابر مبالغ بالا می‌باشد، می‌بایست هزینه ۱۳۳.۵۰ لیر ترکیه نیز در ازای دریافت دفترچه پاسپورت پرداخت شود.

مقایسه انواع پاسپورت ترکیه

نام پاسپورتویژگی پاسپورتافراد مجاز به اخذ پاسپورتتعداد صفحات پاسپورت
پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه ترکیهاین پاسپورت بدون داشتن مهر ویژه از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود.افراد خاص همانند مدیران، نمایندگان مجلس، کارکنان دولت درجه (۱،۲و۳)، شهرداران، همسران دارندگان پاسپورت ویژه و…۳۰ صفحه
پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی ترکیهاین پاسپورت برای افراد بالای ۱۸ سال به مدت ۱۰ ساله و برای افراد زیر ۱۸ سال به مدت ۵ ساله صادر می‌گردد.شهروندان عادی ترکیه و متقاضیان خارجی که به‌عنوان شهروند ترکیه شناخته می‌شوند.۳۸ صفحه
پاسپورت مشکی یا پاسپورت دیپلماتیک ترکیهاین پاسپورت مختص دیپلمات‌های ترکیه میباشد.رئیس قوه قضاییه، وزرا، روسای جمهور سابق، اعضای دیوان عالی، فرماندهان، روسای شهرداری و…۲۸ صفحه
پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمت ترکیهاین ویزا امکان سفر به کشورهای دیگر را بدون ویزا ممکن میکند.دیپلمات‌ها، سیاستمداران، ورزشکاران ملی، ماموران دولتی، کارمندان هلال احمر، روزنامه نگاران، افراد اعزامی برای ماموریتهای خارجی و…۳۰ صفحه

پاسپورت کشور ترکیه از اعتبار و جایگاه خوبی در سطح جهان برخوردار است. مطمئنا این پاسپورت برای شما متقاضیان ایرانی از دیگر متقاضیان کشورهای جهان حائز اهمیت‌تر خواهد بود. برای شمایی که از ایران برای سفر به کشورهای همسایه نیازمند اخذ ویزا می‌باشید، این پاسپورت بدون نیاز به ویزا به‌راحتی امکان سفر به ۱۰۷ کشور دنیا را میسر میکند. پس این فرصت مناسب را از دست ندهید. همین حالا با متخصصان ما در گروه مهاجرتی آتلانتیک ۷۲۴ تماس برقرار نمایید تا در خصوص اخذ انواع پاسپورت ترکیه مشاوره لازم را بگیرید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دسته بندی